Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 12112 ggr
wille_wille
3/25/15, 7:34 PM

Bilder på era akvarium #5

Annons:
Draken
3/25/15, 10:14 PM
#1

Det är ordning på dig wille_wille  👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
3/25/15, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så här ser det ut i mitt 222 liters just nu..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
3/26/15, 8:54 AM
#3

Men vaaad kan det där vara för vackert ljusgrönt sjögräs Lilo? 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
3/26/15, 11:35 AM
#4

#3 haha, de ljusgröna sjögräset är så mycket som en Aponogeton ulvaceus :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Hells Angel
3/26/15, 12:00 PM
#5

Alla lyckas få så fina akvarium! Jag köper en massa växter som jag tror ska passa ihop och sen ser det ut som en salladstallrik…. och så har jag alger överallt som vägrar försvinna med algmedel!😭

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
3/26/15, 3:10 PM
#6

Haha ja jag känner igen det där Hells Angel. Jag tror iallafall att det för min egen del är så att jag är lite för entusiastisk och har för lite tålamod till att vänta på ett moget vildvuxet akvarium. Det tar sådan tid. Jag kikar ju flera gånger om dagen för att se om det växt något men banne mig det har det inte! 😭

Sen flyttar jag omkring växterna och möblerar stup i kvarten (och tar skott för tidigt) vilket gör att tillväxten hämmas en aning.. Men så är det när man är ivrig!😛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Hells Angel
3/26/15, 3:26 PM
#7

Ja, och så har jag en fisk ( vet ej vem) som rycker upp växterna med rötterna så dem ligger och flyter på ytan…

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

mimåne
3/26/15, 3:40 PM
#8

Haha ja det gör ju inte saken bättre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
3/26/15, 6:19 PM
#9

Ska stoppa i lite mer malawi i stora karet nu samt göra ett vattenbyte där, sedan ska jag nog kasta in en bild här på det och lilla nanot ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Jens]
3/26/15, 6:29 PM
#10

Hells Angel. Jag säger som mimåne, det handlar om tålamod och att planera hur växterna ska trivas och efter det så växer det rejält. 

Lilo, Aponogeton ulvaceus är så fin =) Har du något över? =))

Lilolizeit
3/26/15, 7:07 PM
#11

#10 de e en lökväxt, så nej tyvärr.. Om de inte går att föröka på något sätt jag missat

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
3/26/15, 7:32 PM
#12

Ska titta efter denna växt. Väldigt fin!

Lilolizeit
3/26/15, 8:12 PM
#13

#12 den är väldigt Fin för de mesta. Nu tycker ja dock att den är ful. Har rivit bort mycket som blivit för långt, men de tar sig igen. Dock får man alltid hålla koll efter blomman den skickar ut, får den blomma över vattnet så går växten i dvala typ, å ny blomma kommer ofta!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
mimåne
3/27/15, 9:36 AM
#14

Hahaha.. Det där tyckte jag var lite kul, undrar vem som vinner den kampen av er😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
3/27/15, 11:16 AM
#15

Haha, jo man kan ju bli knäpp av mindre än att jaga blomsterknoppar dagarna i ända..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Platyanna
4/6/15, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här kommer en bild på mitt nystartade femtiofyraliters akvarium. Än så länge satsar jag bara på att stabilisera värdena m.m men efter det ska det göras fint och prydligt. Just nu bor här tre platys och sju neontetror.

[Jens]
4/6/15, 9:02 PM
#17

Vad du har jobbat på bra med ditt akvarium Platyanna. Nu hoppas jag att du får bra, stabila värden i vattnet.

Maleficum
4/7/15, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#18

Några bilder på aquaterrariet jag hade när jag bodde i Skåne för flera år sedan. Tyvärr var det för stort och tungt för att ta med mig i flytten när jag flytta tillbaka till Stockholm. Invånarna variera lite. Hade guldfiskyngel någon gång, palettciklider, endlers, Svärdbärare, Kampfisk i olika omgångar. Hade även ett tag zebrafinkarna i land delen. Fredskallan trivdes och växte sig på tok för stor med mycket rötter som gav massa gömställen nere i akvariet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CorneliaAndersson
8/12/15, 7:25 PM
#19

Nu har jag kollat igenom alla dessa 'Bilder på era akvarium '- trådar och jag vill bara mer och mer starta upp ett eget!
Det är farligt att kolla igenom sådana här trådar har jag märkt!

Nej, dags att sätta sig och plugga på om allt detta!
(Var ett bra tag sedan vi hade något akvarium igång)

Drömmen är ju (om några år när jag fått erfarenhet så det räcker) att ha något/några kar med Kampfisk! 😍

Tänkte dock börja med ex. Svärdbärare och guppys! *humm*
Spännande! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Jens]
8/12/15, 7:50 PM
#20

Härligt att du har fattat tycke för akvarium igen. Att läsa på är jättebra och även vara med i ett forum som denna för här finns det många duktiga personer som kan svara på dina frågor om du undrar över något. Några år för att starta ett akvarium för kampfisken behövs dock inte men man ska dock vara påläst. Innan jag skaffar mig en ny art så tar det lång tid innan jag skaffar det. Månader skulle jag säga.

Annons:
[Grodhopp]
10/10/15, 11:01 AM
#21

Puttar upp den här tråden, nu var det länge sen det ramlade in bilder och stackars jag behöver inspiration! Snälla rå?

Draken
10/10/15, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Kanske inte så mycket inspirason, om du vill ha mycket väter, men kan ju visa iaf ;)

Omstartat hörnakvarium, 225 liter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Grodhopp]
10/13/15, 1:15 PM
#23

Det var jättefint Rovfisk! Har börjat använda mig mycket utav sten i inredningen så det var visst insprirerande. Hm, snäckor… Det kanske är något.

Draken
10/14/15, 7:59 AM
#24

Tack :)

Det är bara tomma snäckskal som ligger i framkant, har inga snäckor i övrigt i karet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Grodhopp]
10/14/15, 12:40 PM
#25

Haha, jo jag menar förstås skal :D. Uttrycker mig lite slarvigt.

[Jens]
12/9/15, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här är den senaste bilden på mitt lilla 63 L akvarium. Däri simmar 2 Cobolt Neon Gurami och guppysar. Jag är nöjd 🙂

ElinvBorg
12/9/15, 5:18 PM
#27

Så snyggt det är nu Jens och den svarta sanden gör ju sig så bra till fiskarna :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
[Jens]
12/9/15, 5:23 PM
#28

Tack ElinvBorg. Ja jag gillar det Det är snyggt med den svarta sanden =)

usvead
12/9/15, 6:13 PM
#29

#26 Kan det vara så att du Jens har samma/lika hållare för täckglasen? En slags avlånga glashyllor som är fastsatta med silikon.

[Jens]
12/9/15, 6:30 PM
#30

Japp det stämmer usvead. Det är för att minska 'spänningen' i glaset.

usvead
12/9/15, 6:58 PM
#31

Hur säkert är det? Jag menar, håller de med tanke på tyngden från täckglasen?

Lillyrod
12/9/15, 7:05 PM
#32

De är till för att dels lägga täckglasen på och dels se till så att inte rutorna buktar ut. Samma sak som mellanpinnen på ett lite större ramakvarium.

Caifig
12/9/15, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Mitt omgjorda 240 liters. Hoppas min limnophila blir lika stor och fin som den var tidigare. Blev lite tjurig när jag flyttade om i karet.

Laizita
3/18/16, 1:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Puttar upp denna gamla tråd då jag suttit och kollat igenom om jag kan finna inspiration. Är inte nöjd alls (speciellt inte i den högra delen av karet) med växtligheten/inredningen. Tips tas gärna emot så önskar jag på att se flera kar.

Här kommer en bild på karet :)

Annons:
Lillyrod
3/18/16, 1:56 PM
#35

Kanske något litet stenparti i högerkanten? Framför de långa växterna alltså.

Laizita
3/18/16, 2:02 PM
#36

Lillyrod, det är dina valle som står till vänster ;)

Mja, det kanske kan vara en bra idé, känner lite att växten där inte passar in, utan kanske bör vara något bladigt..?

Draken
3/18/16, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

240 litern.

Karet är nyligen omstartat, så det finns nästan ingen fisk i det. Det skall fyllas på i början av April :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/18/16, 2:06 PM
#38

Vallen står jättebra där tycker jag 👍 Jag tycker växten till vänster är fin. Det är annan inredning som kanske saknas. Fler rötter eller några stenar som fiskarna kan leka tittut ibland : )

habibiguppy
3/18/16, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Min skog haha, nej men inte haft så mycket tid för karet på sistone så de har bara växt för fullt.

150 liters

Richard_$$
3/18/16, 3:30 PM
#40

Är inte så jättenöjd med mitt heller faktiskt, kom gärna med tips!

Richard_$$
3/18/16, 3:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Bilden kom inte med…

Annons:
Fruktzallad
3/18/16, 4:00 PM
#42

#41  Det där är ju en dröm! Jättefint ju!

Richard_$$
3/18/16, 4:04 PM
#43

Tycker du? Tack! 😊

Lillyrod
3/18/16, 4:19 PM
#44

Ja ditt kar är fint Richard_$$

paradisgarden
3/31/16, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#45

Har ju inte visat mitt kar än ju :) . Det är ett 96 l Eheim.

Först när det är alldeles färskt. Sedan mitt bidrag till senaste fototävlingen. Och sist hur det ser ut idag (har rensat hårt nyligen) ett drygt års arbetande och omarbetande eftersåt - nu BÖRJAR jag bli riktigt nöjd, men har fortfarande många drömmar och planer. Har just beställt en gäng nya växter. Och sedan planerar jag att förstora det till ett Aquael GLOSSY 260 l när jag sparat ihop tillräckligt med pengar.

Lillyrod
3/31/16, 8:59 PM
#46

Det är så otroligt vackert!

paradisgarden
3/31/16, 9:58 PM
#47

Hihi, tack 😃.

När jag tittar i de här trådarna blir jag så inspirerad och särskilt era jättekar på typ 500-700 liter med stora vallisneriaskogar och rötter tycker jag är sååå vackra. Älskar vallisneria och skulle så gärna vilja ha ett sånt kar. Men ett så stort skulle min man aldrig tillåta.. Tycker inte min valle passar in riktigt i min skog och börjar tycka för mycker om min skog för att ersätta den, så enda lösningen måste ju bli ett kar till, eller hur?😉 … Men ett mindre till då i så fall. Eller kanske ha kvar detta när jag skaffar det nya, men med valledisign 🙂. Har dock inte ork till ett till just nu. Hade ett litet till förut och två snäck/räkburkar, men det blev för mycket så fick lägga ner dem. Får njuta av era supervackra kar så långe 🙂 . Och försöka njuta av mitt eget. Tråkigt att man blir så hemmablind. När man jobbat mycket och hårt med någon länge, blivit kritisk och petig blir man ibland så trött så man kräks på det. Försöker bli bättre på att uppskatta det och njuta av det. Bra att man kan dela med sig och få respons här. Och få lite distans till sitt eget när man tittar på alla era kar med helt andra upplägg.

usvead
4/1/16, 6:28 AM
#48

#45 Tycker att skogen är kanonfin 👍

Annons:
Draken
4/1/16, 4:16 PM
#49

#45 Jättesnyggt  🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/1/16, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Lägger upp lite bilder på de akvarium som är igånghär hemma också ;)

240 liter SA/CA

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/1/16, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

225 L. Hörnakvarium. SA(CA

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/1/16, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

450 l. Saltvatten

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/1/16, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

60 l. Sällskap

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/1/16, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

112 l  "skräp"  😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
4/1/16, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

375 l  Akvaterrarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Fruktzallad
4/1/16, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Mitt 2 veckor gamla 56L akvarium som jag tog över av en annan familj. Ett typiskt sällskapsakvarium med Kardinaltetra, platys, en skev Guppy och en helena snäcka. Jag kan sitta och titta på fiskarna hur länge som helst och varje kväll vid 23.00 deppar jag lite när det släcks. Sen går jag och väntar runt lunchtid nästa dag för det ska tändas. :) Växterna växer SÅ långsamt!

Lillyrod
4/1/16, 7:35 PM
#57

Det kommer att bli bra Fruktzallad.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
4/2/16, 9:17 AM
#61

Oj så mycket vackra akvarium. Caifig jag älskar hur du inrett ditt😍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

paradisgarden
4/2/16, 10:47 PM
#62

Tack usvead och och Rovfisk😊. Var super att lägga upp bild här. Mycket lättare att se vad man gillar med sitt kar och vad man ev. vill ändra när man ser det med lite distans såhär.

Mysigt hörn Rovfisk - jättesnygg rot!

Annons:
Vemsan
4/3/16, 9:18 AM
#63

ca 2 veckor gammalt, 54 liter

Hälsningar Vemsan

Lilolizeit
4/3/16, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Så här ser mitt 54 liters ut just nu.. Kommer dock bli en del ändringar framöver, eller iaf en del byten av växter i högra hörnet. Nu är det bacopa monnieri compact som finns där, men ska nog byta mot lite vanlig vallisneria tror jag. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Vemsan
4/3/16, 10:18 AM
#65

#64: Så grönt och fint :) Vad använder du för bottensubstrat?

Hälsningar Vemsan

Lilolizeit
4/3/16, 10:19 AM
#66

tack Vemsan. Det är svart soil jag använder. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

paradisgarden
4/3/16, 2:31 PM
#67

Åh, så fint!! Är det microsum windelöfv, eller hur den stavas, överst lite till vänster?

Lilolizeit
4/3/16, 2:47 PM
#68

#67 Om du menar mitt i #64 så är det javaormbunke - narrow leaf och sötvattenstång. (lite flamemoss också)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

paradisgarden
4/3/16, 2:55 PM
#69

Ja, precis :) . Jaha, är det sötvattenstång! Sådär ser inte min ut alls (den på mitt träd och i främre hörnen). Vilken art är det då har? Och vad har du för termometer. Vill byta ut mina strippar, men hittar ingen riktigt bra i glas tycker jag… Är det starogyne repens till vänster? Många frågor😛

Annons:
Lilolizeit
4/3/16, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Hmm.. Finns de olika sorters sötvattenstång? Så här ser min ut up-close.. Ang termometer så har jag bara haft i glas, verkar finnas överallt tycker jag. Kan kolla om de e något speciellt märke sen.. Sagittaria subulata och starogyne repens fram i karet.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
4/3/16, 3:21 PM
#71

Sådär ser min tång ut också : )

paradisgarden
4/3/16, 3:41 PM
#72

Åh, hej lilla räkan! 😃 Jag har blå i min tång :) . Det är nog samma. Blir väl lite olika i under olika förhållanden bara. Min är liksom bledare i "bladen" och växer mer kompakt. Får du jättegärna göra. Vill köpa just en sån tunn, inte en sån där stor klumpig med kulor i "botten" som jag ser överallt när jag letar.

[Jens]
4/15/16, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

En bild på mitt 63 L akvarium med ottosar, drottningrasboror, ett par Dvärggurami cobalt neon och några äpplen… 🙂

mimåne
4/15/16, 8:36 PM
#74

Fint jens! Så kul att se otocinclusarna samlade också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

paradisgarden
4/15/16, 9:07 PM
#75

Ja, de har jag inte sett överhuvud taget på bilden förut - vad gulligt🙂 Drömmer också om ottosar igen. De är så söta. Får kanske bli en gäng till nästa kar när det är inkört och lagom algigt.

[Jens]
4/15/16, 9:26 PM
#76

Mina ottosar i det lilla akvariet håller sig verkligen ihop. Det ser jag inte i det stora akvariet. Lite kul faktiskt att se skillnaden.

Annons:
paradisgarden
4/15/16, 9:29 PM
#77

Jaha, intressant :)

Arizha
4/15/16, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Mitt omstartade 100 liters kar, hade 24 fiskar som dog av en medicin och bara 4 överlevde. Nu går det några Guppy, ottosar, guldbarber. Ska öka på med växter och fiskar, ser lite öde ut

Lillyrod
4/16/16, 6:08 AM
#79

Det är snyggt!

[Jens]
4/16/16, 7:01 AM
#80

#78 Fint Arisha. Jag gillar hur du har byggt upp med de mörka stenarna. Kul med barberna som står tillsammans i mitten av akvariet.

mimåne
4/16/16, 9:18 AM
#81

Vilket fint akvarium du har Arizha!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Arizha
4/16/16, 10:29 AM
#82

Det som är lite småroligt är att barberna gillar inte det vita underlaget, måste alltid ha något mörkt under sig, de simmar aldrig över det vita om det inte är ett måste. Just nu är deras favoplats i mitten och där står de hela dagen.

I butiken har de vitt underlag så jag undrar om det är bara mina som är lite vit fobi :P

[nevamisse]
4/16/16, 10:32 AM
#83

#78 Tycker det ser väldigt fint ut!

Annons:
[Jens]
4/16/16, 10:37 AM
#84

Arizha, jag kan förstå det. Jag läste lite om barberna och de är skygga för starkt ljus. Det är ingen optimal miljö för barber i akvariet, tyvärr. 

En sak till. planerar du att handla fisk så var försiktig med tanke på blodmasken. Du kan läsa mer här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/571108c78e0e7456f0001042-saker-butik

Arizha
4/16/16, 2:46 PM
#85

Så länge de inte gömmer sig bland växterna och i grottorna så hoppas jag att de trivs, brukar reglerna ljuset så det är svagare på kvällen så att marken bättre absorberar och inte reflekterar

Oh fy, nej stackars fiskar, hoppas blodmasken försvinner från affärerna snart 😢

-Cissi-
4/16/16, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Mitt nystartade 112l

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

mimåne
4/16/16, 6:12 PM
#87

Snyggt -Cissi-! Vilken härligt tät och vacker ormbunke.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

-Cissi-
4/16/16, 7:22 PM
#88

Tack! :) har inte plockat bort dom nya skotten så den har bara växt sej större :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Maleficum
4/21/16, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Fota mina kar idag. De börjar bli lite grönare i de större efter den gigantiska rensningen jag gjorde.

Först ut är sovrumskaret. För tillfället bor det tre ancistrusar (en hane och två honor), körsbärsräkor och wild bee räkor där. Planen är att skaffa slöjstjärtar till det efter sommaren (får se om jag håller fast vid det då bara).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
4/21/16, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Ska man köra storleksordning störst till minst blir vardagsrumskaret nummer två i listan. Det som för tillfället är mest (över) fullt! Här bor ett stort gäng ancistrusar varav en är albino, Svärdbärare, trinidad Guppy, några små siamesiska algätare, körsbärsräkor, wild bee räkor och blå posthornssnäckor (och malaysiska sandsnäckor har jag i alla karen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
4/21/16, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Trea på listan är projektakvariet som står i badrummet så det är enkelt med täta vattenbyten. (Yngelkaret ligger i akvariet för jag väntar på att posthornsäggen i det ska kläckas). Här är mitt projekt att korsa odlade guppies med mina trinidader för att se vad för färger och former man kan tänkas få. Bor en del wild bee räkor här också och även kulfisken är konstant rund om magen efter att den fick flytta hit också (antar den äter en del yngel).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
4/21/16, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#94

Fjärde är röda karet i hallen med sitt lilla växtfilter.

Här bor mina guldkardinaler (tyvärr har några dött så de behöver nya kompisar) och mina red crystal räkor samt röda och rosa posthorn.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
4/21/16, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Femte och minstingkaret som just nu står i köket. Här bor körsbärsräkor tillsmamans med vattengråsuggor och lite konstiga snäckor. Har enbart "växtrening" just nu. Ett experiment kar helt enkelt. Vet inte om jag ska hålla det fiskfritt eller skaffa nån minifisk (har funderat på dvärgtandkarp bla).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mimåne
4/22/16, 9:56 AM
#96

Inte visste jag att du hade så många akvarium maleficum =) Kul att du vill visa upp dem!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
4/22/16, 10:27 AM
#97

Det måste vara mysigt med så många akvarium men samtidigt mycket jobb. Kul att få se dina akvarium, maleficum. Alla har sin inriktning och inredning. Spännande !

Annons:
Maleficum
4/22/16, 10:29 AM
#98

Känner att fem är gränsen för mig, har haft sex vid ett tillfälle men det blev för jobbigt (speciellt att ha så många små kar som det blev då) med alla andra djur som ska skötas också. Har fått överta kökskaret från en kompis och badrumskaret från en kusin så dem var egentligen inte planerade. Det jag gillar med de små är att det är enkelt att ändra om. De två stora blir mest djungel efter ett tag :P (Hur sovrumskaret #180 och vardagsrumskaret #181 brukar se ut innan jag gjorde helt om i dem (och bytte botten i vardagsrumskaret).

Är dålig på att fota karen men igår när jag fota Kenzie tänkte jag att jag måste fota akvarierna också så jag kunde lägga upp bilder i denna tråd för det är så skoj att se och få inspiration av andras akvarium (och skoj att kunna gå tillbaka och se hur dem sett ute). Och det blev ett längre inlägg än planerat :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Chocopops
4/22/16, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#99

här är både mitt och makens :)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

[Jens]
4/22/16, 3:19 PM
#100

Fina akvarium Chocopops

Kimmi83
4/22/16, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Mitt lilla Akvarium <3

Lilolizeit
4/22/16, 10:00 PM
#102

#101 så fint :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lillyrod
4/22/16, 10:09 PM
#103

Jättefint!

Lizelda
4/30/16, 5:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

Väldigt mycket work in progress men börjar bli nöjdare. Har inte hällt i mer vatten än då jag har korta armar och fortfarande flyttar runt lite grejer >.>

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Lillyrod
4/30/16, 5:09 PM
#105

Snyggt redan nu tycker jag : )

Lizelda
4/30/16, 5:13 PM
#106

Jag vet inte riktigt vad jag tycker än, har även ilskna diskussioner med tigerbarberna om vad som ska ätas och inte ätas i mitt lilla kar..

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
4/30/16, 5:17 PM
#107

Vad är det de vill äta? 😃

Lizelda
4/30/16, 5:42 PM
#108

Mina fina växter! Broccoli duger tydligen inte 😭

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
4/30/16, 6:50 PM
#109

Tjusigt! Saknar tigerbarber, var miljoner år sedan jag hade såna (vi hade alltid tigerbarber när jag var liten). De brukade låta våra växter vara men det var nog mycket för att min brorsa mata dem så mycket så de var alltid mätta och superrunda om magen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lizelda
4/30/16, 7:48 PM
#110

Jag gör mitt bästa för att inte mata för mycket då karet är rätt nystartat och någon hela tiden fyller det med fisk.. Och mina gillar tydligen inte broccoli O.o

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Krisping
5/1/16, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Här är mitt 200L

www.aquaplants.se

Annons:
Chocopops
5/1/16, 8:11 AM
#112

Mitt 300l hoppas nu bilden följer med :-P

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Maleficum
5/1/16, 10:26 AM
#115

#111 vad prydligt och fint! Lyckas aldrig få mina växter att se så prydliga ut, de vill bara bilda en blandad djungel hos mig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Qurex
5/1/16, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Mitt lilla 30 liters med austrolebias alexandri

Qurex
5/1/16, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Mitt andra 54liters med microctenopoma ansorgii

Qurex
5/1/16, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Mitt 100liters med pelvicachromis taeniatus lekpar, purpurhuvudsbard och en Siamesisk algätare. Alla mina akvarier har posthornssnäckor som städare och ecs som bottengrus.

Annons:
Kimmi83
5/1/16, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

🐚🐠🐟💕

mimåne
5/1/16, 9:17 PM
#120

Krisping, #111 Vad är det för belysning du har?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Krisping
5/1/16, 11:30 PM
#121

#115 Tackar ;)

#120 Kör 2st Kessil 360 Tuna Sun, sjukt nöjd ;)

www.aquaplants.se

mimåne
5/2/16, 10:10 AM
#122

Var finns dessa kessil att köpa?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Krisping
5/2/16, 4:08 PM
#123

#122 Jag har precis själv blivit återförsäljare för Kessil, du kan kolla under belysning på min hemsida… aquaplants.se  (sidan är under uppbyggnad)

www.aquaplants.se

Chocopops
5/2/16, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#124

Gör om gör rätt :P mitt 300 L  och mitt 54 L

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

mimåne
5/2/16, 8:08 PM
#125

Se där, så roligt Krisping. Inte visste jag att du hade en onlinebutik för akvariebruk. Jag kikade in den och tycker den ser fin ut. Bra jobbat!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Krisping
5/2/16, 9:04 PM
#126

Tack;) Så kan det gå när intresset eskalerar hehe. Är en hel del kvar att fixa med, men en början iaf.

www.aquaplants.se

Mliaz
5/2/16, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#127

Här är mitt nystartade(1 månad) 23-liters Edge :-)

Pilligt men roligt!😉

Lizelda
5/2/16, 10:38 PM
#128

#127 Har funderat på att skaffa en sån där skål, vad tycker du om den? :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Mliaz
5/2/16, 10:47 PM
#129

Jag har än så länge inte ångrat det en sekund, trots att det är lite bökigt att greja i. Ljuset är dock sådär eftersom det blir lite mörkt i hörnen. Jag har beställt belysningen till 46liters som har dubbelt så många led. den ska komma med posten vilken dag som helst, så det blir en före- och efterbild då ;-)

Det som är lite ledsamt är slamsugningen, jag har den som är designad för karet och röret är långt. Jag hade helst velat ha en vanlig slamsugarkopp men med typ böjlig pinne redan från där koppen slutar, om du förstår hur jag menar. Typ ett veckigt plaströr, inte plast. Nu när jag skriver det så inser jag att jag kanske kan mecka ihop ett sånt själv tillochmed, haha :)

Men jag är jättenöjd i övrigt, det pryder verkligen sin plats!

Marsvinsmamman
5/2/16, 11:14 PM
#130

#127 Vad är det för någon glas-skålsliknande sak på vänstra sidorutan? (den med vita sugproppar)

Mliaz
5/2/16, 11:27 PM
#131

#130 Det är bara just en glasskål med sand och en växt planterad i :-) Tänkte att det skulle bli en fin liten utsiktsplats för räkorna när de flyttar in. 

Fast det blir nog bara fiskar i detta så glasskålen ska (kanske)  få flytta när jag startar upp nästa kar 🙂

mimåne
5/3/16, 6:28 PM
#132

Trevligt akvarium Mliaz =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Marsvinsmamman
5/3/16, 10:30 PM
#133

#131 Coolt!

[Jens]
7/18/16, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Det var ett tag sedan denna tråd var vid liv så jag väcker upp den med en bild på hur mitt stora akvarium ser ut idag. Inte så nöjd med det just nu men jag kanske får en kick framåt hösten att göra något åt det 🙂

Lillyrod
7/18/16, 9:20 AM
#135

Vad är det  du inte är nöjd med Jens? Det är snyggt. Det enda jag ser är att det är mörkt till höger och ljust till vänster.

[Jens]
7/18/16, 9:27 AM
#136

Ja, det är väl ganska så löjligt men jag vill börja om på nytt med annat grus denna gång. Vill inte ha rötterna som finns i akvariet och jag vill inte ha stenarna heller. Tror inte det i alla fall. 🙂

Att det är mörkt till höger beror på att det är en stor mörk rot där och en massa mörka stenar men det är inte mörkt när man ser det i verkligheten.

Lillyrod
7/18/16, 9:43 AM
#137

Det är ju så det är. Man blir aldrig riktigt nöjd mer än för ett tag. Nya idéer pluppar upp hela tiden 🙂

Gnici
7/21/16, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Mitt nyuppsatta 63 liters med jordbotten. Går 7 st Kilfläcksrasboror där nu.


[Jens]
7/21/16, 10:52 PM
#139

Jättefint akvarium Gnici. Hoppas att allt går bra nu för dig. Den första perioden är viktig så kolla värdena i akvariet och göra täta vattenbyten. Gärna mindre delar ett par ggr i veckan för algerna vill gärna komma upp när du har ett jordbotten-akvarium. Kämpa på så blir det kanon ! 🙂

Annons:
Gnici
7/21/16, 11:07 PM
#140

#139

Tack Jens :)


mimåne
7/22/16, 10:58 AM
#141

Jag har sagt det förr men måste säga det igen, såå snyggt med rötterna Gnici!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
12/10/16, 1:41 PM
#142

Putt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Maleficum
12/10/16, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Kan ju göra en uppdatering på mina kar då :)

Först ut största karet (samma som #91 ) Blivit ännu mer grönt nu. Som någon kanske märkt har växterna som växer ur karet flyttat hit från det minsta karet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
12/10/16, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

Nästa i ordningen ( #92 ) lite skillnad från i våras! Dags att rensa ut lite växter i framkanten och vid ytan tror jag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
12/10/16, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

Guppyprojektkaret #93 ser ju däremot inte mycket ut för världen. Har ju inte alls brytt mig om algväxt och sånt i detta kar. Man kan ana den lilla dvärgkulan i nederdelen bakom det gröna glaset.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Maleficum
12/10/16, 2:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

I hallen har jag inte gjort så mycket heller. #94 Här växer växterna ovanför karet på för fullt och det står mest och puttrar på utan någon speciell skötsel. För någon dag sedan flytta några hanar jag inte vill behålla i mitt guppyprojekt in. Annars har det bara bott körsbärsräkor och rosa posthornssnäckor  sen innan sommaren.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
12/10/16, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#147

Och vad har då hänt med minstingen ( #95 ) när nu växterna flyttat till sovrummet? Efter att ha agerat sjukhus till några av mina Guppy så är det nu nästan helt tömt. Väntar bara på att de sista snäckorna ska komma fram så dem kan flytta. Efter att en av mina tidigare duvbebisar flyttat hem igen så känner jag att jag inte har energi nog för denna lilla burk. Antingen kommer den flytta till brorsans jobb eller så får den hamna i boden och agera sjuktank/karantän vid behov.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Erik97an
12/10/16, 3:59 PM
#148

Får väl slänga in bilder jag med då! :) 

Här är då mitt 60 liters akvarium där jag för nuvarande har guppys, Ancistrus, mollys, scalarer och små söta pansarmalar! 

Just nu renoverar jag 2 av mina 4 akvarium så har lagt i alla fiskar här i just nu annars ska mollys till 54l's och scalarerna ska till 220l's :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erik97an
12/10/16, 4:01 PM
#149

Här är mitt andra lilla akvarium som är igång just nu med lite räkor och en guppys som vart lite väl jagad av scalarerna så den får bo här i några dagar :) 

Ni får ursäkta kvaliten på bilderna men de är tagna med min gamla iphone.. 

Räkor: Crystal redl  4st för tillfället då flertal blivit sålda..

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
12/10/16, 4:33 PM
#150

Jättefina kar! Jag hade nog valt att låta mollysarna följa med scalarerna. 54 liter är inte mycket för Molly att simma i 😉

Erik97an
12/10/16, 5:11 PM
#151

#150 Ja de kan de nog göra så kan jag sära på Guppy honor och hanar i 54l och 60l ? :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
12/10/16, 5:16 PM
#152

Det tycker jag låter som en utmärkt idé.

mimåne
12/10/16, 7:03 PM
#153

Så fina akvarium. Ett tips Erik97an är att du skaffar sand till ditt nya akvarium och flyttar dina corydoras dit. De ska inte gå på grus som bottenmaterial utan måste ha sand.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Erik97an
12/10/16, 7:10 PM
#154

#153 Hade jag helt missat när jag läst på! De får jag fixa i veckan! tack för att du påpekade det.

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

mimåne
12/10/16, 7:33 PM
#155

Dina pansarmalar kommer bli så glada över sanden ska du få se =) Vad är det för sort du har?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erik97an
12/10/16, 7:55 PM
#156

#155 Jag har 2st panda och 3st sterbai

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

ElinvBorg
12/10/16, 8:29 PM
#157

Tänk på att man inte kan mixa ihop ett stim med de olika sorterna utan de vill vara ett eget litet stim med sin egna sort. Just nu har du två ofullständiga stim, de vill vara minst sex stycken men jag vet inte om 12 corydoras lämpar sig i ett 60 liters

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Erik97an
12/10/16, 9:29 PM
#158

#157 De är uppfödda ihop så de har skapat sig sitt egna lilla stim och de verkar trivas som de gör, men absolut ska jag tänka på de och de kan säkerligen flyttas över till mitt 220l med lite mer av samma ras :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

mimåne
12/11/16, 12:10 PM
#159

Jag håller med ElinvBorg. Du bör ordna detta för just nu har du inget stim och det är viktigt för dem att de får vara i ett med andra av samma art.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
12/11/16, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#160

Mitt älskade 54-liters, det bara växer å växer å minimal skötsel. Gula körsbärsräkor och golden endler :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lizelda
12/11/16, 7:14 PM
#161

#160 Åh gud, det är ett sånt jag vill ha!! Pojkvännen lär flytta i protest då han avskyr djungel men jag älskar det 😍

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Erik97an
12/11/16, 7:27 PM
#162

#160 va fint de va! :) de ser så snyggt ut när växterna är så tätt ihop! :)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lilolizeit
12/11/16, 7:41 PM
#163

Tack Lizelda och Erik! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Maleficum
12/11/16, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

Bytte vatten i karen idag och passa på att rensa lite i vardagsrummet (#144 ). Hatar dock att rensa växter för gillar inte att slänga dem så nu ligger de i en bunke i väntan på att jag ska klura ut vad jag ska göra med dem. Var mest Vallisnerian som vuxit som ogräs. Funderar på att ta några av de mindre och plantera tillbaka i bakkanten för såg att de var lite tunt med dem där.

#160 Älskar djungelkar! Fast denna gång hade jag tänkt försöka hålla lite ordning på vart växterna väser och inte låta dem bara växa hej vilt som jag låtit tidigare så det bara ser rörigt övervuxet ut (som när alla långa vallisnerior växer i framkanten istället för i bakkanten som de velat göra nu :P).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Erik97an
12/11/16, 8:03 PM
#165

#164 Ja man vill ju inte slänga växter de är både bra o ha + har ett värde i sig.. har själv suttit i sitsen där hela akvariet är full proppat med växter så för ett tag sen satt man där o rensade allt me lite ångest när man la ner de i soppåsen! men tur att de växer ut och kommer nya fina 😃 ( Vackert akvarium ) vad har du för fisk i det? Ser en Ancistrus men de är väl all fisk jag ser med blotta ögat.

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Maleficum
12/11/16, 8:28 PM
#166

#165 Man ser mer av invånare i den tidigare bilden jag la upp igår. Är Ancistrus (en albino och resten bruna), Svärdbärare i färgen grön, siamesisk algätare och två olika typer av räkor (körsbär och wild bee) samt posthornssnäckor och sandsnäckor. Rensa nyligen ut flera av mina vuxna Svärdbärare (flytta till min bror) för att ge plats åt ynglerna jag har i varierad storlek och de är lite mesiga så de gömmer sig gärna bland växterna när man varit ner och rotat i karet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Sofi_79
1/2/17, 1:14 PM
#168

Mitt 520 l är inte riktigt nöjd men blir bättre och bättre.

Sofi_79
1/2/17, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#169

Bilderna ville inte följa med så ett nytt försök.

mimåne
1/2/17, 1:53 PM
#170

Javamossan verkar verkligen frodas i ditt akvarium Sofi_79. Varför är du inte nöjd med det?

Jag gillar blandningen mellan gruset och sanden. Ser naturligt och fint ut.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sofi_79
1/2/17, 9:54 PM
#171

Tack #170 ja mossan trivs. Men vill ha något annat som kan växa och dela upp på något sätt. Men som sagt det blir bättre och bättre.

mimåne
1/3/17, 8:46 PM
#172

Jag håller med dig. Någon kontrast till mossan skulle göra gott. En växt med ett annat utseende. Jag hade velat se blad =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Cecilia.S
1/3/17, 9:02 PM
#173

Här är vårt 240 L akvarium, det är långt ifrån färdigt. Vi köpte det dock igår 🙂 Sand och sten ska i imorgon, kanske vatten. Till helgen har förhoppningsvis de första invånarna flyttat in tillsammans med en del växter. 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Elisabethantero
1/4/17, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Mitt 60-liters jag startade upp i slutet på september 🐠 Det var typ 30 år sen jag hade mitt förra, e så nöjd med lugnet det sprider 😊

Annons:
mimåne
1/4/17, 8:03 PM
#175

Vilket mysigt litet akvarium du har Elisabethhantero. Ser att du har förstått grejen med växter. Så grönt och vackert!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
1/4/17, 10:52 PM
#176

Tack #mimåne !! Jag tycker man kan möblera ett rum med växter :) sååå förståss oxå ett akvarium =) men dom växer ju som attan :) klipper ner o planterar toppskotten väldigt ofta =) He he, slipper iaf köpa nya!

Malexx
1/15/17, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Vårat 70 liters. Än så länge bara 6 st. galaxy rasbora men snart skall det även i ett gäng Microdavario kubotai är det tänkt

Erik97an
1/15/17, 8:02 PM
#178

Malawi:

3st Labidochromis caeruleus '' Golden ''

_3st Ancistrus sp '' malar '' _

===

Sten: Lava Växt: vallisneria 🙂

'' Inte klart '' 

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
1/15/17, 8:12 PM
#179

#177 Jättesnyggt kar.  #178 Det är allt en bra början du har där : )

eramers
1/15/17, 8:48 PM
#180

Nu blir jag inspirerad av alla snygga kar Framförallt #119 kimmi83 det är sanslöst snyggt.

mimåne
1/16/17, 8:09 PM
#181

Malexx vilket vackert akvarium du har. Så kul att du ville visa upp det! Ser så mysigt ut =)

Ditt stenrös Erik97an har du jobbat bra med. Jag tycker det vore snyggt om det byggdes ut lite i akvariet också. På så vis hade du fått ett djup i inredningen. Vallisnerian skulle göra sig sååå bra bakom lavastenarna. Vilken inspiration jag fann här!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Erratic_Eagle
1/16/17, 8:28 PM
#182

ja du mimåne jag fick samma känsla som di att det är en bra början men att man skulle få ett bättre djup om man byggde ut stenarna mer mot mitten också

Bettysara89
2/27/17, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

Så många fina akvarium!! Superinspirerad nu ju :) Blev medlem här för några timmar sedan så håller på att utforska forumet och det ser ju ut som att det händer en hel del här! Roligt! Bifogar en liten bild på mitt 126 liters som varit igång i ca två månader nu :)

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

Torreador
2/27/17, 10:54 AM
#184

Just nu har jag bra 1 kar igång och det är ett 260 lit som jag precis gjort om från malawi till småfisk

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2/27/17, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

Hm bilden kom inte med

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Torreador
2/27/17, 10:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Jag har 5 kar till som jag inte har igång just nu men det är på gång. Tidigare såg de ut så här. En bänk med tre kar - ett 30 lit och två 17 lit

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Torreador
2/27/17, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

30 litaren, svartvatten

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2/27/17, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#190

17 lit med räkor

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2/27/17, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#191

17 lit med rasboror

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
2/27/17, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#192

Saltvatten 20 lit. På bilden nystartat så rätt så kalt

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Viggzter
2/27/17, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Börjar ta sig😀

Lillyrod
2/27/17, 4:30 PM
#194

Jättefina bilder allihop. Välkommen till sajten Bettysara89!

Torreador
2/27/17, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Glömde ju mina nano-cola-kar… Jag hade dem bara ett kort tag men jag ville se om det gick och om det gick att hålla bra vatten och friska växter o räkor och det gick!!!

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Draken
2/28/17, 8:36 AM
#196

Vad mycket snygga kar :)

Tycker dock att colaflaskor är lite för litet, även för räkor 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Torreador
2/28/17, 8:52 AM
#197

Jag håller egentligen med dig, men jag ville prova och invånarna mådde fint och allt funkade och det var det jag ville se.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
3/11/17, 8:50 AM
#199

Så fina akvarium ni har.

Räkor i coca cola flaskor är inte okej😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Bettysara89
3/20/17, 9:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#200

Jag satt och bläddrade igenom lite gamla bilder i morse. Tänkte att jag måste visa vilken skillnad det har blivit på bara några månader ;)

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

Cecilia.S
3/20/17, 9:55 AM
#201

Härligt med en sån utveckling! Du har fått det riktigt snyggt :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Bettysara89
3/20/17, 10:13 AM
#202

Tack :) Ångrar lite att jag tog bort all sessiflora men den blev så risig tillslut. Såhär i efterhand har jag lärt mig att man kan trimma dem riktigt fina men då var jag bara irriterad och tyckte de blivit så fula :P

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

Annons:
love-child
3/20/17, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Jag behöver hjälp med mitt kar. Vad saknas? Vad behöver jag ta bort,mm? Jag blir tokig å tycker bara att det ser ut som en himla röra. Suck, blir så trött. Hahaha.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Lizelda
3/20/17, 2:41 PM
#204

#203 Starta en egen tråd istället :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

love-child
3/20/17, 2:53 PM
#205

Såg att vissa lagt ut bilder och sagt att dom inte va nöjda och fick lite tips. Va ju meningen att jag skulle lägga ut en bild på mitt kar men ville bara ha lite tips på vad jag kunde förändra

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Bettysara89
3/20/17, 4:24 PM
#206

#203 Nu är jag ju långt ifrån en expert men när jag tittar på ditt kar känns det som om du skulle kunna ge det lite mer skärpa/definierade detaljer. dvs där du vill ha mycket - ha mycket. där du vill ha öppet - ha bara sand..  där växterna växer - sätt dem tätt så att de verkligen syns. Så blir det liksom tydligare konturer. om du fattar vad jag menar :P

"Om du bedömer en fisk utifrån förmågan att klättra i träd, så kommer den att leva hela sitt liv i tron om att den är dum". - Albert Einstein
Kika gärna in på min blogg: https://bettyvilleblog.wordpress.com/

love-child
3/20/17, 5:05 PM
#207

Tackar för svar. Svårt det där tycker jag men akvarium å inredning. Har så mycket olika växter lite här å där å skulle kanske göra som du säger å sätta allt lite tätare mm. Sen har jag läst att man inte ska sätta växter för tätt för rötternas skull. Har kanske missuppfattat. Alla har ju så fina kar. Blir ju så avundsjuk, hahaha

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Cecilia.S
3/20/17, 5:07 PM
#208

#203 Jag skulle plantera tätare med högre växter längst bak i karet. Vallisneria eller någon Ludwigia för att ge exempel :-) I övrigt ser det fint ut, tycker jag.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
3/20/17, 5:30 PM
#209

Vissa växter med stort rotsystem vill inte stå för tätt. De måste få plats för sina rötter men vanliga stängelväxter går bra att samla ihop så blir det tätare växtsätt.

Annons:
love-child
3/20/17, 5:33 PM
#210

Tackar för alla svar. Ni e så söta. 😊

Wish i was a little bit stronger Förlägen

mimåne
3/20/17, 6:46 PM
#211

Du har ett jättefint akvarium love-child =) Om du skulle vilja ändra något så tycker jag att något grönt, högt i bakgrunden skulle vara snyggt. Som t.ex vallisneria gigantea eller cryptocoryne aponogetifolia.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
3/20/17, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

Inga nya bilder, men här är mina, som de såg ut innan :) Har blivit ändringar nu men knäpper nya kort längre fram ;)

520 liter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/20/17, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

240 liter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/20/17, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#214

Hörnakvariumet (225 liter)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/20/17, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#215

112 liter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/20/17, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216

60 liter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lizelda
3/20/17, 8:50 PM
#217

#205 Menade bara att det oftast är smidigare att ha en egen tråd där det enbart är fokus på ditt kar istället för att folk fortsätter med annat utöver ditt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

love-child
3/20/17, 10:54 PM
#218

Jo, det e sant Lizelda. Nåja jag fick ju några svar i alla fall.  Har nu möblerat om lite och ska iväg å köpa lite nya högra växter imorgon. Så imorgon kväll så kanske det ligger en ny bild på mitt uppdaterade kar. Hahaha

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Mopelia
3/21/17, 8:34 PM
#219

Här är mitt akvarie på ca. 60 liter. Drömmen är att i framtiden ha ett Juwel Rio 240. För tillfället är jag dock väldigt nöjd med min lilla skatt… =)

Mopelia
3/21/17, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#220

Och här kommer bilden… xD

love-child
3/22/17, 12:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#221

Va fint Mopelia. 👍 Nu har jag ändrat lite men det blev inte riktigt bra nu heller, hahaha. Däremot så har mina små firrar fått en massa nya skrymslen å vrår. Detta har verkligen uppskattats. Vill ju inte slänga växter som inte e dåliga så dom får stå lite huller om buller.  Va å kollade på växter idag och naturligtvis så höll dom på å ändra i affären så växter låg huller om buller i fisk karen. Å nästan alla va jätte fula då dom tydligen inte hade fått något ljus? Fråga inte mig, det va vad hon sa, hahaha så det blev inga växter alls. Såhär får det nu se ut ett tag tills jag vet helt säkert hur jag ska ha det. 🤪

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Maleficum
3/22/17, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

Nya karet uppsatt på provisoriskt ställe (måste ha en ny bänk). Är ju superförtjust i gröna växtakvarium men ville testa något nytt denna gång. Får se om jag behåller det eller om inte när jag måste flytta det senare (vill ha det i badrummet egentligen). Men lite grönt är planerat. Satt nät som bakgrund och planen är att få mossa att växa och täcka det (får se hur det går).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

kanelbullen_92
3/22/17, 11:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#223

Mitt nystartade 34l. Än så länge tomt på invånare :)

Annons:
kanelbullen_92
3/22/17, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#224

Och en gammal bild på mitt 180l som ska tömmas och säljas i helgen…

Draken
3/22/17, 6:04 PM
#225

#222 Jättefint, men vad är det för växt du har i högra hörnet ? Den var jättesnygg 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Akvaristen
7/1/17, 9:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

Här är mitt akvarium. Vad är det som sticker ner till vänster i akvariet på #138? Min favoritväxt är javaormbunke. Jag ska sätta ner ekkvistar som jag har liggande på tork. Har pump Fluval FX4.

Lillyrod
7/1/17, 9:19 AM
#227

Det är rötter från musselblommor som sticker ner där. Ser likadant ut i mitt 152 liters : )

Akvaristen
7/1/17, 9:24 AM
#228

Ska googla på musselblommor för det vill jag ha.

Akvaristen
7/1/17, 9:28 AM
Lillyrod
7/1/17, 9:30 AM
#230

Ja det är sådana men de på bilderna där var gigantiska 😃 Jag har om du är intresserad.

Annons:
Akvaristen
7/1/17, 9:34 AM
#231

Tack men jag ska kolla på akvariebutiken idag först för jag ska ändå dit och köpa mat till fiskarna.

Fridiipida
7/24/17, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Bild på mitt akvarium som det såg ut ibörjan på maj innan växten dog och jag gjorde om lite i akvariummet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

habibiguppy
7/25/17, 5:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#233

Här är mitt kar :D

Lillyrod
7/25/17, 5:26 PM
#234

Grönt och fint ; )

Hageraset
7/25/17, 10:18 PM
#235

Mitt ny uppstartade 170 l akvarium, haft i ca 2 veckor. Fler växter är beställda men är inte riktigt nöjd med sten högen, lika så med rothögen. Några förslag?

Hageraset
7/25/17, 10:19 PM
#236
Erratic_Eagle
7/28/17, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#237

Mitt akvarium typ en månad efter uppstart.

Annons:
Erratic_Eagle
7/28/17, 12:03 PM
#238

Datumet stämmer ej.

Erratic_Eagle
7/28/17, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#239

Samma akvarium fast nu. Har typ gått 1 år och 2 månader från den första bilden tills nu. Oj glömde skriva att det är ett 105 liters.

Erratic_Eagle
7/28/17, 12:12 PM
#240

I akvariet har jag 10 st kilfläcksrasboror, 6 metallpansarmalar, ca 33 stycken ancistrusar. Ca 30 av dem är yngel😋😀. Jag ska sälja några och flytta över några till mitt andra akvarium! Så det kommer att lösa sig med dem👍.Och 2 stycken dvärgciklider som jag ej kommer ihåg namnet på😅. Min pump är en Aquael turbo filter 500 tror jag. Aja, det var allt👌😜

Erratic_Eagle
7/28/17, 12:14 PM
#241

Förlåt för dåligt tagna bilder

Erratic_Eagle
7/28/17, 12:16 PM
#242

ni ser på den första bilden samma kilfläcksrasboror som ni kan se på den andra bilden. så dem har klarat sig jättebra.

eller ja, några har dött men de flesta är samma😃

Hageraset
7/28/17, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#243

170 l

Hageraset
7/28/17, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

170 l

Annons:
Hageraset
7/28/17, 2:02 PM
#245

Har 2 st Molly, 2 st palettciklider, 3 panda pansarmalar, 4 st scalarer, 1 guld Gurami, 10 st neontetror och 2 st Ancistrus i detta kar.

Draken
7/28/17, 6:26 PM
#246

#245 Akvariumet är jättefint, men du kommer ganska troligt få problem längre fram :/

Scalarena kommer mumsa i sig Neontetrorna och om Paletterna leker, så kommer förmodligen alla de andra invånarna bli massakerade :/ Pansarmalarna skall dessutom gå på sand, inte grus :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
7/29/17, 3:59 PM
#247

pansarmalarna vill vara fler också

kaninsköld
7/29/17, 11:25 PM
#248

Nystartad nanokar för räkor och lite posthorn, kanske eventuellt någon killifisk

Mvh Kaninsköld

Draken
7/30/17, 9:40 AM
#249

#248 Om du köper killi, så tänk på att räkorna kan leva farligt då. Jättesnyggt akvarium annars :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Denarau
7/30/17, 9:56 AM
#250

Väldigt fint!

Denarau
7/30/17, 9:59 AM
#251

Jag har kollat igenom alla 5 bildtrådar där folk lägger upp bilder på sina akvarier. Så fina akvarium alla har!! Men jag känner mig lite missnöjd med mitt om man jämför med vissa andra kar :(

Annons:
Lillyrod
7/30/17, 11:30 AM
#252

Så kommer det alltid att vara Denarau. Alla andra har finare kar än en själv. Tänk då bara på att alla vi andra tycker likadant så då är alltså ditt kar finare än alla vi andras. Krångligt men sant 😂

Man får väldigt mycket inspiration av att titta på bilder. Det är roligare att se medlemmarnas kar här än att se karen på t ex Tropica. De är visserligen oerhört vackra men inget man kan göra själv här hemma.

Cecilia.S
7/30/17, 2:43 PM
#253

Ja, det är så sant… Många blir nästan aldrig fullt nöjda med sina egna skapelser, det är alltid någonting som saknas eller någonting som står lite fel 😮

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Denarau
7/30/17, 4:21 PM
#254

Ni har båda rätt. En del inom akvaristiken är att lära sig att bli nöjd! ;)

Akvaristen
8/6/17, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#255

Sedan 2 veckor tillbaks så har kvistarna från naturen varit i akvariet. Färgar inte av sig och luddar inte. 4 st t8-rör varav två växtrör och två vanliga.

Erik97an
8/6/17, 11:28 AM
#256

#255 Snyggt akvarium!! vad är det för växt nere i vänstra hörnet som ser ut som en liten buske?

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Denarau
8/6/17, 11:34 AM
#257

#255 Wow! Vad fint ditt akvarie är. Det är en fröjd för ögat! Hur stort är akvariet?

Lillyrod
8/6/17, 11:37 AM
#258

#256 Det är sötvattenstång.

Jättesnyggt kar!

Annons:
Erik97an
8/6/17, 11:49 AM
#259

#258 visste inte att sötvattenstång är så fint när man trycker ihop de sådär :o bara sett de löst flyta runt huller om buller haha! 😎

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Lillyrod
8/6/17, 9:21 PM
#260

Sötvattentång växer sådär. Ibland sliter  sig lite delar och det är de du sett fara runt. Annars växer den uppåt utåt så det blir nästan som en boll 🙂

Erik97an
8/6/17, 9:22 PM
#261

#260 bara sett i djuraffär de säger nog mycket om varför den inte varit rund o fin! 😂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Akvaristen
8/9/17, 6:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#262

Erik87n

Tack. Alldeles riktigt som Lillyrod säger.

Denarau

Tack.Försöker hålla det i trim så gott det går.

Akvariet är på 375 L.

Lillyrod.

Tack. Städning sker varje vecka.

Bifogar en närbild på sötvattenstång i mitt akvarium.  Storlek ca 15-20 cm i omkrets.

P914
8/9/17, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#263

Många fina bilder.

Slänger in en på mitt Fluval Edge.

Draken
8/10/17, 9:05 AM
#264

Tråden är nu väldigt lång och börjar bli seg att öppna. Jag låser nu denna tråd, och ni är jättevälkommen in i den nya tråden att visa bilder på era akvarium där istället :)

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/598c05498e0e7432e7001945-bilder-pa-era-akvarium-6

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Helén
6/20/18, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#265

Här är mitt akvarie. Mitt första 🤗 haft det en månad typ. Tycker det är så kul! Där bor en Diskus ( var två innan men tyvärr dog en) 6 Scalare 9 fjärilscyklider O ett gäng olika malar 😁 Detta är ett 240L men ska byta till ett 540L nästa vecka 🤗

Annons:
Helén
6/20/18, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#266

Har ett 54L också men Platy o några malar 😊

Laizita
8/5/18, 4:44 PM
#267

Väntan att vänta in de grumliga tills de lägger sig.. den väntan… 🙄

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: