Malar

Ancistrus

2015-03-20 15:46 #0 av: wille_wille

Handelsnamn: Ancistrus, skäggmunsmal
Latinskt namn: Ancistrus sp.

Söt/bräck: Sötvatten
pH: 6-8
Temperatur: 22-27°C
Akvariestorlek: Minst 100 L,  Längd 80 cm
Storlek: 15 cm
Ursprungsland: Amazonas, Sydamerika

Övrigt: Ancistrus är en relativt fredlig algätare. Yngre fiskar äter mer alger en vuxna. Skall matas med algtabletter eller annat vegetabiliskt foder, t.ex. grönsaker. Den skall även ha möjlighet att tugga på en mjukare rot, exempelvis mangrove. Roten är bra för matsmältningen.

Könsskillnad kan man se vid ca 5-6cm, då utvecklar hanen "skägg" och det är även vid den längden de kan börja leka. Arten är väldigt lättlekt.

Finns i varianterna brun, super rot, albino och citron (albino fast med blåa ögon istället för röda) skrolla ner för att se bilder på de olika varianterna. 

Albino ancistrus

Ancistrus super rot

Citronancistrus

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Anmäl
2015-04-09 13:29 #1 av: mimåne

Ancistrus super rot, ungdjur.
Super rot har en heltäckande orange färg. Vanligt att stänk av svart förekommer.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2015-04-09 17:58 #2 av: Maleficum

Guld eller vad färgen kallas

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar

Anmäl
2015-04-14 05:52 #4 av: [Jens]

#2 Kallas även för Albino.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2015-04-14 09:05 #5 av: Helben

Är nå nöjd med mina fyra! Vackra, äter alger som om de hade betalt för det! Dessutom har de intressanta beteenden som är roliga att titta på och bråkar inte (bara med varandra...)

Anmäl
2017-04-21 15:42 #6 av: Lojs

Puttar upp den här gamla tråden, jag undrar ungefär hur lång tid det tar för en ancistrus att gå från nykläckt till fullvuxen? Jag antar att det är olika beroende på hur mycket mat de får och sådär, men på ett ungefär. Jag har odlat upp till vuxen ålder förr, men minns inte mer än att det tog evigheter. ;)

//Louise

Anmäl