Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 6848 ggr
burmamys
3/17/15, 6:31 PM

Mitt första nano: Experiment i aquascape

Hej, nu har jag startat upp mitt första nano! Hoppas på massor med goda råd från många olika personer som har tid och lust att bidra med sina åsikter och erfarenheter! 😃

Mitt nano är en Juwel vio 40, som är på 32 liter (40 x 26 x 30). Belysningen Novolux LED är på 5 watt vilket väl är ganska standard, men pumpen Bioflow mini pumpar rejäla 280 liter i timmen genom ett ganska stort filter. Jag har skaffat Fluvals soil som balanserar pH till 6,5 och ska erbjuda lite näring för växter. Jag har ingen doppvärmare idag men kan såklart skaffa en sådan. Akvariet får en del naturligt ljus från köksfönstret som står i norr och dämpas av en vägg typ hundra meter från fönstret.  Alltså bara lite indirekt solljus.

Jag har skaffat lite red moor-rötter som jag haft i blöt i 3 dagar. La i rötter och soil när jag gjorde vattenbyte i mitt stora akvarium, och tog ett väl ingrott filter samt vatten från det stora akvariet för att få en smidigare start.

Nu behöver jag er hjälp! Min idé är att skapa en mini-biotop, inspirerad av aquascaping, för  ett stim av någon (endast en art!) minifisk, och kanske några passande räkor som städpatrull. Har t ex tittat på den här sidan för inspiration på hur det skulle kunna se ut:

http://showcase.aquatic-gardeners.org/2014/index1.html

Att välja fisk att utgå ifrån är inte så lätt. Vill gärna  ha ett litet stim på 5-10 minifiskar, och gärna att de ska ha en del färg, glitter eller åtminstone intressant/vackert mönster. Jag har funderat på boraras brigittae, danio kyathit, micropoecilia picta eller poecilia wingei, oryzias woworae, pseudomugli gertrudae, trichopsis pumila eller nannostomus rubrucaudatus. Just nu lutar det åt moskitorasbora eller pygmégurami, men inget är spikat än…

Jag kommer att uppdatera ganska ofta, så fort det händer något nytt. Först några "snabbspolade" uppdateringar från dag 1-3. Hoppas på många olika tips och råd då detta är mitt första nano!!! Hjärta

Annons:
burmamys
3/17/15, 6:32 PM
#1

Dag 1, efter 3 timmar, vattnet är fortfarande grumligt:

burmamys
3/17/15, 6:33 PM
#2

Dag 2, nu har vattnet klarnat:

burmamys
3/17/15, 6:38 PM
#3

Dag 3 idag! Jag åkte förbi akvarieaffären, lugnad av goda råd från mimåne om hur jag kan hitta bra växter på nätet. Hittade några plantor som jag blev intresserad av, har en någorlunda gissning på vilka de är men vet inte säkert eftersom biträdet i butiken var helt clueless. 

Vilka växter tror ni att jag fått hem? 

(Psst… Det är 7 olika sorter)

[Jens]
3/17/15, 6:58 PM
#4

De där rötterna hade jag också i karet och de är verkligen fina men tyvärr så hade jag otur med dem för mina räkor eller snäckor gillade dem inte alls, speciellt när de började få massa bös på dem. Hoppas du slipper det.

Ett tips är att ha ett bakgrund. Fint inrett och härligt med en massa växter och det kommer bli mycket mer =)) Växter gillar verkligen soil som bottensubstrat.

burmamys
3/17/15, 7:03 PM
#5

Okej lite tydligare bilder kanske vore bra? 👍 Hoppas på er hjälp nu! 🌺

Växt #1:

Växt #2

Växt#3:

Växt #4:

Växt#5:

Växt #6 är hornsärv från mitt stora kar:

Slutligen växt #7 (mossan):

burmamys
3/17/15, 7:06 PM
#6

Tack Jens! 😃 Ja hoppas verkligen på att slippa den omskrivna vita geggan på red moor. Än så länge är de fina i alla fall! Nu testar jag mest vilka växter som trivs hos mig, väldigt roligt och spännande att få testa sig fram såhär…

Annons:
Lilolizeit
3/17/15, 7:07 PM
#7

Är växt 1 en lökväxt? Isf ser det ut som en crinum calamistratum, växt 5 kanske kan vara en hygrophila pinnatifida och jag tycker växt 4 ser ut som en vattenspikblad. ? Kan någon av dom stämma?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fia81
3/17/15, 7:10 PM
#8

Spännande :) följer. Ser fint ut :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

mimåne
3/17/15, 7:55 PM
#9

Yes! Växtidentifieringar! Min favorit! Åh så roligt att få sätta tänderna i det här!
Nu ska vi see…

1. Crinum calamistratum
2. Ludwigia repens
3. Har tyvärr ingen aning om vilket släkte det rör sig om ens🤔
4. Unga plantor av vattenspikblad
5. Jag tror den här är en hygrophila pinnatifida. Det liknar också lite bolbitis heudelotii men p.g.a deras status i handeln så tror jag det är den förstnämnda. Det går även att se på rötterna då bolbitis har en rotstock och hygrophila har skilda plantor med egna rötter.
7. Tyvärr är det här ingen mossa. Det är i själva verket en alg. Säljs som så kallade "mossbollar". Väldigt missvisande. Det finns en risk att den här algen sprider sig till resten av din inredning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

wille_wille
3/17/15, 8:01 PM
#10

#5/#9 Kan 3:an vara en Bacopa monnieri kanske?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

mimåne
3/17/15, 8:04 PM
#11

Den är så liten så jag kan utifrån bilden inte se om stam och blad passar in på det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
3/18/15, 7:29 AM
#12

Godmorgon! Det här var ju riktigt spännande!😃

Växterna då:

1. Crinum calamistratum (ja den har lök)
2. Röd ludwigia - ludwigia repens
3. Detta är en bacopa monnieni eller caroliniara - någon som vet skillnaden? 
4. Vattenspikblad - hydrocotyle leucocephala
5. Hygrophila pinnatifida (ja den har skilda plantor med egna rötter). 
7. "Tyvärr är det här ingen mossa. Det är i själva verket en alg." Huu, jag som trodde det kunde vara javamossa… Tack så mycket för varningen jag plockade bort den omgående! 😮 

Dag 4 ser mitt nano ut såhär:

Nästa fråga blir vilka växter som trivs hos mig, och vilka växter som är lämpliga i en sydostasiatiskt biotop, som samtidigt ska vara vrålsnygg, men helt utan CO2, avancerade lampor m.m….? 

Ska läsa på lite om hur man uppnår den där bländande estetiken i aquascaping… Mer om det så småningom… Och så behöver jag klura ut ett bättre sätt att planera i soil… 

Jaja, en sak i taget, eller hur?!👍 Vilken sorts bacopa tror ni att jag fått hem?

burmamys
3/18/15, 7:31 AM
#13

Jätteglad för alla svar! 😃 Tack allihopa! ❤️

Annons:
burmamys
3/18/15, 7:37 AM
#14

Hmm min hygrophila pinnatifida är helt ljusgrön, finns inget rött eller brunt på den… Skulle det kunna vara en hygrophila difformis? Bara undrar.🤔

mimåne
3/18/15, 3:24 PM
#15

Då är det bacopa monneri. Caroliniana är kraftigare, finns bild på den i växtlexikonet. 

Här kan du se växter från asien :)

Hygrophilan. Jag tycker inte det ser ut som en difformis, det liknar verkligen en pinnatifida. Beroende på vilka förhållanden en växt ges kan den också få lite olika utseenden. En pinnatifida som får starkt ljus och Co2 kommer få röda inslag medans en som går i ett akvarium utan det blir grön. Den här arten kan även odlas så kallat Emersed (odlad ovanför vattenytan vilket föredras av grossister) och då har den ett lite annorlunda utseende fram tills att den vant sig vid att växa under vattnet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
3/18/15, 7:48 PM
#16

Aha, då förstår jag. Tack mimåne! =)

burmamys
3/19/15, 6:02 PM
#17

Dag 5. Idag har jag fixat bakgrund! Klippte till det som var kvar av den nya bakgrunden till mitt stora akvarium, så den passade. Gillar att den är ganska neutral men ser naturlig ut. Är ju enkelt att byta om det skulle visa sig passa bättre med något annat.

Och så öppnade jag filterhuset och kramade ur filtret litegrann. Det var alldeles svart av soilen som hade filtrerats. Filterhuset är lite bökigt att öppna, plasten är ganska mjuk så jag klarar inte att greja det under vatten utan måste ta upp den ovanför ytan för att inte riskera att smälla till någon växt. 

Flyttade liiite på crinum och ludwigia, och planterade ceratophyllum så den döljer filterhuset lite grann. Nu tycker jag det börjar se ut som något som någon kan tänkas bo i om ett tag, bara växterna får växa till sig lite (eller bli flera). Ska leta efter mer ludwigia repens, tycker det är fint att ha lite rött som kontrast. 

Någon som vet ett smart sätt att planera i soil? 

Funderar också på om jag borde slänga i lite pmdd? 

Såhär ser det alltså ut idag:

burmamys
3/21/15, 3:39 PM
#18

Är detta det omtalade möglet som "alltid" bildas på red moor-rötter? Syns som ludd i mitten på vänstra bilden och längst ut på kapad rotspets i högra bilden. 

Skrubbade bort det med rotborsten och la ner igen. Får se om det räcker 🙂

Nano dag 6:

burmamys
3/21/15, 4:03 PM
#19

Jag har börjat läsa lite om hur man gör aquascaping och funderar på att antingen försöka skapa ett djungle style eller nature style med triangulär form:

http://aquascapinglove.com/basics/getting-started-aquascaping/

Då skulle den låga sidan vara mot fönstret (vänster) så att den höga sidan döljer filterhuset. Nature style är ju väldigt krävande, men djungle style tror jag blir lite mörk med flytväxter och allt. Så något mitt emellan, typ djungle style utan flytväxter och med triangulär form, tänkte det blir snyggt med mina skrubbade red moor som dramatisk brytning mot växtlinjen 🙂  

Vad tror ni om det? Är jag helt galen nu eller är det värt ett försök??? 🤪

72mm
3/21/15, 5:09 PM
#20

Jag tycker allt är värt ett försök. Aquascaping är otroligt intressant och om lyckat, vackert som få andra saker. Men om man inte tänker ställa upp i någon tävling så behöver man ju inte nödvändigtvis följa alla regler. Vill man gå utanför mallen för att testa något så ska man väl göra det? 

Men om man tar på sig aquascape-glasögonen så är ju "djungel" och "nature" stilarna otroligt olika i det att de försöker åstadkomma två helt olika saker, så jag undrar om man inte riskerar att hamna i ingenmansland om man försöker kombinera?  Ironiskt nog är väl "djungel" stilen mer "naturlig" än "nature", då den senare mer kan liknas vid en landskaps-modell än något annat. En nature scape ska vad jag förstår inte se ut som ett undervattenslandskap överhuvudtaget. Jag säger inte att det inte kan bli hur bra som helst om man kombinerar, men det kan vara svårt att luta sig mot aquascape "sanningar" då kanske? 

Edit: Väldigt intressanta länkar förresten, tack för dem!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
burmamys
3/21/15, 5:51 PM
#21

Tack Jens! Jag testar att skapa något som liknar triangulär djungel så får vi se hur det går… =P Vad vore livet utan en rejäl utmaning då och då hehe? =D

[Jens]
3/21/15, 6:00 PM
#22

Precis! Jag råder dig ett tips att hålla växterna i trim, dvs att ansa dem så det inte växer alltför mycket. Själv så gjorde jag misstaget att låta allt växa utan att bry mig och det blev inte bra ska jag säga dig. Hahaha! Så nu är det andra tag och jag ser till att hålla i ordning på växterna.

burmamys
3/21/15, 6:13 PM
#23

Tänkte plantera kortväxta saker i fram, mellanhöga i mitten och långväxta i bak, för att underlätta. Men visst har du rätt, lite trimning behövs nog då och då, så fort någon rackare börjar dra iväg.

Ska iaf göra mitt bästa! =D

Spöket
3/21/15, 6:15 PM
#24

Åh noo, jag hade ett Juwels vio. På ett halvår fick jag byta ut belysningen 3 gånger … Tröttnade så småningom på det och sålde det innan garantin gick ut.. Hoppas att de har förbättrat den ( detta var för några år sedan)

Multi vad?

burmamys
3/21/15, 6:25 PM
#25

Ska vara nya versionen på denna, men vet inte vad exakt de har förändrat/förbättrat. Hoppas allt kommer att hålla och fungera…!🙂

burmamys
3/29/15, 4:04 PM
#26

Dag 15.  När jag gjorde förra vattenbytet tillsatte jag liiite pmdd (kaliumnitrat och kaliumfosfat + mikronäring) och nu har växterna faktiskt börjat växa lite! 😃  Jag har till och med upptäckt några små skräpsnäckor i mitt nano! 😍

Shoppingrunda på pwss har resulterat i en mini-termometer, planteringspincett,  och "månsten" som är full med hål, och så har jag plockat några eklöv. Och läst lite om aquascaping. Är fortfarande inne på att skapa en sluttande gradient av växter, med olika strukturer och färger, och med roten i blickfånget, dock lite mer åt vänster ungefär i enlighet med gyllene snittet. Tänker också på att det område den synliga  roten omfattar ska motsvara ungefär en centrerad tredjedel av hela akvariet, flankerad av växtlighet. 

http://aquascapinglove.com/basics/getting-started-aquascaping/

Behöver förstås skaffa lite mer växter… Och flytta runt på de jag har… Funderar

Eklöven har jag kokat och lagt på tork. Tänkte att räkorna gillar nog att ha lite eklöv att mumsa på, samtidigt som de sänker pH lite.

"Månstenarna" ska användas för att höja botten , en del växter borde kunna växa fast i dessa eftersom de är så porösa/håliga.  Såhär har jag tänkt att de ska ligga i akvariet (med roten i mitten och filterhuset markerat i högra hörnet).

Uppdaterad bild efter dagens pysslande kommer så snart soil-dimmorna lagt sig…! Måste dock säga att jag tycker inte pincetten gör så stor skillnad, problemet är ju inte att placera plantorna, utan att få dem att stanna kvar! Men det gick den här gången i alla fall! 🥵

mimåne
3/29/15, 4:32 PM
#27

Jag väntar med spänning på bilden :) Mycket intressant att läsa om ditt projekt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
burmamys
3/29/15, 6:02 PM
#28

Tack =) Nu har dimmorna lagt sig, men inte eklöven. Någon som vet om det brukar ta lång tid?

Ghostbuster_99
3/29/15, 6:59 PM
#29

Vad fint :D! Jag skulle rekommendera att ha doppvärmare, mina växter trivdes inte alls utan.  Har du bestämt fiskar en? För annars skulle jag rekommendera Rödmunstetra.   Och angående eklöven,  ja det tar rejält med tid :).  Men nu återstår inget annat en att önska dig lycka till! :)

burmamys
3/29/15, 7:53 PM
#30

Tack Ghostbuster_99 😃

Temperaturen är just nu 25 grader, och det känns ju okej så länge. Lite otålig, så nu petade jag in eklöven under roten… Såhär ser det ut nu (obs att fler växter ska in):

Sedan har jag tänkt fylla på med väldigt låga växter i framkant, typ 2-3 cm höga. Helst inte gräs utan gärna någon rosettbladväxt. En grön, och en röd eller rödaktig, som gärna ska matcha ludwigia repens… Och gärna en liten soloplanta som kan vara 4-5 cm och helst väldigt snygg! 😉

Fler ludwigia repens såklart, och fler bacopa monnieri. Kanske fler spikblad?

Och så en buskig sak som går bra ihop med hygrophila mellan den och roten, alltså fastbunden på stenen. Kanske hygrophila difformis? Eller någon flikigare variant av javaormbunke?

Kom gärna med förslag! 😃

burmamys
3/29/15, 8:06 PM
#31

Vad tror ni om t ex ett gäng pogostemon helferi som grön förgrundsväxt och en staurogyne repens i hörnet som lilla soloplantan? Någon rödaktig relativt enkel och väldigt låg växt som skulle kunna passa framför spikbladen? 🤔

Ghostbuster_99
3/29/15, 8:29 PM
#32

Ja, 25 kommer funka finnemang! Själv har jag 20c hemma, och det är alldeles för kallt! Skulle inte Glossostigma bli fint i framkant? (: Kanske Windelöv vara fin ihop med hygrophila? Och, Ja Pogostemon skulle bli jättefint! Det här blir bra sörru!

===

burmamys
3/30/15, 11:26 AM
#33

Glossostigma verkar lite för krävande tyvärr och jag föredrar pogostemon helferi även utseendemässigt, men windelöv ska jag definitivt hålla utkik på! En riktig snygging som skulle passa perfekt på månstenen flankerad av mina hygrophila =) Tack för hjälpen! Någon som känner till någon rödaktig låg planta som inte är så krävande?

burmamys
3/30/15, 11:39 AM
#34

Hmm hur hög blir windelöv, de flesta vanliga javaormbunkar jag sett brukar bara vara typ 10 cm? Det här ska helst bli min högsta planta, gärna 25-30 cm….

Annons:
mimåne
3/30/15, 12:06 PM
#35

Röd låg växt, althernantera reineckii mini!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
3/30/15, 1:00 PM
#36

Tack tack! =)

burmamys
4/1/15, 8:30 PM
#37

Dag 18. Tog en sväng till lokala butiken, ville kolla vad de har innan jag beställer växter på nätet eller frågar här. De hade hygrophila pinnatifida och kunde beställa hem ludwigia repens och bacopa monnieri. Pogostemon helferi och Alternathea reinickii mini får jag fixa via nätet eller om någon här har dessa och vill sälja (fixar i så fall annons senare). Känns som en bra idé att skaffa de högsta växterna först, sedan de mellanstora och sist de små 👍 OBS att hornsärven tänker jag ta bort senare.

När jag var i butiken träffade jag butikens akvarieentusiast, och hen menade att jag behöver speciellt foder och vattenberedning för att räkor ska trivas. Min idé var att de skulle klara sig på matrester från fisken (Tropical sextett frysta olika foder typ mygglarver, artemia m.m.) och en och annan algtablett, och att jag skulle använda samma vattenberedning (Aquasafe Tetrapond + pmdd) som till stora akvariet. Vad tycker ni? Behöver jag köpa deras produkter eller kastar jag bara pengarna i sjön då?

Känns toppen att detta forum finns så man kan få kunnig support när man behöver det! Tack för att ni finns! 🌺

Lillyrod
4/1/15, 8:51 PM
#38

Nu vet jag inte mycket om räkor men jag tror inte du behöver en massa specialgrejer till det lilla karet. Litet eller stort så är det ju ändå samma. Visst kan man om man känner för det köpa någon speciell mat som de gillar men annars tror jag att det bara var säljargument från butiken.

burmamys
4/1/15, 9:14 PM
#39

Hmm, det är ju lite så jag tänker också men skulle kännas fint att få veta från någon som har räkor 😃

Aristarcos
4/1/15, 10:08 PM
#40

#39 vilket fint litet akvarium du har skapat :) Ska bli kul att följa

burmamys
4/1/15, 10:16 PM
#41

Tack så mycket Aristarcos! Det är långt ifrån färdigt än… =) Någon som har räkor som vet hur noga det är? Har funderat på tigerräkor i första hand.

Annons:
Aristarcos
4/1/15, 10:18 PM
#42

jag vet inte alls, men får du inget svar här, så prova på

http://akvarierakor.ifokus.se/

72mm
4/1/15, 10:40 PM
#43

Det där ser ju redan riktigt bra ut! En tank i min smak. 

Sedan vad det gäller räkor så tror jag (har räkor, men är ingen expert på långa vägar) att de kan överleva och må bra på vad de hittar. De verkar äta det mesta. Jag har mer räkor än fisk men har väldigt sällan matat räkorna specifikt. De gånger jag droppat lite räkfoder så verkar posthornsnäckorna mer intresserade än räkorna, så direkt svultna är de nog inte.  

Om man inte bara har räkor, kanske i syfte att få dem att föröka sig optimalt, så tror jag nog att de i en planterad tank kan livnära sig på rester, alger, vad som naturligt växer på växter och i mossa samt infusoria och andra mikroorganismer. Bladet du har i är t.ex. uppskattat.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

burmamys
4/1/15, 11:02 PM
#44

Tack så mycket, då lämnar jag tillbaka räkfodret! Tänkte väl att det inte borde vara så nödvändigt. =) Hur är det med vattenberedning, använder du något specialanpassat för räkor eller vad har du i dina kar?

72mm
4/1/15, 11:33 PM
#45

Jag använde vattenberedare tidigare, men jag gör så sällan vattenbyten och har så små kar så jag behöver inte det. Jag har en 10-liters hink stående fylld så att jag blir av med kloret och inte  ändrar på temperaturen så mycket när jag byter. Annat än kloret bryr jag mig inte om.   

Det är en sällan uttryckt fördel med nanos, vattenbyten är så oproblematiska. När man kan förbereda hela 30% vattenbytet i en hink ska man inte klaga :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

burmamys
4/2/15, 8:41 AM
#46

Ja då borde det verkligen inte behövas någon speciell vattenberedning för räkor…!Tack för hjälpen! =)

burmamys
4/12/15, 12:01 PM
#47

Dag 29. Nu har mina red moor äntligen slutat mögla!!! 😃 Nu kan jag alltså börja plantera utan att behöva plocka upp roten (för att skrubba bort möglet) vid varje vattenbyte, blir ju kaos när växterna inte är ordentligt förankrade utan bara sitter löst i den lätta soilen. Väldigt skönt att slippa stå och plantera om alla plantor…! 

För en vecka sedan släppte jag ner två lite större snäckor och de trivs fint! 😍

Beställde ju fler bacopa monnieri och ludwigia repens rubin i butiken, och för ett par dagar sedan ringde de för att meddela att de kommit.  Blev jätteglad och gick dit följande dag, men blev starkt misstänksam på deras bacopa monnieri, tyckte de såg så stora ut i bladen och avståndet mellan bladrosetterna, så jag köpte dem inte. Tror de fått bacopa caroliniara… Köpte deras ludwigia, den såg fin ut men inte lika röd som den ensamma ludwigia jag köpt från dem tidigare. Flyttade spikbladen lite så de nu är förgrundsväxt eftersom de fortfarande är så små. Såhär ser det ut idag:

Undrar också om jag ska köpa några bacopa alls eller bara rikta in mig på korta växter (som jag antagligen får köpa på nätet).  Målet är att skapa en triangel av djungel, med tre synliga växtgrupper, roten och lite förgrundsplantor närmast glaset på framsidan och den ljusa, låga kortsidan. Blickpunkten ska vara i nedre vänstra tredjedelskorset. Såhär:

Lite fundersam på min nya Ludwigia repens rubin, de är endast röda på undersidan av bladen medan den jag köpte första gången är vackert roströd på både över- och undersida av bladen. Tror ni att de nya blir rödare med tiden? 

Funderar också på att ta bort bacopan, eller flytta den närmare filterhuset. Och så behöver jag få tag på låga snygga växter!

Undrar också om det kan vara dags för några räkor att flytta in? Lite osäker på vad jag borde ta först, räkorna eller fiskarna… Vad tycker ni? Vill gärna ha ett gäng tigerräkor, helst blå, och en pygmégurami med två honor. 

Börjar bli klurigt det här, men roligt! Gillar utmaningar 😉

Lillyrod
4/12/15, 12:47 PM
#48

Det ser hur bra ut som helst i ditt kar nu. Lite synd bara att bilderna inte är klickbara så man kan se lite närmare : ) 

Ludwigia repens är röd bara på undersidan av bladen har jag för mej. Rubin är rödare. Rätta mej gärna nån om jag har fel där.

Annons:
burmamys
4/12/15, 1:09 PM
#49

Tack Lillyrod! 😃 Det är ju nu jag börjar pyssla för att få till det som jag har tänkt, alltså lite aquascape-ish 😉 Men visst är det skillnad på den helröda och de andra? Båda skulle vara "rubin" enligt butiken…?

Undrar också vilka invånare jag helst bör starta med, räkor eller fiskar? Har kollat deras behov och tycker de verkar kompatibla med varandra och med mina planer för mitt nano, men kom gärna med synpunkter! 🙂

http://www.redbee.se/content.php/71-tigerrakan

http://www.seriouslyfish.com/species/trichopsis-pumila/

Hmm hur gör man bilder klickbara? 🤔

Lillyrod
4/12/15, 1:14 PM
#50

Räkor är jag inte bra på då jag aldrig haft några men det finns säkert någon som kan svara på det. Jag tror, kan ha fel, att det har att göra med när man ändrar storleken på bilderna.

burmamys
4/12/15, 3:33 PM
#51

Okej tack =) Någon som vet…?

burmamys
4/13/15, 9:34 AM
#52

Började läsa kommentarerna om pygmégurami på seriouslyfish, och inte bara faktatexten. Det verkar som att de gärna jagar och äter räkor!!!😮 Någon som haft pygmégurami med räkor? Eller måste jag tänka om och byta fisk?

burmamys
4/14/15, 10:10 AM
#53

Dag 31. Nu har det hänt lite grejer här…! 😃

Lägger upp lite bilder så får ni gissa vad som har förändrats, tänkte att det blir kanske lite roligare så. Skriv vad ni kan se, och var! En ledtråd är att jag har besökt en mer seriös, mindre kommersiell akvarieaffär i stan. En annan ledtråd är att räkorna har inte flyttat in än (men de skulle försöka beställa tigerräkor åt mig).

Bild #1: Hörnvy från matsalsbordet 🙂

Bild #2: Kortsidan lite närmare!

Bild #3: De nya invånarna! Ser ni vad det är för fisk? (jo jag vet exakt men tycker det är lite roligare om ni får gissa - skulle inte släppa ner något i ett nano utan att ha koll på att de kommer att trivas!) Ledtråd att titta på fenorna. Förlåt att bilden är så suddig! Har bara mobilens kamera och de små rackarna rör sig hela tiden.

Bild #4: Tycker jag fått till min triangel med fokuspunkter hyfsat bra nu! 

Bild #5: Hela framifrån igen, utan teckningar. Känner mig nöjd! 😃

mimåne
4/14/15, 11:19 AM
#54

Det liknar någon nannostomus. Kanske är det en smyckestetra?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
4/14/15, 1:03 PM
#55

Japp, det stämmer! Nannostomus marginatus. Funkar i det lilla karet, har för liten mun för att kunna ta räkorna, är nyfikna och stimmar bra, och lever länge. Och så tycker jag de är vackra med de skarpa linjerna och knallröda fenorna =) Vågar du gissa på de små växterna i förgrunden på kortsidan (bild #2)? Och mossan bredvid dem?

Annons:
burmamys
4/14/15, 1:30 PM
#56

Finns en växt här som jag inte vet vad den heter. Kanske någon lyckas klura ut vad de små flytväxterna är för något? Ska vara någon minivariant av musselblomma, ganska mörkt gröna och lite "läderartad" struktur på bladen.

burmamys
4/14/15, 2:01 PM
#57

Försökt fixa lite tydligare bilder på gänget i nano. Kunde inte motstå frestelsen att tolka dem lite… 🙂

"Okej… allt verkar lugnt så ni kan komma fram nu!"

"Åh kolla såhär såg det inte ut där vi var förut!" "Spännande! Vad finns det här?" "Nej läskigt!"

"Heej snygging vill du hänga med mig ett tag?" "Hmm kanske det… okej!"

burmamys
4/14/15, 2:40 PM
#58

Kom på att jag skrivit väldigt lite om själva aquascapingråden som jag försökt att följa.  Så här kommer de, (om någon orkar läsa):

"The rule of thirds" och "focal point" - genom att skapa de mest iögonfallande detaljerna i  ett eller två av kryssen mellan de linjer som delar akvariet i tredjedelar vertikalt och horisontellt, så gör man (förhoppningsvis) bilden mer intressant genom att blicken först dras till något som inte ligger i mitten. Dessa punkter överensstämmer också på ett ungefär med gyllene snittet, som är vanligt förekommande i naturen och därför bidrar till ett naturligare intryck. Det leder blicken att vandra mer och alltså ta in mer av detaljerna i bilden. Genom att välja punkter som överensstämmer med diagonalen som skapas av min triangel av växter så blir intrycket mer harmoniskt än om jag valt andra fokuspunkter.

"Symmetry and shape" och mitt val av tema "triangular djungle" - genom att på ett ungefär men inte alltför exakt skapa en tydlig geometrisk form (triangel i detta fall) så blir intrycket mer balanserat och harmoniskt men ändå naturligt och trovärdigt. En exakt triangel blir för klinisk och onaturlig, och stämmer inte överens med djungeltemat. Genom att välja djungel så har jag valt ett mer tillåtande tema där växterna ska vara lite vildvuxna, övriga teman är mer strama och abstrakta. Den triangulära formen är relativt enkel att skapa och påminner om hur växterna kan se ut på en sluttning.

"Background, middleground and foreground" - genom att välja en naturtrogen och diskret bakgrund tar jag minimal uppmärksamhet från växterna. Mellanområdet är lummigt och med större detaljer/strukturer och svagare kontraster än förgrunden, som har de skarpaste kontrasterna och de minsta detaljerna (förgrundsväxterna, lilla konglomeratstenen m.m.). 

"Coloration and size" - genom att välja ett mörkt bottensubstrat så tar det inte fokus från växterna. Genom att välja växter med lite olika färg, de ljusaste/klaraste längst fram och de mörkaste längst bak, samt lite diskret variation mellan grönt och rostrött i mitten så förstärks djupeffekten, samtidigt som det finns intressant dynamik i mittenregionen. Minsta växterna längst fram, största längst bak.

"Djungle style" mixat med "Nature style" - eftersom det passar mig bäst! Jag följer djungelstilen genom att ha en lite vild look där växterna får utvecklas fritt och ojämnt, och genom att blanda olika växter som jag planterar ganska tätt, särskilt i den högre delen av triangeln. Jag fuskar lite med naturstil/Amano genom att tillåta mig att använda rötter och halvt osynliga porösa stenar. Roten är ett tydligt blickfång och jag tycker att de utstickande rötterna bryter av snyggt mot växtlinjen och förstärker djungelintrycket. Stenarna ska inte synas så mycket men får skymta fram lite under mossan, deras syfte är främst att vara planteringsgrund som lyfter bakgrundsväxterna och mossan lite grann.

"Choosing fish" - här följer jag nature/Amano-stilen och väljer ett stim av fisk som inte är för stora eller för små, utan i harmoni med hela layouten och växternas bladstorlek m.m. De ska inte vara så färgstarka att de tar all uppmärksamhet (typ kardinaltetra) men inte heller färglösa/bleka. Mönster och färgade detaljer på fisken gör att den upplevs vacker men ändå diskret. Viktigt också att fiskarna simmar omkring och gärna håller ihop i ett stim.

Är ju inte helt klar än men tycker att det iallafall börjar likna något som stämmer hyfsat med de tips jag försökt hålla mig till. Nu ska allt vara lugnt ett tag så mina små Nannosar får göra sig hemmastadda i lugn och ro.

Lillyrod
4/14/15, 4:59 PM
#59

Det är ett väldigt vackert kar. Jag gillar verkligen sådana här bilder som man får inspiration av : )

burmamys
4/14/15, 5:06 PM
#60

Åh tack så mycket! =D

mimåne
4/14/15, 8:56 PM
#61

#55 Jag tror du skrev fel nu, i inlägg #2 finns inga förgrundsväxter :)

#56 Det låter helt klart som att du har Frogbit.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
4/14/15, 9:06 PM
#62

Frogbit? Aha, tack ska kolla upp den! =) Lätt att tänka inlägg när något numreras i trådarna här, men jag skrev "bild#2". Tänkte bara göra det lite roligare och mer interaktivt än att bara rapportera vad jag skaffat och hur jag gjort… =)

Annons:
burmamys
4/14/15, 9:08 PM
#63

Alltså bild #2 i inlägg #53 =)

mimåne
4/14/15, 9:18 PM
#64

Jaha du menade så! Jag skyller på att jag är trött😴🙂

Den växten. Jo. Jag vet vilken det är. Den finns i tropicas sortiment och ska inte vara så svår trots att den är en bottentäckare. Men vad tusan är det den heter nu igen.. Det är inte hydrocotyle tipartarta men en släkting. Hydrocotyleee… hm um um.. Tänk tänk tänk! 😴

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
4/14/15, 9:18 PM
#65

Var fick du tag på den förresten? Jag ser den inte tillgänglig så ofta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
4/14/15, 9:24 PM
#66

Pogostemon helferi =) Blev superglad att de hade den hemma! Butiken heter Zohoo akvariebutiken och ligger i Västerås. Bra kontrast hm förlåt komplement till djurmagasinet och arken.

mimåne
4/14/15, 9:35 PM
#67

Jahaaa menade du den! Haha, jag får skratta lite åt mig själv.. I mina ögon var helferi så enkel att jag inte ens lade märke till den, jag stirrade mig blint på din andra bottentäckare. Trots att du sade bild 2, så tittade jag på första bilden, växten i förgrunden som också syns på bild 3. Herregud så trött jag måste vara. Nu blir det sängen för mig innan jag gör bort mig fler gånger! 😛

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
4/14/15, 9:40 PM
#68

Hihihi du har säkert rätt! Och den andra är vattenspikblad, kommer inte på det vetenskapliga namnet just nu. Sov gott =)

Sara97
4/14/15, 10:13 PM
#69

Åååååhhh sååå fiiiiint!!! Man blir ju jätte sugen på att springa o köpa ett nano nu Jue!!

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Annons:
burmamys
4/15/15, 8:16 AM
#70

Tack så mycket vilken fin komplimang!!! =D

MariaK1977
4/15/15, 12:16 PM
#71

Jättefint! Hur länge kan eklöven ligga i innan de börjar ruttna?

burmamys
4/15/15, 12:25 PM
#72

Tack!😃 Vet inte hur länge de kan ligga i, men än så länge tycker jag de ser okej ut. Ena lövet har hamnat under roten och har massa soil över sig så det syns knappt längre och borde vara det som ruttnar först. Förhoppningsvis hinner jag få räkorna i tid så de hinner mumsa i sig det. Annars får jag nog försöka plocka upp det så det inte smutsar vattnet för mycket.

72mm
4/16/15, 11:28 AM
#73

Eklöv ska enligt uppgift "vara" i upp till 6 månader (tror att det är mycket därför man använder just ek). I min burk är de försvunna på en månad eller två… Om det sedan beror på allt mumsande av räkor och snäckor eller om vi bara har klena ekar här i Götet låter jag vara osagt. Men jag tror inte man behöver plocka upp löv överhuvudtaget. De smutsar ju inte vattnet mer än att de långsamt förmultnar och omvandlas därmed till växtnäring, vilket borde vara något bra, eller hur?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

burmamys
4/16/15, 12:34 PM
#74

6 månader då är det verkligen inget problem! =) Nja tänkte att det kunde bli lite övergödning av två eklöv i ett så litet kar men då måste föruttnelsen ske ganska snabbt, så om de ska vara i upp till 6 månader så blir det knappast någon större övergödning… Tack, då kan jag lugnt låta dem vara!

burmamys
4/22/15, 11:25 AM
#75

Dag 39. Javamossan blev som ett filter för allt skräp och en perfekt grogrund för alger. Det började växa brunalger, grönalger och håralger i den…!😮 Den tog jag bort för att slippa få hela Nano invaderat. Dessutm var de skruttisar av Pogostemon helferi jag fått med mig så små och skruttiga att delar av dem lossnat och de var svåra att få att sitta kvar i det lösa soilsubstratet. 

Vad skulle jag göra nu??!

Pragmatikern i mig tänkte att det blir svårt att hitta en låg växt som jag kan fästa på stenen och att jag borde göra något annat.🤔 Djungelapan i mig tyckte det behövdes mer djungel i karet.🙂 Curlingmamman i mig kände på sig att mina små invånare nog skulle uppskatta mer djungel i karet.😍 

Aquascapingminimalisten i mig blev lite orolig att det skulle bli rörigt och fult och funderade lite till på vilka principer som var viktiga att följa och kom fram till att asymetrisk symmetri med fokuspunkt i nivå med gyllene snittet och en mindre klunga som speglar den större i färg och struktur skulle kunna bli snyggt och harmoniskt, gärna så att översta tredjedelen fortfarande är fritt simutrymme.☝️

Så jag åkte till akvarieaffären och skaffade lite mer ludwigia repens rubin och hygrophila pinnatifida och nya rejäla plantor av pogostemon helferi. Köpte även en digital timer för 39 kr men den var ett helvete att programmera och sen när jag trodde jag gjort allt rätt och det såg rätt ut i displayen så fungerade den ändå inte. Nåja, får väl köpa en annan timer som är mindre krånglig.

Skapade en lite böjd "väg" eller flodbädd eller vad man vill av pogostemon, som slutar strax bakom roten dit jag flyttat crinum. De två djungelpartierna är spegelvända och placerade i diagonalt motsatta hörn, med hygrophila närmast kortsidan och ludwigia framför. De nya ludwigiaplantorna var mer "mogna", rödare med större och lite skräpigare löv, så jag har blandat nya och gamla plantor i båda djungelpartierna, men storlekssorterat dem så att de största är i det stora partiet. De små spikbladen får vara kvar som minima förgrundväxt framför roten.

Såhär blev det:

Vy när man kommer in i matsalsdelen:

Här har jag öppnat locket så du ser hur allt är placerat, nästan rakt uppifrån:

Linjerna för tredjedelar och gyllene snittet visar hur skärningspunkten mellan "kullarna" sammanstrålar vid gyllene snittet, roten ligger mellan detta och tredjedelarnas skärningspunkt, och den lilla "kullen" har rymd ovanför som motsvarar lite drygt en tredjedel (men den växer väl):

Vy framifrån, utan linjer:

Snett nerifrån, så man ser flytväxterna:

Vy från kortsidan mot fönstret:

Framifrån och snett uppifrån:

Fiskarna blev glada över att få ännu en djungelplätt att utforska! Gillar verkligen dessa smycketetror, de är nyfikna och orädda och kommer fram efter några sekunder trots att jag bökat runt och pillat med att flytta och plantera växter som ibland flyter upp och måste planteras om. Var rädd att de skulle bli skygga men icke! Matar dem med liten snutt av de stora fiskarnas kub av tropical sextett så de får olika varje gång, artemia, mygglarver m.m. Nannogänget är väldigt pigga på maten och kommer fram till glaset när jag närmar mig! Supersöta! 😍 

Nu saknas bara räkorna! Och en bättre timer. Verkar vara svårt att få tag i tigerräkor från affärerna i Västerås. Någon som vet var de går att få tag i? Eller som odlar själv? Längtar…😃

mimåne
4/22/15, 2:15 PM
#76

Du jobbar verkligen på din aquascape, imponerande hur mycket du lärt dig om det sen du kom igång. Själv begriper jag ingenting av aquascape annat än att det ser fin ut ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
burmamys
4/22/15, 4:07 PM
#77

Tack så mycket! =) Det är faktiskt riktigt roligt att pyssla med, och inte heller så jobbigt eftersom allt är så litet. Väldigt enkelt att t ex byta vatten, bara skopar ur lite knappt en hink (hinken rymmer 10 liter så jag tar väl ut 8 liter), och så lyfta filterhuset och ta ur filtret och krama ur det värsta och skölja med ljummet vatten. Har i lite aquasafe och vid varannat byte, yttepytte pmdd. Är positivt överraskad över att det nästan inte blivit några alger trots att det står bara någon meter från köksfönstret, visserligen i norr och endast indirekt solljus eftersom det är ganska nära en husvägg, men ändå! Verkligen jätteroligt att pyssla och klura och lära sig något nytt, även om mitt Nano är långt ifrån de professionella aquascaping-karen så är det väldigt roligt! Enda tålamodsprövande i detta är att lyckas plantera i soil… Så jag är väldigt nöjd med vad jag får ut av mitt Nano so far =)

mimåne
4/22/15, 6:47 PM
#78

Men även dom bästa har ju haft en första gång burmamys :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
5/7/15, 10:56 AM
#79

Dag 54. Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade… Har pratat med båda butikerna och väntat och annonserat, men så till slut hände det! GuUuLd annonserade att hon säljer tigerräkor! Tangerine och Deep blue så jag skyndade mig att svara så fort jag såg annonsen! Och nu är de här, och de var definitivt värda att vänta på! Är riktigt glad att jag inte blev otålig och köpte amano eller någon Neocardinia, för de här små rackarna är riktigt härliga! De kryper omkring och mumsar på allt de hittar och verkar helt orädda.😃

Fiskarna är verkligen inget problem för de här små tuffa tigrarna! Räkorna mumsar glatt vidare medan fiskarna passerar. Tror jag hittat en bra kombination av fisk (Nannostomus marginatus) och räka (Cardinia mariae (eller cantonensis) var. "deep blue". Här kommer artlänkarna:

http://www.seriouslyfish.com/species/nannostomus-marginatus/

http://www.planetinverts.com/Blue%20Tiger%20Shrimp.html

Trimning är ju också viktigt i nano, så idag gjorde jag ett litet vattenbyte och kortade ett par ludwigia som vuxit väldigt mycket. Tyvärr speglingar i glaset så här tidigt på dagen men hoppas det syns hyfsat att den stora triangeln fick lite bättre "linje". Fiskarna var genast framme, nu är de helt orädda och jag hoppas räkorna också vänjer sig. Nu hänger allihop under pumpen.

burmamys
5/7/15, 11:13 AM
#80

Ska försöka fixa snyggare bild ikväll… Något utöver det som står på seriouslyfish, planetinvert och redbee som ni tycker jag ska tänka på? 

Än så länge har jag samma vattenberedning som till stora akvariet och hoppas det ska fungera bra, alltså aquasafe. Vattenbyte en gång i veckan, då kramar jag ur filtret och byter 7-8 liter (av 32). Idag bytte jag bara 1 1/2 liter för att inte ändra för mycket när de är så nya i akvariet.

Matar dagligen med pyttelite från tropical sextett-kuben som invånarna i det stora akvariet får, alltså mygglarver, artemia m.m. (olika i olika kuber) och tycker det flyger runt en del korn som fiskarna missar som borde räcka till räkorna. Får se hur de beter sig i eftermiddag när jag matar! 

Akvarielyset tänds 08.00 och släcks 20.00, men det ljusnar ju tidigare och mörknar senare, så de får naturligt morgon- och kvällsljus.

Är mån om att även dessa yttepytte små krabater ska trivas och må bra!😍

burmamys
5/7/15, 2:27 PM
#81

Jag har skrivit denna tråd för att dels få hjälp och få möjlighet att diskutera hur jag ska göra för att lyckas så bra som möjligt (tycker det är jätteroligt när många kommenterar och kommer med synpunkter!), och dels för att jag tänkte det kunde vara bra för andra som funderar på att skaffa nano att se hur jag gjort, hur lång tid det tog och hur det gick. 

Mina katter är dock inte särskilt imponerade av mitt lilla projekt, även om Saga letade ordentligt när jag haft i räkorna och satt och försökte fota dem med min mobilkamera (som ju inte är någon systemkamera…).

Sagas slutsats: Hittar inget… Vad är grejen med detta? 🤔

Simon stannade på köksbordet och surade, insåg väl direkt att räkorna var för små att ätas?🤪

Undrar ju vad du tycker om mitt nanoaquascapingprojekt? Bra/dåligt? Idéer på hur jag kan fortsätta? Vad vore skoj att läsa om? Skriv gärna vad du tycker!😃

[Grodhopp]
5/7/15, 3:18 PM
#82

Det här var en rolig tråd, jag går in lite hårt för grejer (läs: uppstart av projekt) så det är kul att hitta dem som lär sig, håller i och är intresserade. Lär mig om växter med, himla bra nu när jag vill nörda in på det efter att ha skaffat de fiskar jag vill ha. Jättefint akvarium och vilka vackra missar!

burmamys
5/7/15, 4:06 PM
#83

#82 Tack så mycket! Kul att kunna erbjuda lite inspiration, tycker jag lär mig massor hela tiden. Blir nyfiken… vilka fiskar har du bestämt dig för? Hur stort är ditt akvarium? Min begränsning har hela tiden varit (utöver det lilla formatet) att jag inte har koldioxid och att lysröret är ganska standard, det innebär att jag måste välja växter med låga krav. Lite klurigt men det går ju! =)

Annons:
MariaK1977
5/7/15, 6:47 PM
#84

#81 jag tycker du skriver jättebra, det är roligt att följa! För egen del får du gärna klämma in lite svenska namn på växterna. Håller på att läsa på om akvarieväxter men har en gnutta svårt att hålla reda på alla latinska namn så här i början.

burmamys
5/7/15, 7:17 PM
#85

Tack MariaK! Jag använder de latinska namnen för det är bara dem jag kan… Tycker också att växtvärlden är en riktig djungel!😂

Ska göra ett försök! Lägger in en bild på nano så det går att hitta växterna utan att skrolla.

Ludwigia repens som är de rödaktiga växterna tror jag kallas "röd ludwigia", helt enkelt…?

Bacopa monnieri som jag har framför de flikiga bakgrundsväxterna till höger TROR jag heter "litet tjockblad"…?

Hygrophila pinnatifida, de flikiga bakgrundsväxterna, har jag inte sett något "vanligt" namn på. Någon som vet?

Hydrocotyle leucocephala som är de yttepytte små bladen på långa stjälkar i förgrunden kallas nog "vattenspikblad". 

De kortväxta ljusgröna krusigaPogostemon helferi har så vitt jag vet inte heller något vanligt namn på svenska. Någon som vet?

De små flytväxterna vet jag inte vad de heter än. Det är inte frogbite som någon föreslog. Någon annan kanske vet?🤔 De syns ju inte i bilden jag la in och jag har ingen bra bild på dem, men de har greniga rötter som hänger rakt ner, ungefär som musselblommornas rötter. Och så är de på ovansidan täckta med små små utskott så de ser prickiga ut. Bladen är ovala och sitter ihop i rosetter som kan skiljas eller växa ihop… På bilden här ser man iallafall hur de flyter omkring i små grupper.

Bra fråga, nu kanske jag får bättre koll på min mini-djungel!😉

[Grodhopp]
5/7/15, 7:19 PM
#86

Burmamys: jag har fått väldigt mkt hjälp här på forumet, jag skaffade akvarium först i våras i samband med en sjukskrivning. Nu har jag tre, det är sjukt beroendeframkallande men nu får det vara stopp hihi.skriver både växter och fiskar nu då….. I mitt 240 L har jag vallisneria gigantea, anubias och vattenpest som jag startade upp med. Har just lagt till ludiwigia repens och en röd lotus så får vi se om de tar sig! I det akvariet har jag Platy, neontetror, pansarmalar, scalarer , helenasnäckor, physa och två Ancistrus gold. Jag valde väldigt få och tåliga växter men min valle-djungel är jag nöjd med, mycket effekt av en enda sorts växt när ma planterar många. I 40 L har jag kulfisk och där har jag tryckt i vad jag hittat, hornsärv som flytväxt, anubias på en sten som avdelare i mitten och även där ludwigia. Där behövs en hög bakgrundsväxt. I 54 L där jag har dvärgpansarmalar, dvärgklogrodor, Guppy och en ensam stackars Molly som kom på köpet har jag anubias på rot, javamossa på ett glas som grotta, lite vallisneria, musselblomma, nyplanterade ludwigia och akvariegräs. Inte nöjd med det karet och där trivs inte växterna men det beror på att lampan är sönder och jag väntar på ny ramp. Jaglägger i växtnäringskulor på botten, inbillar mig att det funkar. Du kan betydligt mer än mig så detta ska jag verkligen följa :). Skitsnyggt har du det!

burmamys
5/7/15, 8:03 PM
#87

Ojoj Grodhopp låter som att du har jättefina akvarier! Har du lagt upp någon tråd om dem (med bilder)? Tycker det är väldigt mysigt med akvarium, både "trädgårdsterapi" och estetik och djurvård på en gång! =D Jag har även ett 125 liters med sydöstasiatiskt tema som varit stabilt i många år, så mitt Nano är min "playground" som ger möjlighet att leka och experimentera lite… =)

mimåne
5/7/15, 8:31 PM
#88

Har du akvariet tänt 12 timmar om dagen? Från 8 till 8? Och inga alger?!

Inget att invända på växtnamnen, de latinska och handelsnamnen, däremot så är jag osäker på att det verkligen är vattenspikblad du har. För i så fall borde de ha växt vid det här laget.. 🤔

Vad kul att du köpte GuUulds räkor! Jag såg dem också och de var riktigt fina. Där gjorde du det bra. Jag tror de här är av riktigt bra kvalitet med fina gener av seriös odling.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
5/7/15, 8:55 PM
#89

Ja är själv förvånad att det inte är mer alger! Längst ner vid växterna mot fönstret är glaset lite "immigt", gissar att det är lite kiselalger, men det är allt. Väldigt glad över detta men kan inte förklara det =P Tycker också att de växer långsamt, har nypt av två långa som fått lite kiselalger men i övrigt är det ingen större skillnad mot när jag köpte dem. Undrar vad det är för växt? Ja är verkligen nöjd med jättefina räkor! Värt varenda krona! Tack GuUuLd =)

mimåne
5/7/15, 9:48 PM
#90

I regel borde man ju inte ha akvariet tänt mer än 10h. Mina är tända 7h-8h om dagen. 

Hydrocotyle verticillata?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
burmamys
5/7/15, 10:04 PM
#91

Japp, valde att ha 12 timmar mest för att se om det går eller hur länge det dröjer innan algerna invaderar. Väntar fortfarande =) Tack för växttipset, ska kolla upp det!

burmamys
5/7/15, 10:11 PM
#92

Mimåne jag tror du lyckats identifiera de små spikarna åt mig! Får se om det bildas någon utlöpare för då är det definitivt. Tack för hjälpen =)

[Grodhopp]
5/7/15, 10:23 PM
#93

Nej jag har ingen tråd än, de två sista akvarierna är så nya så har inte tänkt på det. Sen har jag sånt himla problem att få in bilder via mobil eller iPad så jag måste nog sätta mig vid datorn :). Men det kommer, vill gärna ha feedback på plantering och sånt sen så :). Det andra akvariet är bergis också jättefint! Jag håller med, djur och plantering och lite inredning i kombination är svårslaget.

burmamys
5/7/15, 10:35 PM
#94

Väntar med spänning =) Kulfisken du skaffat är förresten ascool, de sägs vara riktigt smarta små individer de där rackarna!

MariaK1977
5/8/15, 2:25 PM
#95

Tack för växtnamnen:-) Tycker din hygrophila pinnatifida ser mycket finare ut än de som kommer upp på googles bildsök, "googles" verkar ha kortare, tjockare och rödare blad. Vet du om din är någon special variant eller om det är växtförhållanden som gör skillnaden?

burmamys
5/8/15, 3:57 PM
#96

Ingen aning faktiskt, de i stora triangeln är från den kommersiella butiken, och de i lilla triangeln från hobbybutiken. Dock har de blad som står i skugga blivit gula och ramlat av, med bara toppskotten gröna och fina så nedre delen av stjälken är bar, så tänk på att den vill ha bra ljusförhållanden.

mimåne
5/9/15, 2:27 PM
#97

Hade du köpt växten i butik, Hydrocotyle verticillata? För i så fall skulle jag bli glatt förvånad. Den är inte så vanligt förekommande alls.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
burmamys
5/9/15, 3:25 PM
#98

Japp, köpte den i butik! Vilket delvis gjorde att jag förväntade mig att det skulle vara den vanligaste, "mest kommersiella" versionen.

burmamys
5/9/15, 3:28 PM
#99

Äntligen en hyfsad bild på mitt nano, där den med skarp syn kanske kan se en räka?  Själv kommer jag på mig själv med att smyga runt nano lite då och då och kika efter de små blå rackarna…😍 Såå… kan du hitta räkan?😎

burmamys
5/11/15, 1:36 PM
#100

En fundering kring hur länge akvariet ska vara tänt - visst är de rekommenderade tiderna på typ 8-10 timmar satta utifrån risk för alger? Om man ser till vad fiskarna har för ursprungsmiljö (de vildfångade) så borde 12 timmar vara mer korrekt för dem, så länge akvariet inte invaderas av alger. De kommer ju i regel från tropiska länder där solen går upp vid sju på morgonen och går ned vid sju på kvällen. 

Än så länge går det fint med 12 timmar i mitt Nano, så då borde det vara optimalt även för dess invånare, eller vad tycker ni?🤔

MariaK1977
5/11/15, 4:02 PM
#101

12 timmar funkar fint för fisk och växter, det är alger "man" oroar sig för. Fast vi hade nyss 14h utan att få alger😃nu har vi ändrat till 12 och med paus mitt på dagen (11-14) för då är ändå inte akvarieägaren hemma 😉. Tror räkan sitter på roten som går inåt 1/3 från vänster?

burmamys
5/11/15, 4:25 PM
#102

Tack Maria, tänkte att det borde vara risken för alger som ligger bakom =) Japp, du hittade räkan! =D

[Grodhopp]
5/15/15, 9:01 PM
#103

Är också impad över att du har så fina växter trots så många ljustimmar. Nu har jag en tråd, vet inte hur man länkar men den finns under Bilder och heter Grodhopps akvarieäventyr. Den är ny så du hittar den bergis i senaste inlägg med. Såg ditt andra akvarium i en annan tråd, jättefint de med såklart :).

burmamys
5/16/15, 8:42 AM
#104

Va roligt Grodhopp, ska definitivt kolla din tråd! =) Jag tror jag klarar mig från alger tack vare att det är så mycket växter i Nano…? Och tack! Blev lite spännande nu att klura på om nya invånarna i stora karet är Honungsgurami eller läppgurami… =P

Annons:
burmamys
5/27/15, 4:34 PM
#105

Dag 74. Vill mest visa hur min lilla djungel ser ut nu när den fått växa lite… Och så behöver jag lite goda råd!🙂

a) Skulle vilja ansa på ett snyggt sätt, dock utan att dra upp plantorna eftersom jag vill störa så lite som möjligt och det är nästan omöjligt att dra upp en planta utan att alla runt omkring följer med. Förslag på strategitänk på hur jag kan klippa för att inte få en massa synliga avklippta toppar men ändå behålla de där trianglarna i växtpartierna?🤪

b) Lite då och då syns någon räka men de har så mycket djungel att gömma sig i så det är inte varje gång jag ser dem. Något knep för att locka fram dem?😍

c) Ekbladen börjar bli väldigt tunna och ramlar sönder här och där. Ska jag byta ut dem mot nya eller låta dem ligga kvar?🤔

d) Vad är det för flytväxter jag har? I butiken presenterades de som "små musselblommor". Det är inte frogbit. Förslag?🤔

Från matplatsen:

Flytväxterna: De har utskott på ytan, ungefär som katter har på tungan… Små, och med väldigt trådiga men inte särskilt långa rötter. De har förökat sig en del!

Framifrån:

Tacksam för all hjälp!🌺

rosablomma
5/27/15, 5:06 PM
#106

kan det vara sylvania natans?!

burmamys
5/27/15, 5:15 PM
#107

Sökte på detta och tror jag hittat rätt nu, tack så mycket! Om jag har rätt är det Silvana Minima. Vad tror växtexperterna?

http://en.wikipedia.org/wiki/Salvinia_minima

Lillyrod
5/27/15, 5:51 PM
#108

Det är ett väldigt snyggt kar du har. Alla bilder i trådarna är farliga. De gör att man själv vill ha fler kar och med andra fiskar än de man har ; )

MariaK1977
5/27/15, 7:08 PM
#109

Vad fint! Roligt att få en uppdatering :-) Har tyvärr inga bra svar till dig…

mimåne
5/27/15, 8:15 PM
#110

Salvinia natans är det :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
5/27/15, 8:27 PM
#111

#108 och 109 Tack så mycket! =) Har varit dålig på att uppdatera ett tag men nu är det dags! Kan rapportera att alla små invånare verkar trivas och må bra än så länge, även om jag inte lyckats se alla räkor samtidigt efter deras första dag. Måste säga att jag är glatt överraskad över hur roligt och nyttigt och inspirerande det är att läsa och skriva i detta forum som ju är fullproppat med kunniga och omtänksamma akvarister! Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor! Och förresten, är det någon som har erfarenhet av att odla Smycketetra?

Annons:
burmamys
5/28/15, 9:48 AM
#112

Ingen…?

mimåne
6/6/15, 11:01 PM
#113

Jag kan inte minnas att jag sett någon här som odlat smycketetror, men kan tänka mig att de är generellt som andra tetror när det kommer till lek?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
6/7/15, 10:34 AM
#114

Tack mimåne! Ja jag började ana att det inte var någon här som odlat dem. Tycker det verkar vara olika behov för olika tetror så ska leta lite mer efter info om just dessa små smycken =)

burmamys
9/1/15, 6:16 PM
#115

Dag 171. Nu har mitt nano varit igång från 17:e mars till 1:a september! Tänkte fota igår men då gick det såhär haha!😂

Nytt försök idag!🙂 Kan berätta att jag har gett upp den perfekta aquascapingidén eftersom det innebär att växterna måste dras upp, klippas av och planteras om minst en gång i månaden, och jag är rädd att störa fiskarna för mycket. Allt eftersom har det blivit mer och mer djungeltema i mitt nano, vilket fiskarna älskar men det det innebär samtidigt ökad konkurrens om ljuset, så de korta Pogostemon helferi har sakta tynat bort. Nu domineras nano av den gigantiska sumpvarianten av Hygrophila pinnatifida (de andra har tynat bort i konkurrensen om ljuset), mängder av Ludwigia repens som växer så det knakar, en del är väldigt röda medan andra skiftar i ljusgrönt och rosa, några smala pinnar av Bacopa monnieri finns också kvar, liksom samtliga de yttepytte bladen av Hydrocotyle leucocephala som i princip är oförändrade?! Flytväxterna Silvana minima förökar sig väldigt snabbt så dem får jag rensa bort hälften av varje vecka när jag byter vatten.

Tyvärr dog de blå tigerräkorna och jag har inte lyckats lista ut varför. Vågar inte köpa nya eftersom jag inte vet vad som var fel, men gissar att det kan vara på grund av 25%-iga vattenbyten en gång i veckan, kanske också att det blev stressigt för dem när jag planterade om massa växter, kanske att temperaturväxlingarna blev lite stora när det var som varmast. Hur som helst, efter en del funderande bestämde jag mig för en annan typ av städpatrull, med tanke på ljusinsläppet som ger bra mån för alger i kombination med lugna kompisar och gott om gömställen: Fyra stycken Otocinclus macrospilus har fått flytta in för två veckor sedan och de verkar trivas fint! Är framme och putsar på dagen och sover tillsammans under filterhuset på natten.😍

Så här ser mitt djungelnano ut idag:

mimåne
9/1/15, 10:04 PM
#116

Vad fint det har blivit!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

burmamys
9/1/15, 10:13 PM
#117

Åh tack mimåne! Det var ju mer välordnat och så förut men huvudsaken invånarna trivs! =P Vad tror du om ottosarna, tycker du jag gjorde rätt där? Vart orolig när räkorna försvann en efter en så jag hoppas verkligen jag valde rätt nu! Ottos är en av mina absoluta favoriter så jag är väldigt rädd om dem =) Vet att de gärna är flera men vågar samtidigt inte ha för många i ett så litet akvarium. Hur många tror du är lagom? Smycketetrorna mår prima alla sex, och har gjort så hela tiden vilket är skönt!

Lilolizeit
9/1/15, 10:16 PM
#118

Vilket fint kar!

Ottisar är ju stimfiskar så minst 6 stycken tycker jag att man ska ha då..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lilolizeit
9/1/15, 10:17 PM
#119

Ska tillägga att katten var väldigt söt också :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

burmamys
9/1/15, 10:21 PM
#120

Tack så mycket Lilolizeit! =) Ja skulle gärna skaffa flera men då tror du det är okej med 6 Smycketetra och 6 otocinclus på 32 liter djungel? =)

mimåne
9/1/15, 10:26 PM
#121

Jag tror du har gjort rätt i att gå ifrån taiwanräkorna och satsa på något annat. Så vitt jag vet så krävs det i princip en sån där vad-kallas-dem-nu-hjärnan-har-nog-somnat-apparat😴.. som typ destillerar vattnet.. Ja. En apparat! Detta för att taiwanräkorna är så känsliga för metaller och diverse som kan finnas i kranvatten. Crystal och körsbär är lättare.

När det kommer till otocinclus så säger teorin att de passar i ditt akvarium. Men någon fler tycker jag du kan ha. Kanske 6st totalt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
9/1/15, 10:26 PM
#122

Jag vågar inte svara på det, då jag har noll erfarenhet av Smycketetra. Så jag överlämnar det åt någon som vet mer. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

burmamys
9/1/15, 10:34 PM
#123

Skönt att få bekräftat av proffs att jag valt rätt! =D Hmm trodde det räckte med regelbundna vattenbyten då när jag köpte räkorna, men om de har sådana krav så är det inte så konstigt att de inte trivdes. Synd, men då har jag iallafall lärt mig något! Då blir det ytterligare ett par ottos nästa gång jag besöker affären. Det blir skoj =)

Spöket
9/3/15, 10:00 PM
#124

varför använder du dig inte av den medföljande plastbottnen(under karet)? Då hade du sluppit att ha ngt annat under karet.

Multi vad?

burmamys
9/3/15, 10:13 PM
#125

#124 valde bort den eftersom den bärande ytan är betydligt mindre än akvariets botten. Vill inte riskera att någon av katterna välter mitt nano….

Annons:
[Tinitusan]
9/4/15, 10:15 AM
#126

vad fina katter du har!

akvariet är ju så klart fint det med =)

burmamys
9/4/15, 10:34 AM
#127

Tack så mycket! =)

[Jens]
9/5/15, 7:52 AM
#128

Oj vad tråden har vuxit och jag har dreglat mig igenom alla bilderna! Fantastiska bilder burmamys! Otur med räkorna men det finns enklare sorter att ha att göra med. Körsbärsräkor skulle jag inte ge mig på för de tröttnade jag på väldigt fort men det är ju jag det. 🙂

burmamys
9/5/15, 10:39 AM
#129

Haha ja nu har Nano varit igång ett tag, blev ett riktigt roligt projekt för mig. Och tack för komplimangen, själv tycker jag det är extremt svårt att få bra bilder på den här miniatyrvärlden, allt är ju så litet! Nja körsbärsräkor är jag inte jättesugen på, särskilt nu när jag upptäckt att ottosar trivs i Nano! De är mina absoluta favoriter bland algätare/städcrew i akvarievärlden, så söta och charmigt energiska! =)

burmamys
9/9/15, 12:21 PM
#130

Dag 179. Eftersom växterna i princip når vattenytan så passade jag på att korta ner (och alltså plantera om) alla långa växter, och ansade även bort en gren på pinnatifida-busken som jag tyckte växt ut så den skymde sikten. Insåg att jag glömt en växt i uppräkningen från dag 171 - och nu syns den med besked: Crinum calamistratum var ju nästan helt dold i djungeln men nu vajar dess långa strån och lägger sig runt roten så det ser nästan arrangerat ut!😃 Här kommer lite bilder, från olika håll:

GuUuLd
9/9/15, 1:35 PM
#131

Tråkigt att räkorna dött! :( Tigrar har dock inte funkat så bra på soil för vår del heller, och att röra runt nere i soilen kan tyvärr leda till räkdöd.

#121 Gissar på att det är osmos du syftar på, det är dock inget som krävs för varken taiwanräkor,  CR, CB osv. här funkar det fint i kranvatten precis som tigerräkorna som TS köpte av mig.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

burmamys
9/9/15, 1:45 PM
#132

Tack så mycket GuUuLd, då förstår jag varför de tacklade av en efter en, jag som trodde soil var idealiskt för alla räkor som trivs i svagt sur miljö. Tråkigt, för de var verkligen fina! Men, men, nu vet jag till nästa gång.

Annons:
GuUuLd
9/9/15, 1:51 PM
#133

#132 Vi kör våra tigrar på bläster- & rådasand, här går de allra bäst med ett pH på mellan 7,0-7,5 :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

burmamys
9/9/15, 2:07 PM
#134

Hmm. Kollade ju innan jag valde typ av räka, och både redbee och planetinverts rekommenderar mjukt vatten med pH på 6,2 eller 6,5 upp mot 7,5. Wikipedia där skriver de tydligt att pH 6,5 är att föredra men högre pH kan tolereras. Suck. Men det kanske är någon som skrivit en artbeskrivning här eller på akvarieräkor iFokus så ingen annan behöver upprepa mitt misstag? =)

GuUuLd
9/9/15, 2:27 PM
#135

I artbeskrivningen där (akvarieräkor) står det 6,5-7,5, det viktigaste är egentligen att hålla stabilt pH och stabila värden överhuvudtaget.

När vi haft tigrar på soil har de inte dött av helt men de har inte förökat sig alls på samma sätt och var inte lika pigga. Just nu har jag bara tangeriner gående på akadama men den påverkar inte pHt så mycket.

Sen verkar det vara så att olika saker funkar bra för olika personer när det gäller räkor. Det som funkar hos mig funkar inte alls för nästa.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

burmamys
9/9/15, 2:42 PM
#136

Aha okej. Tack för hjälpen! Ja blir svårt att hålla helt stabila värden när jag planterar om. Men när jag knipsat av i toppen på plantorna så blir det två tunna och greniga utskott med pyttesmå blad, inte alls lika snyggt i min mening, och blir snabbt väldigt snårigt. Men det kanske är så man måste göra ändå? Det kanske är så att de där aquascaping-karen alla är relativt nyplanterade, att detfaktiskt inte går att ha ett äldre akvarium i nanostorlek som ser sådär snyggt ut? Vad tror ni…? =P

mimåne
9/9/15, 9:30 PM
#137

Ja osmos var det jag hade på tungan. Tack för ordet GuUuLd. Intressant att få höra din erfarenhet om att de går bra utan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MariaK1977
9/11/15, 4:19 PM
#138

Kranvatten är väldigt olika i olika delar av landet och det gäller även om man har kommunalt vatten, men såklart ännu mer om man har egen brunn. Känsliga räkor märker säkert skillnaden!

GuUuLd
9/11/15, 9:26 PM
#139

#138 Precis, det är just av den anledningen något som funkar hos mig kanske inte funkar hos någon annan. Men Osmos är definitivt inte ett krav för att hålla räkor, dock råder det "osmosfeber" i Sverige nu och många verkar tro att det är ett krav för att klara av att hålla räkor. Jag jobbar dock på att få stabila och tåliga stammar som inte kräver osmos.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Annons:
burmamys
9/12/15, 9:05 AM
#140

#139 Utifrån det du vet nu om mitt Nano, vilken sorts räkor tror du kan trivas där? Eller bör jag hålla mig till otocinclus? Tänkte att jag kanske blir sugen på att ha räkor om några år eller så, ottos lever ju inte så många år, men då vore det bra att få lite vägledning i vilka som kan passa. =)

GuUuLd
9/12/15, 9:58 PM
#141

#139 Jag hade nog snarare testat CR eller CB, de stämmer bättre in på det du skrivit om ditt kar (enligt hur jag upplevt räkorna själv då).

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

KakaC
9/13/15, 12:54 AM
#142

Gu va fint i nanot du gjort…och det blir helt underbart när det har växt till sig så mycket! Älskar växter! Jag ska själv starta 3st nano som jag nu fått hem, och läst och tok-kollat på aquascape, lite smått snurrig i huvudet. ;-)

burmamys
9/13/15, 10:53 AM
#143

#141 Tack GuUuLd, då ska jag tänka på det när det blir dags. De är ju också fina med sina kontraster! =) #142 Ja visst är de där proffsiga aquascaping-karen otroligt vackra? Men så svårt att uppnå något som ens är i närheten, iallafall långsiktigt. Jag fortsätter försöka, spännande att se hur det utvecklas… =)

KakaC
9/13/15, 12:23 PM
#144

Jag tycker ditt kar kan vara med bland dom bilderna med! :)

burmamys
9/13/15, 1:07 PM
#145

Tack så mycket KakaC! =)

Upp till toppen
Annons: