Annons:
Etikettallmänt
Läst 11598 ggr
[Jens]
2015-03-06 18:28

Biltemas blästersand? Bra eller dåligt?

Hur är det egentligen med Biltemas blästersand. Läste i en annan tråd om att det kan vara farligt och då får man reda ut det så man inte utsätter våra kära innevånare för något farligt.

Är det någon här som använder sig av sanden och har inga bekymmer med det? Vilken sand köpte ni?

Annons:
Lilolizeit
2015-03-06 18:34
#1

Jag har för mig att det var biltema som hade den svarta blästersanden, som innehöll aluminiumsilikat.

Så det kanske bara är så att all biltemas blästersand fått dåligt rykte efter det..?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2015-03-06 18:38
#2

Har förstått det som att det var som små metallflisor (aluminiumsilikatet)… Små hårda och väldigt vassa bitar som då fanns i sanden.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

LinaLj
2015-03-06 18:43
#3

Jag har den ljusa blästersanden från biltema och är väldigt nöjd med den.

Fjordell
2015-03-06 18:48
#4

Jag har för mig att Biltema ska ha två olika sorters sand varav bara den ena ska vara säker att använda i akvarium. Men har inte koll på vilken det är, och hur det ligger till med den andra sanden.

MarHai
2015-03-06 18:49
#5

Jag har julas blästersand och är supernöjd med den.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Lillyrod
2015-03-06 19:08
#6

Jag skickade min son att köpa sand en gång på Biltema och han kom hem med olivinsand. Det stod blästersand på påsen med. Den var grönaktig och när jag sköljde den fick jag sår på händerna. Helt sönderriven efter några minuter. Det var den här sanden

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Blastring/Blastersand-17542/

Den kom aldrig ner i mitt kar utan det blev en ny utryckning av sonen till Jula.

Däremot den här ska vara ok

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Sand-175422/

Annons:
[Tinitusan]
2015-03-06 19:23
#7

yup har också för mig att det är olivinsanden man ska vara försiktig med

[Jens]
2015-03-06 19:59
#8

Bra att ni berättar så då är det två st av Biltemas som inte är bra.

qrille
2015-03-06 23:38
#9

Jag förstår inte varför det hela tiden talas om blästersand, både biltema och jula verkar ha två alternativ när det gäller sand (har dock själv inte köpt någon av dessa):

Biltema:

”Blästersand” artnr: 17542 & 17543 (olika kornstorlek) innehåller massa spännande och är säkert jättebra att blästra med (andningsskydd, ögonskydd). Inget för akvariet!

”Sand” artnr: 175422 & 175425 (olika kornstorlek), rekommenderas för bl.a. akvarium.

Jula:

”Filtersand” artnr: 952042
Ingen vidare specifikation.

”Filtersand för blästring” artnr: 018297
Skall vara en ”ren naturprodukt för sandblästring” men det finns mycket i naturen som mina fiskar inte tycker om.

Skulle jag själv köpa någon av dessa så skulle jag gå på biltemas ”sand” som rekommenderas för akvarium. Gissar att både Julas ”Filtersand” och ”Filtersand för blästring” är relativt ofarliga, samtidigt så kan det vara helt olika innehåll men fortfarande rena naturprodukter av samma kornstorlek i en påse köpt i dag jämfört med en som är köpt för ett år sedan (innehållet är inte närmare specificerat och akvarieanvändning nämns inte heller).

Enligt min mening så är inte några av biltemas eller julas alternativ, lämpliga för akvarium, någon egentlig blästersand.

[Jens]
2015-03-07 06:57
#10

qrille, var finner du texten 'rekommenderas för bl.a. akvarium.' på Biltemas blästersand? Gick in på Biltemas hemsida men jag hittade inget. 🤔

Lillyrod
2015-03-07 07:03
#11

Länk nr 2 i #6 står det akvarium bland användningsområdena. Jula här har bara en sorts sand men jag vet inte om det finns fler på andra varuhus.

[Jens]
2015-03-07 07:17
#12

Hehe Lillyrod. jag måste vara helt koko.. jag ser bara denna text: 

För cement- fog- och putsbruk, såbäddsmaterial och dressning av gräsmattan, sandning, golfbunkrar, akvarier m.m. OBS! Får ej användas som blästermedel vid fristråleblästring. Vikt: ca 16 kg (± 1 kg).

EDIT: nu ser jag ! Får skylla på att jag är i en kaotisk situation där min hjärna inte är på bästa upptagningsförmågan. 🙂

MariaK1977
2015-03-07 09:09
#13

Som #9 föreslår så känns ju den från biltema (artnr: 175422 & 175425) där de faktiskt nämner akvarium som användningsområde som ett bra alternativ! Är det den du #3 använder? Vilken kornstorlek kör ni på?

Annons:
Draken
2015-03-07 10:36
#14

Jag har Julas blästersand i de flesta av mina akvarium, och har aldrig haft problem med det. Vad jag vet så har de bara en sort, åtmionstone i vårat varuhus finns det bara en sorts blästersand.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Taggeman
2015-03-07 11:05
#15

Julas blästersand kommer från Habo som Brogårdssand har sin anläggning. http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/blasterpistoler-och-tillbehor/filtersand-for-blastring-018297/

Gissar att det är samma sand som Jula har i sina påsar. Citat från den här länken.

Hård mot det tuffa
När man blästrar behöver man en sand som är tuff och hård.
Vår naturliga blästersand är uppbyggd av hårt kvartsmineral
och fungerar därför utmärkt till våt-blästring och för
blästring i slutna skåp.
Vi kan erbjuda ett flertal olika sorters blästersand.
Den är alltid noggrant sorterad i snäva fraktioner,
så att vare sig fint damm eller stora korn finns med.
Den snäva och nogranna fraktion-eringen gör att inga korn
fastnar i blästerutrustningens munstycken.
http://www.brogardsand.se/wp-content/uploads/2012/06/Brog%C3%A5rdsand_low.pdf

Mera att läsa här om processen vid framställning av sanden. http://www.brogardsand.se/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2015-03-07 11:14
#16

Biltema har ren sand som inte ska användas till blästring (16kg). Den är dyrare än julas 25kg påse men ska ockå fungera till akvarium enligt specen.  http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Murarverktyg/Sand-175422/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

qrille
2015-03-07 14:27
#17

Min poäng var att det är bra om man kallar saker för vad det är, det finns de som skriver att de köpt biltemas blästersand med avsikt att ha den i sitt akvarium. Det kan jag förstå när man läser att folk har blästersand i sina akvarium. Förvirringen skulle nog minska om man i stället skrev biltemas ”sand” alternativt julas ”filtersand” eller julas ”filtersand för blästring”.

För att svara på den ursprungliga frågan så är biltemas blästersand möjligen bra för blästring men inget att ha i ett akvarium.

LinaLj
2015-03-07 15:33
#18

#13 Ja det var den, jag frågade en kille på biltema och han plockade fram en sådan påse.

Upp till toppen
Annons: