Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 8416 ggr
Japantoe
3/1/15, 10:02 PM

Projekt, hörnakvarium med bänkbygge

Så, nu var startskottet avfyrat för mitt långtidsprojekt. Jag har skrivit i nån tidigare tråd med funderingar och där har jag skrivit 520l. Idag hämtade jag karet och måtten var inte riktigt som jag först tänkte mig. Det visade sig vara 388l och det var faktiskt bara skönt att det inte var föör stort :) Jag kommer lägga upp bilder löpande på först och främst hur bygget med bänken går. Jag kommer bygga allt från grunden, från bänk till lock med inbyggd led belysning. Ikväll har jag varit i en mörk lagerlokal och sågat till reglarna, använder mig av 110*45 till benen och 70*45 till övriga stöttor, stabilt ska det bli! :)

Annons:
Japantoe
3/1/15, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min bästa vän för att få helt raka snitt :)

Japantoe
3/1/15, 10:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Inte riktigt alla än..

Japantoe
3/2/15, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

388l 10mm glas =tungt som satan :)

ladygrenners
3/2/15, 1:24 PM
#4

Vilket spännande projekt!

/Ladygrenners

mimåne
3/2/15, 4:05 PM
#5

Hemmabyggen gillar jag. Det här kommer jag följa med spänning! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
3/2/15, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Japantoe
3/2/15, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bilden ovan är alltså botten. Här har jag fäst "möbeltassar" för att vara lite snäll mot parketten :) det är tejp som man använder vid rörisolering (och akvariebyggen) :)

Japantoe
3/2/15, 8:46 PM
#8
Japantoe
3/2/15, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Rejäla ben, jag vet.. Men hellre för mycket än för lite.

Japantoe
3/2/15, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och en lika dan topp, här ligger även frigolitskivan på..

Draken
3/3/15, 10:18 AM
#11

Följer med spänning :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
3/3/15, 2:16 PM
#12

Det här vill jag följa! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

kallepudas
3/3/15, 2:49 PM
#13

Sällar mig till skaran som gärna följer & hemmabyggda akvariebänkar gör det hela lite extra får jag säga.🙂

Annons:
mimåne
3/3/15, 5:47 PM
#14

Vad fin bänken ser ut att bli!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
3/3/15, 9:34 PM
#15

Idag har det inte hänt så mycket mer än att akvariet är på plats. Det är ju inget jag svingar upp själv så hjälp var ett måste :) stommen är klar, nu är det finishen kvar. Skissar fortfarande på hur exakt det ska se ut. Om ni resgerar på att karet hänger ut en liten bit så är det med i planerna :)

Japantoe
3/3/15, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16
[Jens]
3/4/15, 5:34 AM
#17

Oj så häftigt det blev! Har missat tråden men nu följer jag denna noga =)

Carronella1
3/4/15, 9:36 AM
#18

Riktigt intressants och rolig tråd, denna tråd följer jag. 🙂

Djurälskaren Hjärta

ladygrenners
3/4/15, 12:28 PM
#19

Vad fint det blev!

/Ladygrenners

Japantoe
3/4/15, 12:43 PM
#20

Jag blir ju glad när ni säger att den är fin nu, då kanske ni blir lyriska när den är färdig :) den är alltså långt ifrån klar, och jag har beställt led slingor som ska belysa fronten på bänken men de tar tydligen ett par veckor innan jag får dem :( Luckorna är i helblank vit och fyndades på Ikea, de övriga ytorna som är väggarna funderar jag också på helblank vit alt bara matt vit. Kan det vara snyggare med led slingorna till matt vit?

Annons:
Japantoe
3/4/15, 12:52 PM
#21

Kan ta det snabbt med inredningen också då jag kan behöva hjälp av er! Jag har har tänkt mig en ö, en ö med två stora rötter (mangrove som jag också fynda sjukt billigt) :) runt dessa ska det vara sten, typ engelsk sjösten. På ön ska det inte vara så mycket växter, bara lite mossa som sitter på rötterna. Den övriga botten ska jag har sand, och mycket växter. Jag vill ha låga växter, och här kommer eran hjälp in. Eftersom jag inte är så vass på växtnamn så får ni gärna nämna namn på låga växter. Samt när detta väl är dags så söker jag även dessa såklart, nån som säljer? :)

mimåne
3/4/15, 2:49 PM
#22

Jag tror det kan bli snyggt med blank vit.

Problemet med låga växter är att de oftast kräver mer ljus och näring men det finns ju de som inte kräver co2 och kan växa fint ändå. Vad har du tänkt ge dem för förhållanden?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
3/4/15, 3:08 PM
#23

Jag har ett co2 system och har tänkt bygga ett lock rikligt med ljuskällor :)

mimåne
3/4/15, 7:44 PM
#24

Åh vad spännande! Kul med ett Co2 system! Jag antar att du kommer göda en hel del med växtnäring då också? I så fall kommer nog låga växter inte att bli något problem!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
3/4/15, 8:58 PM
#25

Ska nog bara testa med co2 och bra ljus, växtnäring vid vattenbYte men inte Regelbubundet. Det har tidigare funkat riktigt bra. Har du tips på låga växter då? :)

Draken
3/4/15, 10:41 PM
#26

Ser snyggt ut. Spännande att se fortsättningen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
3/5/15, 4:03 PM
#27

Jag skulle vilja påstå att det är ganska viktigt att växtnäringen tillsätts regelbundet om man vill använda sig av det. Svajiga värden är inte bra för växterna då de inte hinner anpassa sig och då bildas det alger istället.

Men blyxa japonica, staurogyne repens eller pogostemon helferi kanske kan vara något?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Japantoe
3/5/15, 7:41 PM
#28

Ja absolut, växtnäring är väl kanske någon att satsa på, jag vill ju få ett snyggt växtakvarium. En sak jag undrar över är om det finns ett bra sätt att veta "hur mycket" ljud man ska ha, om det finns typ en tabell över hur många watt per liter el nått. Ioma att jag kommer bygga en egen ramp med led punkter i så kan jag ju välja hur mycket det ska va.

Japantoe
3/5/15, 10:44 PM
#29

I brist på tid så har jag inte hunnit gjort så mycket med bänken, men imorgon blir det lite gips på plats och ytterligare ett steg framåt, bilder kommer :)

mimåne
3/6/15, 9:11 PM
#30

När det kommer till lysrör så finns det vissa riktlinjer man kan gå efter när det kommer till watt per liter. Tyvärr, är jag dåligt insatt i led och har försökt ta reda på om det finns något motsvarande att gå efter där, men jag har inte hittar någonting tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
3/6/15, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Nu är det gipsskivor på, dock inte helt klart än :)

Lizelda
3/6/15, 10:32 PM
#32

Ser riktigt snyggt ut!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Japantoe
3/6/15, 10:38 PM
#33

Hur ser det ut för 400l, hur många watt är det? Är kanske en bra riktlinje att gå efter.

Japantoe
3/6/15, 10:38 PM
#34

Tack lizelda! :)

Annons:
Draken
3/7/15, 10:18 AM
#35

Jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
3/7/15, 10:28 AM
#36

För ett 400L akvarium är det 4 starka t5 rör som gäller. Använder du 4 rör i 54w vardera så blir det totalt en mängd på 0,5w/l vilket är en bra utgångsmängd i ett växtakvarium. I regel sägs det att ett akvarium ska innehålla en ljusmängd på 0,3w/l för att växter ska kunna trivas men det här är endast några riktlinjer man kan följa för att få ett hum om vad som är bra och inte. Man kan inte följa det till 100% då också tillsatt växtnäring spelar roll, men för det jag tror du är i behov av skulle jag säga att 0,5w/l är bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

niklassandgren
3/7/15, 12:12 PM
#37

De som är riktigt insatta i växtakvarium räknar inte watt per liter utan de räknar watt per m2. Hehe ville bara berätta…

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

[VSK]
3/7/15, 1:27 PM
#38

Snyggt, men lite väl vågat utan snedstöttor.

72mm
3/7/15, 1:46 PM
#39

#37 De som är insatta borde väl inte räkna watt per någonting, utan ljusmängd. Räknar man watt antar man ju att olika typer av lampor har samma verkningsgrad, något som kanske var sant när det bara fanns lysrör, om ens då.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
3/7/15, 2:02 PM
#40

Man kan inte följa w/l när det kommer till alla ljuskällor då det är väldigt olika i styrka beroende på vad det är för slags ljuskälla. T.ex lysrör och led är två helt olika saker och det finns inget gemensamt räknesätt för de både så vitt jag vet. Däremot så tycker jag att det går bra att använda sig av räknesättet som en riktlinje när det kommer till lysrör som t5.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

niklassandgren
3/7/15, 8:14 PM
#41

#40 Absolut, det funkar perfekt.

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

Annons:
Japantoe
3/8/15, 9:20 PM
#42

Grovspackling klar, nu blir det inget mer gjort innan tisdag då det väntas ett 14 Tim arbetspass imorgon och det är inte så populärt att börja slipa med sovande småbarn kan jag tänka mig :) det som väntar är alltså en vitmålad yta. Blir det bra kanske jag låter den vara, annars så blir det att foliera bänken i vitblank (som luckorna)

Japantoe
3/8/15, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#38 hehe ja vet, men jag har faktiskt Fuskat Med att uppdatera med en grej, och det är extra stöttor för de redan befintliga benen. På detta sättet har det även blivit stabilare i sidled. Får också se det så att karet står ju trots allt i ett hörn och är inte speciellt känsligt för knuffar.

[VSK]
3/8/15, 10:49 PM
#44

#43

Du är medveten att om ställningen rasar så kommer de bli inåt rummet (så klart då det är enda vinkeln). Sätter du inte krysstöttor så kan du räkna med att chansen finns att det kommer hända en olycka. Hoppas ingen levande befinner sig i samma rum, och att du har bra försäkring när det brakar.

72mm
3/8/15, 11:33 PM
#45

Det är väl inte försent att sätta lite snedstag? De är ju bara stabiliserande och tar inte upp några krafter så de behöver inte ens vara speciellt kraftiga.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
3/9/15, 4:43 AM
#46

#45

Det är inte försent med snedstag. De behöver inte vara så kraftiga som resten eftersom de bara ska hålla den bärande konstruktionen rak.

Japantoe
3/9/15, 9:51 PM
#47

Ja har fixat några 2tum2 reglar som snestöttor. Bättre att ta det säkra före det osäkra. :)

[VSK]
3/9/15, 10:02 PM
#48

👍

Annons:
Japantoe
3/11/15, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Så, sakta men säkert går det frammåt. Har nu provmålad bänken, dels för att se om jag vill ha den just målad och dels för att se om den tänkta folieringsfilmen fäster bättre på färg än på gips. Har ännu inte riktigt bestämt mig. På fredag blir även frontskivan/"läppen" tillsågad.. Ni får se vad jag menar :) alltså en bänkskiva som följer glasets form och som kommer hänga över en liten bit. Under den kommer jag även fräsa ur för led listerna som ska lysa ner på bänken. Det som sitter på bänken på bilden är 4 st folieringsprovark…

72mm
3/11/15, 11:22 PM
#50

Det här blir bara bättre och bättre.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
3/11/15, 11:46 PM
#51

Härligt att se sidostöttorna 👍

Kommer bli kanonkar det där när det är klart.

ladygrenners
3/12/15, 9:39 AM
#52

Håller med 72mm, det blir bara bättre och bättre!🙂

/Ladygrenners

Japantoe
3/14/15, 11:07 PM
#53

Idag han jag med lite att göra, förutom att åka med grabben och kolla på markoolio så även lite bänkbygge :) renoveringsarbete på, målat, samt på med en lucka hittills. Ficklampan som ligger och lyser demonstrerar ett nytt sätt att ha ledslingorna på, alltså att de ska lysa upp bakom luckorna. Jag har tidigare tänkt mig att slingorna ska sitta på en överhängande läpp och lysa neråt. Men detta kan nog också bli snyggt :)

Denna kommentar har tagits bort.
Japantoe
3/14/15, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55
Annons:
Japantoe
3/14/15, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56
Japantoe
3/14/15, 11:11 PM
#57

Det ska såklart inte så renoveringsarbete på, utan renoveringstapet :)

Japantoe
3/14/15, 11:28 PM
#58

Jag fattar inte varför bilderna hamnar snett men det blir rätt när man trycker upp dem..

[Jens]
3/15/15, 7:31 AM
#59

Här har du förklaringen till varför dina bilder hamnar snett och vissa inte. Jag vet att många har problem att förstå det medan andra har lätt att förstå det =) Nu har jag vänt alla dina bilder men läs gärna hur du ska göra för att de ska bli rätt i fortsättningen. =)

http://support.ifokus.se/discussions/536337248e0e741cea001460-felvanda-bilder

Är man kunnig på detta med bilder och information så kan man få fram väldigt mycket utifrån en bild. T ex vem som har tagit bilden, alltså ditt riktiga namn och även t ex att du har använt en Sony Xperia Z2 när du har tagit bilder.

mimåne
3/15/15, 10:12 AM
#60

Nämen den söta bebisen ser ju ut att kunna gå raklång in i skåpet :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
3/15/15, 4:07 PM
#61

#60 haha ja han gillar att vara med o snickra :)

Japantoe
3/15/15, 9:58 PM
#62

Det börjar närma sig att hoppa i karet nu, inte.bokstavligt talat. Men att ta tag i inredningen och teknik. En tanka jag har är att använda pumpen till ett eheim innerfilter (kan det heta 2252?) och sedan bygga en egen filterhörna. Jag har använt denna pump bakom en btn-bakgrund tidigare och det har fungerat riktigt bra! Det jag undrar är om vilket lim jag kan använda mig av om jag ska plexibitar som sedan ska vara i karet. Silikon är ju ingen idé, plexi är alldeles för fett så det litar jag inte på (testat förr) eller finns det en bygghandel som säljer glasskivor likt biltema som säljer plexiglasskivor? Visst jag kan åka till en glasfirma men då de ofta stänger kl 16 så hinner jag aldrig, slutar ju 17 :( alltså vilket lim ska användas till plexi och som inte är skadligt för fiskar alt var köper jag glas (om inte glasfirma)?

Annons:
Japantoe
3/17/15, 10:44 PM
#63

Blev så sugen på att påbörja inne i karet… I väntan på mina ledlister för att slutföra bänken så har jag nu Fixat en glasskiva för att göra ett filterhörn. Har tänkt mig att vatten ska åka in i hörnet underifrån genom filter, biobollar mm. Där bak finns också plats för värmare och co2 slangar om jag skulle vilja. Jag tänkte ev ha en bit pvc rör från filteröppningen ut i karet med en 90 gradersvinkel på uppåt i karet som sticker upp lite från sanden/gruset för att även fånga in vatten från olika delar av karet. ( se bild, men bortse från de grova tejpade rören, de är bara stöttor vid limningen) eller är inte det lönt att ha det så? Kanske räcker med öppningen under glaset?

Japantoe
3/17/15, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64
Japantoe
3/17/15, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65
Japantoe
3/17/15, 10:56 PM
#66

Förövrigt så blir hörnet ca 40l (får tyvärr offra det) tror ni det blir bra pumpa runt vattnet med en eheim 2252?

Japantoe
3/18/15, 9:15 AM
#67

Det var inte mycket respons man fick nu för tiden ;)

[Tinitusan]
3/18/15, 9:26 AM
#68

haha nej ibland fastnar man som följare på bilderna ;)

jag funderar lite på rören, ska du täcka öppningen med myggnät eller dylikt? tänker på att öppningarna kommer hamna under substratet, eller tänker jag fel nu?

mimåne
3/18/15, 10:26 AM
#69

Du förstår, vi sitter ju här tillbakalutade och bara njuter av att få se på ditt hemmabygge projekt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Japantoe
3/19/15, 9:52 PM
#70

Jag hade tänkt att ha grovt filter längs öppningen, hela vägen. Sen skär jag hål för rören. Att Förhindra att substratet täcker för har jjag inte riktigt listat ut än, kanske sätter en kort glasskiva precis framför så det hindras att täckas.

Tobbevgd
3/19/15, 10:01 PM
#71

Hur tänkte du göra med rörens öppningar? Hamnar dom under substratet? Grenröret (#64-#65) kanske skulle funka bättre, jag menar då blir det insug från två håll… Oj, mycket brainstorming det blev nu då.

Japantoe
3/20/15, 7:18 AM
#72

#71 öppningarna täcker jag med väldigt grov filtermaterial. Hamnar givetvis inte under substratet :) jag får sätta dit en lagom lång rörbit uppåt. Jag tänkte mig ha två sånna som jag demonstrerade, isf behövs inte t-korsen. Men det går ju att labba in i det sista med det där :)

Japantoe
3/21/15, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Testar lite med rötterna, nu tänker jag ha dem mer stående, men är svårt att rikta dem rätt utan grus :)

Japantoe
3/21/15, 8:07 PM
#74
Japantoe
3/21/15, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Ser lite bättre hur jag tänkt med filtret och en av två extra inlopp.

Japantoe
3/21/15, 8:36 PM
#76

Det slog mig att om jag har typ engelsk sjösten mot filtret på botten, kommet det in så pass mycket vatten då? Smidigt isf, och dessutom en snygg skarv.. Eftersom man kan ha bottenfilter med typ grus, så borde det inte vara nån direkt skillnad?

Annons:
Draken
3/22/15, 9:48 AM
#77

Jag har inget bra svar på gruset, men däremot undrar jag om rötterna är nya ? ( detta vet du säkert om, men jag säger det 'ändå) är rötterna helt nya, då sjunker de inte när de kommer i vatten, lägg dem i blöt ett tag innan så de hinner dra in vatten, annars kommer du att få hjärnblödning när du fyller på vatten i karet, och rötterna flyter upp och drar med sig allt du har planterat och bygg upp ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Japantoe
3/22/15, 11:25 AM
#78

Nja rötterna är inte nya, har legat i blöt förut. Dock var det ett tag sen Så jag vet inte hur känsliga dom är just Nu. Dom väger iofs sjukt mycket så jag hoppas dom sjunker direkt :)

mimåne
3/22/15, 12:04 PM
#79

Mangroverötter sjunker direkt så du behöver inte oroa dig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
3/22/15, 2:54 PM
#80
Japantoe
3/22/15, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Va tror ni om en sån här i karet. Kan det bli en rejäl fiskfälla el hittat dom ut om dom simmar in?

72mm
3/22/15, 3:07 PM
#82

Hallå där unge man, ställ genast tillbaka den där i skåpet du hittade den. Skolans material är inte några leksaker vet du! :) Nej men det kan väl funka? De hittar väl ut så småningom, men du får väl vakta lite på dem.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Japantoe
3/22/15, 4:23 PM
#83

Haha det är iofs en vinkaraff (heter det så?) så den kommer inte från skolan :) ja tror jag skiter i den iaf. Försöker med lite stenar för att få till fina gömställen ist :)

Annons:
Japantoe
3/22/15, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84
Japantoe
3/22/15, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85
Japantoe
3/22/15, 6:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86
Borhan
3/22/15, 7:53 PM
#87

Det här ska bli intressant :)

[Jens]
3/22/15, 8:01 PM
#88

Ser väldigt intressant ut men jag tänker på en sak och det är att du har valt grus. Det utesluter ju en hel del fiskar och t ex corydoras kan inte vara i detta kar men det kanske du har tänkt på japantoe?

Aristarcos
3/22/15, 8:03 PM
#89

Trevligt att se när du bygger, hur döljer du plast kanten vid röset ?

Japantoe
3/23/15, 7:59 AM
#90

Jens, tror du det inte går Att hålla sånna fiskar när karet är färdig färdigt, då ska nämligen resten vara fyllt med sand :)

Annons:
Japantoe
3/23/15, 8:01 AM
#91

Aristarcos, du menar den vita plasten? Den ska bort så fort jag fått dit sand på andra sidan. :)

mimåne
3/23/15, 9:35 AM
#92

Kanske har jag missat det men nu är jag nyfiken på vad gruset har för funktion om du inte tänkt ha det för det estetiska :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
3/23/15, 10:48 AM
#93

Jodå, det är tänkt att det ska vara för det estetiska, Ville skapa en lite mörkare och växtfri zon i mitten och sen ljus och växtrik med sand runt om :)

Japantoe
3/23/15, 10:53 AM
#94

Iofs så blev det ju lite för funtionens skull också, eftersom jag har filtermaterial längst in längst ner i karet så kommer vattnet genom gruset på ett annat sett mot vad deT hade gjorts med sand.

mimåne
3/23/15, 1:57 PM
#95

Jaha på så vis, då förstår jag. Det blir nog bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
3/23/15, 2:34 PM
#96

#83 Ah, jag trodde det var en sådan där E-kolv eller vad det hette man använde i kemin. Vinkaraffer var det inte så gott om i plugget.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Aristarcos
3/23/15, 9:58 PM
#97

#91 aha , det fattade inte jag

Annons:
Japantoe
3/25/15, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

När familjen har krypit ner får man vara i fred :)

Japantoe
3/25/15, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Det blir mycket möblering innan man är nöjd.. Ibland vill jag bara ha det färdigt för att bara sitta bakåtlutad och kolla på allt…

[Jens]
3/26/15, 5:19 AM
#100

Jag förstår dig precis men det är nu det är som viktigast så man verkligen blir nöjd med inredningen innan man fyller på och startar akvariet och det är ju så himla kul!

mimåne
3/26/15, 8:47 AM
#101

Det ser ju riktigt fint ut det där! Verkligen vackert. Det ska bli spännande att få se hur det färdiga resultatet blir.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
3/26/15, 9:09 AM
#102

Tack o tack :) jo visst är det viktigt i detta skede, man vill ju gärna inte starta upp det för att sen upptäcka att så där vill jag inte ha det :) Har ju inga växter än, så det blir att införskaffa sig en säck och börja plantera. :)

mimåne
3/26/15, 9:14 AM
#103

"man vill ju gärna inte starta upp det för att sen upptäcka att så där vill jag inte ha det"

Gör jag varje gång med mina kar! 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ladygrenners
3/26/15, 3:09 PM
#104

Ser jättefint ut så långt!

/Ladygrenners

Annons:
Japantoe
3/26/15, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Nu börjar det hända saker..

Japantoe
3/26/15, 6:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Känner mig alltid nervös när det ska fyllas första gången… Tänk om det spricker!

Aristarcos
3/26/15, 6:37 PM
#107

Hoppas det går bra !! Vi håller våra tummar !

Japantoe
3/26/15, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Än så länge har det hållt. Slängde i en växt för att snabbare få bättre vatten..

Draken
3/27/15, 7:17 AM
#109

Ojojoj, nu har det hänt saker här :) se väldigt spännande ut. Knäpp gärna bild på hela klaret (med bänk) när det är klart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Japantoe
3/27/15, 10:21 AM
#110

Det ska jag absolut göra, rovfisk! Väntar fortfarande på mina ledlister som ska belysa bänken. Sen måste jag ju ta tag i överdelen med all belysning också :)

Draken
3/27/15, 12:54 PM
#111

👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Japantoe
3/29/15, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Fick i de sista växterna till sist samt att nu är samtliga fiskar överflyttade. Dom verkar trivas iaf :) hur lång tid bör man köra in ett akvarium innan man skaffar nya invånare? Alla tycker säkert olika och jag kommer ju ihåg när man var liten, då åkte man och köpte allt samtidigt för att fylla nya karet med dekoration, sand, växter och fiskar inom loppet av en timme.. Det funka ju :)

Japantoe
3/29/15, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

Just de, familjen var i Motala igår för att besöka vätternakvariet. Jag förstod ju att det inte skulle vara ett gigantiskt ställe.. Men när man går där vill man ju bara ha mer mer mer :)

Japantoe
3/29/15, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114
Japantoe
3/29/15, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Det var en svår rackare att fota, vet någon vad det är för nått?

Japantoe
3/29/15, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116
Lillyrod
3/29/15, 12:26 PM
#117

#112 Det ser riktigt fint ut nu.

mimåne
3/29/15, 2:00 PM
#118

Mycket fint du har fått till det. Vill du ha lite tips och tankar?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Japantoe
3/29/15, 9:07 PM
#119

Du får skriva hur mycket du vill :)

[Jens]
3/29/15, 9:12 PM
#120

Är inte detta ett nystartat akvarium? I så fall är det för många fiskar du har. Har du läst detta? 

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54fc3a37ce12c469da001481-att-starta-ett-akvarium-2-bakteriekultur?stickies-1

Japantoe
3/29/15, 9:55 PM
#121

Helt riktigt Jens, det är nystartat. Men hur vet du hur många fiskar jag har? Jag tycker ingenting är fel i det du har skrivit i länken men allt borde ju vara relativt, beroende på om man har 50l nystartat el 500 :) jag behöll givetvis vatten och filtermaterial från det inkörda akvariet just för att få över så mycket bakterier som möjligt, sen är det givetvis mycket nytt vatten. Jag gör också som jag alltid gjort med matningen, inte mer än dom äter upp och inte för ofta. :)

[Jens]
3/29/15, 10:17 PM
#122

Ahaa, de bilder som visas i från inlägg 113 - 118 är inte från ditt kar utan från Motala Vätternakvariet. ;)

Japantoe
3/29/15, 10:32 PM
#123

Precis, ;) coolt annars att blanda Svensk abborre med bla små tetror. Tror inte det hade blivit så bra..

Borhan
3/29/15, 10:46 PM
#124

Det ser bra ut! Hade varit rätt fränt med abborrar i en burk ^^

mimåne
3/30/15, 11:26 AM
#125

Jag tänker att det skulle bli vackert och mer enhetligt om du satte svart bakgrund på sidorutorna också och inte bara i mitten :)

Sen funderar jag också på två av dina växter. Jag är lite orolig för att det här är javaormbunke, den ser ut att vara djupt nergrävd i sanden och då kvävs den tyvärr. Är det javaormbunke eller kanske något annat?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Japantoe
3/30/15, 9:45 PM
#126

Aa jo, blir pilligt nu i efterhand att få dit en bakgrund på sidorna, tror ja inte får ner armen på ena sidan :) jag satte bara i mitten, dels för att det skulle täcka filterhörnet och dels för att försöka få ett mer djup. Är inte hundra på vad växterna heter. Dom var bara ett par cm när jag fick dem. Både den brungröna och de gröna. Kanske ser nerstoppade ut men det är bara rötterna i sanden :) och de har ju växt och blivit riktiga plantor av dem så nått rätt har jag ju gjort :)

Japantoe
3/30/15, 9:47 PM
#127

Idag har jag för övrigt påbörjat bygget av lysrampen, Känner att det kan Bli riktigt bra! Fixar bild imorgon! :)

Draken
3/31/15, 8:01 AM
#128

Varför inte måla sidorotorna svart istället för att pillra med en bakgrund ? jag har 3 som sidorutorna är svartmålade, varav ett hörnakvarium, det är riktigt snyggt faktiskt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Japantoe
3/31/15, 9:08 AM
#129

Jo men det är väl lite samma där, svårt att komma åt och måla också.. Ett alt skulle ju vara att ha nått stelt, som nån skiva. Svartmålad och fästa den upptill. Det hade ju funkat :)

Helben
3/31/15, 10:14 AM
#130

jag har klippt till matt svart plastsäck och tejpat fast på baksidan av mitt akvarium. Det ser bara mer naturligt ut, när den är lite ojämn. Lovar att det inte ser plastsäck ut när den är matt och det blir ett bra djup.

Du kunde ju fästa någon liten tyngd längs nederkanten och bara droppa ner den och tejpa upptill…

Ditt akvarium är jättefint och det är roligt att gå in och titta hur bygget fortskrider!

Japantoe
3/31/15, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Ska kika lite på det där med svart på sidorna, tycker annars det är rätt snyggt med ljusa sidor. :) här är en kvällsBild.

Japantoe
3/31/15, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Lysrampen börjar ta form. Det är tänkt att ha en rgb slinga i varje "veck" om ni förstår. Så varje slingar lite riktad mot varandra. Sen ska jag har 3 st 30w led chip i mitten.. Kallvit färg :)

Annons:
[Jens]
4/1/15, 5:35 AM
#133

Det var fasiken var redig du är.. kan du inte göra ett akvarium till mig =)

Japantoe
4/1/15, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Första längden på plats :)

Japantoe
4/1/15, 7:18 PM
#135

Nja Jens det jag inte skulle ge mig på är att bygga ett kar, kanske kanske ett litet 20l som skulle vara placerad i en tvätthall el nått :)

Japantoe
4/1/15, 7:40 PM
#136
Japantoe
4/1/15, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137
Japantoe
4/1/15, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138
Japantoe
4/1/15, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139
Annons:
Japantoe
4/1/15, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140
Carronella1
4/1/15, 7:43 PM
#141

Vilka häftiga lampor! :)

Djurälskaren Hjärta

Japantoe
4/1/15, 7:44 PM
#142

Möjligheterna är oändliga med rgb-slingor :D på bilderna är det bara en slinga, var ju tvungen att ttesta. Bra att jag fixar en till då det vita ljuset blev lite klent, syns kanske inte på bilden. Sen kommer iofs 3 st 30w kallvit också :)

Japantoe
4/1/15, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Båda slingorna på plats :)

Borhan
4/1/15, 8:07 PM
#144

Ser bra ut!

Japantoe
4/5/15, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

När jag ändå håller på kan man ju lika gärna odla sitt egna akvariegräs :)

Lillyrod
4/5/15, 4:48 PM
#146

Kul. Vad är det för växt?

Annons:
Japantoe
4/6/15, 9:33 AM
#147

Ingen aning faktiskt, beställde från Kina direkt, "aquarium grass" så inget specifikt.

Lillyrod
4/6/15, 9:42 AM
#148

Då får vi se vad det blir när det växer upp ; )

Sara97
4/6/15, 2:32 PM
#149

Wow o wow vilken handy man!! Snacka om bygga från grund. Så coolt!! Och alla dessa färglampor möjligheter. Du kan ju anpassa karet om du ska ha fest eller nåt haha. Wow vilken kreativitet!!

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Japantoe
4/6/15, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Haha aa ja vet, kan även ha strobeeffekt, men känns lite taskigt mot fiskarna.. För er som är intresserade så är det dessa lampor jag väntar på, så min lysramp blir komplett. Hoppas dom håller måttet :)

72mm
4/7/15, 8:26 AM
#151

Jo, högeffekts LED måste verkligen ha ritat om kartan för hur man kan bygga akvarie-belysningar va?  Kan du variera styrkan på de där med den drivern eller är det bara på/av?

Någon gång måste jag också ge mig på att bygga någon skoj belysning .

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Japantoe
4/7/15, 9:08 AM
#152

Aa verkligen, och jag tycker det blir så mycket snyggare ljus med led också. Dessa är antingen på eller av. Tänkte att jag har ju slingorna som är något svagare så om jag skulle vilja "dimma" ner så stänger jag av dessa tre och bara kör med rgb-slingorna. Det är bara att köpa och bygga :)

surikatflicka
12/15/15, 8:35 PM
#153

Uppdatering?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad


Annons:
KickLi
2/13/16, 7:15 PM
#154

Ja, uppdatering!

LuckyMommy85
2/14/16, 5:11 PM
#155

Spännande, följer! :)

[ellenhellstrom]
2/15/16, 2:29 PM
#156

WOW! Grymt

Upp till toppen
Annons: