Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1668 ggr
Aristarcos
3/1/15, 7:49 PM

Herr och fru Fjärilsciklid har flyttat in

Och jag vet vilka som är de nya bossarna, de skyddar nu en algtablett till varje pris ifrån alla andra invånare, även de som är större. De är ju inte fullvuxna än🤫

Annons:
mimåne
3/1/15, 9:03 PM
#1

Åh grattis! Det här blir väl, om jag inte misstar dig för någon annan, din första fisk med en riktig karaktär! Hoppas du fått tag på ett fint, tåligt exemplar. Är de köpta av privatodlare eller vildfångade?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
3/1/15, 9:10 PM
#2

Bild? :)

Aristarcos
3/1/15, 9:12 PM
#3

#1 absolut. tyvärr från affär.Vet ej om de är uppodlade här eller vilda faktiskt.

2# kanske på sikt. De är rätt kvicka.

burmamys
3/1/15, 9:26 PM
#4

Lycka till! Väntar också nyfiket på bild, och på att höra om de sköter sitt jobb 😉

Aristarcos
3/4/15, 5:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och nu fick jag en bild på de två..

Aristarcos
3/4/15, 5:52 PM
#6

Och med en postis där bak..

Annons:
burmamys
3/4/15, 6:06 PM
#7

Åh så fina! 😃

ladygrenners
3/4/15, 6:42 PM
#8

Fjärilsciklider är så himla söta, vilket uttryck de har! :)

/Ladygrenners

mimåne
3/4/15, 7:29 PM
#9

Prövade du filma nu och fick bilden därifrån? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
3/4/15, 9:17 PM
#10

#9 yepp helt riktigt, tycker killen ser ut som en punkare :P Men lite väl gryning.. Undrar det är någon annan inställning jag missat ..

Aristarcos
3/4/15, 10:03 PM
#11

Honan har ett område som är rätt rosa i buken, kan det vara rom ?

Aristarcos
3/4/15, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Bild på honan..

mimåne
3/5/15, 4:06 PM
#13

Honorna har rosa buk, det är en könsskillnad hos fjärilscikliden :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Aristarcos
3/6/15, 9:27 AM
#14

Jo jag vet, men det såg så avgränsat ut, som en påse liksom… :)

Roxivia
3/9/15, 9:43 PM
#15

Jag införskaffade mig fjärilsciklider inte heller så länge sedan. 

Då hade honan en stor synlig rosa buk och det visade sig att hon var dräktig,  två dagar senare la hon ägg! Dock då det tar ett par gånger innan paret lyckas med eggen så det blev inget av med det den gången. Men det var super intressant att se på när båda fiskarna bevakade äggen! 😃

Aristarcos
3/17/15, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

I ena hörnet har de börjat gräva en grop, såg i kväll att hannen dök emot botten och skakade på sig, så det dammade upp massor av sand.

Aristarcos
3/17/15, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hanen inspecterar resultatet. Ursäkta dålig bildkvalitet.

burmamys
3/17/15, 9:38 PM
#18

Spännande! Nu dröjer det nog inte så länge… =)

Aristarcos
3/17/15, 10:00 PM
#19

#18 skulle de lägga rom, så tror jag de får tufft att behålla ynglerna. Men kul att de använder sitt naturliga beteende i karet. Borde väl innebära att de trivs.. Har inte sett någon skillnad i färgen. Någon som vet om de har lekdräkter ?

mimåne
3/18/15, 3:52 PM
#20

Hmm… Jag kommer inte ihåg att de skulle ha haft någon särskilt utmärkande lekdräkt, men ciklider överlag brukar få lite starkare och klarare färger under leken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
burmamys
3/18/15, 8:00 PM
#21

Ja precis, de fjärilar jag haft fick bara lite starkare färger, kraftigare rosa mage och de svarta strecken fick en djupare svärta. De lekte flera gånger, men åt upp äggen varje gång…

Aristarcos
3/18/15, 8:31 PM
#22

#21 nu helt plötsligt ser honan nästan sotad ut och det svarta svartare liksom. Men hannen vet jag inte om jag ser någon skillnad på…De står och bevakar en plats på roten nu. De verkar ha övergett hålet. Jag stoppade ner en sten nära, men de gillade dem nog inte.

Upp till toppen
Annons: