Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1647 ggr
FrökenFräs
2/28/15, 9:15 AM

Gula yngel

Genetik var aldrig min starka sida på biologilektionerna men det här känns rätt fascinerande. Med jämna mellanrum under åren har det dykt upp små ljusgula guppyyngel, trots att ingen vuxen har den grundfärgen. Jag misstänker att de blivit uppätna av de andra fiskarna för de jagas rätt vilt men nu har några lyckas växa till sig.

Hur sjutton uppkommer en gul grundfärg?? Vi har mig veterligen aldrig haft endlerguppy, annars kanske man skulle kunna tänka sig att det kom därifrån? Eller kan en för mycket länge sedan köpt hona burit med sig endleranlag?

Annons:
Aristarcos
2/28/15, 9:36 AM
#1

Det finns vanliga guppys som är gula i grundfärgen, både honor som hanar, de brukar få orangefärgade svansar. Så, det finns i generna och när rätt gener träffar varandra, så blir de gula :)  Endlers är gråa med färgprickar på hanarna.

[Udoon]
2/28/15, 9:36 AM
#2

jag har gula honor och dom är vanliga Guppy, inte endlers. kan tänka mig att dom har haft gula fiskar inblandade längre bak i släktledet?

FrökenFräs
2/28/15, 9:51 AM
#3

#1 De är än så länge för små för att man ska kunna se stjärtfenans färg, det ska bli spännande att se hur de utvecklas!

#2 Så kan det vara förstås, men det är lite fascinerande att man kan ha fiskar i flera år och så plötsligt ploppar det upp något man aldrig sett förut :)

Skolor borde ha akvarier med guppys egentligen, tänk så mycket roligare biologilektionerna hade blivit då…..

Upp till toppen
Annons: