Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 10559 ggr
qrille
2015-02-22 00:29

Neontetra-yngel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satte några neontetror till lek för snart en vecka sedan, passade på att knäppa en bild i samband med första vattenbytet som jag gjorde ikväll. Inte helt lätt att se de små rackarna eftersom de är just så himla små och dessutom bor i en förvaringsbox från Biltema nu :)

Är första gången jag försöker odla Neontetra, har blivit lite taggad att försöka eftersom jag läst att det skulle vara ganska så svårt… de kostar ju knappt ingenting så intresset är helt oekonomiskt och ligger helt i utmaningen . -Ett riktigt hobbyprojekt alltså! :)

Föräldrarna fick träffas i lekkaret i söndagskväll förra veckan. Enligt uppgift så skulle leken sätta igång i gryningen och jag var o spanade i lekkaret på morgonen innan jag åkte iväg till jobbet. Jösses vilken aktivitet det var.. när jag kom hem från jobbet (måndag kväll) så åkte ficklampan fram o på botten i lekkaret var det gott om ägg. Föräldrarna åkte tillbaka till ett av preppkaren och lek/yngelkaret täcktes över för att hållas helt mörkt i några dygn, ägg och yngel ska vara väldigt ljuskänsliga första dygnen.

Ett dygn senare (tisdag kväll), så åkte ficklampan fram igen och nu var äggen kläckta och det var rörelse på botten av yngelkaret. -Wehoo! :D

Därefter har det egentligen inte hänt så himla mycket ännu (förutom att jag varit och tittat till med ficklampan nån gång varje dygn), jag har börjat mata väldigt försiktigt. I torsdagskväll började jag lätta på mörkläggningen av yngelkaret så de har fått lite indirekt ljus sedan i fredagsmorse. I kväll körde jag som sagt första vattenbytet för dem. eftersom jag matat lite i några dagar nu. Skattar att de är nånstans en bit över 50st till antalet.. är ju fortfarande försiktig med ljuset.

Det är sjukt spännande detta, tycker jag själv åtminstone. :) De är så himla små så matningen är verkligen en utmaning. Det är ju första gången så jag blir så himla nöjd om jag bara lyckas få upp några enstaka egenodlade neontetror. Så här långt så har det faktiskt inte varit alls särskilt svårt även om det krävts lite förberedelse och planering.  Beroende på hur det går och om det finns något intresse här så har jag en idé om att att skriva en "neontetra-odlar-tråd" steg för steg enligt mitt eget recept. Vore ju kul med feedback på om det är nåt jag gjort galet med, även om jag vet ett sätt att få fram yngel på åtminstone en gång nu. ;)

Annons:
Fislisa
2015-02-22 00:56
#1

Åh vad roligt, grattis!! Har också hört att det är svårt att odla neontetror. Vad matar du med nu i början?

qrille
2015-02-22 01:03
#2

Matar med Liquifry från Interpet.. vet inte om det är helt rätt men det fanns hemma.  :)Hela grejen är egentligen lite av ett spontanprojekt.. Låg hemma och var sjuk för ett par veckor sedan.. blev en del slösurfande i ryggläge.. Insåg att jag hade det mesta hemma för ett försök.. och ett försök blev det! :)

[Jens]
2015-02-22 07:19
#3

Så häftigt. Har nog inte stött på någon som har lyckats med detta i forumet på länge! Grattis !! och jag ser ett yngel väldigt tydligt men de andra är suddiga =)

Fast som du säger så är det inte lätt att knäppa bilder på fiskar ;)

mimåne
2015-02-22 09:23
#4

Nämen oj så spännande och stort grattis! Jag har funderat på att pröva med mina kolglödstetror, de ska ju inte vara allt för svåra sägs det. Jag har matat upp dem nu under en tid men utmaningen skulle väl vara att få tag på dem..

Jag hade absolut läst och tagit till mig av dina tips från en "odla-neontetra-tråd".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

qrille
2015-02-22 10:08
#5

#3 Tack, nej det är det verkligen inte. Eftersom plasten inte är helt klar är det tom. lite knepigt att se dem utan kameran.

#4 Tackar, ja men prova! Hur menar du "få tag på dem"? Ska bara se om jag kan själv föst. :) Men det här var så kul att det säkert blir en ny omgång snart, då ska jag dokumentera lite på vägen.

kallepudas
2015-02-22 10:16
#6

#5 Hur såg dina förberedelser ut och vad behöver man? 

Himla roligt om du lyckas driva upp dessa yngel så jag följer.🙂

Annons:
qrille
2015-02-22 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Jag hade 3st 20l förvaringslådor från Biltema och 3st hederliga gamla vaddfilter + min hemmasnickrade lek-kasse, biltemas svarta myggnät som jag sydde ihop med fiskelina (nätet o fisklinan klarade kokande vatten vilket kan vara bra för att bli av med bakterier innan användning).

Förberedelserna tog en vecka. I två av de tvättade förvaringslådorna åkte det i akvarievatten från samma akvarium som neontetrorna normalt går i. Vaddfiltren till dessa preparerades med torv (ska ta lite mindre nästa gång för PH:t sjönk lite väl fort). I ena burken fick tre honor flytta in och i andra tre hanar, misstänker dock att ena hanen var en hona. :) Under veckan så matades det generöst, inga vattenbyten. Tanken är att vattnet ska ha sämre kvalitét i dessa burkarna jämfört med lekburken när veckan gått och de flyttas. 

I den tredje burken åkte det i vanligt kranvatten,  det här vaddfiltret preparerades med aktivt kol och PH sänktes med kemisk tillsats. Den här burken fick gå parallellt under veckan och PH matchades mot burkarna med fiskarna i.

Ungefär så! :)

mimåne
2015-02-22 11:00
#8

Med att få tag på dem menar jag att lyckas fånga in dem med håven från deras permanenta hem. Det är inte det lättaste att fånga in tetror.. hehe.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

qrille
2015-02-22 11:07
#9

Haha, nej det är sant.. särskilt när man försöker fånga in en särskild individ som man tror sig veta könet på..

Draken
2015-02-22 11:45
#10

Vad roligt, detta vill jag följa :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aristarcos
2015-02-22 12:54
#11

Prova att ge mat och håva in dem samtidigt. :) Kommer för många med så kan du ju ta bort den innan flytten-

kallepudas
2015-02-22 18:22
#12

#7 Oj det var en del att hålla reda på….mycket intressant🙂

Draken
2015-03-01 13:46
#13

Hur har det gått TS ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Aristarcos
2015-03-01 13:52
#14

Ja, det vill vi veta.. 🤔 TS har inte varit inloggad sen den 25:e…

Hells Angel
2015-03-01 17:56
#15

En snabb fråga: kan man se om en neon tetra är en hane eller hona? Jag har för mig att man kunde det med har glömt bort!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

niklassandgren
2015-03-01 18:04
#16

#15 Honorna är nästan alltid tjockare än hanen, speciellt under lekperioden.

Honan har en större böj på sin blåa linje medans hanen har en svag liten böj.

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

Hells Angel
2015-03-01 18:06
#17

Aha…

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

qrille
2015-03-02 15:24
#18

#13 Fick tyvärr avbryta projektet i helgen. Fick aldrig igång dem ordentligt på maten (Liquifry) som jag hade och så var det väldigt svårt att hålla rent efter den. Några hann blir kanske 3mm och frisimmande innan de  gav upp.

Har insett att jag ska iväg lite till och från under våren men ska försöka planera in ett andra försök om det blir en lucka.

Tänkte jag ska köpa hem lite "Hobby Protogen" tills dess, någon som har erfarenhet av den? Verkar väldigt smidigt.

qrille
2015-03-02 15:40
#19

#15 precis som #16 svarar. Men det är inte lätt. Jag har nog 30-40st i mitt kar, utav dessa försökte jag plocka ut 3st med typiskt "hon-signalement" och 3st med typiskt "han-signalement".  Efter att jag matat i en vecka så var jag ganska övertygad om att i alla fall 5 av 6 var rätt (en "hane" blev lite tjockare än de andra hanarna och linjen började böja).

Hur som helst så tänker jag att det är lättast att se att en hona är en hona och det är en fördel. På så vis är risken inte så stor att man får med en hane hos honorna som gör att de släpper sin rom i fel burk.

kallepudas
2015-03-02 20:29
#20

#18 Det var synd men hoppas det går bättre nästa gång.

Annons:
Upp till toppen
Annons: