Annons:
Etikettallmänt
Läst 4648 ggr
Luis_felipe
2015-02-14 04:54

Tips på fisk till sällskapsakvarium?

Min mor köpte nyligen ett Juwel Trigon 350 med 4st T5 lysrör och vill utnyttja dessa och starta ett sällskapsakvarium med mycket växter. Då till mina frågor.

1. Vilket substrat är bäst att använda sig utav för att växterna ska trivas och för att det ska se bra ut?

2. Vilka fiskar rekommenderar ni? Hon vill ha Guramis så det måste vara något som går ihop med dem. (inga guppys,platys eller mollys)

3. Går det att ha räkor med Guramis?

Annons:
[Jens]
2015-02-14 08:02
#1

Passar utmärkt med Guramis om du ska ha mycket växter för det gillar de och speciellt långa växter som jättevallesneria. I början kan jag tänka mig att vallesneria inte är tillräckligt hög och då kan det vara bra med flytväxter för guramisar gillar inte direktljus, åtminstone inte alltför mycket.

Gurami går bra med räkor och inte minst de av större storlek som t ex Amanoräkor. Gurami är lugna fina fiskar och bör vara i ett akvarium med lugna fiskar.

En medlem med nicket Sauk1 har guramisar i ett akvarium som jag tycker passar perfekt till Guramisar, se bild här: http://ifokus-assets.se/uploads/ca4/ca40421791111d1d096154ec9229f8ad/140626jpg.jpg

Bilden ovan är från denna tråd: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52239fdc8e0e744fb3002520-projekt-1a-akvariet-for-mig-och-sonen-180l?discussions-3

Naturligtvis tar det en tid innan det växer upp ordentligt. 🙂

[Jens]
2015-02-14 08:12
#2

Vilka fiskar passar med guramis ? Den frågan har dykt upp många gånger så använd sökfunktionen som vi har här i forumet annars så kanske det skulle passa med glödbandstetror om man vill ha ett stim i karet.

Draken
2015-02-14 20:59
#3

Om du vill att växterna skall trivas bra, så kan jag rekomendera sand, eller väldigt finkornigt grus (0,5-1,5 mm) Några sandsnäckor kan du också ha i sanden, de luckrar upp och gräver gångar i sanden, så det inte blir så tät :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2015-02-14 21:33
#4

Med så pass bra belysning så ska du absolut ha ett näringsrikt bottensubstrat som Soil, anser jag. Näringsbehovet ökar ju genom att belysningen gör det och vill du satsa på växterna är det de som gäller.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Luis_felipe
2015-02-15 02:47
#5

Hmm jag har köpt julas blästersand och det finns i en ny tråd en bild på det… Hur kommer det att funka tror ni? vi tänkte köra med växtnäring dagligen men nå soil vart det inte :/

[Jens]
2015-02-15 06:39
#6

Du har ett akvarium på 350 L och ska du ha soil i det karet så kostar det ca 3500 kronor och det är inget man bara hostar upp på en höft sådär 🙂

I mitt akvarium så gjorde jag så att jag köpte en påse soil för att ha det till de största växterna och det var vallesneria gigantia. Lade en yta på ca 25x10 cm och ovan på det så lade jag sanden. Här är kruxet: den mörka soilen kommer att komma fram med tiden lite då och då och det kan tyckas vara tråkigt. Jag själv stör mig inte så vansinnigt mycket på det men jag skulle helst vilja slippa det men det går inte att undvika när både sandsnäckorna och corydoras har jobbat så fint vilket de ska göra.  

Samtidigt så växer mina Vallesneria gigantia något ofantligt! När jag inte orkade klippa av dem så var de som längst 2,5 meter och då fick jag nog och klippte av dem men det kom bara mer och mer så jag är supernöjd att ha soil för de gröna under.

Nåväl, nu om man inte vill ha soil så finns det växtkulor och jag personligen skulle köra på enbart dessa för jag tror det skulle gå bra med det om du har en massa sandsnäckor i karet för de gör underverk även om man inte tror det. De luckrar upp sanden och de drar ner 'skiten' under sanden. 

Så summa summarum om jag hade startat om mitt kar vilket jag någon gång gör igen så skippar jag soil och kör enbart med JBLs växtkulor för jag tror det skulle räcka för dessa kulor har jag lite överallt hos andra växter och de växer så de knakar! Blir lite trött på det för vissa växer blir så stora vilket jag inte hade räknat med att de skulle göra så jag får kasta dem 🙂

En sak till. Jag köper inga växter som kräver Co2-maskiner utan jag håller mig till de populäraste och enklaste och är nöjd med det. Vilka är dessa växter? Jo, de flesta finns i vårt Växtlexikon som jag tycker är fantastisk!

Annons:
mimåne
2015-02-15 09:55
#7

Vad tänker du köra på för växtnäring?

Jag skulle kunna jämföra här lite med mitt ena akvarium. 3st lysrör. I det har jag julas blästersand och näringskulor i sanden. Jag göder med pmdd lite mer än normal dos samt tillsätter flytande kol dagligen. Enkla växter. Det här är en Ok lösning i mitt akvarium. Det växer inte särskilt snabbt utan helt Ok. Däremot kan jag se tecken på att växterna skulle behöva mer näring för att komma i ett bra förhållande till ljusmängden. Allt för stora vågor i olika värden är inte bra för växterna då de inte hinner anpassa sig som de ska, därför anser jag också att jag inte kan öka dosen pmdd mer, för svackan mellan doseringsdagen och slutet på veckan blir för stor. Den enda lösningen jag kan komma på som går att göra är ett näringsrikt bottensubstrat som ger kontinuerlig gödning och stabilitet i akvariet. Och detta märker jag i mitt akvarium på 3 lysrör. Du kommer ha en högre ljusmängd än mig och därför går min tanke till att du kommer dra nytta av soil. 

Detta beror givetvis också på i hur stor utsträckning du vill satsa på växter och vilka resultat du nöjer dig med.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Luis_felipe
2015-02-18 16:59
#8

Okej tack så mycket! Jag ska absolut kolla vad sånna här växtkulor kostar! Näringen jag köpte var Happy Life - Happy Plant tror jag den hette?  Ja jag har ju 4st T5or men då är ju två av de kortare än de främre så att jag har 0,39w / L som det är nu.  Vallisneria har jag redan köpt hem och proppat i men tyvärr inte gigantea, vi får se om jag köper hem lite sånna istället. Är lite osäker på vilken sort jag har nu.

Jag har heller inga växter som KRÄVER co2 men alla växter mår väl bättre av det. Jag har sett att man kan använda sodastreamtuber till en sådan anläggning och det var någon Medarbetare här som använde det och sa att allt som allt kostade det runt 2000:-. Det kanske kan vara värt att prova?

niklassandgren
2015-02-18 20:48
#9

Det där med växtkulor. Kolla på osmocote plus på ebay. Ska funka väldigt bra, jag har själv de.

De är färdigdoserade i kapslar som löses upp i vattnet.

Tryck ner de några centimeter i bottenmaterialet, en kapsel per ca 10x10-15x15 cm ungefär. Fast det behövs ju bara där det finns växter :)

Om du vill ha mer information sök på youtube! :)

De är inte farligt då väääldigt många använder detta i usa, dock inte i sverige då jag inte tror så många har upptäckt det…

Jag beställde 100st kapslar för 65 kr plus frakt på typ 40 kr! Det positiva är att de räcker i ca 3-4 månader (26grade) beroende på vilken temperatur du har.

Ingen annan här som använder osmocote plus?

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

[Jens]
2015-02-18 20:55
#10

Intressant #9 , ska kolla upp detta och se om jag ska beställa …

sauk1
2015-02-18 21:02
#11

Funkar de i akvarier? Jag får intrycket att de är för blomsterrabatter och krukor.

niklassandgren
2015-02-18 22:07
#12

#11 gödningen är "till" för blomsterrabatten, men den har även utmärkt sig i akvariet utan att ändra några nivåer, många använder sig av det som sagt! Det bästa med det är väl allt hehe, men det är ju väldigt billiga och räcker läääääänge!

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

niklassandgren
2015-02-18 22:14
#13

Ska bara rätta mig lite, de räcker inte 3-4 månader i 26 gradigt vatten…. De räcker 2-3 månader, hehe sorry men ändå lång tid

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

Annons:
Luis_felipe
2015-03-01 22:16
#14

Har köpt JBLs näringskulor och de verkar fungera! Har även haft i följande fiskar:
20 Kardinaltetror
10 Koppartetror
5 Ancistrus
2 Blåguramis
2 Mosaikguramis
5 Siameser

Koppartetrorna och 10 Kardinaler och 2 siameser tillsattes idag men koppartetrorna verkar inte tycka om siameserna alls? de jagar dem och bits? Har jag gjort någon dålig blandning här eller vad är det frågan om?

Upp till toppen
Annons: