Annons:
Etikettmalar
Läst 1510 ggr
Pl092
1/31/15, 10:33 PM

Mal med konstiga fläckar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har blivit konstiga fläckar på min mal. Vad kan det vara?

Annons:
[raichu]
2/1/15, 12:31 AM
#1

En del av fjällen har ju försvunnit.

Vad i hela friden kan ha hänt undrar jag nu.

[Udoon]
2/1/15, 12:40 AM
#2

vad går den med för andra fiskar? kan ha kommit ihop sig med någon? eller kanske knölat in sig i någon hålighet någonstans och skrapat sig på vägen ut? ser helkymigt ut det där🤔

Fjordell
2/1/15, 1:44 AM
#3

Ser verkligen ut som att den har fastnat någonstans och skadat sig när den försökt att ta sig ut. Just med tanke på att det ligger som i linjer. Skador från andra varelser brukar inte vara sådär jämnt utplacerade. Kan du ta en bild på hela akvariet?

Pl092
2/1/15, 10:25 AM
#4

Fjällen är kvar de har bara blivit ljusa? Är bara en öronål och sen lite små vanliga akvariefiskar. Och öronålen är väldigt fredlig för att vara en öronål. Tycker det ser ut som dom bara har blivit ljusa. Och finns inget hon kan fastna i.

Fjordell
2/1/15, 9:16 PM
#5

Det såg verkligen ut som sår på bilden. Du har inte möjlighet att ta en bild lite närmare, så att man kan se bättre?

Pl092
2/2/15, 8:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Fjällen har bara blivit ljusa. Kan de ha något att göra med att jag bytte sand för några veckor sen?

Annons:
mimåne
2/2/15, 10:20 AM
#7

Det ser absolut ut som någon skada i mina ögon. Som om han har blivit fastklämd någonstans.

Har du tillagat och fjällat en fisk någon gång? Det kan bli såhär om man fjällar "lite halv" så att säga. De sotiga färgade fjällen har fisken tappat men kvar sitter de vita hårt åtsittande fjällen.

Håll den under uppsikt så att det inte börjar bildas svamp eller infekteras.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
2/2/15, 12:06 PM
#8

Ja, jag står fast vid att malen har fastnat någonstans för det där är uppenbart fysiska skador som gjort att de övre fjällen lossnat, precis som mimåne beskriver ovan. 

En bild på hela akvariet hade som sagt underlättat så kanske man kan se vart malen kan ha fastnat och skadat sig.

kasse71
2/2/15, 12:28 PM
#9

Ta upp malen och kolla på han kanske är bättre om det är en skada på han så får du fråga andra här på sajten för jag kann nästan inget ting om skador på fiskar och vad man ska göra förutom salt å annat

Upp till toppen
Annons: