Annons:
Etikettallmänt
Läst 982 ggr
Lizelda
2015-01-31 18:00

Glasmal med räkor?

Jag har ett litet nano som står helt tomt just nu och jag funderar på vad jag ska göra med det. Är sugen på att ha i soil, några växter, räkor och kanske glasmalar? Såg en bild här på iFokus på någon tjejs glasmalar som fotats när de träffats av solljuset och sedan dess så har jag varit förälskad i tanken på att ha såna i ett akvarium. Frågan är bara om de fungerar med räkor? Tänkte att ni kanske har bättre koll än jag har :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[Jens]
2015-01-31 18:03
#1

Glasmalar är stimfisk och blir ganska så stora. Enligt zoopets riktlinjer så ska man gärna ha minst 120 L akvarium och stora ytor som de kan simma fritt i.

Carronella1
2015-01-31 18:09
#2

Visst dom blir stora men det tar flera flera år innan dom blir "stora". 

Så du kan säkert ha dom ett tag/några år sen när dom börjar bli "stora" så får du flytta på dom.

Djurälskaren Hjärta

[Jens]
2015-01-31 18:10
#3

Näe Carronella1 så kan hon inte det. Man har inte glasmalar i ett nano-akvarium =)

Lizelda
2015-01-31 18:12
#4

Hm… I vår när vi byggt om och jag fått större rum så ska jag skaffa ett större akvarium så min älskade mal Gordon får större plats så beroende på hur snabbt de växer så kan man kanske ha dem i ett nano ett tag? Blir tveksam nu…

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2015-01-31 18:13
#5

#3 Har för mig att den tjejen hade det i ett nano. Men du kan väldigt mycket mer än jag så då låter vi bli dem ^^

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2015-01-31 18:17
#6

Glasmalar vill gärna ha stora ytor och på längden för de simmar gärna tillsammans i stim och nano brukar inte vara så breda så det vore olyckligt för dem att vara i ett så litet kar.

Annons:
[Jens]
2015-01-31 18:18
#7

Sedan vet jag att de är väldigt väldigt känsliga och det är mycket svårt att hålla dem.

Lizelda
2015-01-31 18:31
#8

Då funderar jag vidare på om jag vill ha någon annan fisk där i eller bara räkor :) Funkar kampisar med räkor?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2015-01-31 18:57
#9

Kampisar älskar att smaska i sig räkor så räklingar kanske du inte får se något av. Skulle tipsa dig om t ex endlers men jag vet av egen erfarenhet att mina blue jellys är väldigt skygga så fort det är fiskar i karet så de gömmer sig gärna men när de inte finns fisk så tittar de fram.

Jag har snäckor i karet och det funkar bra med blue jelly… Kanske skulle dela med mig det också ;)

Lizelda
2015-01-31 20:27
#10

Tycker att endlers och guppys är rätt tråkiga >.> Kanske får bli bara räkor. Känns som om det kommer bli lite tomt men kan nog bero på att jag aldrig testat! ^^

Funkar det att ha ett öppet kar till räkor förresten? Har lock och glas till alla mina akvarium utom mitt lilla nano nämligen :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2015-01-31 20:36
#11

Räkor har tendens för att hoppa men jag tror inte du behöver vara orolig för dessa för du kan jag bara ha en lite mer luftspann. De är ju ganska så höga. =)

Lizelda
2015-01-31 21:42
#12

Hur mycket är det typ? :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Udoon]
2015-01-31 22:29
#13

jag har alltid haft öppet till mina körsbärsräkor, dels när dom gick i 45L akvarium och nu i "vasen". inte haft en enda som klättrat ur trots rötter ovanför ytan och dyligt. dock vet jag att amano har en tendens att rymma.

Annons:
[Jens]
2015-01-31 22:33
#14

4 cm borde räcka …

Lizelda
2015-02-01 00:19
#15

Okej, då vet jag :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Draken
2015-02-01 11:11
#16

#2  Jag har glasmalar, både indisk och afrikansk. Den indiska blir bara 8 cm, men den växer snabbt. den tar inte några år på sig att uppnå den storleken, så den skall inte vara i ett nano, ens från början.

Den afrikanska som jag också har, blir 11 cm, och den växer ännu snabbare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: