Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 2732 ggr
Yugo
1/30/15, 10:50 AM

Fiskarter, hjälp vid start

Hej.

Behöver allt hjälp jag kan få angående start av akvarium.

Än så länge har jag ett akvarium som är uppstartad för några dagar sen. Innehåller 400 l vatten, sand, startmedel, ett par växter och lite dekoration samt 25 grader i vattnet.

Min fråga är: vad ska jag ha för fisk i den. Det jag önskar mig är typ gold nugget mal, makropod, skalar. tetror mm

Nu är bara så att jag har ingen aning vilka av de går ihop, och hur många ska man ha i en sån akvarium. Eller ska man ha nån andra fiskar, i så fall vilka och hur många.

Vilka ska jag köpa nu som startpiloter?

Många frågor, hoppas på svar. Jag vill att fiskar ska må bra det är som viktigaste, är de dessutom färgglada och stora så är det ett plus.

MVH

Annons:
mimåne
1/30/15, 2:12 PM
#1

Det verkar ändå som att du har ganska bra koll på det här tycker jag. Men lite synpunkter kan jag komma med :)

Din kombination med en mal, skalare och tetror fungerar bra förutsagt att du väljer tetror i en större storlek. T.ex neontetror kan bli mat åt skalare. Tetror är också bra startfiskar så du kan börja med ett par sådana.

Angående makropod eller paradisgurami som jag brukar kalla den, så har jag inte så mycket kunskap om den. En del Gurami är aggressivare än andra och jag vet inte på vilken nivå den här arten ligger. Är den aggressiv och revirhärdad så kan det bli en krock med skalarna eller att ev skalarna inte tycker om den som rumskompis. En del påstår att man kan ha Gurami med skalare medans andra inte tycker det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1/30/15, 6:15 PM
#2

Makropod och Scalare går oftast inte ihop. Macropoden tycks ha en förkärlek för att tugga av scalarens spröt och långa bukfena.

Macropoden i sig är en trevlig och vacker fisk, men den är mer aggressiv än de flesta andra regnbågsfiskar. Hanarna drabbar samman på blodigt allvar, så man skall bara ha en hane. De skall gå i par.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Yugo
2/1/15, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hjärtligt tack för alla svar. 
Makropoder åker ut ur planeringen, annars står skalarerna säkert. Så de blir det lite senare (när i så fall efter startpiloterna simmat igång?).
Skivtetra, peruansrovtetra, är det nån bra startfisk, man får tydligen inte ha Neontetra eller annan liten fisk för då bli de uppätna av skalarerna?
Mal vill jag gärna ha och vilken det bli spel inte så stor roll, bara att han trivs med rumskompisar och att har ser lite färgglad ut.
Microctenopoma Ansorgii kan jag också mycket gärna ha, när ska de in i karet i det fallet?

PS såg några riktigt roliga fiskar i Ö-viks badhus (deras akvarium) simma tillsammans med skalarerna, diskusar och lite annat. Den fisken jag såg, såg ut ungefär som en haj, fast liten såklart, ca 10cm och silvrig i kanterna, annars grå typ. Försöker infoga bild som jag tog på den (väldigt svårt fotad, livlig ock skygg rackare). Frågan är vad den heter och är den nån bra kombination, eller chansar de bara?

[soulkiller]
2/1/15, 10:52 PM
#4

det där är silverhaj och är en stim fisk så dom måste vara många för att trivas och dom kan bli lite stora :)

Yugo
2/1/15, 10:54 PM
#5

tycker den ser väldigt kul ut, trivs han med skalerer och är den svår skött, kan han vara en alternativ till första fisk?

[soulkiller]
2/1/15, 10:59 PM
#6

som nybörjar fisk skulle jag inte rekommendera det tyvärr dom är ganska känsliga

här får du lite mer info i alla fall

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

hoppas det hjälpte dig lite grann:)

Annons:
Yugo
2/1/15, 11:10 PM
#7

tack så mycket.

Vad ska jag ha som första fisk? Tittade på Skivtetra och peruansrovtetra, för de är större och kan väl inte bli uppätna av skalerer. Är de nån ide?

Draken
2/2/15, 8:51 AM
#8

Vill du ha växter i akvariumet, så skall du absolut undvika skivtetran (silverdollar) de är ökända växttare. De slaktar allt i växtväg som de kommer åt ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: