Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2259 ggr
Sara97
2015-01-25 18:29

Slöjstjärt som "tappar" slemhinna!?!?

hej för ett par dagar sedan märkte jag att ena min teleskops slöjstjärt hade tappat ett fjäll eller ett sår vid ryggfenan.orsak? Ingen aning eftersom jag inte har några vassa föremål i akvariet. Ibland simmar han ner till botten och "gömmer" sig (ser det ut som) bakom en växt och är helt blickstilla i några minuter, självklart blir jag orolig eftersom han aldrig har gjort detta tidigare. Imorse märkte jag att såret (eller vad det nu är) har blivit lite större och vitaktigt (svamp?) så nu för ca en timma sedan gjorde jag ett saltbad till honom och lät honom vara där i 10 min ungefär. Innan detta så letade jag efter "recept på saltbad) och ALLA säger olika, tillochmed på zoopet. Men nu till saken…. När jag släppte i han i akvariet igen så såg det ut som om han hade tappat slemhinna. Vitaktig/genomskinlig lös hinna/gojs som hängde som trådar på honom.Är detta möjligt? Vad har jag gjort för fel? Jag känner mig som en jätte dålig fiskägare… Men snälla vad kan jag göra?? Ursäkta den långa texten….

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Annons:
[Jens]
2015-01-25 18:48
#1

Om det är svampinfektion så hjälper inte saltet så mycket utan du behöver riktig medicin från akvariebutiken. Jag råder dig att flytta undan den infekterade fisken till ett karantän-akvarium och imorgon köpa medicin och påbörja behandlingen.

Det låter som fenröta när du beskriver det i text men jag vet inte till hundra men tycker du ska till butik och berätta så kan dom hjälpa dig med val av medicin. En annan fråga som jag tänker på är hur det har uppstått? Dessa fiskar är ju lite av skitgrisar och är det små akvarium desto lättare för sjukdomar. Hur stort akvarium har du?

Hittade denna sida som kanske kan vara till hjälp att bena ut för din fisk eller fiskar har råkat ut för: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=2261

Sara97
2015-01-25 18:57
#2

På tok för litet, 54 liters..men om en eller två veckor blir det ett mycket större. jag blev grundlurad av killen i zoo affären att det är helt okej med slöjstjärtar i mitt akvarium. Ett stort misstag att jag inte kollade upp vilka fiskar jag ville ha innan jag köpte dem, utan efter… En av anledningarna till att jag blev medlem här, för att inte göra samma misstag igen… Men då blir det av till zoo affären imorgon då… Tack Jens för ditt svar, uppskattar det verkligen!

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
2015-01-25 18:57
#3

Glömde säga att jag hoppas verkligen att din slöjstjärt överlever för det är aldrig kul med sjukdomar! Håller tummarna för dig.

Sara97
2015-01-25 19:03
#4

Tack så mycket! Slöjstjärtar har ofta En personlighet och man fäster sig vid dem. Så när detta händer blir man ju såklart väldigt orolig..

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
2015-01-25 19:07
#5

Då förstår jag till viss del ditt problem för att hålla rent ett 54 L akvarium för slöjstjärtar är som sagt skitgrisar och då är det svårt att hålla rent karet. Du måste ha gjort stora delvattensbyten varje vecka på ca 40-50% ?

Tur är att du fick veta om hur de ska ha det här i forumet och gör något åt det. Det gillar jag =)

Återigen hoppas jag att allt går bra.

Sara97
2015-01-26 19:40
#6

Hej, idag gick jag till zoo affären och köpte medicin. Extosonsalt var de de hade, och sade att det är bra för svamp och parasit sjukdomar. Självklart mätte jag upp som på bruksanvisningen, dock ingen skillnad på min sjuka fisk men fiskarna verkar allmänt stressade… Mina Guppy hanar "hackar" på mina slöjjisar. Varför? Är det för att de är stressade eller är det något annat, mina slöjstjärtar blir ju såklart ännu mer stressade över detta. Vad kan jag göra?

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Annons:
[Jens]
2015-01-26 19:43
#7

Märkligt att de gav bara extosonsalt för det är ju enbart salt och Guppy är ju inte så speciellt förtjust i det. Har du inte dina sjuka slöjisar i eget karantänakvarium?

Kanske du inte har någon och det är ju tråkigt men jag hoppas dock att allt kommer gå bra.

Sara97
2015-01-26 19:46
#8

Jag skulle köpa ett men hon i butiken sade att det inte behövdes för att om en fisk är sjuk är det lika bra att medicinera hela karet eftersom de andra fiskarna kan ha det oxå även om de inte visar symptom….

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
2015-01-26 19:52
#9

Det är sant som hon i butiken säger så jag får hålla tummarna för dig! Tråkigt när något sådant sker =(

Sara97
2015-01-26 19:57
#10

Ja . 😞 Men jag undrar varför de hackar på dem… Jag haR gett dem mat men de fortsätter att jaga slöjjisarna, vilket de inte har gjort innan jag medicinerat akvariet.🐟🐟

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
2015-01-26 20:04
#11

Jag vet inte om det är så även i fiskvärlden men hos andra djur så ger de på de svaga och oftast går det döden till mötet.

Sara97
2015-01-26 20:14
#12

Hmm ja så kan det nog vara. Naturen får ha sin gång eller?? Men det ser så hemskt ut att de naggar på dem. Men men ,vad ska man göra då? Man kan ju inte precis skilja på dem som om de vore två människor som bråkar, men vem vet, jag hoppas bara att det lugnar ner sig… Tack så jätte mycket Jens för att du har svarat mig. Tusen tack!

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
2015-01-26 20:19
#13

Jag var inte mycket till hjälp men är glad att du tycker det. Tycker synd om dig som får uppleva det du ser. usch!

Annons:
Fjordell
2015-01-26 21:55
#14

Slöjstjärtar visar ganska fort om vattenkvalitén är dålig. Vanliga tecken är just att de tappar fjäll, får dåliga fenor, kliar sig/blir mindre aktiva eller simmar upp och ner väldigt mycket. Och som du redan vet är 54 liter på tok för litet för en slöjstjärt som skitar ner väldigt mycket så att vattenkvalitén helt enkelt blir dålig väldigt fort.

Kombinationen slöjstjärtar och Guppy är tyvärr inte heller ultimat. Guppy tenderar att ge sig på långa fenor och riskerar dessutom att bli mat allt eftersom slöjstjärten växer. Jag brukar rekommendera att man har slöjstjärtar i ett eget kar fritt från andra fiskar som nyttjar samma simutrymme som de. Lämpliga arter att ha med slöjstjärtar är malar, t.ex Ancistrus och Corydoras. De håller sig för sig själva och stör inte slöjstjärtarna.

I ett så litet kar rekommenderar jag att du byter minst 50% av vattnet en gång i veckan så länge slöjstjärten bor där. Är den lite större kan det till och med krävas att du gör ännu större vattenbyten, ca 75-90% för att det inte ska bli dålig vattenkvalitet som skadar fisken ännu mer.

Du behöver egentligen inte salta för att få fisken att läka, det enda som krävs är rent vatten. Men salt kan absolut skynda på läkningen.

Sara97
2015-01-30 20:42
#15

Tack fjordell för ditt utförliha svar och jag är ledsen att jag såg det såhär sent….bytte 70-800% vatten idag och grävde i gruset för att all skit skulle kunna komma upp(utom runt växterna då :) jag har behandat med ektosonsalt och slöjjisen är mycket piggare nu och han läker sig. Jag letar större kar men om inte det går sig så får vi ge bort slöjjisarna för att de ska få ett hem som passar dem. Tack för att ni är så snälla och inte dömer även fast jag gör misstag :)

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
2015-01-30 20:52
#16

… att man gör misstag gör vi ju alla ! Jag själv har gjort misstag och jag har lärt mig av det och det är det som är det bästa med akvariefisk.ifokus.se men att folk inte lyssnar gör mig vaaansinnig !

Fjordell
2015-01-30 20:57
#17

#15 Låter jättebra! Du är en bra djurägare som tar ansvar, det är inte alla som vill lära sig. Att fela är bara mänskligt, och det är så man lär sig. Så länge man är villig att förbättra sig och sina kunskaper kring arten man håller så gör man ju sitt bästa, och mer än så kan man inte begära🙂

Exempelvis så lärde jag mig på egen hand hurpass känsliga slöjstjärtar är för dålig vattenkvalitet. När jag en gång slarvade med vattenbyte (när karet fortfarande var nystartat) så såg jag några slöjor som tappat ett par fjäll, och då testade jag vattnet som visade att jag hade nitrit i vattnet (mycket lågt värde). Efter 2-3 större vattenbyten blev värdena helt bra igen och de fick nya fina fjäll på ett par veckor.

Förresten, vad skönt att höra att han är på bättringsvägen nu!🌺 Håller tummarna för att ni hittar en bra lösning på det hela.

Sara97
2015-01-30 21:05
#18

#16 jag lyssnar och försöker lära mig så gott det går. #17 tack det hoppas jag med, men jag har tyvärr inte all makt och då kanske det inte blir som man hoppas 😐. Men det brukar oftast lösa sig i slutändan…

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

Upp till toppen
Annons: