Annons:
Etikettallmänt
Läst 1738 ggr
Fislisa
1/22/15, 8:04 PM

Jag ska flytta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla glad akvarister! Jag ska flytta och funderar fram och tillbaka hur jag ska göra med mitt stora kar på 600l. Jag har mycket inredning, massa växter och många ganska stora fiskar (vuxna scalarer, stor gibbis) Min tanke har varit att fylka upp mitt nu tomma 450l med vatten och pump från 600 och bara flytta över fisken dit, sen i lugn och ro tömma det andra, göra rent, flytta det (det väger BLY), och inreda det, sen ta med vatten från 600, sen sist fiskarna. MEN: blir det för stressigt för dom att byta miljö två ggr även att det är samma vatten? Om jag inte lägger över dom i 450l kommer dom få vara många timmar i hinkar, säkert en hel dag för att jag ska hinna flytta och inreda karet.. Så vad säger ni? :)

Annons:
VildaVittra
1/22/15, 8:06 PM
#1

Ska du inte flytta alltför långt så kan du ju flytta akvariet en dag och bohaget en annan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fislisa
1/22/15, 8:16 PM
#2

Det är inte längre än en halvtimme bort. Det är bara det att jag vill inte stressa ihop inredningen när det väl är flyttat. Jag vill kunna fixa det utan att behöva skynda mig för att fiskarna är i hinkar

Fislisa
1/22/15, 8:18 PM
#3

Jag har tillgång till nya stället redan nu och har en månad på mig, så tar dom små livet inte skada av att flytta över ett tag i 450 med samma vatten och pump så kan jag i lugn och ro fixa det andra

Marsvinsmamman
1/22/15, 8:57 PM
#4

#0 och #3 Det låter som en bra idé tycker jag. Låt dem bo i 450 litaren medan du i lugn och ro drar igång 600 litaren på nya stället. Sedan en sedvanlig fiskflytt från kar till kar. Kommer säkert att gå finfint. Supersnyggt kar, förresten! 😍

Fislisa
1/22/15, 9:07 PM
#5

Ja då kan jag ju till och med ha igång det några dagar innan fiskarna flyttas, och dom behöver bara ner i en hink å i nya karet direkt. Och jag tycker det är så otroligt roligt att inreda så jag vill inte ha bråttom med det, vill kunna fixa och greja tills jag är nöjd liksom :) #4 tack! Det har fått gro i två år nu, så växter finns det gott om! (Kommer vara jobbigt/sorgligt att dra upp alla) men det blir nog fint igen (intalar mig själv) haha

mimåne
1/23/15, 10:14 AM
#6

Det låter som att valet du har är ju att låta dem bo i hinkar, eller i akvariet på 450L under tiden. Då tycker jag akvariet låter som ett bättre alternativ :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Fislisa
1/23/15, 10:57 AM
#7

Okay 😃 Ja för isf kan jag flytta fiskarna redan nu i dagarna, så får dom bo där 1-2v så hinner jag köra igång det andra :)

Carronella1
1/23/15, 11:20 AM
#8

Akvarie lagret flyttar på akvarium som är aktiva för en liten summa.Hör med dom så behöver du inte besväras med flytt mm… 

Lycka till! :)

Djurälskaren Hjärta

[Tinitusan]
1/23/15, 11:56 AM
#9

tycker det låter som du har en bra plan, kör på den =)

Draken
1/23/15, 2:31 PM
#10

Kör på planen du hade om att flytta fiskarna till 450 litern och låt dom bo där medans du i lugn och ro fixar och inreder 600 litern, så du får det som du vill ha den redan från början.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fislisa
1/23/15, 3:09 PM
#11

#8 det är nog lite långt för dom att åka för att hjälpa mig att flytta 3mil ;) #10 Ja precis :D då gör jag så! Jag kommer spola ur sanden eftersom den kommer ligga för länge för att det ska överleva några bakterier ändå. Men pumpen (har en FX5) kommer jag koppla till 450l medan jag fixar det andra, så det inte bara står och blir surt och bakterierna dör. Även att det är jobbigt att flytta allt så är det ändå roligt att få inred det igen :D

Carronella1
1/23/15, 8:02 PM
#12

Men dom flyttar från hus till hus för samma peng…

Enkelt och smidigt…

Djurälskaren Hjärta

Fislisa
1/23/15, 9:30 PM
#13

Ja men dom kanske inte kör ända till Kalmar eller?

Annons:
Fislisa
1/24/15, 9:24 PM
#14

Nu är det tömt och det tog ett tag kan jag säga puuh Nu ska sanden ur och sköljas, och karet skrubbas.

Fislisa
1/24/15, 10:51 PM
#15

……

Fislisa
1/24/15, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Bilden kommer ju inte med. Provar igen

Fislisa
1/24/15, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och här bor fiskar och växter nu

mimåne
1/25/15, 10:41 AM
#18

Men oj så fint de har det! Jag gillar verkligen mittdelen med cryptocorynen överst på kullen. En ståtlig skalare ovanför gjorde verkligen sitt också :) Jätte fint!

Så roligt att se det här akvariet vara i användning också efter motgångarna du hade med det :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fislisa
1/25/15, 3:28 PM
#19

#18 Tack! Men jag har bara lagt ner allt nu så det var lite kul att det blev så fint :D Ja det är verkligen roligt! Jag blev sugen på att ha det som det är nu, fast med planerade växter :p

mimåne
1/26/15, 3:14 PM
#20

Haha ja det förstår jag så snyggt som det blev :) Och jag blev sugen på skalare :P

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Fislisa
1/26/15, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Såhär ser mitt par ut. Dom har lekt några gånger :D Ja dom är så fina, en av mina favoriter! Har du inga själv?

mimåne
1/26/15, 9:07 PM
#22

Nej jag har inga skalare men jag har varit sugen på dem ett bra tag. De skulle verkligen bli ett blickfång och lysa upp akvariet i mitt vardagsrum. Jag är lite velig bara och därför har jag inte kommit till skott ännu :P

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: