Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 3270 ggr
72mm
1/15/15, 2:01 AM

Nano i bokhyllan

Har fått för mig att det skulle vara snyggt att ha en liten 20L tank stående i bokhyllan. Har tänkt att det ska se lite "inbyggt" ut, dvs man ser bara in genom en framsidan. Idéen är att få till den där lite magiska känslan av ett fönster till en annan värld (som alla bra akvarier ger). 

Svart inramning, svart botten och svart bakgrund ska ge bra kontrast till de upplysta detaljerna. Belysningen kommer vara dämpad och stora delar kan få ligga i skugga. Tanken är att det ska se realistiskt ut. 

Jag lurar på att optimera hela (lilla) tanken för en ensam dvärgkula. Räkor vill jag inte ha och de flesta små firrar vill gå i stim, så det har jag inte plats för. Dessutom är det svårt att inte falla för de små kulorna. Förslag på alternativa innevånare mottages dock tacksamt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Jens]
1/15/15, 5:07 AM
#1

Nu måste jag flika in här lite. Är det dvärgkulfisk du pratar om så kan du inte ha dessa i ett 20 L akvarium utan minst 100 L. Dvärgkulfiskar går inte ihop med räkor för de blir bara mat.

Naiz
1/15/15, 8:53 AM
#2

Dvärgkula behöver väl inte 100l? Beror det inte på vilken sort av dvärgkula? Det finns väl dom som inte behöver så många liter? Jag tycker absolut du ska skaffa en liten kula som kan vara i ett mindre kar. Dom är extremt söta och nyfikna små liv :) Har tyvärr inge förslag på annat man kan ha i..

72mm
1/15/15, 11:46 AM
#3

Det skulle i så fall vara en dvärgkula, "dwarf puffer" (Carinotetraodon travancoricus) som jag tänkt. Jag har läst lite om kulor och är medveten att de, så fort de blir äldre slutar simma tillsammans och hannarna inrättar ett revir. Ska man ha mer än en hanne måste man alltså se till att de kan inrätta sådana revir. Något man troligen behöver minst 100L till om man ska ha en liten grupp. Med en enda individ så får jag väl inte det problemet?

Om jag nu kör på en kula så får han/hon ju tanken helt för sig själv, allt kommer vara gjort för att just den fisken ska trivas. Temp, pH, typ av växter och belysning etc.. Jag kommer inte stoppa ner något annat som inte är avsett att kunna fungera som mat. Jag vet att kulor är notoriska bråkstakar. Men det är ju fördelen med en art/individ-tank (även om den är ruskigt liten), man behöver inte kompromissa.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
1/15/15, 12:35 PM
#4

Jag gillar tanken med ett nano i bokhyllan! Något jag kommer tänka på är ju som du sa att man vill de ska se inbyggt ut, men samtidigt behövs ett bra utrymme ovanför akvariet när du ska arbeta i det. Kanske hyllplanet ovanför akvariet bör vara löstagbar?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
1/15/15, 1:46 PM
#5

"Kanske hyllplanet ovanför akvariet bör vara löstagbar? "

#4 Japp, precis så! Jag har dock inte tänkt att bygga något permanent, inte säkert att den ska stå just i den här hyllan för alltid. Allt kommer vara ganska enkelt demonterbart.   Svarta skivan ovanför bör givetvis gå att enkelt ta bort/fälla undan.  

Sådär någonting…

Övre planet löstagbart

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Lizelda
1/15/15, 3:20 PM
#6

Väntar med spänning på att få se resultatet! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
ladygrenners
1/15/15, 3:48 PM
#7

Spännande!

/Ladygrenners

[Jens]
1/15/15, 4:08 PM
#8

Ja, jag läste nånstans och det är säkerligen större art av kulfisk så jag sökte på det du nämnde, alltså Carinotetraodon travancoricus och då hittade jag diskussioner på zoopet att det vore bra med minst 20 L för en sådan men om ett par så krävs det betydligt större som du sa. =)

72mm
1/15/15, 4:40 PM
#9

Karet som jag tänkte använda innehåller nu bara lite överblivna växter, ska se om jag kan tömma det och flytta det till hyllan för att få en känsla av hur det kommer se ut.

Vad gäller filter så har jag nu bara det medföljande svamp-filtret som är tänkt att användas till räkor.  Vet inte om det kommer räcka till? 20L är ju inte mycket vatten och kulor är känsliga så man vill ju inte ligga i underkant.

Aquael Pat-Mini

Kanske om det är ordentligt inkört och man inte slarvar med vattenbytena?  Grejjen är att jag har bara 4 cm marginal bakom, så ett ryggsäcks-filter får nog inte plats. Om jag inte gör ett själv… 

Får se om jag kan hitta ett litet internt filter som verkar bättre.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jens]
1/15/15, 5:11 PM
#10

Det filter använder jag till mitt 30 L men om det är samma effekt ut vet jag icke men jag tycker det är ett jäkla 'drag' i dessa =) men naturligtvis så måste man göra rent pumpen varje vecka för att behålla effekten på dem.

72mm
1/15/15, 5:38 PM
#11

#10 Jo, det är väldigt bra drag. Jag kanske bara inbillar mig att ett annat filter skulle vara så mycket bättre.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jens]
1/15/15, 6:04 PM
#12

Tystare kan du få tag i men de är dock kraftfulla. Nu vet jag inte vad dvärgkulfiskar föredrar och det är starkt eller inte ?

72mm
1/15/15, 7:32 PM
#13

Jag tror att de vill ha långsamt vatten, det där med att simma är inte deras grej riktigt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Jens]
1/15/15, 7:56 PM
#14

Har du läst hur många liter på en timme pumpen klarar? Vill du ha en tyst pump så rekommenderar jag dig AquaEL Fan Mini +. Den kör 260L/h kanske är det för mycket på ett 10L.

72mm
1/15/15, 8:16 PM
#15

#14 ja, tyst vill jag ju att det ska vara. Tackar för tipset. 

Den jag länkade är den som Aquael skickar med till sina räk-set, 10L, 19L & 30L (tror det är samma till alla tre, bara effekten på värmaren som skiljer) är specad till 400 l/h, vilket är otroligt mycket om man jämför med separata filter i samma storlek. EHEIMs pickup 45 är på 180L/h t.ex. 

Nu är ju det här bara en faktor och det är väl inte så enkelt att större flöde = bättre filtrering?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sarah E
1/15/15, 9:34 PM
#16

Vilket kul projekt! Roligt att du funderar på dvärgkulfisk! Jag har tre st (carinotetraodon travancoricus) i ett 54-liters och de känns mera som hundar än fiskar. Så fort man rör sig är de framme vid glaset och sen patrullerar de förväntansfullt fram och tillbaka tills man kommer med maten. Och som du säger så gillar de lugnt vatten.

[Jens]
1/16/15, 5:14 AM
#17

#15 Det stämmer bra med större flöde, bättre filter = bättre filtrering.

Fast som du bekant vet så ska det vara anpassat för innevånarna ;)

Tobbevgd
1/16/15, 8:30 AM
#18

Kul projekt. Tänkte bara på en sak, hyllan karet ska stå på, kolla och dubbelkolla att den klarar tyngden. 20 liter blir tungt (20 kilo) på så liten yta. Med tiden kan hyllan svikta ner. Ska bli kul att följa detta, ett kul 😉 projekt som sagt.

72mm
1/16/15, 11:41 AM
#19

#16 Vad matar du dem med normalt? 

#18 Jo, den där hyllan är ju verkligen inte förstahandsvalet för akvarium… Ser lite för klent ut rent estetiskt om inte annat. Tankar gör sig nog bättre på mer gedigna möbler. Jag har säkrat den hyllan det står på, så jag tror iaf inte att det kommer braka ihop.

Däremot så har jag börjat bli orolig för säkerheten. Läste någonstans om akvarium som sprack för att det inte stod i perfekt lod. En svajig hylla med bågnande hyllor (även om det är ytterst lite) kan ju inte vara bästa stället ur den synvinkeln? Nu är ju karet väldigt litet (25cm i botten) och det är väl mest större kar som spricker för att de inte står rakt?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Tobbevgd
1/16/15, 12:05 PM
#20

#19 Ser bra ut, såg inte det på första bilden. Ett så litet kar borde klara lite bågning av hyllan. Hur bred är hyllan?

Annons:
Sarah E
1/16/15, 12:35 PM
#21

#19 Jag varvar med frysta röda mygglarver och levande foder (vattenloppor, vita mygg, artemia). Till en början ratade de allt utom levande men jag lät dem svälta några dagar och sen åt de frysta röda mygglarver. Lite svårt för ev fiskvakt att hålla på med levandefoder. Annat fryst går absolut inte.

72mm
1/16/15, 9:24 PM
#22

#20 1m

#21 Lokala akvarieaffären sade att de matade sina med fryst artemia. Så jag antar att de är en del vana. Fisk är väl som alla andra djur - de blir kräsna om de vet att det finns god tillgång på det godaste. 

Slängde upp karet för att se hur det skulle te sig ut, ser väl inte för illa ut. Jag limmade på övre täcklisten direkt på hyllplanet, så man behöver inte ens ta bort  bort det för att komma åt, utan kan bara fälla det uppåt lite vackert.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
1/16/15, 10:02 PM
#23

Det där blev ju bra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tobbevgd
1/16/15, 10:07 PM
#24

Blev riktigt snyggt. Hyllan bågnar lite, men det ska den nog klara, eller är det bara en synvilla..? Du kan ju alltid ställa in en stor bok på hyllan under för stöd.

Sarah E
1/16/15, 10:09 PM
#25

Vad snyggt!! Cool det skulle vara att ha en hel (förstärkt) bokhylla med bara massa nanos i. Som levande tittskåp :) 

Ja visst har det med vana att göra. Där jag köpte dem matade de bara med levande foder. Nu har jag turen att att en av de lokala zoobutikerna alltid har det hemma så jag kan kosta på mig att skämma bort dem lite. Men jag är glad att jag lyckades vänja in dem på annat foder också. Och på tal om mat så har jag  märkt att de ganska snabbt magrar om de får vara utan käk några dagar. Över jul var vi borta i 6 dagar och när vi kom hem var de betydligt smalare, inte utmärglade på något vis men mera än vad jag sett att mina andra fiskar blir, trots att de har massa sandsnäckor att äta i sitt kar.. Så skulle inte våga lämna dem utan mat i mer än en vecka tror jag.

72mm
1/16/15, 10:50 PM
#26

#23 #24 Tackar. Och nej, det är ju inte en synvilla dessvärre. Fast det är nog inte karet som gör att det bågnar, om du tittar på övre planet så "bågnar" den uppåt .) Jag tror alla hyllplan var lite buktiga. Jag har aldrig brytt mig för jag har inte sett det, nu när det är sett måste jag ju fixa det på nått vis annars kommer jag få knas

#25 Tanken har slagit mig… Ikea sålde förut en väldigt smal, hög hylla (kunde läggas ner och användas som TV-bänk också) hyllorna i den är precis så breda att man skulle få in ett sådant 20L som jag har här. Det skulle sett otroligt snyggt ut med ett antal nanos på varandra i en sådan. Ett nano-torn! Problemet är givetvis hur man skulle komma åt uppifrån :(

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sarah E
1/16/15, 11:16 PM
#27

Ja tänk vad fint det skulle bli om man kunde lösa problemet med att komma åt.

Annons:
mimåne
1/17/15, 9:43 AM
#28

Men vad har man annars stegar till?! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ladygrenners
1/17/15, 11:30 AM
#29

Helt rätt tänkt, mimåne ;)

/Ladygrenners

72mm
1/17/15, 1:42 PM
#30

Tror jag har bestämt hur jag ska göra med filter nu. Jag kör på det medföljande PAT-Mini så länge.  Är jag inte nöjd med det så får jag se mig om efter ett alternativt internt filter i samma storlek alternativt ett påhängsfilter. Jag kan nog klämma in ett sådant. 

Sedan har jag vissa planer på att dölja detta i en konstgjord rot, men så länge ett eventuellt utbytesfilter är i ungefär samma storlek så kommer det nog funka ändå.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2/7/15, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Bra med nanos. Med en matchvikt på endast 25kg så kan man ju hantera det… T.ex vrida utan att ta ur vattnet så man kan komma åt och måla baksidan och sidorna :) Ena sidan målade jag för att hindra ljus från att läcka ut och förta effekten. Jag lärde mig då att man då tappar speglingen inne i tanken. Den gör ju annars att det hela ser mycket större ut än vad det verkligen är. Så nu ser det ganska svart ut :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/7/15, 9:50 PM
#32

Det där var allt två lite hemlighetsfulla bilder må jag säga ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2/7/15, 9:53 PM
#33

Ja, det är väl så man ordnar svartvatten, eller har jag missuppfattat något nu? ;)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/7/15, 10:53 PM
#34

Jaså ska det bli svartvatten minsann! Så kul! Då förstår jag att du inte vill visa mer av inredningen än så länge ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
72mm
2/9/15, 1:25 PM
#35

Fixade lite med inramningen och limmade dit tre neodym-magneter som håller övre planet på plats när man fäller upp det. Fungerar kanon. Sedan kan man nog få finishen ordentligt mycket bättre om man försänker magneterna i hyllan och så… 

Tre magneter håller hyllan på plats i uppfällt läge

Inramning på plats

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2/11/15, 1:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Då var första, något temporära, inkarnationen av Kultanken uppe och befolkad. En stackars liten kula som jag inte lyckats få några bilder på alls ännu :( Det ser iaf ut såhär;

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
2/13/15, 4:37 PM
#37

Gjorde precis om lite och hittade bara en av två Amano-räkor. Jag undrar var den andra har tagit vägen… Jag har faktiskt kört utan täckglas ett par dagar, så risken är väl att den har givit sig ut på äventyr. Har dock inte hittat något runt hyllan och skulle den ligga bakom någonstans skulle jag väl känna det på lukten? Det är ju trots allt en räka.

Eller så är det en ömsning som gått snett och den andra räkan och dvärgkulan har gjort gemensam sak i att undanröja kroppen i värsta sopranos-stil.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/13/15, 4:43 PM
#38

Att den hoppat ut är nog en stor risk..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2/13/15, 4:48 PM
#39

#38 Men var tusan är den då? Torkar den bara ihop kanske?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/13/15, 5:36 PM
#40

Den torkar säkert ihop lite grann men man har ju hört att de ska kunna ta sig en bra bit de där rackarna. Du har ingen katt som kan ha ätit upp den från golvet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2/13/15, 6:02 PM
#41

Jag tog och letade lite mer och visst, två meter från karet, halvvägs ute i hallen så hittade jag en stackars liten hoptorkad räka. Så nu är man räkmördare också 😭

Det borde lära mig att inte glömma täckglaset iaf

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
mimåne
2/13/15, 9:47 PM
#42

Jamen se där. Så det kan gå, eller hoppas..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2/20/15, 2:17 PM
#43

Flyttade ut den återstående räkan för att bättre kunna se vem det är som sätter i sig den frysta artemian och röda mygglarver. Jodå, det är nog Puffy som käkar lite då och då. Vad som oroar mig är att han verkar vara så ointresserad när jag matar, ibland kommer han inte ens fram och smakar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/20/15, 3:35 PM
#44

Har du prövat att mata i utblåset så att maten flyger omkring lite trevligt?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2/20/15, 8:22 PM
#45

Jo, men det är precis som om han inte ser… han kanske behöver glasögon, stackarn.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
3/5/15, 8:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Han (antar jag att det kommer bli) är lite rolig den gode Puffy. Han har fortfarande inte riktigt fattat att det är jag som kommer med maten. Kulfiskar som ska vara sååå intelligenta, t.o.m. mina spån till Rasboror fattade ju varifrån maten kommer på ett par dagar.  Han simmar gärna undan och när han väl fattar att det kommer mat så är han väldigt pigg fram till första tuggan, men sedan tappar han snabbt matlusten verkar det som. Försöker både med fryst artemia och röda myggisar, men han verkar inte direkt imponerad av någotdera.  

Han äter, men knappast med god aptit.

Jag har därimot hittat ett sätt att enkelt dosera fryst mat - hittade en gammal gummituta som jag troligen använt en gång förra seklet när jag haft nått skräp i örat. Tina upp och skölj i ett litet glas, och sedan är det bara att suga upp och "injicera" i tanken. Man kan dosera väldigt exakt, och t.o.m. "rikta" matandet åt något håll om man vill. Perfekt!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sarah E
3/6/15, 9:01 AM
#47

Jag gillar din beskrivning av Puffy :) Håller med om att dvärgkulor inte verkar så intelligenta. Mina tycks ibland inte se maten fast jag viftar med pincetten i huvudet på dem. Sen plötsligt ramlar poletten ner, haha. Har också märkt att de fort liksom tappar matlusten. Har funderat över detta och tror att de helt enkelt inte kan äta mer när det är fullt i magen. Men jag tror din Puffy kommer att komma igång med ätandet. Mina blev mindre kräsna efter att de fick svälta några dagar. Hårt kanske men det var enda sättet att få dem att käka frysta röda mygglarver. Fint det blev i nanot förresten!!

72mm
3/6/15, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#47 ok, då kanske jag får vänta ett par dagar och se om han inte blir lite mer på hugget då. Börja mata med pincett också kanske… Fast han är så rädd som det är, så jag tror inte han skulle våga sig fram då.

Mrs. Amano bryr sig inte ett dugg om att Puffy lämnar röda mygglarver. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
mimåne
3/6/15, 8:08 PM
#49

Riktigt vacker amanobild!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
3/15/15, 11:02 AM
#50

Jag tror jag har fått min dvärgkulfisk att äta lite bättre (hela projektet med nano i bokhyllan är ju till för honom). Han är fortfarande otroligt rädd för häftiga rörelser utanför tanken men har fattat att  jag kommer med mat nu iaf. Sedan är han mycket snabbare på att hugga på saker. Förut behövde han tänka så väldans länge att chansen ofta var förbi :( Nu äter han dessutom även pellets, vilket är djäkla bra då jag vet att han får i sig lite grönt, vitaminer och mineraler också! Ju mer varierat, desto bättre! 

Jag har försett tanken med pytte-posthorn i form av både ägg och snäcklingar, men jag har aldrig sett honom faktiskt äta nått, de har bara magiskt försvunnit, så jag har antagit att han hittat och ätit dem.  Nu såg jag honom faktiskt käka en pytte posthorn (1.5mm), tog t.om. upp skalet för att kontrollera att snäckan var borta. Så det är bra! Då vet jag att jag kan använda snäckor som grundföda, de har ju fördelen att man inte behöver mata så ofta, och att han måste jaga/leta upp dem själv.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

usvead
3/15/15, 11:07 AM
#51

Äter dvärgkulfisk bara posthorn eller tar de även andra snäckor typ skivsnäckor eller sandsnäckor? Är skalet på snäckan avgörande dvs. hur hårt det är?

72mm
3/15/15, 11:20 AM
#52

Normalt smaskar ju kulor skaldjur som om det inte fanns någon morgondag. Finns åtskilliga klipp på nätet där kulor gör processen kort med kräftor & krabbor som nästan är lika stora som de själva. Deras näbb stansar snygga bitar ur en aluminiumburk om man låter dem hugga. De måste ju få skal att bita i, så att inte näbben växer sig för stor. 

Dvärgkulor däremot verkar vara annorlunda. Jag har inte hört att de någonsin får problem med näbben pga för mjuk kost, snarare tvärt om, somliga säger att de kan få problem med för hårda snäckor (sandsnäckor t.ex). Nu tror jag tror inte de faktiskt biter sönder skalet när de äter, utan de suger nog snarare ut djuret. Vilket betyder att typen av snäcka spelar inte så stor roll. Det finns folk som har sandsnäckor tillsammans med kulor och svär på att de aldrig behöver mata med något annat. Sandsnäckorna är normalt skyddade under sanden, och när de kommer fram för att äta får kulan äta lite också. 

Läser man på nätet så säger alla olika. 

Men nej, jag tror inte det spelar någon roll. Är storleken rätt (dvs inte för stor) så äter den nog de flesta typer genom "sugmetoden" 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

usvead
3/15/15, 11:34 AM
#53

Hittade en film på youtube. Det syns ganska bra hur de gör när de går till attack, och kolla in ögonen på den lilla rackaren😃 

https://www.youtube.com/watch?v=6o1fw9jtRNc

Sarah E
3/15/15, 6:39 PM
#54

Håller med dig 72mm om att de verkar äta alla typer av snäckor. Mina äter sandsnäckor och jag har aldrig sett att de hugger i själva skalet utan siktar in sig på själva kroppen.

72mm
3/23/15, 10:34 AM
#55

Min kula är konstig. Mest exalterad blir han om man får samma små mini-pellets jag ger till mina dvärgrasboror… Ser faktiskt ut som om han föredrar det över röda myggisar. Men, men, de innehåller ganska mycket protein och jag hoppas inte den lilla delen grönt ställer till det för honom.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Sarah E
3/23/15, 9:49 PM
#56

Man blir som dem man umgås med. Kanske gäller fiskar också :)

usvead
3/24/15, 6:11 AM
#57

#55 Vilken typ av mini-pellets är det? Jag har ju funderingar på dvärgkulor så all info om matvanor utöver levande foder emottages tacksamt.

72mm
3/24/15, 10:39 AM
#58

#56 Nja, om inte fiskar sysslar med något riktigt märkligt om nätterna så tror jag inte kulan och rasbororna umgås så mycket, de går inte i samma tank. 

#57 Det är Dr. Bassleer biofish-food, regular M "for fish < 1cm".  Det är sandkorns-storlek på kornen, ytte-pytte små.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sarah E
3/24/15, 11:56 AM
#59

Det tänkte jag inte på :)

72mm
4/2/15, 10:31 AM
#60

Då har Puffy snaskat levande för första gången. Mygglarver egenhändigt håvade i en källa/brunn jag sprang på i skogen under en promenad. Han gör numer verkligen skäl för namnet kul-fisk. Han är ordentligt rund. 

Troligtvis överlever larverna flera dagar i tanken så Puffy kan jaga igen när han sovit av sig den värsta paltkoman. Om inte räkorna fått fatt på dem vill säga…

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
4/8/15, 10:26 AM
#61

Åh har du fått mygglarver i dikena redan! Här i diket hittar man bara snö…

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
4/30/15, 6:26 PM
#62

Jag har varit borta i en vecka och kom hem till en svulten liten kula. Men det var inte det värsta. Akvariet såg ordentligt igengrott ut (dvs alger, växterna såg inte ut att må bra och vattnet såg konstigt ut) och när jag tittade närmare upptäckte jag till min fasa att pumpen till filtret inte hade gått på hela veckan! 

20 liter 25-gradigt stillastående vatten med relativt lite växter och en känslig fisk. Katastrof.  

Men när jag testade vattnet innan jag gjorde ett 30% vatten-byte så kunde jag  faktiskt inte mäta vare sig nitrit eller ammonium. Med två räkor och en dvärgkula som inte blivit matad på flera dagar så är inte lasten så stor, men helt utan filter så trodde jag åtminstone att jag skulle kunna mäta en förhöjning. Men icke. 

Stackars Puffy. Han får utstå mycket med en klantig husse.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
paradisgarden
4/30/15, 7:23 PM
#63

Åh, jag blir så sugen på en liten kulfisk eller ett par… När mina posthorn blir för många måste det väl bli😃

Sarah E
5/1/15, 11:53 AM
#64

Stackars små! Men det är sånt som händer. Kulor kanske inte är så känsliga som det sägs?

72mm
5/7/15, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#65

Konsten att trolla en dvärgkula! Han såg snäckorna, men kunde inte klura ut att de var på "andra sidan". Man kom ju inte åt dem även om man simmade runt. Väldigt irriterande tyckte Puffy.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
5/7/15, 8:50 PM
#66

😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
5/7/15, 10:28 PM
#67

Har testat "black worms" och gissa om mina kulor blev entusiastiska, de nästan slogs…

72mm
5/8/15, 1:42 AM
#68

#67 är det nått levande eller fryst?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

usvead
5/8/15, 5:49 AM
#69

Levande. Ser ut som små mini metmaskar 🙂

Annons:
[Grodhopp]
5/8/15, 12:05 PM
#70

Lille Puffy, så timid han ser ut. Man kan inte tro att det är en bitsk rovfisk inte! I mitt kulfisk-kar lever physasnäckan än, den är så nöjd så och jag ser den mer än fiskarna haha! Tror vi får slopa planen att ta hand om grannens alla skräpsnäckor……

72mm
5/31/15, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#71

Jag kör sedan en tid tillbaka bokhyllekaret med en av mina minimalistiska akvariestyrningar som inte tar upp mycket mer plats än en vanlig timer. Den håller temperaturen, larmar om temperaturen blir för hög eller för låg,  påminner om vattenbyten och kör dygnsprogram för belysningen. 

Så långt gör den inte så otroligt mycket mer än vad en normal timer/termostat i en värmare skulle gjort. Skillnaden är väl att en programmerbar styrning är flexiblare om man vill göra något lite utöver det normala såsom temp-sänkning nattetid eller ett mer avancerat ljusprogram. Jag värmer t.ex. karet med en 15W CFL-lampa istället för en doppvärmare. 

Idag slås den helt enkelt bara på när det behövs oavsett tid på dygnet, men jag funderar på att  slå av den funktionen under ett antal timmar nattetid för att garantera lite riktigt mörk "natt".  En separat, lägre natt-temperatur skulle vara ett annat sätt att åstadkomma samma sak.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: