Annons:
Etikettallmänt
Läst 5914 ggr
billy_klara
1/13/15, 7:33 PM

Billy_klara's akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu hade även jag tänkt göra en tråd om mina egna akvarium, istället för att göra en ny tråd så fort man undrar något. För tillfället har jag tre akvarium, 30L, 54L och 105L. Självklart vill jag skaffa fler och framförallt STÖRRE! Men först vill jag få i ordning de jag redan har, i 105:an fick jag in sjukdom i som var välldans envis vilket slutade i massdöd. Men nu har jag gjort om hela akvariet och har en provplaty i som får avgöra om parasiterna är kvar. Om sjukdomarna är borta så hade jag tänkt att ett Apistogramma borellii par skulle få flytta in, sen förstås  några trevliga algätare, har funderat på otocinclus, vad tror ni? En fisk överlevde massdöden, en Sorgmanteltetra som för tillfället bor i 30L sjukhuset.

I 54:an går ett gäng Corydoras aeneus gold stripe, de hade jag även tänkt flytta över till 105:an så småningom. Sen har jag lite posthorn där också. 

Nu behöver jag er hjälp, jag tycker att jag har alldeles för glest i mina akvarium, alltså för lite fisk! Jag är väldigt petig om vad jag sätter i mina akvarium, jag går inte till djuraffären och köper en fisk som ser bra ut. Jag läser om den tar reda på fakta osv. innan köp. Har ni några ideér om vad som skulle kunna passa in i mina akvarium? Helst någon rolig och intressant fisk, kanske med häftiga färger och kanske något speciellt beteénde?

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
Mundis
1/13/15, 8:00 PM
#1

Kanske någon betta typ persephone eller pugnax?

[Jens]
1/13/15, 8:24 PM
#2

Fint akvarium! Kunde dock har varit lite mer växter? Kanske lägre växter? ;)

kasse71
1/13/15, 8:31 PM
#3

Ricktigt fint akvarium!!

billy_klara
1/13/15, 8:40 PM
#4

#1 Jag vet inte riktigt om jag ska ha någon betta i de akvarium jag har just nu, eftersom att det begränsar väldigt mycket vad man kan ha i karet. Dock är de väldigt fina fiskar och i framtiden blir det kanske någon! #2 fler växter ska det nog bli, ska bara hitta de perfekta. :) #3 Tack!

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Fjordell
1/13/15, 8:53 PM
#5

Så tjusigt du fått till det! Och jag håller med om att lite lägre växter hade verkligen fullbordat det där karet👍

billy_klara
1/13/15, 9:22 PM
#6

#5 tack så mycket Fjordell! Du har möjligtvis inga lägre växter till övers att sälja till mig? Jag tänkte när vi bor relativt nära varandra..;)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
[Udoon]
1/13/15, 9:36 PM
#7

Jättefint kar! Håller med #2, lite fler lägre växter, och gärna mer växter överlag! Själv gillar jag ju iofs när det blir som en djungel så kanske inte ska lyssna för mycket på mig :P Himla snygg rot med!

Fjordell
1/13/15, 11:27 PM
#8

#6 Jag har mest högre växter, vallisneria, både vanlig och jätte, samt Limnophila sessiflora och hygrophila polysperma :) Måste själv införskaffa lite låga växter snart.

billy_klara
1/14/15, 8:11 AM
#9

#8 Okej, då vet jag. #7 Tack så mycket! Ska försöka hitta flera växter, och försöka få en djungel, jag tycker det är väldigt fint med växter!

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Draken
1/14/15, 8:17 AM
#10

Snyggt akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kallepudas
1/14/15, 8:53 AM
#11

Jättefint akvarium men du har en växtmördare i akvariet…den där luftstenen är väldigt dålig för växter.

billy_klara
1/14/15, 2:50 PM
#12

#11 menar du den längt till vänster, den gråa? Jag har ingen aning om vad det är, jag plockade den på växtkusten för vääldigt länge sedan.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

[Udoon]
1/14/15, 3:14 PM
#13

#12 tror dom menar bubbelstenen med luftslangen i. luftbubblorna driver co2 ur vattnet.

Annons:
billy_klara
1/14/15, 3:21 PM
#14

Jaha, jo jag har hört det. Men vad ska jag annars ha som stimulerar vattnet? En cirkulationspump är onödigt dyr..

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

[Udoon]
1/14/15, 3:23 PM
#15

#14 det brukar räcka att ha utblåset till filtret riktat mot ytan så man får ytrörelse🙂

billy_klara
1/14/15, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Är detta vandliga tofsalger? Jag har haft dessa växter i över ett år och de har alltid haft sånna. Hur kan jag få bort de? Jag har många snabbväxande växter i akvariet också.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

billy_klara
1/14/15, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Detta är sorgmanteltetran som överlevde massdöden. Jag ska självklart skaffa lite kompisar till den men först ska jag se till så hon är 100% fri från sjukdomar. Man ser stor skillnad!

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/14/15, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Hej billy_klara!

Grattis till ett fint akvarium! :) Jag tycker Apistogramma borellii låter som ett utmärkt val av fisk! Jag har ett par av dem själva just nu och faktiskt ett gäng Otocinclus affinis i samma akvarium. De fungerar jätte bra tillsammans. Nedan postar jag en bild på min borellii hane. 

Angående dina alger, så är det tofsalger som du trodde. En orsak som kan bidra till att du får dem är din så kallade Syresten som du har. Den som bubblar och har sig. Den har en effekt som är hämmande på växter och det gör att alger kan växa istället. Syrestenen ser trevlig ut när det bubblar man vill man satsa på fina växter så är den inte så bra att ha. 

Jag ska se om jag kan ha några lediga lägre växter åt dig, jag bor ju också "runt hörnet" :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/14/15, 7:24 PM
#19

#18 Tack så mycket! Jag börjar bli väldigt nöjd över det, bara lite mera växter som sagt. :) Syrestenen ska bort, trots den är ganska så trevlig. 

Det skulle va jättesnällt om du hade några växter att sälja mig, bara att skicka meddelande. :)

Förresten, jag ser ingen bild på din borellii hane..?

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/14/15, 8:33 PM
#20

Ups.. Bilden glömdes bort i all hast, men nu är den där jag sade den skulle vara :)

Jag kikade lite i akvariet men det ser dåligt ut med överskott på växter just nu tyvärr. Jag var inne på magazinet i stan i veckan och där var det nog heller inga höjdare på låga växter tror jag bestämt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
billy_klara
1/14/15, 9:48 PM
#21

Vilken fin liten kille! 

Vad tråkigt, kanske man får ta och beställa lite växter ändå. 😮

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/15/15, 12:42 PM
#22

Men att beställa växter är ju kul billy_klara! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/15/15, 4:56 PM
#23

Jo, har du någon favorithemsida? 🙂

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/15/15, 6:25 PM
#24

Jag köper mest bara av privatpersoner här via sajten eller på facebook, men akvarieplantor.se har fått bra beröm. Zoo.se har också ett växtutbud som jag själv tänkt kolla in. Det finns också en hemsida som har mycket av tropicas sortiment men jag kan inte komma på namnet just nu.. 🤔

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/15/15, 8:05 PM
#25

Okej! Ska in och kika på hemsidorna. Sen kanske kolla på någon facebookgrupp.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

billy_klara
1/15/15, 8:16 PM
#26

Om man skulle hitta någon som skulle vilja skicka lite växter upp hit. Går det nu? Jag tänkte nör det är -10-20?

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/16/15, 10:36 AM
#27

Det går bra så länge säljaren vet hur det ska postas för bästa förutsättningar. Jag har själv postat och postar en hel del växter vintertid.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
billy_klara
1/25/15, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#28

Blev lite köpartagen och tog hem en hel del saker, några Corydoras aeneus gold stripe, tre nya växter som gjorde väldigt stor skillnad i karet, ett nytt 30 liters begagnat och sedan beställde jag sex st otocinclus vittatus och 1+2 apistogramma borelli. Är väldigt nöjd över allt och kan nästan inte hålla mig tills på torsdag när fiskarna kommer!😃

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

[Jens]
1/25/15, 2:02 PM
#29

Det blev så mycket bättre med växterna för nu kommer fiskarna att trivas och stabiliteten är mer säkrad och då tänker jag på vattnet.

billy_klara
1/25/15, 4:01 PM
#30

Tack Jens! Själv tycker jag också att det blev mycket bättre med de nya växterna. 

Som man kan se på bilden på 105L så har jag skaffat catappa blad. Har aldrig haft sådana förut, någon som har erfarenhet?

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/25/15, 8:43 PM
#31

Åhh kul! Var köpte du stripe och växterna? Beställde du in till piteå? För borellii finns i luleå på magazinet just nu :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/25/15, 9:57 PM
#32

Corydoras köpte jag på DM här likaså växterna. Dock så vet jag att green stripe har funnits där väldigt länge och kvalitén på de är nog inte det bästa. De jag köpte nu blev väldigt stressade och liksom '' krökte'' på sig och tappade färgen, men de har piggnat till sig lite under natten men vi får se om dom överlever. Jaha, jag visste inte att borellii fanns i Luleå, annars kanske man skulle ha farit dit och köpt. Men jag beställde mina från DM här i Piteå iallafall.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Draken
1/26/15, 7:51 AM
#33

Blev jättesnyggt i akvariumet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

billy_klara
1/26/15, 8:13 AM
#34

Tack rovfisk! 😊

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
mimåne
1/26/15, 2:42 PM
#35

Okej :) Hur många blir det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/26/15, 3:20 PM
#36

Jag köpte 3 st sedan hade jag tre st sedan innan, jag har tänkt köpa några varje månad tills jag har ett stort stim. Sedan kanske några blivande bebisar. 😊Det är så spännande med fiskar, man vet aldrig vad som händer. 😃

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

billy_klara
1/26/15, 3:22 PM
#37

#36 *menar att jag har fyra sedan innan, så nu har jag sju gold stripe*

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/26/15, 5:49 PM
#38

Jag kanske var otydlig men jag tänkte på hur många borellii det blir :)

Jag köper också i etapper till mina stim! Det har blivit så för att det aldrig funnits inne ett stort gäng av de corydoras jag har och sen gillar jag att få in lite nytt blod så att säga bland dem :) Jag har sterbai och metall nu och funderar på att utöka med pygme också :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/26/15, 9:18 PM
#39

Hahah, jaha. Missförstod lite.. 🤪Det blir en hane och två honor. Sedan får vi se om det blir flera. Det verkar vara en väldigt intressant fisk och funderar på att senare till våren skaffa ett till ''apistogramma'' kar. Funderar på baenschi? 🙂

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/28/15, 11:10 AM
#40

Jag har också en hane med två honor :) Hade till en början bara en hona till hanen då det inte fanns fler i butiken vid tillfället, men köpte nyligen en hona till i luleå. De var väldigt lugna och fredliga uti varandra till en början men nu har det börjat visa rivalitet mot varandra. Det är riktigt roligt att titta på, jag filmade en kväll. Ska bara försöka hinna klippa ihop det och lägga upp så kan du få se :) Har du sett min tråd Apistogramma borellii?

Jag har inte haft baenschi men nijsseni som är lite lika i utseendet. Jag vill skaffa en till apistogramm art jag också men det är såå svårt att bestämma sig för någon! Alla är ju så vackra.. :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/28/15, 3:26 PM
#41

Det blir väldigt spännande att se hur det går. Imorgon kommer de ju!!😃så det ska bli riktigt kul. Jag såg din tråd bär du precis hade lagt ut den, men då hade jag inte tankar på att skaffa några. Men nu står jag här idag med snart tre i akvariet, tänk hur det kan gå. Din tråd var jättebra och rolig att följa!😊

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
mimåne
1/28/15, 4:15 PM
#42

Jaså kommer de imorgon.. Då måste jag nästan åka in en sväng och kika på dem jag också :) Vad roligt att du gillade tråden, jag kommer uppdatera i den framöver också med allt som händer i trion :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/28/15, 9:20 PM
#43

Jo, jag frågade vilka dagar dom får in fiskar. På vintern får de varje torsdag, och lite mer sällan under sommaren. Självklart kan det nog bli sena och sånt. Är dock lite orolig att de är väldigt stressade, det blir ju snabba miljöombyten. Hoppas du får mera lek på dina borellii nu, såg att de var lite tröga. 😉

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/28/15, 9:31 PM
#44

Jo de är väldigt tröga att komma till skott. Flörtar och viftar gör dem hela tiden. De ska få ett eget akvarium snart och då hoppas jag att de får bättre ro till lek :) Ska bli jättespännande att få se hur dina ser ut och om det kommer bli några avkommor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/28/15, 9:46 PM
#45

Hoppas verkligen mina får igång det, de kommer bo själva med lite ottosar. Tror inte dom stör borelliisarna så speciellt. Men, men, vi får se. Kanske skaffar flera honor sen. :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

billy_klara
1/29/15, 5:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#46

JA! Nu är dom här. Verkar vara lite stressade, men annars perfekta. Färgen kommer nog komma mer sen när de är hemmastadda. 😃

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Livandivan
1/29/15, 6:00 PM
#47

Äntligen är de hemma hos dig! :) Ser framemot mer bilder senare.😃

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

billy_klara
1/29/15, 6:08 PM
#48

Självklart!🙂

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
Draken
1/29/15, 8:32 PM
#49

Ser fram emot bilder :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

billy_klara
1/29/15, 9:16 PM
#50

#49 Ska försöka ta till helgen. 🙂

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/30/15, 2:52 PM
#51

Jag är också jätte nyfiken på bilder :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/30/15, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Här kommer en bild på en av honorna. Har inte hunnit se på de så mycket för ens nu. Honorna verkar vara lite små irriterade på varandra och det verkar vara hon på bilden nedan som leder. 🙂

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

billy_klara
1/30/15, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Här är den underbara hanen. Han är lite skygg ännu, men så småningom kommer han nog fram mer. 🙂(ursäkta för otorkat glas..)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Livandivan
1/30/15, 8:57 PM
#54

Jättefina bilder, bortsett från lilla smutset :)

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

billy_klara
1/30/15, 10:01 PM
#55

Hahah, ta det lungt. Det ska bort. 😉

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
mimåne
1/31/15, 11:47 AM
#56

Åh de var ju super fina! Nu ser mina verkligen gamla och gråa ut haha ;) De verkar ha bra hull och hanen ser nästan ut att ha lite gröna inslag på ryggfenan. Fint!

Honorna grufflar nog lite med varandra just nu för att de ska avgöra vem som är högst rankad och får det finaste reviret.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
1/31/15, 5:28 PM
#57

Tack, tror jag valde rätt hane. Han är grymt snygg och man börjar se mer av dom nu. :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

billy_klara
1/31/15, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Helt underbart det är med fiskar. Har nog suttit sammanlagt flera timmar vid akvariet bara idag, riktigt spännande fiskar också. 🙂

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/31/15, 7:46 PM
#59

Ja jag tror också du valde rätt :) Köpte de in ett gäng som du fick välja bland?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1/31/15, 8:16 PM
#60

#53

Jäklar vilken snygging ! 😍

billy_klara
1/31/15, 8:17 PM
#61

Jo, det var ett gäng borellii som jag fick välja bland. Denna hane var den största och finaste färgerna. 🙂

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

[Jens]
1/31/15, 8:23 PM
#62

Ja de är verkligen fina! Hoppas de finner varandra och får till ett lek!

Annons:
Fjordell
1/31/15, 10:05 PM
#63

Ojoj, superfina nytillskott!

billy_klara
2/1/15, 11:00 AM
#64

Tack Jens och Fjordell!

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

billy_klara
2/3/15, 9:06 AM
#65

Igår dig tyvärr en Otocinclus, den hade inga symton på något och verkade heller inte undernärd, det kan nog ha blivit lite många miljöombyten? Konstigt.. Hoppas ingen fler dör. .:/

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
2/3/15, 9:50 AM
#66

Be om att få en ny. Vilken sorts otocinclus var det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
2/3/15, 4:37 PM
#67

Det var en Otocinclus affnis. Jag ska avvakta någo dag och se om fler dör. Men jag ska be om att få en ny.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
2/3/15, 8:01 PM
#68

Jag såg dem på djurmagazinet idag. Det är vildfångade affinis jag har också och jag tror att de är lite tåligare än vittatus.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
2/3/15, 9:39 PM
#69

Okej! Ska dit och be om en ny till veckan. :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
billy_klara
2/5/15, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#70

Det bästa med skolan är nog fiskarna, roliga fiskuppfödningskurser och INGA sönderavlade guppys! Det finns allt från Platy till akfrikanska ciklider, ormhuvudsfiskar, killi. Ni förstår nog vart jag spenderar alla långa håltimmar.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
2/5/15, 8:00 PM
#71

Kanske man skulle börja där…😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
2/5/15, 9:29 PM
#72

Självklart! Världens härligaste skola och bästa lärarna. Plus i kanten är ju akvarierna och en erfaren akvarist som lärare. 😉

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
2/6/15, 7:34 PM
#73

Har ju varit på besök där någon gång men inte tyckt att karen sett särskilt märkvärdiga ut. Men det kanske var länge sen och förändrats sen dess? Roligt iallafall att det finns en insatt lärare som kan lära ut :)

Jag får väl ta någon unge med mig som orsak till att gå på nästa "grandag"😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
2/6/15, 10:30 PM
#74

Om det är grans du tror jag går på så är det fel, jag går på hortlax skola. Läraren är dock från grans men började här för 1,5 år sedan. Han är riktigt duktig och kunnig. Du vet säkert vem han är från akvariegruppen som vi hänger på här uppe. 😉

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
2/7/15, 10:31 PM
#75

Jaha Okej så det var hortlax skola :) Jag är ju relativt "nyinflyttad" till kommunen (för si så där tre år tillbaka) så jag kan inte riktigt sätta fingret på vem läraren är men man har väl sina misstankar kanske ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
2/15/15, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Vet någon vad detta är för snäcka? Hittade några i akvariet. Jag har annars bara posthorn och skräpsnäckor. Försökt googla, men hittar inget. Väldigt vacker var den iallafall, men vet inte vad och om den gör för nytta..?

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
billy_klara
2/15/15, 4:18 PM
#77

Det är den blå fläckiga grejen i mitten.😃

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
2/15/15, 9:13 PM
#78

Kan det vara en liten leopard posthornssnäcka?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
2/15/15, 9:25 PM
#79

Det kan det nog säkert vara. Tack för hjälpen mimåne! :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

billy_klara
3/13/15, 4:17 PM
#80

Nu var det ett tag sedan jag var inne här eftersom det har varit mycket i skolan  och annat, men nu så jag tänkte uppdatera er lite! Mina Apistogramma borellii har fått ungar, båda honorna. Dock så var det helt oplanerat men jag fick ta det som det kom. Jag matade med vinägermikro och skötte allt som innan, ändå 'försvann' det ungar och nu har jag ingen aning om det är några kvar. Jag har inte sett några på ca 2 dagar men honorna har ändå kvar färgen och  de är fortfarande rätt så revirhävdade. Det kan kanske finnas några kvar ändå?

Mina ottosar som går i samma kar har också tynat bort, i början levde de loppan och inte ett dödsfall. Men nu så har alla utom fyra (?) dött, vad jag har sett. De är inte magra, tror jag. De har en liten kula men inte så värst stor, de får broccoli några ggr i veckan och jag ger alla räkmix med jämna mellanrum. Värdena ser okej ut, ph-värdet sänks heeela tiden så jag byter vatten en gång/vecka och har i lite bikarbonat. 

I det akvariet har jag även en hel del bajs, eftersom att jag bara hade en Platy i förr som bajsade ner hela akvariet. Kan bajs göra så att fiskarna börjar må dåligt? I naturen är det ju väldigt mycket bajs och alger så det borde ju inte vara farligt kan man ju tycka.. 

I framtiden hade jag tänkt skaffa ett till 50-60l akvarium till och ha som ''odlingsakvarium'', att jag har en hona och en hane där så dem får leka och sedan tar man rätt på ynglen, att jag inte har några mer fiskar där så slipper man en massa grejs med sånt. Vad tycker ni? Är det en bra idé så har man koll på allt på en och samma plats. :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Lillyrod
3/13/15, 4:51 PM
#81

Jag är nog för att honorna ska få ta hand om sina yngel själva. Det har inte gått så bra för mina men jag håller på det naturliga iallafall. Sen är det ju upp till var och en vad man tycker. Lite tråkigt är det ju att det aldrig blir några som överlever : /

mimåne
3/14/15, 11:30 AM
#82

Jag står också på den naturliga sidan. Det är inte alla fiskar som har ett sådant vackert beteende i att ta hand om och vårda sina yngel och det här tycker jag är viktigt att man bevarar hos de arter som har det. Att ta ynglen ifrån föräldrarna innebär att det här beteendet kommer längre och längre bort, så småningom finns det inte längre hos stammen att ta hand om ynglen. Vi har en del arter idag där beteendet nästan helt avlats bort av oss människor och det är mycket tråkigt att det ska bli så.

Visst kan det kännas enklare att ta ynglen ifrån föräldrarna men det är ju helt och hållet för våran egen del vi gör det. Det gynnar inte arten någonting.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
3/20/15, 6:49 PM
#83

Jag har funderat och jag tror det blir så att jag skaffar ett ca 60 L kar och har en hona och en hane där, sedan flyttar jag ut hanen när ynglen är kläckta (?) och låter honan vara kvar. Är det så att honan tar hand om ynglen och hanen om reviret? I mitt kar har honorna bara jagat bort hanen och alla andra fiskar..

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Annons:
billy_klara
3/20/15, 6:55 PM
#84

Såg i en annan  tråd att det var någon som undrade om dennes corydoras var stressad eller glad. Jag har funderat nu några veckor och jag tror en av mina Corydoras golden stripe är stressad, men av vad? Direkt jag går till dem flyger den till vattenytan. Alla värdena är bra, jämna vattenbyten, inga stressande fiskar i vägen eftersom dem går ensamma , bra strömning, mycket växter och gömställen. Vad tror ni det kan vara, jag har inte så mycket erfarenhet av stressade fiskar.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
3/21/15, 11:29 PM
#85

Det lät som ett märkligt beteende billy_klara. Jag kan tänka mig att för en corydoras som blir stressad av rörelse utanför akvariet så vore ett naturligt beteende att gömma sig. Kan det vara så enkelt som att den här coryn har lärt sig att när du kommer så brukar det medföra att mat kommer från vattenytan? Att det är därför den drar sig till ytan? Många fiskar lär sig det här men jag har inte hört talas om en corydoras med det beteendet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

billy_klara
3/23/15, 9:27 PM
#86

Mm, har också upplevt fiskar som gör så. Dock så verkar de mer stressade än glada att dem ska få mat. Man får smyga lätt på tårna när man kommer in till dem och man kan inte ens stänga luckan innan dom flyger upp  i luften. Hm, ska fixa lite sen i akvariet och de ska nog få flytta in i 105:an med ottosarna och apistogrammorna, vad tror du om den kombinationen? Ottosarna kan möjligtvis flyttas, inte för att jag tror de gör skada mot varandra, men 😉.

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
3/24/15, 2:58 PM
#87

Corydoras passar utmärkt med apistogramma och otocinclus. En mycket bra kombination för arterna kompletterar varandra bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: