Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 15378 ggr
Hanna
12/25/14, 5:37 PM

Tips och råd - akvarium 30 liter

Hallå!
Det är så att jag fick ett 30 liters Aquael shrimp set i julklapp utav min kille. Jag har länge velat ha ett räk-/växtakvarium och har spenderat många timmar här på sajten med att läsa igenom diverse trådar och faktablad.

Jag har aldrig tagit hand om ett akvarium själv, men har läst mig till att det är lättare att börja med ett större.
Första frågan då innan man går vidare är; är det värt att försöka köra igång detta eller bör jag starta med ett större? För i vissa fall har det låtit som att det är raketforskning med ett mindre akvarium. 😃 Jag är medveten om att det är mer jobb, men är det omöjligt?

Jag är väldigt intresserad av att ha i mycket växter och verkligen göra ett ordentligt habitat till någon passande art och skulle därför kunna tänka mig att låta det stå en längre tid och gro till sig, alternativt lite räkor i kanske.

Då kommer andra frågan; finns det någon liten fisk som skulle må bra i ett sådant akvarium? Jag har läst lite om killis, men det verkar vara ganska olika åsikter om huruvida minsta storlek för fisk bör vara minst 40 liter.

Är det ingen fisk som fungerar som jag fäster mig vid så får det helt enkelt vara ett räkakvarium. Det är trots allt det som intresserar mig mest!

Tack till er som orkar läsa och kan svara. :) Undrar ni något ytterligare får ni gärna fråga.
Tar gärna tips på växter och sådant också om det är en bra idé att köra igång detta trots mina bristfälliga kunskaper!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Lilolizeit
12/25/14, 6:52 PM
#1

Hej Hanna! Kul att du vill börja med akvarium!

Självklart går det bra att starta med ditt 30-liters akvarium!

I ett 30-liters så hade jag haft räkor eller en snygg Kampfisk hane. Vissa kampfiskar går bra att ha med räkor också, andra äter upp räkorna direkt, vilket kan vara bra att veta. Några snäckor skulle du också kunna ha.

Killis kan jag väldigt lite om, så jag överlåter den frågan till någon mer kunnig. :)

Snabbväxande växter är alltid bra att ha, och bra när man startar upp en akvarium. Dock får man rensa ur mycket, då de snabbt brukar växa ur ett så pass litet kar. Ska du ha räkor så är mossor mycket uppskattat. :)

Nu måste jag springa till jobbet, så hinner inte svara så mycket mer men jag hoppas att du fick svar på några av dina frågor iaf. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Hanna
12/25/14, 8:57 PM
#2

#1 Tack för svaret! Funderade på Kampfisk, men vill inte chansa på att räkorna kanske skulle bli käk.
Angående mossa så är jag väldigt sugen på javamossa eller liknande. Tar gärna emot tips på lite växter som kan trivas och göra sig bra i ett sånt litet. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
12/25/14, 9:35 PM
#3

Jag tycker också att du kan starta med ditt 30 liters. Det verkar som att du redan har, eller kommer läsa på så pass mycket ändå att det lär gå bra hur som helst! Precis som du hört så är det svårare att hålla ett så litet akvarium i balans men det är absolut inte omöjligt. Bara du inte tillsätter för mycket fisk och får in lite rutiner på hur du ska sköta det så kommer det gå som en dans.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
12/25/14, 10:38 PM
#4

#3 Tack! :) Jag har sedan tidigare reptiler och är väldigt noga med att de ska ha tillräckligt med utrymme, vilket jag även känner angående akvarieinvånare (alla andra djur också såklart!). Därför är jag lite nyfiken på killis, då jag sett att de både finns i många olika färger samt inte blir så stora och utrymmeskrävande.

Tanken är väl att köra igång lugnt med växter och låta det stå ett tag för att se att allt fungerar och växer för att sedan slänga i några tåliga räkor om får gå där i ytterligare ett tag innan jag släpper i någon fisk.

Huvudsakliga tanken är väl ett räkakvarium med lite fiskar som bonus om möjligheten finns! 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
12/26/14, 8:05 AM
#5

Grattis till karet och kul och jag ser att du har fått bra hjälp och jag vill bara tillägga att det är ingen vits med att vänta alltför länge med att stoppa i räkor eller fiskar i karet för de behövs för att man ska få bra bakteriekultur i karet. Du kan dock hjälpa till att stabilisera processen genom att använda något kemiskt hjälpmedel.

Om du ska ha räkor i karet så tänk på att ha bra bottenmaterial och gärna då soil. Läs på lite om vilka räkor du skulle tänka dig att ha och sedan vad de ställer för krav och utifrån det kan du välja rätt sorts soil. Naturligtvis om du redan har tänkt på någon räksort så kan vi hjälpa dig med att välja soil. 

Lycka till!

mimåne
12/26/14, 1:41 PM
#6

Du behöver inte vänta med att tillsätta fisk i akvariet. Faktum är att det händer ingenting med vattnet innan fisken kommer i, den nyttiga bakteriekulturen står stilla fram tills dess och växterna får ingen näring från fiskbajs heller. Det kan stjälpa mer än hjälpa dina växter t.ex.

Det viktigaste är att du väljer en tålig art som får börja med att gå i akvariet. Och då endast ca två individer. Vattnet är vid en uppstart inte gjort för ändamålet och behöver stabiliseras och gås in mycket långsamt för att det inte ska bli förgiftat och ta död på liven.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Hanna
12/27/14, 4:19 AM
#7

Angående räkor så har jag kikat lite på körsbärsräkor, mörkblå samt de röda (har även sett svarta och randiga/prickiga, men de känns ju ännu ovanligare??). Dock har jag noll koll på hur pass enkla dessa är att få tag på eller vad de kostar! Men jag tror inte att jag direkt sett annons på dessa innan.  Annars känns Crystal red intressanta, de "polkagris"randiga. 😃

Ska till djuraffären imorgon och kika runt lite! Är så ivrig att börja pilla med akvariet så att det är sjukt. 🤤
Vad tycker ni om habitat till ovanstående invånare? Klarar de "vad som helst" eller är det något speciell man bör tänka på? Tanken är att försöka bygga lite på höjden för att få ett djup i akvariet och i med både höga växter samt lite mer "gräsmatta" och även några mosstussar. Bör man söka speciella växter eller stenar eller mår de bra av lite vad som?

Tar gärna emot tips på någon tålig liten fisk man kan börja med!

Och just det! Vet att ett akvarium helst bör stå helt rakt, men hur pass noga är det med ett såpass litet?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
12/27/14, 8:53 AM
#8

Då ställer jag frågan om hur snett den står idag eftersom du frågar? 🙂

Hanna
12/27/14, 10:09 AM
#9

#8 Den står i kartongen fortfarande, så det vet jag inte. Hade bara känslan av att det kanske var krångligt att få det till 100 rakt. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
12/27/14, 1:01 PM
#10

Jag länkar till två sidor där du kan läsa om olika räkarter. Sida 1 och sida 2 innehåller beskrivning av Körsbärsräka och lite om vilken miljö de trivs i. Arten är billig likaså som crystal red beroende på hur "fin" färg du vill ha av den sistnämnda. De är båda två bra alternativ att börja med när man inte haft räkor förut. 

Räkor är känsliga med vattenvärden. De bör vara bra för deras trivsel. Det finns  också några saker man kan tänka på när man inreder till räkor.

Ett mörkare bottensubstrat är fördelaktigt då det tar fram färgerna bättre. Eftersom du ska ha växter så rekommenderar jag dig att ha Soil. Det är ett substrat som till skillnad från sand och sten innehåller mycket näringsämnen som växterna tycker om. Soil har även den effekten på vattnet att det får ett lite lägre phvärde vilket räkorna trivs i. Det är oftast också mörkt i färgen. 

Växter är de inte kräsna med så länge det finns växter. Du kan välja det du tycker passar in. En växt de däremot gillar skarpt är olika mossor. Mossor har en lite lummig konsistens och det fastnar mycket gott och trevligt där som räkorna gärna mumsar på. 

Jag tycker det är roligt att du vill ha mycket växter, jag gillar själv växtbiten allra bäst och vattenkvaliten blir mycket bättre ju mer växter man har. Jag läste att du vill ha t.ex "gräsmatta" i akvariet. Det är verkligen vackert men jag känner att jag måste informera dig lite angående detta. När man köper ett akvarium så är medföljande belysning ganska medelmåttig. Ett lite svagare ljus som inte alla växter trivs i. En del kräver mycket starkare än så. Och ju starkare belysning man har, desto mer näring kräver också växterna.

Med belysningen som följer med kan man absolut få ett grönt och växtfyllt akvarium, men man får välja lätta, enklare arter som inte kräver särskilt mycket. Då får man generellt undvika lägre växter, gräsmattor och växter i röda färger. De kräver generellt mer. Vill man ha ett riktigt växtakvarium med bättre teknik så får man i regel komplettera med det själv. Man köper då en starkare belysning och kanske även ett Koldioxidsystem s.k Co2 beroende på hur stark belysning man köper. Co2 är näring för växterna som de börjar kräva vid riktigt stark belysning. 

Vet du vad för en slags belysning du har till akvariet du fått?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
12/27/14, 3:01 PM
#11

Hundra procent rakt kan man faktiskt få och det är med lite tålamod att få det så. Jag använde t ex möbeltussar och justerade möbeln som akvariet står på men när man har ett nano så är det lättare att få det rakt eftersom det är en liten yta man ska placera det på.

Hanna
12/27/14, 10:34 PM
#12

#10 Tack så jättemycket för ditt utförliga svar.
Det angående växterna hade jag ingen aning om, så jättesnällt att du berättade detta. De växter jag kollat på lite är väl olika anubias, vallisneria, "guppygräs" (vilket verkade trassligt och mysigt för räkor) samt även mossbollar eller liknande. Jag har ingen megakoll på växter, men är intresserad av både täta och "fluffiga" växter samt lite högre med större blad.
Belysningen är den som följde med, vilket är en sådan här http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/kompletne-zestawy-akwariowe-szafki/174-shrimp-set-smart
Kan gärna kolla om det står något specifikt på lampan om det behövs.

Det angående Oliver Knotts soil, går det att använda? Jag läste någonstans att vissa var anpassade för växter och således kunde vara dåligt för räkorna.

#11 Det visste jag faktiskt inte, men då var det inget att oroa sig över på den punkten alltså. 🙂

Var till både Djurmagazinet och Arken Zoo idag, men fy vilket kasst utbud. Hade hoppats på att kunna kika runt lite på olika soils åtminstone. :/
Kikade dock på lite fiskar de hade för att se vad jag ville starta upp akvariet med. Drar lite mot Guppy, Drottningrasbora eller Kardinalfisk (endast en art!). Av vad de hade hemma alltså. Ni får gärna säga till om något är tokigt där. Finner även Galaxyrasbora väldigt snygg.

Även fast jag inte har bråttom så vore det väldigt skoj att kunna starta upp så fort det går, därav är jag inte superkräsen med fiskarna då det är räkorna som är mitt huvudsakliga fokus.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Emel
12/27/14, 10:54 PM
#13

I mina 30l har jag haft Endlers guppy och en kampfiskhane vilket varit en lyckad kombo. Då har man de livliga och roliga guppysarna och den snygga och häftiga kampfisken. Kanske inte funkar med Kampfisk och andra fiskar så där får man ha en plan, själv aldrig haft problem. 

Ang utbudet i många affärer håller jag med, kasst utbud på mycket utom svindyra och onödiga saker som skepp och svampbobgubbar :P Bor du i en större stad finns det mer akvarieinnriktade affärer som brukar ha bra utbud :)

Annars kör på räkor, finns ju många häftiga.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Annons:
Hanna
12/27/14, 10:59 PM
#14

#13 Vågar inte ha en Kampfisk ifall att räkorna skulle stryka med, men snygga är de! Endlers har jag också funderat på.
Tyvärr bor jag i en ganska liten stad, men har en lite mer specialinriktad affär här jag tänkte besöka imorgon. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lilolizeit
12/27/14, 11:19 PM
#15

Vill ändå säga att alla fiskar med mun stor nog att få in en räkling kommer att äta den och jag vet inte någon fisk alls som jag inte hört ätit små räkor..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
12/28/14, 1:33 AM
#16

Akvariet du länkade till är på 19L med en led belysning på 6w. Det är helt ok och standard i den storlek på akvariet. Ditt akvarium ligger väl på 30L om jag förstått det rätt och i bästa fall har du en ledbelysning på 11w till det. Färgen på lampan ligger på ett värde av 8 000 kelvin vilket är en aningen starkare än dagsljus men ganska standard ändå. Det betyder att du kommer kunna ett helt okej växtakvarium med växter i klass lätt-medium. Något du ska undvika om du vill spara pengar så är gräsmattor.

De växter du har räknat upp, anubias, vallisneria samt guppygräs är alla lätta växter som du kan ha. Jag länkar dig en hemsida där du kan söka bland olika arter i olika kategorier t.ex svårighetsgrad. Där kan du hitta fina tips. Du trycker på fliken sökguiden och väljer t.ex "svårighetsgrad 1".

Vi har även ett litet Växtlexikon här på sajten med personliga erfarenheter som kan vara trevligt att ta del av.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
12/28/14, 1:34 AM
#17

Här kommer en länk till sajtens växtlexikon.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
12/28/14, 1:37 AM
#18

#16 6w stod det på kartongen och det stämmer bra att det är ett 30-liters.
Tack så jättemycket för länkarna, de kommer jag att ha nytta av. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
12/28/14, 1:42 AM
#19

På sidan zoopet.se finns även ett register för fiskar som är väldigt bra och enkelt att använda :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
12/28/14, 2:00 AM
#20

#19 Jo, det har jag sett och använder flitigt! :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Hanna
12/28/14, 11:00 PM
#21

Var på den andra mer fisk-inriktade djurbutiken idag och fann några endlers som var riktigt snygga. Röda. 😍 Nu vet jag ju dock inte om detta var någon hybrid eller så, men snygga som sjutton var de! Kan man blanda "vanliga" och röda endlers? Och är det likadant som med "vanliga" guppys att det fungerar att ha endast hanar?

Tyvärr har ingen av de tre djurbutikerna haft någon som helst soil inne, så får helt enkelt vänta tills i början på januari när jag ska till Jönköping. :/

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
12/28/14, 11:12 PM
#22

Soil kan vara svårt att hitta i butik. Du kan behöva beställa från nätet. Men januari är ju snart så det är väl bäst att kolla i jönköping först om du ändå ska dit? :) 

Du kan blanda alla guppys samt enders tillsammans. Oavsett färg. Det går också att ha bara hanar om du vill det. Det skulle kunna vara en idé att börja med två hanar. De man köper i butik är väldigt sköra och har man tur så lever de någon vecka. Det kan räcka för att hinna köra igång akvariet inför dina räkor.  Man ska helst inte blanda räkor och fiskar tillsammans om man vill ha räkbebisar som överlever :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
12/28/14, 11:30 PM
#23

#22 Tack återigen för ditt svar! Jo, jag hade tänkt att kolla där då jag är väldigt säker på att jag sett något sådant. Vet även att de har mycket mer fina stenar och liknande. Alltid roligare att kunna känna på grejerna man köper än att beställa också. :)

Precis, min tanke är ju att bara ha ett par stycken för att starta upp. Om de överlever en längre tid så kan man säkerligen lämna dem till djuraffären igen eller någon annan med ett akvarium, de är ju inte superdyra.

Kan man skicka växter vid den här tiden på året om man lägger dem i ett vadderat kuvert? Tycker alltid att växterna i butik ser så dåliga ut i färg och skick på bladen.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
12/28/14, 11:44 PM
#24

En del butiker tar emot fisk men andra inte. Om du frågar snällt vid köpet så kanske det går bra.

En del påstår att man inte kan skicka växter över vintern. Själv brukar jag skicka en hel del växer över vintern och har även köpt vintertid. Jag har aldrig haft problem så länge det packas bra samt att det lämnas inomhus på posten och tas in direkt när det kommer. Det är alltid en risk man tar när man köper och transporterar på det här viset men att köpa växter privat ska vara billigt och jag tycker det är värt att chansa :)

Det är fullt tillåtet och väldigt populärt att annonsera efter växter här på sajten. Vill du göra det så är det bara att läsa annonsreglerna först. Du hittar dem under fliken "Aktuellt just nu", följt av "regler i forumet".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
12/29/14, 12:00 AM
#25

#24 Hade planerat att annonsera här, men var mest nyfiken på om det skulle gå att skicka nu. :) Tycker helt klart det är värt att chansa för att få hem snygga och billiga växter! Gissar på att det är mindre risk att få med snäckor också än om man köper i djuraffär.

Bör man försöka pricka in att köpa växterna när man har resten till akvariet redo så att de kan planeras direkt?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
12/29/14, 1:52 PM
#26

Ja det är bra att planera så att växterna kan placeras i akvariet direkt när de kommer fram. De har redan legat 1-2 dygn mörklagda i förhållanden de inte är vana vid. Ju snabbare de kommer ner i karet desto bättre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/2/15, 12:54 AM
#27

Har en liten fråga som jag nästan tror att jag har svaret på själv, men bäst att fråga i vilket fall!
Är sugen Neocaridina davidioch undrar om de olika färgvarianterna har samma krav på skötsel? Tänkte så att inte en färgvariant är känsligare än en annan och tvärtom. Kan väl ställa samma fråga om Caridina cf. cantonensis när jag ändå är i farten. Hoppas de vetenskapliga namnen blev rätt. 😛

Finns det någon av dessa som har någon blå variant som inte kostar alltför mycket (flera hundra) och går att få tag i hyfsat lätt? Annars blir det nog någon helröd, alternativt "polkagris". 🙂 Skulle gärna blanda, men har förstått att färgerna på avkomman tillslut kan vara ganska tråkig(?).

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[Jens]
1/2/15, 6:43 AM
#28

Neocaridina Davidi är mer känt under namnet Neocaridina heteropoda och är de vanligaste räkorna som t ex körsbärsräkor, rili räka, gul räka m.m. och de ställer samma krav på vattnet. Bland dessa så finns det en blå variant; blå räka, blue jelly eller blå rili m.m. Dessa räkor är inte så krävande och är billiga i pris.

Caridina cf. cantonensis är snäppet dyrare och kan gå upp ännu mera i pris beroende på vilken du väljer.  Gå gärna in på denna länk och titta ut efter en blå som är intressant: https://zoopet.com/skaldjur/skaldjur_grupp_resultat.php?GRUPP=1&ORDNING=all

Annars så har jag en fin räksort att rekommendera som jag har själv i mitt ena nano men videon kommer inte från mitt kar utan från någon annan som jag hittade. De är himla fina och enkla att ha att göra med.

Det finns två namn som kan förvirra en lite ute i handeln och det är Blue Jelly (Neocaridina heteropoda) och Blue Pearl (Neocaridina cf palmata). Det som skiljer dem åt är att det är två olika arter men i samma släkte och kan korsa sig så det är inte bra att blanda ihop dem. Den sistnämnda kan heta ute i marknaden Neocaridina cf zhangjiajiensis men har bytt namn till Neocaridina cf palmata.

Hanna
1/2/15, 9:34 PM
#29

#28 Järnspik, det skrev jag först, men då det stod "davidi" på akvarieräkor så rättade jag mig efter det. 😃
Tack för ditt utförliga svar, ska kolla lite vad det är jag fattar tycke för.
Hur är det med att skicka räkor? Går det? Vad bör det i så fall vara för temperaturer ute och så?

Tycker Blue jelly är väldigt fina, men hade gärna funnit någon mer mörkblå. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
1/2/15, 9:47 PM
#30

Det går att skicka räkor beroende på hur man tar emot dem, allt handlar ju om temperatur. Bor man på landet så kan jag inte rekommendera det tyvärr om man inte har någon som har en stenkoll på postlådan så att säga.

Hanna
1/2/15, 11:35 PM
#31

#30 Så sett bor jag bra till. Postlådan står inomhus och posten ligger bara några minuter härifrån. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
1/5/15, 2:51 AM
#32

Idag var jag och köpte två väldigt snygga lavastenar! Hoppas inte att det blir för mörkt i akvariet bara. Tyvärr var soilen lite för dyr för min smak. 359 kr för 4 kg. Så ni får väldigt gärna länka någon bra soil som går att beställa. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
1/5/15, 9:07 AM
#33

Vad är det för räkor du ska ha i karet vill jag gärna veta innan köp av soil ?

Hanna
1/5/15, 9:29 AM
#34

#33 Det blir nog körsbärsräkor av något slag.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[Jens]
1/5/15, 10:45 AM
#35

Aha, då ska du använda samma som jag har i karet och som passar bra till dessa.

Ebi Gold Shrimp Soil

oh-la
1/5/15, 1:35 PM
#36

iett 30-liter skulle jag verkligen starta med de räkor du vill ha direkt istället för att köpa in fisk. räkor är ganska lättstressade och mycket av det roliga försvinner om man har räkorsomligger ock trycker någonstans för att fiskarna vill åt dem. många fiskar ger sig också på räkor även om de ärpå gränsen till för stora. körsbärsräkor,och alla varianter av dessa är såenkla att du inte kommer ha några bekymmer att starta med dem.

[Jens]
1/5/15, 2:38 PM
#37

Jag tror inte Hanna vill börja med körsbärsräkor för det hoppas jag inte. Ta något bättre för man tröttnar fort på körsbärsräkor för det gjorde jag =) Jag har haft Red Sakura (snäppet bättre är de vanliga körsbärsräkorna) och Blue Jelly i halvår och nu börjar mina tankar för nya räkor.

oh-la
1/5/15, 3:06 PM
#38

#37, säg inte det, det finns många som tycker att vanliga körsbär är kanontrevliga. red sakura är en färgvariant av just Körsbärsräka, liksom exempelvis gul räka, black sakura och dina blue jelly. det var av just den anledningen som jag skrev "körsbär, och alla varianter av dessa" ;)

som liten kuriosa, Sakura betyder just "körsbär" på japanska. 

jag har haft både körsbär i olika färgvarianter, höggraderade körsbär, amano och diverse annat smått och gott, och jag personligen tycker att dom är hemskt intressanta och fina oavsett art :)

oh-la
1/5/15, 3:17 PM
#39

och som tillägg, väljer man en cardinia istället skulle jag definitivt inte rekommendera någon fisk tillsammans med dem. även galaxyrasboror (som jag tyckte skulle vara smånog att låta dem vara) stressade ihjäl mina räkor, trots gömställen. till på köpet är det roligt att få räklingar, och det kan man fetglömma med fisk. får man räkorna att ens para sig, så är de enda somär glada firrarna :) i ett större akvarium, visst,såkan det gå,men i 30 liter är det för lite yta för räkorna att komma undan.

[Jens]
1/5/15, 4:09 PM
#40

Ja, jag vet vad det är men jag ser körsbärsräkor som den lägre rangen som är av dålig kvalité och red sakura snäppet bättre precis som blue jelly.

Jag hade rasboror med räkor men fick lämna dem tillbaka för det är precis som du säger att fiskar stressar räkor.

Hanna
1/6/15, 12:00 AM
#41

Nu förstod jag inte vad ni snackade om riktigt.. Är körsbärsräkor en färgvariant eller Neocaridina heteropoda öht? För om man syftar på att "körsbären" är de vanliga och att färgvarianterna kallas annat så är jag med, annars förstår jag inte riktigt vad ni menar med "Jag tror inte Hanna vill börja med körsbärsräkor för det hoppas jag inte. Ta något bättre för man tröttnar fort på körsbärsräkor för det gjorde jag ".

För det är som sagt i #34 Neocaridina heteropoda i någon "skojig" färg jag vill ha.

Fungerar soilen i länken #35 till både Neocaridina heteropoda ochCaridina cf. cantonensis eller bör man ha olika beroende på räksort?

Fy sjutton, nu blev jag förvirrad känner jag! 😃

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
oh-la
1/6/15, 12:32 AM
#42

#41, Neocaridina heteropoda är den klassiska körsbärsräkan,som odlats i färgvarianter som sakura (som jag tror alla solid-färgade räkor idag kallas), gul räka, rilli och blue jelly. alla är alltså Neocaridina heteropoda, oavsett om du vill ha klassiska körsbärsräkor eller något mer "fancy" :)

nu har jag inte klickat på länken till soilen, men min erfarenhet är generellt att den som i så fall kan påverkas är Caridina cf. cantonensis. dom vill ha ett surare vatten och kan vara lite känsliga. jag har hållit dem på pH mellan 5-7,5 ungefär, och runt 7,5 var förökningen väldigt dålig. om det berodde på pH eller andra omständigheter låter jag vara osagt. lägre pH har jag alltid behövt soil till.

Heteropoda har jag hållit båda i seriösa räkburkar med soil och stenkoll på allt, och mindre seriösa, som mitt kontorsakvarium på ett tidigare jobb med färgad budgetbotten, och dom är verkligen nästan att betrakta som räkvärldens guppys. dom klarar allt…

jag personligen kan tycka att heteropoda är en grym räka att börja med. har du väl startat med räkor kommer du inom ett par månader nämligen ha köpt minst ett till räkakvarium, och ja, det är också erfarenheten som talar.man kan inte bara ha ett ;)

ett till litet tips, också baserat på mina erfarenheter, blanda inte heteropoda och cantonensis. dom korsar sig inte, så det är inget bekymmer, men heteropoda är tuffa räkor som tar mycket plats, förökar sig snabbt och är väldigt tuffa. jag har upplevt i fler än ett akvarium att dom trycker tillbaks cantonensis. dom dör inte, men dom förökar sig ycket mindre och det blir mycket färre levande räklingar. i mina fall var förökningen noll så länge som jag blandade. det kan funka i större burkar där räkorna har mer plats, men i 20-30 litersklassen blir det lite tufft med konkurrens för den känsligare arten. Neocaridina heteropoda är som sagt riktigt tuffa, men roliga :)

Hanna
1/6/15, 12:39 AM
#43

#42 Tack för svar! Beställde den soilen nu plus lite växter. :)
Jag är ganska säker att det blir att börja med Neocaridina heteropoda. Det värsta som kan hända är väl att man får skaffa ännu ett akvarium om det inte "duger". 🤫

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

oh-la
1/6/15, 12:40 AM
#44

haha! välkommen in i räkträsket ;)

[Jens]
1/6/15, 8:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#42 Bra beskrivet Oh-la =) Förstår dock inte varför det skulle vara förvirrat men det kan vara så i början när det gäller räkor. Här har jag skrivit upp alla Neocaridina heteropoda-arter.

[Jens]
1/6/15, 9:05 AM
#46

Om det är körsbärsräkor du tänkte på när det var förvirrat så menar jag att i handeln så finns det körsbärsräkor som jag tycker är av mycket dålig kvalité så det gäller att kolla nog vad man köper.

Mitt misstag var att jag köpte i mycket dålig kvalité och tröttnade väldigt fort.

Hanna
1/6/15, 9:42 AM
#47

Som jag tolkar det utifrån bilden så är körsbär bara EN variant av N. heteropoda? Från början trodde jag att körsbär var ett samlingsnamn för alla och att det sedan var färgvarianter på det. Får skylla lite på att det är så inom reptilhobbyn i alla fall. Men då hänger jag med. Men dessa har samma krav oavsett färg i alla fall väl?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
1/6/15, 10:03 AM
#48

Du tolkar det rätt. Körsbärsräkor är avkommor från Red Sakura-räkor som har blivit i sämre kvalité.

Här ser du två körsbärsräkor av dålig kvalité för det finns i bättre varianter: http://4.bp.blogspot.com/-1kSjwL2bpFY/TzvOk_L4_6I/AAAAAAAADC8/xIZ_xxP2ssU/s1600/Körsbärsräkor.JPG

Annons:
[Jens]
1/6/15, 10:06 AM
[Jens]
1/6/15, 10:15 AM
#50

Du nämnde att sakura betyder körsbär och det är helt korrekt. Vanlig röd Körsbärsräka finns i tre olika graderingar: Röd, Red fire och Sakura. Den vanliga röda är oftast dåligt täckande i den röda färgen. Red fire har röda ben och Sakura är helröd med bra täckande röd färg.

Hanna
1/6/15, 10:16 AM
#51

Tack för dina svar! Då förstår jag lite bättre. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

oh-la
1/6/15, 10:20 AM
#52

#48, jag skulle snarare säga att Red sakura är ett resultat av långsiktig avelpåriktigt snygga körsbär snarare än tvärt om. precis som i den mesta långsiktiga avel på räkor, är man inte noga med att plocka ut de sämre räkorna kommer dom tillslut att återgå till sin ursprungsform, vilket är en genomskinlig/brun räka.

[Jens]
1/6/15, 10:22 AM
#53

I inlägg #48 så var jag till butik och fick med med sådana hem vilket var kul bara en kort stund men sedan köpte jag Red Sakura räkor och de är riktigt fina men det finns de som har blivit i sämre kvalité men jag har inte orkat sortera. 🙂

[Jens]
1/6/15, 10:30 AM
#54

#52 Det är ju rätt det också som du säger men om de 'tappar' färg och kvalité så återgår de till att vara körsbärsräkor? Att de blir en brun räka har jag aldrig sett eller hört men det är säkerligen rätt.

Jag har ingen aning om hur man avlar fram sakura räkor.

oh-la
1/6/15, 10:32 AM
#55

#53, nej, det är ett pyssel :) fast det gäller även olika caridina har jag märkt. vill man ha snygga  räkor får man sortera. räcker med en mindre snygg hane så är en hel generation rökt. jag har tackoch lov alltid hållit rovfisk vid sidan av mina räkor, så dom har försetts med levande foder sålänge som jag höll räkor. kanske brutalt, men även om man älskar att hålla räkor har jag ingen lust att ha akvarier med räkor som inte håller måttet tyvärr.

Annons:
oh-la
1/6/15, 10:43 AM
#56

#54, alltså, körsbärsräkan, den klassiska som man tänker på, är den ursprungliga avelsvarianten som genom selektiv avel blivit alla våra andra typer av samma art. den räka som man ursprungligen började avla på, från Taiwan, såg ut såhär:

http://www.planetinverts.com/Neocaridina_Heteropoda.html

de körsbärsräkor som fanns att tillgå när jag började med räkor för en 15 år sedan var inte i närheten av de varianter som finns idag. sakuran i sverige är någ inte mer än en 5-6 år gammal, på sin höjd. kommer ihåg när den coola gula varianten av körsbär, som då kallades gul Körsbärsräka började dyka upp :P alla är avelsvarianter på körsbärsräkor, som när de började säljas som körsbär såg mer ut som räkan i länken än något annat.

 har man hållit många generationer av körsbär som fått föröka sig helt utan inblandning kan man se likheter,oberoende av hur snygga föräldrarna var. låter man sakura föröka sig helt utan inblandning kommer man tillslut stå med klassiska körsbär och tillslut något som ser ut som en dvärgväxt amano.

[Jens]
1/6/15, 10:50 AM
#57

Tack för infot oh-la ! Förstår nu ännu mera. 🙂

Hanna
1/8/15, 3:58 AM
#58

Så,  nu har man lite saker på väg!
Vad har ni era akvarier ståendes på? Vore ypperligt om man fann något snyggt som inte tog alltför mycket plats. Det ska lösas imorgon. 🙂 Hade varit ypperligt om denna klarade lite mer vikt. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20211501/ 

Gissar på att man bör räkna ett kilo per liter vatten, sedan vet jag vad stenarna samt soilen väger och sedan lägga på ytterligare ett par kilo för att vara säker. Så en gräns på minst 40 kilo kanske är rimligt?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lillyrod
1/8/15, 5:46 AM
#59

Det här bordet använder jag till mitt 54-liters, Jag skulle aldrig våga flytta det med karet fyllt på men det håller bra när det står stilla. 

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90208449/#/50208451

[Jens]
1/8/15, 6:26 AM
#60

Håller med er båda Hanna och Lillyrod. Jag skulle inte vilja flytta bordet med ett fullt akvarium på och det är just för hjulens fästanordning är för veka. Ska ni ha möbeln så skulle jag ha tagit bort dem. 

Jag har liknande den som Hanna har fast i större tappning (trodde det var LACK-serien) och i den kan jag få in en förvaringslåda som heter Lekman som passar perfekt. Kanterna är lika tjocka på själva möbeln men det är ju morgon nu och jag har lite ont om tid att leta upp vad jag har =)

Hanna
1/8/15, 9:23 AM
#61

Gissar på att det är KALLAX du menar Jens? :) Kan tyvärr inte länka från mobilen. Kanske får ta en runda till Ikea och sitta på möblerna. :p

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
1/8/15, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Nu har det hänt lite.. :) Har lite funderingar över pumpen, hur stark ström bör man ha? Har just nu så att det bubblar lite och cirkulerar, men ingen megaström. Ska i mer vatten nu när allt verkar fungera. Tester och sånt som bör göras? När kan man häva i ett par Guppy? Bilderna är tagna snett, men akvariet står rakt. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
mimåne
1/8/15, 3:22 PM
#63

Hur stark ström du ska ha beror också på vilken slags fisk som ska gå i akvariet. En del vill ha det mycket strömt medans andra vill ha det stillastående. För guppys är lagom bra. Pumpens utblås placeras jämt med vattenytan och ska bilda cirkulation på ytan. Det syresätter vattnet. Växterna kan dala lite försiktigt i strömmen. Man får gå lite på känsla och ser det ut att vara storm där inne så vrider du ner lite grann.

Guppy kan du sätta i redan nu. Det finns ingen anledning till att vänta bara nackdelar. Tillför gärna bara 2-3 guppys för vänja vattnet långsamt.

Samtidigt som du köper hem Guppy kan du köpa ett Nitrit test. Det är bra att ha i starten av ett akvarium då nitrit förgiftning i vattnet är väldigt vanligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/8/15, 6:46 PM
#64

#60 På mitt bord går inte att ta bort hjulen. Då blir det bara metallskenan kvar, Finns ingen "fot". Det står stadigt och bra så jag är inte nervös att något ska hända.

[Jens]
1/8/15, 7:28 PM
#65

#61

Nej det är LACK ändå. Jag orkade inte ta bild på det men hittade via google bilder.

Lack utan Lekman

Lack med Lekman + ben vilket jag inte har.

Mina är i bok och jag har svarta Lekman. Här finner du en tråd om mina nanoakvarium och där kan du se lite av dem:

Mina nanoakvarium

Hanna
1/9/15, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

#65 De var fina! Var faktiskt iväg till Second hand och köpte ett perfekt bord med lådor för 75 kr. :)

Såg dessa små rackare på djuraffären förut som skulle vara "red sakura". 39 kr styck eller 10 för 290 kr. Är de bra i färgen tycker ni? De rödaste då.
Själv tycker jag att de var väldigt fina. Men jag letar gärna lite extra för perfekta om det finns bättre. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Sumsar99
1/9/15, 12:26 AM
#67

Jag är inte så bra på räkor men jag tycker att de ser riktigt bra ut och priset verkar ju normalt tycker jag

Hanna
1/9/15, 1:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Ännu en bild, dock ganska kass. Helt okej för att vara första akvariet någonsin tycker jag. Måste dock komma på en lösning till den dumma mossbollen som flyter. 😕

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
1/9/15, 6:17 AM
#69

#66

Jättesvårt att se på bilden men kanske finns det någon där som är lite finare än de övriga men det viktigaste är att de är ju jättefina allihopa! 🙂 … och sen har du soil till karet och snyggat till med växter, så roligt!

Annons:
mimåne
1/9/15, 9:52 AM
#70

Jag är heller ingen räkexpert men det ser ut som red sakura i mina ögon. De verkar vara jämnt röda som de ska vara också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/9/15, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Nytagen bild. Är ändå lite stolt måste jag säga! Fyra små guppyherrar bor där i nu. När jag matar har jag tänkt att ha i så lite som möjligt, men det lär ändå hamna en del på botten. Bör man plocka bort det eller är det ingen fara? Är något flingfoder.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
1/9/15, 1:59 PM
#72

Är det något som verkar saknas förresten? Eller ser det okej ut? :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
1/9/15, 2:03 PM
#73

Du har all rätt att vara stolt, mycket fint första akvarium :) 

När det gäller matningen så ska ingenting hamna på botten. Det är speciellt viktigt nu i början. Ta bara en flinga och ge fiskarna den och inget mer. En gång var tredje dag. Matar du alla dagar och en större mängd är det stor risk att du får nitritförgiftning. 

Jag måste fråga dig också om de här mossbollarna du har i akvariet. Räkor älskar dem och de är fina, men vet du om att det är en alg och riskerna det medför?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/9/15, 2:14 PM
#74

Jag är medveten om att det är en alg, men har inte hört något vidare om det. Du får väldigt gärna informera. Bör jag plocka ut dem?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
1/9/15, 2:48 PM
#75

Okej :) Det är som du vet en alg, och det är fullt möjligt att den sprider sig till andra delar av akvariet. Växer fast på inredning, växter och glasrutor. Det är egentligen inget farligt, räkor gillar dessutom alger. Men för oss akvarister så ser det otrevligt ut när det går så långt. Speciellt nu i starten av ditt akvarium så är vattnet extra skört, dina växter har inte hunnit anpassa sig till vattnet och den näring som finns där. Alger behöver ingen anpassningstid utan tar gärna för sig av allt de kan nu innan växterna hinner först. Det är därför alger generellt lätt kommer i början men så småningom brukar de försvinna när växterna börjar komma till sin rätta.

Vissa påpekar att det är bra att en gång i veckan / varannan vecka ta upp mossbollarna och "klämma" dem genom rinnande vatten. Förmodligen för att få bort ev. näring som kan finnas och gro där inuti. 

Om du vill ha dem eller inte bestämmer du själv men nu när du ändå har köpt dem så kanske du kan avvakta med dem? Du ser ju om de börjar sprida sig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/9/15, 2:53 PM
#76

Jag tog upp dem nu så får vi se om de klarar sig! Slänger i så fall i dem om ett par veckor om allt går som det ska. Tack för infon, hade ingen aning om det. Men hellre offra mossbollarna än hela akvariet. :) Finns det något anti-nitritmedel i förebyggande syfte? Blir så nojig att det ska hamna mat på botten även om de får såpass lite.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
72mm
1/9/15, 3:40 PM
#77

Tja, det är ju "anti-nitrit" bakterier du odlar i filtret. Allt organiskt (fisk-foder, döda växter, fisk-avfall etc..) bryts ner till ammoniak/ammonium som i sin tur oxideras av nitrifikations-bakterier som omvandlar detta till nitrit. Både nitrit och ammonium är giftigt för fiskar. Lyckligtvis odlar du även en annan form av bakterier som äter nitrit och bajjar nitrat, vilket inte alls är så giftigt för firrarna och fungerar samtidigt som gödning för växterna.

Ett inkört akvarium har stora kolonier av båda dessa typer (Nitrosomonas resp. Nitrobacter) främst i filtret, vårda det ömt ;)   

Genom att mata akvariet med lite organisk material (dvs fiskmaten) så skapar du ammonium som i sin tur föder bakterierna som kommer rena ditt vatten. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte fiskarna spelar så djäkla stor roll, dvs huruvida kvävet du tillför går igenom dem eller inte… De fungerar ju iofs som en indikator för extremt höga ammonium/nitrit-toppar genom att helt enkelt dö. De vanliga, onaturligt höga halterna av detta som alltid uppkommer i nya tankar klara de förmodligen av, även om de kanske mår riktigt illa av det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
1/9/15, 4:47 PM
#78

Det finns medel som påstår sig både ta bort nitrit, samt tillföra goda bakterier som motverkar nitrit. Medlet som säger sig ta bort nitrit helt är nog bara skräp, men många akvarister använder sig av en så kallad Bakteriekultur, som ska tillföra goda bakterier. Många tycker att de fungerar men personligen ifrågasätter jag metoden och tror faktiskt inte på det. Genom att vara försiktig kan man absolut undvika nitrit vilket jag själv gjort flera gånger och det kostar ingenting. Jag tror att många som använder sig av bakteriekultur resonerar "Ifall att" "för att vara på den säkra sidan" "Det skadar ändå inte".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/9/15, 4:51 PM
#79

Jag blir fundersam över ditt inlägg 72mm.. 

"De vanliga, onaturligt höga halterna av detta som alltid uppkommer i nya tankar klara de förmodligen av, även om de kanske mår riktigt illa av det. "

Det är fullt möjligt att undvika nitrit toppar helt genom att vara försiktig, är man inte det så kommer dem dock att uppstå precis som du säger. Men, de är absolut dödligt för alla levande djur i akvariet och ett mycket akut problem. Jag vill inte att någon ska tro annat om detta och därför vill jag påpeka det här. Nitrit är livsfarligt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1/9/15, 5:41 PM
#80

Jag svarade aldrig på om det är Red Sakura eller inte men det är för att jag tyckte inte bilden var så bra men visst skulle det kunna vara det för jag såg en som var väldigt röd till höger om bilden men skulle gärna ha velat se benen också. Däremot såg jag även de av mindre kvalité också som jag skulle då vilja kalla vanlig röd Körsbärsräka av mindre kvalité.

72mm
1/9/15, 6:10 PM
#81

"Det är fullt möjligt att undvika nitrit toppar helt genom att vara försiktig.."

Vid uppstart menar du? Är det verkligen det? Normalt brukar väl akvarister säga att nitrit-halterna optimalt ska vara noll, dvs mängden Nitrobacter är tillräckligt stor för att de ska klara av att oxidera det nitrit som tillkommer kontinuerligt. 

Vid uppstart får man väl anse att man i princip helt saknar denna kapacitet? Enda sättet är väl att skapa ett överflöd av nitrit genom att odla Nitrosomonas vilka i sin tur skapar nitrit genom att oxidera  eventuell ammonium som finns? 

Så klart att man teoretiskt gradvis skulle kunna öka halterna av ammonium i vattnet så att båda typerna av bakterier får tid att föröka sig då man ger dem mer att "äta" och på så vis hela tiden hålla nitrit-halterna väldigt nära noll. Men i ett 30-liters kar, första gången, utan erfarenhet eller precis mätning av samtliga relevanta värden - är det troligt att så kommer ske?  

Det är en ärlig fråga då jag själv helt saknar erfarenhet, jag bara rapar upp teoretiska saker som jag själv lärt mig. Jag har nämligen  precis startat mitt egna första kar (exakt samma som Hannas faktiskt) så man gör nog bäst i att fakta-kolla mina tossiga påståenden :)

Vad gäller "bakterier på burk" så är väl båda typerna ovan aeroba vad jag förstått, så hur man får dem att överleva i en flaska utan syre någon längre tid är väl tveksamt, det är iaf långt över min kunskapsnivå. Jag har själv kört Seras Nitrivec, därför att, som du säger, "det kan väl inte skada". Men eftersom jag inte vet hur det hade fungerat utan så har jag inget att jämföra med. Det skulle ju kunna vara något helt annat i dessa än de vanliga bakterierna som ger motsvarande resultat, vad vet jag?

Som total nybörjare så har jag senaste veckorna försökt greppa grunderna i det här, kvävecykeln, nya akvarium, biologiska filter, vatten "kvalité" etc, etc.. Vet inte hur många timmar jag läst om saker på nätet… just det här med att "cykla in" nya tankar verkar det ju finnas en del olika skolor om.. med eller utan fisk etc. Det enda som är helt klart är att båda sätten verkar fungera. Min teori är att man i princip inte kan misslyckas, förr eller senare etableras naturligt det man är ute efter. Can't beat mother nature!  

Det är ändå kul att läsa om helt olika sätt att göra samma sak. Surfar man lite på "starting/cycle new aquarium" så finns ju allt från super-utförliga beskrivningar, som tagna från en kemi-laboration,  på hur man ska tillföra exakt rätt mängd ammoniak varje dag och noggrant mäta allehanda värden för att optimera processen till han som skriver att han inte cyklar tanken alls, han cyklar filtret  genom att sätta pump/filter i en hink, slänga i en rå räka eller fiskbit och låta det stå ett par veckor :) 

Så länge man inte tvättar sitt filter i klorerat vatten eller  på annat sätt klantar sig så kommer det nog fungera till slut tror jag. Rådet om "få fiskar & lite mat i början" är nog väldigt sunt. Verkar som om det starkaste argumentet från dem som förespråkar fisk-lös start är mer att man slipper riskera att plåga/döda fiskar än att det skulle vara effektivare.

Gosh, var inte meningen att skriva en uppsats, sry.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jens]
1/9/15, 6:31 PM
#82

72mm. Intressant tanke och jag kan förstå att det är en djungel med det där att starta upp ett akvarium och man vill ju inte 'misslyckas' och jag är faktiskt en av dem som aldrig har misslyckats med det. För att göra det enkelt så är det att skynda långsamt. Mycket växter och då menar jag mycket växter, lite fisk och lite mat i minst 3 månader. Ha koll på värdena och gör delvattensbyten varje vecka och njut av akvariet.

mimåne
1/9/15, 6:47 PM
#83

_"Det är fullt möjligt att undvika nitrit toppar helt genom att vara försiktig.."
_

"Vid uppstart menar du? Är det verkligen det?"

Ja Absolut! Jag har gjort det många gånger under min tid som akvarist och jag vet att jag är långt ifrån ensam om den erfarenheten. Det fungerar både i teorin, och i praktiken. Precis som du beskriver så bör man gå långsamt tillväga för att successivt bygga upp den naturliga bakteriekulturen i akvariet.

När det rör sig om en mängd vatten så lite som 30L är det också förståeligt att det är svårare att undgå problemet med nitritförgiftning, men jag tror helt klart att det är möjligt även på den volymen. Visst har man sämre förutsättningar om man väljer att starta upp med den här lilla vattenvolymen, men det gäller att läsa på och lära sig hur man går tillväga. Det glädjer mig att se att du har gjort det inför ditt projekt. 

Jag tror starkt på den här metoden. Men något jag inte tror på är bakteriekulturen på flaska. Precis som du skriver så förundrar det mig att dessa bakterier behöver syre för att överleva, men ändå sägs finnas i en försluten flaska? Jag köper det inte. Åtminstone inte förrän en vettig förklaring kommer.

Passande nog ska jag inom snar framtid starta upp 3st 30L akvarium, men då kommer jag använda inkörda filter för bästa förutsättningar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[Tinitusan]
1/9/15, 7:41 PM
#84

intressant diskussion ni har, men om bakterier kan överleva i andra vätskor, tänker på tex fil så borde de väl fås att överleva även i en bakteriekultur för akvarium?

72mm
1/9/15, 8:16 PM
#85

"Passande nog ska jag inom snar framtid starta upp 3st 30L akvarium, men då kommer jag använda inkörda filter för bästa förutsättningar."

Visst är det så det går till? Man startar igentligen bara en tank, resten migrerar man bara sina redan inkörda kulturer/filter till? Ibland undrar jag varför inte akvarie-affärerna erbjuder ett gammalt inkört filter som del i allehanda "starter-kits" , det borde ju vara det absolut smidigaste sättet att snabbt kunna komma igång. Fast det är klart, då fick de kanske inte sälja så mycket mirakel-medicin på burk :)

"men om bakterier kan överleva i andra vätskor, tänker på tex fil så borde de väl fås att överleva även i en bakteriekultur för akvarium?"

haha, nej, det är ju en ruskigt bra fråga. Hur vet vi att inte de stackars Lactobacillus acidophilus i min A-fil kvävs så fort de ha gjort slut på syret i filen då? :) Jag kanske slevar i mig drösar med kvävda små bassilusker varje morgon?  

Min Nitrivec har ett bäst-före i slutet av nästa år, så antingen är det inte bakterier som behöver syre eller så kan man hålla dem vid liv på något annat vis. Men som sagt var, jag har ingen aning om hur de där start-up preparaten funkar. De kanske funkar alldeles utmärkt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
1/10/15, 11:50 AM
#86

Man har ju också hört talas om vikten av strömavbrott eller att av annan orsak stänga av filtret "för länge". Teorin är då att bakterierna inte får syre, dör och ut kommer giftigt vatten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/10/15, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#87

Här kommer lite bilder på invånarna.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
1/10/15, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Ääälskar min lavasten. 😍

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
1/10/15, 4:42 PM
#89

#87

Jag gillar dessa kopparfärgade endlers =) har aldrig sett sådana förut!

Hanna
1/10/15, 4:45 PM
#90

#89 "scarlet" kallades de tydligen. :) Fanns ett par stycken som var mycket snyggare, men tänkte bara ha dessa i uppstarten, så var inte så jättenoga för mig. Men jag gillar dem också!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[Jens]
1/10/15, 4:50 PM
#91

Jag flyttade över 12 st endlers yngel till mina två nanos för att hålla småkryp borta för jag ser att jag får några konstiga maskar och det äter de upp med glädje.

Hanna
1/10/15, 4:56 PM
#92

#91 Du får skaffa dig ett par sådana också då. 😎 Endlers är väldigt fina!
De verkar trivas bra i mitt lilla akvarium i alla fall. I djuraffären hade de tyvärr inte en enda växt. Här är de gärna under flytväxterna och verkar inte lika "hetsiga" som i butiken.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
1/10/15, 5:01 PM
#93

Jag har några endlers och vill vara försiktig för de förökar sig något kopiöst och det är inte så kul. =)

Hanna
1/10/15, 5:10 PM
#94

#93 Det har du rätt i! Tänkte inte på att du kanske hade honor. Jag skaffade endast hanar av just den anledningen. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
1/10/15, 6:41 PM
#95

Jag gillade också de orangefärgade hanarna. De var riktigt fina. Och jag håller med dig om lavastenen! Jag tycker de har en sådan varm, vacker färg som gör sig så bra till växter. Jag köpte en hög lavastenar i höstas för att bygga ett stenrös i mitt ena akvarium. Av flera anledningar har jag dragit ut på det, men nu blev jag onekligen sugen.. :) Är det svart soil du köpt eller är den mörkbrun?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/11/15, 4:26 AM
#96

#95 Jag tycker verkligen att du ska göra något med stenarna! Dessa såg i stort sett svarta ut i butiken, men tyckte att denna drog något mot rött, och oj vilken överraskning när den hamnade i vattnet!

Det är denna jag köpte: http://www.ebishop.se/sv/soil/23-shrimpsoil.html Vet inte riktigt vad man ska kalla den. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
1/11/15, 1:59 PM
#97

Jo de ska komma i användning men, det tar lite tid innan det är dags för det. Akvariet jag tänkt ha dem i står på en bänk jag ska byta ut och det blir först tillgängligt i februari-mars. Det känns som lite onödigt arbete att börja göra om akvariet nu, och att sen behöva göra om det igen p.g.a flytten.

Jag får helt enkelt ha lite tålamod :) Jag såg att soilen du köpte även fanns i en brun färg.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Hanna
1/12/15, 11:20 AM
#98

Skriver lite kortfattat då jag inte gillar att skriva längre texter via mobilen. När bör man göra första vattenbytena och hur ofta i ett sånt här litet och nystartat akvarium? Hur gör ni med mindre akvarium när ni rengör? Om det nu är någon skillnad mot större. Försöker söka och läsa på så gott jag kan på olika håll, men jag tycker det känns tryggt att höra hur andra gör och vad som fungerar för dem. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
1/14/15, 4:10 PM
#99

Puttar lite och ställer samtidigt en till fråga. I ett såpass nystartat akvarium, när kan man "förvänta" sig att en nitritspik kan komma? Eller kan det komma efter någon dag, en månad, ett halvår? Är så nojig, går typ och tittar hela tiden så att fiskarna fortfarande simmar som de ska. 😛

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
1/14/15, 6:23 PM
#100

Det första vattenbytet kan man göra en vecka efter uppstarten. Jag har lite bråttom och måste ut med hunden nu, men jag återkommer till dig efteråt med lite mer svar på dina frågor. Så du behöver inte vänta länge till :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/14/15, 6:34 PM
#101

#100 Ingen stress! Jättesnällt. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
1/14/15, 6:38 PM
#102

Du ska inte vänta på att få nitrit utan kolla värdena själv för att förstå hur vattnet förändras när man t ex matar och byter vatten och det är då man lär sig vilka förändringar som sker i vattnet.

När jag börjar med ett nytt kar så är det alltid lika spännande för man kollar värdena varje dag och testar precis för matning och väntar en timme och kollar igen och då ser man vilka förändringar det blir. Man kollar dagen efter på morgonen hur mycket det har sjunkit osv osv. Jättekul att studera men det är när det börjar öka till en nivå man inte gillar och då är det vattenbyte som gäller för att få när värdet och sedan håller man på så i 3-4 månader.

Det är inte så jobbigt att avvara sammanlagt 5-10 minuter på detta varje dag och då är det inte ens sammanhängande tid som man avvarar.

mimåne
1/14/15, 7:47 PM
#103

Nu Hanna är jag hemma igen :)

Var var jag.. jo. Vattenbyte efter en vecka jaa.. sen fortsättningsvis göra vattenbyte en gång i veckan. Men men, frågan är ju om det inte behövs ett vattenbyte något tidigare p.g.a att akvariet har en så pass liten vattenvolym. t.ex efter 5 dagar. Jag föreslår att du mäter nitrit halten en gång per dag. Matar du på morgonen kan du mäta exempelvis till kvällen. Ser du förhöjda värden innan dag 7 så behöver du göra ett vattenbyte men annars är det ingen brådska. Då kan du göra det på den 7e dagen. Passar det bättre med 6e eller 5e dagen så går nog det bra också.

Det är väldigt vanligt att nitritspikar kommer. De är absolut möjliga att undvika, men med dina förutsättningar (första karet, 30L) så kan man nästan förvänta sig det. Vanligtvis uppkommer nitrit inom två veckor. Efter den här perioden borde en bakteriekultur ha börjat byggas upp och kunna handskas med en viss mängd nirtit, men inga stora mängder. Det krävs därför att man fortsättningsvis är försiktig. Man brukar säga att akvariet är 4månader när en god bakteriekultur är uppbyggd och uppstartsperioden är över. Ju längre in man kommer däremot ju säkrare blir det :)

Angående hur man rengör ett litet akvarium, så tvivlar jag att det är någon större skillnad på det än med större akvarium. Däremot, så kan jag tänka mig att det blir en viss skillnad på hur man slamsuger, om man nu gör det, i ett litet akvarium. Detta p.g.a att många små akvarier innehåller räkor och dem är (med egen erfarenhet 😇) lätta att suga upp.. 

Jag hoppas det blev lite klarare för dig kring dina frågor och jag ber om ursäkt om du fick vänta länge på svar. Hur känns det annars att ha fiskar nu då? Är det inte jätteskoj! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/14/15, 8:07 PM
#104

Tack för era svar! Nu är jag något klokare. :) Dags att göra ett vattenbyte snart då alltså. Anledningen till att jag inte köpt ett test ännu är för att han i butiken var såå virrig! Verkade som att han inte ens fattade vad jag menade när jag frågade. Därför frågade jag här först. :)

Allt verkar gå bra än så länge, kan sitta hur länge som helst och titta på när de simmar runt och petar på växterna. 😃 Däremot tror jag att frogbitens rötter har växt något enormt! För jag är väldigt säker på att ingen hade några längre rötter när jag fick dem, nu når de ner och en bit förbi stenen. Vill de ned till botten tro. 🤔 

Har förresten fått en lista från en akvariebutik i närheten på räksorter de kan ta hem. Så nu har jag suttit och dreglat lite. Blir nog något helrött vad det verkar för. 😃 (När allt är i sin ordning med akvariet, självklart!)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
mimåne
1/14/15, 8:43 PM
#105

Haha ja rötterna kan bli riktigt långa! Man blir lite "blind" också när man tittar på växterna så ofta och ibland inser man inte hur mycket de växt. Jag gillar att ta kort "före och efter" bilder på mina växter får då ser man verkligen så tydligt att det växt! Det är jätte roligt att se :)

Jag vet inte om jag skrev det, men jag ska ju också skaffa räkor snart :) Jag vill också ha en helröd variant och tänker mig Red sakura. De är såå vackra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/14/15, 8:57 PM
#106

#105 Jo, det har jag nog läst någonstans! De är jättefina, blir nog dessa för mig också faktiskt. :) Såg en hos deras leverantör som hette "super cherry red", vet inte om det är samma eller om dessa var något blekare. Svårt att säga när det kan skilja så i kvalité och om de färgat ut osv.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Jens]
1/15/15, 4:56 AM
#107

Super cherry red är inte samma sak som Red Sakura utan ligger snäppet under Red Sakura. Skulle tippa på att det ligger i nivå med Red Fire men de är verkligen fina också!

Sedan kan man ju fundera på om handlaren som säljer dessa vet om skillnaden på dem för det kan ju vara Red Sakura men att de har skrivit fel på namnet.

72mm
1/15/15, 11:51 AM
#108

#106 Har du hittat till http://www.redbee.se än? Mycket bra räk-info och räkholister där :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
1/15/15, 12:37 PM
#109

Nämen så kul, då har vi ett ungefär likadant projekt framför oss! Jag tror du kommer hinna starta med räkorna före mig så då kan jag ju alltid sno lite idéer och inspiration från dig sen ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/15/15, 11:05 PM
#110

#107 Då vet jag. Då blir det nog Sakura i alla fall. :)
#108 Ja, den vet jag om, men har faktiskt inte kikat runt något. Får ta och göra det!
#109 Vad roligt! Alltid kul om flera har lite samma mål och idéer, så kan man hjälpas åt. Bara att sno på om det är något som verkar bra! 👍

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
1/16/15, 9:25 AM
#111

Jajamän jag ska hålla koll på dig! 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Hanna
1/19/15, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Jag tror att det har växt lite!!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
1/22/15, 1:20 PM
#113

Jamen se där, de har absolut växt! Så roligt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
2/1/15, 11:27 PM
#114

Vart lite dåligt med skrivande här! Tyvärr har en fisk dött, självklart den finaste (en av de gröna). Dock jagade de andra runt honom lite någon dag innan han dog, kanske visste de att han var dålig?

I vilket fall så fungerar allt annat, växterna växer som ogräs! Blivit lite bös på rutorna också, så tänkte fråga om det inte är någon fara att man skrapar bort det så att det hamnar i vattnet? Tänker så att det inte är väldigt noga med att försöka få bort det helt från vattnet. Går det att klippa av växterna och plantera den avklippta biten? Vissa når nästan ytan nu! Handlar om Rotala rotundifolia och polysperma.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
2/2/15, 10:33 AM
#115

Både rotalan och polysperman kan du nypa av där du önskar och plantera ner toppbiten. Det kallas för toppskott :)

Du kan skrapa bort det som kommit på rutorna när du vill, men det är till fördel att göra det innan ett vattenbyte för att minska chanserna att det kommer tillbaka.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
2/2/15, 8:13 PM
#116

Tack, då vet jag! Var det jag misstänkte med växterna, men bäst att fråga så att man inte har ihjäl dem. :)

Verkar som att det börjat dyka upp lite snäckbebisar i akvariet. Inget jag bryr mig om, men kommer att mosa de jag ser.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

72mm
2/2/15, 11:51 PM
#117

Jag har haft ett par zebra snäckor gående i mitt nystartade kar och de har gjort processen kort med alla alger på glaset. Alger på växter tar Amano-räkor hand om. Kombinationen fungerade utmärkt för mig och kan rekommenderas.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Hanna
2/3/15, 12:11 AM
#118

#117 Kommer dock att införskaffa andra räkor sen, så vill inte hålla på att pilla för mycket med olika arter i akvariet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
72mm
2/3/15, 12:26 AM
#119

Jo, jag tror körsbär eller cystal red äter alger nästan lika bra som amanos, med undantag av just glaset. Där verkar det vara snäckor eller malar som gäller.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/3/15, 8:31 PM
#120

#116 Vänta bara tills hela rutan är täckt! Då kommer du säga annat 😃

Jag fick skräpsnäckor nyligen också och skaffade tre helena snäckor som fick äta upp skräpsnäckorna. Snart har de ätit slut på allt och är redo för nya äventyr. Ifall att du ångrar dig!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
2/3/15, 10:43 PM
#121

#120 Här försökte jag låta positiv. 😭

Ja, det kanske skulle kunna vara något! Bara sett tre småttingar än så länge. Men snart smäller det väl. 😟

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
2/4/15, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Tror frogbiten har växt lite!! 😮 Rötterna var runt 5 cm när jag köpte dem.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
2/5/15, 8:10 PM
#123

Åh herre gud de måste ha tagit ett varv ner till botten och upp igen så lång som den där var!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
2/5/15, 9:02 PM
#124

#123 Hade den varit rak så, nu har de trasslat in sig lite lagom i de andra växterna. Men så får det vara för nu sitter de i alla fall still. 😉

Tänkte visa en före- och efterbild, men insåg hur kasst kameran var inställd så jag vågar inte. Får fixa imorgon. 🤫

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
2/5/15, 9:07 PM
#125

Haha😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Hanna
2/7/15, 1:19 PM
#126

Behöver bolla lite idéer.. Från början lyckades jag få en hane som simmade lite "intressant", men han verkade inte ha några problem och åt och var fin precis som de andra. Nu har han dock börjat se väldigt "sunkig" ut det senaste. Inte lika snygg i färgerna och ser ganska mager ut. :/ Han försöker verkligen få mat, men sticker därifrån så fort de andra kommer och ska ta den.

Mina tankar är nu om jag ska avliva firren.. Tycker som sagt inte att den ser ut att må något bra alls även fast den simmar och allt som den ska (kanske något "tröttare", men är väl förståeligt om man inte får man som man ska..). Mitt första akvarium och egna fiskar, men kan säga att nu förstår jag verkligen hur en mager fisk ser ut.

Tänkte bara kolla med er först om ni har några tips, men jag tror tyvärr själv att avlivning är det bästa för lillen och det är jag inte rädd för att göra om det skulle behövas.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
2/7/15, 10:15 PM
#127

Jag tycker du ska lyssna på din magkänsla. Ofta krånglar man till det med tankarna och kommer ifrån sin intuition, som brukar vara rätt. Avlivning behöver man ibland ta till som akvarist för fiskens skull. Känns det som att han mår dåligt och tynar bort så stöttar jag ditt beslut om att ta bort fisken. Som du också redan vet så är de väldigt känsliga de där guppys och endlers och för att vara den arten, så har den trots allt levt "länge" nu. Hur konstigt det än låter.. 

Det är också svårt att försöka medicinera såna här "lummiga" sjukdomar. Dels för att man inte vet vilken medicin man ska använda, och också för att arten är så pass skör att en medicin nästan kan göra mera skada för hela akvariet och de andra fiskarna i och med att bakteriekulturen slås ut av kemikalierna. 

Jag tycker det är viktigt också att man är säker på sin sak när man väl avlivar en fisk. För i efterhand är det så lätt att tänka "Kunde jag ha gjort någonting mer?" Tänk om jag gjorde fel?" och de tankarna är inte roliga att dras med. Jag kan inte se din fisk, men jag tror du gör rätt i att ta bort den i det här fallet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
2/8/15, 12:37 AM
#128

#127 Tack för svar, då får lillen somna in imorgon. Ser nog tyvärr ingen återvändo på detta. Har valt ut en avlivningsmetod som ofta dykt upp här på sidan, så garanterar att den kommer somna direkt (bara så att ingen blir orolig eller funderar över det).

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
2/8/15, 10:05 AM
#129

Lycka till Hanna!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
2/24/15, 7:58 PM
#130

Nu har jag haft mina guppys (de två som överlevt) i över 6 veckor!
Är det normalt att vara förvånad över att djuren lever? Haha.
Har läst så himla mycket om guppys som dör efter bara någon vecka, så är lite paff att de lever (peppar, peppar), dels för att det är första akvariet någonsin, och sen för att det är just guppys. 👍😃

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
5/6/15, 2:47 PM
#131

Liten update. Guppysarna lever vidare. 😂 Men jag är något galet trött på mina frogbit, snygga, javisst, men fyy vad de växer. Klippte av rötterna (eller vad det kallas) för tre veckor sedan och nu når de botten igen. 😕 Funderar på musselblommor istället, tycker de ser ut att växa lite mer kontrollerat?

Tyvärr har det inte hänt så mycket mer, ännu inte haft råd till några räkor jag vill ha, men har däremot köpt ett gäng amano som verkar må toppen.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
5/7/15, 9:43 PM
#132

Musselblommor kan även de få rötter som växer ner till botten. Däremot har jag inte haft frogbit själv och kan inte jämföra de två. Musselblommor har jag om du vill få tag på för att testa :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Hanna
5/23/15, 12:59 AM
#133

#132 Oj, helt glömt bort att svara! Köper gärna ett gäng musselblommor av dig nu när jag får min lön. :) Tycker att deras rötter ser lite bättre ut.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
5/24/15, 10:52 PM
#134

Ja det finns. Det är bara att skicka mig ett meddelande här på sajten när du är redo så ordnar jag det åt dig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
6/7/15, 2:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Liten (stor?) update!
Gjorde en ganska stor förändring vad gällde mina gamla invånare, nämligen att jag bytte ut dem mot det jag talade om först i tråden: killis!
Var på en reptilmässa för drygt en vecka sedan där jag fann ett antal killis till salu, fick se dem och blev helt kär och vips så hade jag 1.1 Aphyosemion gabunense (gabonkilli) med mig hem. 😃

Tyvärr är de inte så förtjusta i kameran, så har ingen bra bild på när hanen är utfärgad, men googla gärna för de är galet snygga! (Kan i alla fall bjuda på denna halvkassa bild jag bifogar i inlägget.)

Nu blir det ju dock inga snygga eller "speciella" räkor för min del, men har i alla fall ett gäng amano som städpatrull bland annat. 🙂 Får se om man skaffar sig ett räkakvarium längre fram!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lillyrod
6/7/15, 6:40 AM
#136

Killis är underbara i färgerna. Jag har funderat hit och dit på att köpa men inte kommit till skott. Hamnade på ett sidospår sist jag var inne på det och blev förtjust i goby med. Än har det inte blivit någon av dem pga att mina fiskar inte mår bra och jag kan inte komma på vad det är.

mimåne
6/7/15, 10:31 AM
#137

Vad roligt med lite förnyelse! Jag såg din annons på guppyherrarna, det satte igång misstankarna om att något var på gång :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
6/7/15, 12:40 PM
#138

#136 Vad tråkigt med dina fiskar Lillyrod! Ja, de är helt klart grymt fina, finns ju så galet många olika att välja mellan också. :) Hade jag haft fler akvarium hade jag garanterat köpt med någon annan art i samma veva.

#137 Hehe, jo, det kändes mest schyst om de fick flytta. Lämnade faktiskt in dem till lokala djuraffären då ingen visade intresse, så killisarna går som sagt helt själva. 🙂

Såg idag att hanen har färgat ut något otroligt nu efter en vecka! Ska se om han ställer upp på en bild. Tycker det är lite svårt att fotografera i akvariet då det blir sådan konstig brytning om man vinklar kameran fel.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Hanna
7/2/15, 3:31 PM
#139

Funnit i alla fall två yngel i akvariet nu! Jätteroligt! Det måste ju helt klart vara gabuneserna. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
[Jens]
7/2/15, 7:39 PM
#140

Intressant med gabuneserna och de går bra i ett 30 L ? Själv har jag funderat lite på dessa killis. Vad ställer de för krav? Tänker mest på temperatur, PH-värde ?

Upp till toppen
Annons: