Annons:
Etikettallmänt
Läst 1047 ggr
tlundegard
2014-12-19 15:51

Walstad - fula växter

Hej! Jag fixade om mitt akvarium till walstad med ganska mycket jord och blästersand ovanpå. Det har gått ett par veckor sedan dess, men mina växter vill inte ta sig! Jag har ganska hårt vatten (pH runt 8) och ett lysrör med reflektor (folie), men växterna trivdes nästan bättre innan jag bytte från grus till sand.. Jag vet att risken finns att vallisneria blir kvävd av sand, men även mina crypto, min svärdplanta och mina anubias blir fulare och fulare! Vet inte riktigt vad som kan vara fel, någon som har några idéer? Kan det vara brist på näring? Samtidigt så har jag ju ändå jord under så tycker ju att det borde räcka!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
tlundegard
2014-12-19 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sorry, glömde bilder!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
2014-12-19 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
tlundegard
2014-12-19 15:53
#3
tlundegard
2014-12-19 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
2014-12-19 15:55
#5

Mina växter har nog aldrig tidigare varit så ledsna och jag tycker ändå att walstad borde ha motsatt effekt..

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

mimåne
2014-12-19 16:11
#6

Vad jag kan se i bilderna så lider växterna brist på något. Det tror jag eftersom att det finns blad som "smälter" bort och tappar i färg. Hur stort akvarium har du, är det ett 110L ?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
2014-12-19 16:13
#7

Har du några algproblem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

tlundegard
2014-12-19 16:43
#8

Det är 65 liter. Nej, inga algproblem. Kanske borde köpa pmdd då och tillsätta? Samtidigt så vet jag att mina valle smälte bort när jag hade blästersand tidigare, men det var inte samma blästersand som nu och den här sanden har funkat med valle tidigare.. Tar vallisneria upp näring via bladen eller rötterna? Crypto har jag för mig tar näring från rötterna och det borde ju inte vara något problem när jag har jord.. Använder eldorados blomjord.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
2014-12-19 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har ganska mycket jord, men även mycket sand.. men försökte trycka ner växterna ända ner till jorden när jag planterade dem.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

[Quasadin]
2014-12-19 17:13
#10

Jag har endast grus och en av växterna har klarat sig galant sedan jag skaffade min kampis, som var för ca 2 månader sen..
Har du växtnäring?

mimåne
2014-12-19 17:55
#11

Så alltså växer varken växter eller alger. Det säger mig ännu en gång att det är näringen/lyset som är problemet. Hade växterna på något vis blivit kvävda eller dylikt p.g.a bottenmaterialet så hade du med stor sannolikhet fått alger istället. För något ska växa på den näring som finns där. Och näring kommer när man har levande djur i vattnet.

Vad tror du om det här?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

tlundegard
2014-12-19 20:16
#12

Jag har inte haft alger sedan jag startade karet förra året och då växte växterna.. Men det kanske är så :) tillsatte växtnäring i förrgår (tropica) så kan se om det händer något :) kanske får köpa pmdd annars! Men jag har levande djur i vattnet, har haft ganska mycket fisk redan från början! (Då jag hade dem sen innan)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

[Jens]
2014-12-19 20:41
#13

Vallesneria tar från rötterna däremot så undrar jag om det är 'luftigt' i jorden? Kanske rötterna kvävs?

Annons:
mimåne
2014-12-19 21:40
#14

Det är lite klurigt det här med växtnäring. Det är bra att tillsätta det rutinmässigt eftersom att lite en gång då och då snarare kan göra saken värre. Växterna anpassar sig efter de förutsättningar du ger dem och varierar du kraftigt med näring så hinner växterna inte anpassa sig. Då växer istället algerna på näringen du ger dem. Därför är det vanligt att det kommer lite alger också i början när man startar med en näring men då är det viktigt att fortsätta göda som man tänkt tills växterna börjar växa och ta över.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ehal
2014-12-19 23:33
#15

Vallis kan smälta bort vid omplantering till kar med andra värden har jag märkt. Den kommer igen dock, och då med friska blad. Kanske reagerar den på omplantering osv, att du har andra värden i vattnet nu osv.

tlundegard
2014-12-20 09:05
#16

JensW - i de beskrivningar som jag har läst om jordakvarier så står det att man ska platta till jorden, vilket jag gjorde.. Satte dessutom ner växterna efter sanden så tycker att jorden borde ha luckrats upp lite då.. Mimåne - problemet är som sagt inte alger. Kommer fortsätta tillsätta näringen en gång i veckan och se vad som händer. Men förstår fortfarande inte hur karet kan ha brist på näring, jag förväntade mig liksom det omvända!

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

mimåne
2014-12-20 11:28
#17

Att det är det som är felet vet jag ju egentligen inte, men utifrån dina beskrivningar så ser jag flera tecken som tyder på att växterna får antingen för lite näring av antingen ljus eller de näringsämnen som finns i vattnet och jorden. Jag kan inte se att du gjort något avvikande i hur du satt upp ditt walstad akvarium. Däremot så finns det ingen som känner ditt akvarium som du gör, har du en magkänsla om att ett visst område är problemorsaken så är det förmodligen också så. Lita på din magkänsla :) 

Kanske det är dags att byta ut lysröret?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: