Annons:
Etikettallmänt
Läst 750 ggr
Draken
2014-12-19 08:29

Kampfisk vs. snäcklingar

Har ett 40 liters akvarium där jag har massa nykläckta snäcklingar, samt några klasar som ligger på kläckning.

Jag skulle vilja ha lite liv i det akvariumet, och funderar på en kampfiskhane, men nu är frågan:

Kan jag ha en Kampfisk i det akvariumet utan att han äter upp snäcklingarna ? Har ingen aning om de ens äter snäckor 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
2014-12-19 11:18
#1

Jag tänker att det är lite  50/50. Jag vet att en del har kampfiskar med snäckor men av egen erfarenhet så vet jag också att spröten lever farligt med en sån här typ av fisk.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
2014-12-20 09:38
#2

det beror nog på vad du har för snäckor, jag har helenor med mina kampfiskar o det fungerar fint, det blir fler hela tiden så tror inte de äter dem, mn större snäckor som äpplen tror jag oxå lever farligt precis som mimåne säger, sen är det säkert väldigt individuellt från Kampfisk till kampfisk

Draken
2014-12-20 10:51
#3

Det är jätteposthorn  som är i akvariumet. De blir lika stora som äpplena.

Om jag nu chansar på att ha en Kampfisk, och det inte fungerar. Då skulle jag ju kunna flytta kampfisken isf. och ha något annat i 40 litern, men det är ju lite begränsat vad man kan ha där ;)

Men ni är ganska säkra på att Kampis inte äter upp snäcklingarna då ? Skalet är ju (som på de flesta andra snäckor) väldigt mjukt när de är nykläckta

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
2014-12-20 12:35
#4

100% säker kan jag ju inte bli tyvärr, om du köper en Kampfisk privat kan du kanske leta efter en vänlig sådan som går med andra fiskar etc utan att bita fenor, det finns ju väldigt snälla oxå, om du sen ser till att mata mkt så skulle jag våga säga med 99% säkerhet att det fungerar =)

Draken
2014-12-20 22:30
#5

D¨å tror jag att jag försöker, och det blir dessutom inte förns efter Jul och nyår, så då har även klasarna som ligger på kläckning hunnit bli några dagar, ett par veckor, så skalet har väl hårdnat något :) Vet inte exact hur lång tid det tar för skalet att bli hårt ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fjordell
2014-12-21 00:26
#6

En av mina kampfiskar är extremt aggressiv. Han går på allt som rör sig, och även sånt som inte rör sig, men liknar en fisk. Räkor slaktar han på en gång. Han står inte ut att ens se en färglös guppyhona eller ett färglöst yngel på 1,5-2 cm i ett glas utan att bli helt tokig. Han funkar med andra ord inte med någon form av liten mal eller ens räkor. Men snäckorna ger han blanka f*n i. Inte ens äppelsnäckornas långa spröt är intressanta för honom. Posthornen får också vara ifred. 

Så jag tror nog att det ska gå bra. Det krävs nog rätt bra med otur för att lyckas skaffa en Kampfisk som inte ens kan vara med snäckor utan att skada dem.

Annons:
Draken
2014-12-21 11:26
#7

tack Fjordell. Det får mig att hoppas att det kanske skall gå bra :)

Det kommer bara att vara snäckor i akcvariumet, förutom kampfisken.

Men visst fungerar det med 40 liter till en Kampfiskhanne ? Det är inte för litet eller så ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2014-12-21 12:00
#8

Nu kommer jag och blandar mig i också.. :) 40L fungerar utmärkt Rovfisk!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2014-12-21 12:21
#9

Du får blanda dig i så mycket du vill 👍 det är bara bra. Så man får fler åsikter, då blir det rätt från början 👍

vad bra att det fungerar med 40 liter, vill absolut inte ha fisk i för litet akvarium, speciellt med tanke på att jag själv brukar  vara väldigt kritisk mot andra som har för stora eller för många fiskar i ett akvarium 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2014-12-21 12:25
#10

Det var snällt, rovfisk :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: