Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1687 ggr
Fjordell
2014-12-18 16:16

Älskade, hatade guppy

Jag måste bara gnälla av mig lite. Jag är så leds på det här. 

Mitt under medicinering mot någon form av parasit i guppykaret (igen) så dyker även svamp upp på dessa färgglada fiskar. Medicinen (Medimor) ska ta både parasiter och svamp bland annat, så nu kör jag till omgång med medicin.

Jag har ett 50-tal yngel på uppväxt i eget kar, som också medicineras eftersom de från början också kommer från de stora guppykaret. Så mitt hopp ligger ju hos dem. Överlever de så kan jag börja om, och hoppas på att jag inte behöver köpa in nya Guppy överhuvudtaget efter det, och bara låta dem sköta multipliceringen på egen hand. Mitt magenta- och moscowprojekt blir det ju antagligen inte heller något av.

För att kunna ha guppys som lever så bör man ju satsa på privatodlat. Men det kan jag inte, eftersom det inte finns någon som odlar häruppe i norr. Jag har bara grossister att välja på.

Biter inte medicineringen nu så kommer jag att avliva resterande av mina vuxna Guppy, och låta de kvarvarande ynglen växa upp i karet. Bryter något ut även där så ger jag upp helt. Då blir det aldrig mer Guppy. Aldrig!😢

Då tömmer jag karet på Corydoras också, och låter två Ancistrus vara kvar, och börjar istället med att försöka starta upp ett sällskapskar för kampfiskhonor. Jag önskar jag kunde ha kvar Corydoras där i, men de vill inte ha så varmt som kampfiskhonorna vill ha.

Jag har hållt på med dessa sjuka Guppy i 1 års tid nu. Jag har inte velat ge upp, utan medicinerat och börjat om, medicinerat och börjat om. Men envishet räcker tydligen inte så långt vad gäller dessa Guppy. Jag trodde det skulle gå, men jag hade visst fel.

Annons:
[Twiggys]
2014-12-18 17:03
Fjordell
2014-12-18 17:04
#2

#1 Du syftar på Aeneus? Jag har Corydoras panda och paleatus i karet, och de vill inte ha mer än 25 grader, tyvärr.

[Twiggys]
2014-12-18 17:08
#3

Ställ doppvärmaren på 25 då, det tål både kampfiskar och malen :)

Fjordell
2014-12-18 17:24
#4

#3 25 grader inte optimalt för kampfiskar i längden, de klarar sig i det, men mina hanar trivs då bäst kring 27-28 grader :/ Jag har även aeneus i guppykaret i dagsläget, men de ska en annan ta över då jag bara tänkt fortsätta med panda och paleatus albino :)

[Twiggys]
2014-12-18 17:39
#5

Jag har inte märkt att min Kampfisk har haft för kallt, hur ser du det?

Fjordell
2014-12-18 17:53
#6

Mina trycker ofta vid doppvärmaren och simmar inte runt så mycket som de annars brukar när de tycker det är för kallt. De blir rätt sega av sig. Vid 27-28 grader är de aktiva och kan vila lite överallt i karet, inte bara vid doppvärmaren :)

Kampfiskar har dessutom lättare att drabbas av sjukdomar i lite kallare vatten.

Annons:
[Twiggys]
2014-12-18 20:20
#7

Ok, min är överallt i akvariet.. Har haft honom i ca 1,5 år så det är nog lungt ^^

Fjordell
2014-12-18 20:24
#8

#7 Då verkar det funka bra för honom. Alla kampfiskar är ju trots allt individer :)

mimåne
2014-12-18 20:37
#9

Det var tråkigt att höra Fjordell men jag förstår dig absolut.

Fast du var ju så glad för dina nya guppys… 😢

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
2014-12-18 21:56
#10

#9 Mjo :( som tur är verkar de nyaste grabbarna ännu krya. Det är moscow blue-honorna jag fått av en vän och de två fantastiska magentahanarna som drabbats av sjukdom, plus en endlerhona från DM. Jag hoppas verkligen att hanarna klarar sig ur det här, men ja, vågar inte tänka alltför mycket på det. Känner mig rätt härdad nu när så många av mina favoriter redan gått bort.

mimåne
2014-12-18 22:14
#11

Jag håller tummarna ändå! Jag vill så gärna se din odling lyckas och att du får en stark stam. Det hade varit så kul.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
2014-12-18 22:43
#12

#11 Det vore fantastiskt att få den stabil. Lyckas jag nu rädda åtminstone ett 20-tal av ynglen så är jag nöjd så, då kommer de att få växa upp och själva sköta fortplantningen utan att jag tillför någon ny Guppy. Alla yngel jag har nu kommer ju från olika kombinationer och linjer så behöver inte oroa mig för inavel i det första taget :)

mimåne
2014-12-19 11:05
#13

Det låter som en bra plan, jag hoppas för allt jag går för :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Fjordell
2015-01-02 04:15
#14

Nu är alla vuxna honor väck, och kvar är bara 4 av de snygga hanarna från Rolles, samt ett gäng nya yngel som en av de sjuka honorna hann föda innan hon dog.

Samtliga dessa ska en vän få. Hon ska sätta dem i karantän och se om hon lyckas rädda någon av dem, för jag ger upp nu. På riktigt. Jag orkar verkligen inte mer nu.

Att jag nu beslutat mig för det här beror på att jag plötsligt fått möjlighet att köpa kampfiskhonor från Embra, som hon dessutom hade möjlighet att ordna transport åt till Skellefteå nästa vecka, så det blir 4 fantastiskt vackra kampfiskhonor som ska flytta in i 110 literskaret.

Innan dess ska jag flytta bort guppysarna därifrån, samt fånga in många (vet inte hur många de är nu) Corydoras aeneus som ska bli omplacerade. Samt Corydoras panda som ska få flytta tillbaka till slöjstjärtskaret nu när de ändå vuxit till sig lite, samt några Corydoras Paleatus albino som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med ännu, så de får också flytta in hos slöjstjärtarna tills vidare. Sedan ska jag riva upp alla växter, alla rötter.. allting! Och sanera det. Bort med skräpsnäckor, bort med allt. Och därefter starta om karet innan kampfiskarna anländer.

Exakt 1 år har jag nu kämpat med guppysarna i det där karet.🥵 Och vad är det vi säger… nytt år, nya möjligheter!

HeidiH
2015-01-02 07:29
#15

Vad jobbigt med allt strul! Men så roligt med en nystart!! Är själv sugen på kampfiskar men att odla dem kräver mer tid än vad jag har. Hoppas verkligen att allt går bra nu!!

HeidiH
2015-01-02 07:29
#16
mimåne
2015-01-08 11:40
#17

Även om det är väldigt tråkigt att det inte blev som du ville med Guppy så blir jag ändå glad av ditt inlägg fjordell. Så roligt att du vill satsa på kampfiskar! De finns det verkligen ett behov av och jag ser så mycket fram emot att få ta del av detta äventyr. Det ska bli riktigt roligt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
2015-01-08 15:40
#18

#17 Det ska bli riktigt kul att börja om och ha något att sträva mot. Mina två närmsta akvaristvänner här i stan ska dessutom också börja med Kampfisk, så vid eventuell odling kommer vi att kunna samarbeta.

Jag har nu startat en projekttråd för omstarten av f.d guppy- och corydoraskaret på 110 liter: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54ae9663ce12c4654600425e-projekt-omstart-av-110l

mimåne
2015-01-08 19:20
#19

Nämen så trevligt! Hobbyn blir så mycket roligare när man har någon vän att dela den med. Men smitta inte mig med en massa vackra inspirerande Kampfisk bilder sen bara 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
2015-01-09 20:19
#20

Idag skulle vi ha hämtat mina 4 honor, och vännernas 2 hanar i Skellefteå. Precis innan vi skulle börja fara fick vi meddelandet att alla 6 fiskar dött. Anledningen var att odlarens syster lämnat kvar fiskarna i bilen över natten, och inte kollat dem innan hon for så att de var okej. Hon trodde att det skulle gå bra då de hade heatpacks. Så det upptäcktes först av den andra kampfiskodlaren som tog emot fiskarna i Umeå, innan hon skulle mot Skellefteå och möta upp oss. Stackarna har alltså frusit ihjäl…

Vi blev väldigt besvikna, och ledsna såklart. Men vi beslutade oss för att åka ner till Skellefteå ändå, för att få tänka på annat. Sista stoppet blev Arken Zoo, och där hittade jag 4 underbara CT honor, ena kompisen tog 2 honor, och den andra hittade en CT hane hon ville ha. Så vi kom inte hem tomhänta.

Lyckligtvis ska Embra själv uppåt landet i juni, och kan ta med sig fiskar själv då. Så förhoppningsvis hittar vi alla några skönheter vi vill ha. Kommer dessutom kunna spara ihop lite mer pengar tills dess också så man kanske har råd att köpa hem ännu fler när man ändå har chansen.

Annons:
[Jens]
2015-01-09 20:24
#21

Men så du säger. alla fiskarna dog!… så ledsen man blir =(

Sarah E
2015-01-09 21:03
#22

Men usch så ledsamt :(

Fjordell
2015-01-09 21:40
#23

#21 #22 Verkligen. Tråkigt för oss, men värst var det ju förstås för fiskarna som fått lida så. Det var ju lite slarvigt gjort av hon som körde, men hon visste inte bättre och ja, det är väl den mänskliga faktorn helt enkelt.

Men jag försöker att vara positiv och se på saken som att det antagligen fanns en mening med att det gick som det gick. Jag får stå ut i 4 månader till, sen har jag chans att få upp lite fina kampfiskar igen. Det är kul att ha något att se fram emot!

mimåne
2015-01-10 11:42
#24

Det var verkligen olyckligt men jag tror också på ödet och att det finns en mening med det ändå. Kul att ni alla hittade trevliga kampfiskar i skellefteå ändå. Finns det många trevliga butiker att besöka där? Jag har faktiskt aldrig varit dit..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2015-01-10 11:58
#25

Vad tråkigt med guppyna, men roligt att du vill prova på något nytt.

Själv har jag aldrig lyckats med "butiksguppy" men mina endlers (har 2 olika stammar) har jag inga problem överhuvudtaget med. de är friska och krya och ynglar av sig. :)

Måste gå in i din nya tråd och följa en evt. kampfiskodling :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fjordell
2015-01-11 17:44
#26

Det finns 3 butiken med akvarieavdelning i Skellefteå. Arken zoo, Nordh's zoo och Djurens värld. Ingen av dem har något jättestort utbud dock.

Jag är riktigt taggad på att börja med kampfiskar på riktigt. Men innan det går bra ska man tydligen gå igenom en hel del motgångar. Och än var det inte klart med den biten. Alla 6 inköpta kampfiskhonor (mina 4, vännens 2) har dött inom loppet av 2 dygn efter inköp. Alla förutom en betedde sig helt normalt efter inkoppning. Den ljusaste honan var seg redan i påsen, och hon var alldeles stilla efter inkoppningen. Hon dog efter bara ett par timmar. Samma med kompisens ena hona. Sen har de dött en efter en. Idag dog den sista honan.

Alla vattenvärden var bra, temperaturen var bra. Men något utlöstes i samband med flytten. Något som tog ihjäl dem. Vi får givetvis pengarna tillbaka från butiken, men det är otroligt tråkigt att mista så vackra fiskar man verkligen fastnat för. Vila i frid, mina små damer <3 

Just nu vet jag inte hur jag ska gå vidare, i juni vet jag ju att jag har kampfiskhonor igen. Men 110 litarn står helt tom nu, förutom 4 Ancistrus som går där. Men annars är det helt dött. Känns konstigt.

Lillyrod
2015-01-11 17:47
#27

Men fy vad tråkigt!

Annons:
Fjordell
2015-01-11 17:51
#28

#27 Verkligen. Man blir väldigt otaggad på allt när det blir såhär. Jag gör allt enligt konstens alla regler, ändå går allt snett!

Sarah E
2015-01-11 18:39
#29

Maximal otur!! Fy så trist! Synd på de vackra honorna. Hoppas du inte kastar in handduken .

[Jens]
2015-01-11 18:51
#30

Jösses, men hur kan det gå så fel? Nånting måste det ju ha hänt och det måste ju utredas. En Kampfisk är trots allt en tålig fisk så jag kan inte förstå vad de dog av?

Vad tror du orsaken var?

Fjordell
2015-01-11 22:24
#31

#29 Ja, det tog hårt på oss. Men det är sånt man får ta, bara det att det blivit väldigt mycket på kort tid.

#30 Murphys lag. Blev bara alldeles för mycket på en gång. Jag, Embra och några andra kampiskodlare har gått igenom allt som går att gå igenom. Vi har gjort allt på rätt sätt. Det fanns inget sätt för oss att rädda dessa fiskar. Ja, möjligtvis hade de levt lite längre om de inte blivit flyttade. Men något bröt ut i samband med flytten. Alla har uppvisat samma beteende strax innan döden. De blev helt stela och inaktiva på väldigt kort tid. Sedan dog de på bara några minuter efter att inaktiviteten trätt in. Antingen kan de vara importer som vuxit upp i antibiotika, eller så kan de ha haft flagellater som kort och gott ätit upp fisken inifrån. Detta kan ligga latent, och så förökar de sig okontrollerat vid stress. Det är vad Embra tror. För friska var de inte.

Som du säger är kampfiskar tåliga. Väldigt mycket tåligare än t.ex Guppy.

Maximal otur!

HeidiH
2015-01-11 22:31
#32

Åh vad tråkigt:(

[Jens]
2015-01-12 06:07
#33

Fruktansvärt! Lider verkligen med er allihopa för det är så tråkigt när sådant händer.

Draken
2015-01-12 08:00
#34

Vad tråkigt :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
2015-01-12 10:47
#35

Men herregud, igen! Med kampfiskar?! höjden av otur.. Jag som var så glad för din skull att du hittade trevliga honor trots det förra bakslaget.

Men om du kan tänka dig butiksköpta kampfiskar så kanske du kan beställa här i piteå, det har ju fungerat för dig förut att köpa därifrån? Så du har någonting att pyssla med fram tills i sommar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
2015-01-12 12:54
#36

Ja, det är otroligt tråkigt. Dubbla bakslag. Totalt 12 kampfiskar som dött bara under helgen. Vi ska nog till Skellefteå igen i slutet av veckan, Arken Zoo meddelade att de har nya kampfiskhonor påväg. Så jag hämtar 4 nya honor som jag hoppas ska vara krya. Jag ska nog våga chansa då jag denna gången åtminstone vet att de inte hinner vara i butiken speciellt länge. Tydligen har fler av honorna som var kvar i butiken också dött, så uppenbarligen var det ju något som låg och lurade.

Så planen är att hämta fyra honor därifrån, och avvakta och se så att de är friska och krya, sedan beställa några till via DM här i stan. Jag har ju plats för ett större gäng i 110 litarn speciellt då jag inte har någon annan fisk som tar upp simyta.

Det brukar inte vara något större problem med kampfiskar köpta i butik, de är ju inte som t.ex Guppy på den biten. Så det känns uteslutet att det blir mer otur nu, det räcker för ett bra tag framöver😃

mimåne
2015-01-12 20:22
#37

Hoppas för guds skull det inte ligger kvar något och lurar i skellefteå då! 😐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
2015-01-12 22:19
#38

#37 Hoppas verkligen inte det. Därför vågar jag inte heller skaffa fler förrän de fått bo in sig i några veckor. Det vore väldigt tråkigt att förlora fler fiskar. Sen är det inte väldigt ekonomiskt att köra 14 mil ToR varje vecka ;)

Upp till toppen
Annons: