Annons:
Etikettmalar
Läst 1867 ggr
The Animallovers!!!
12/10/14, 7:01 AM

Mata Otociclus

Hej! Jag har köpt fyra ottosar till mitt ca 60 l akvarie. Jag har också köpt algtabletter till dem… Men bör jag la i en tablett igår så hittade de inte den, istället hittade de andra fiskarna den. Jag la i tabletten när karet var släckt. Hur ska jag gör så att de får i sig tillräckligt?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
YellowKiwi
12/10/14, 7:04 AM
#1

Jag har också problem med det här, följer.

mimåne
12/10/14, 11:27 AM
#2

Vad har du för fiskar?

Mitt tips är att ge otocinclusen grönsaker. Det räcker till alla som vill smaka :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
12/10/14, 3:18 PM
#3

Japp det ska jag också testa. Tack för svar:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[Jens]
12/10/14, 3:48 PM
HeidiH
12/10/14, 5:51 PM
#5

Grönsaker är att föredra! Kan ligga i över natten så hinner de äta.

[Jens]
12/10/14, 7:30 PM
#6

Broccoli kan ligga över natten åtminstone för det är ingen fara men låt inte brysselkål ligga över natten för det luktar f-n dagen efter =) Läser du länken jag skickade ovan så smaskar de på mycket gott.

Annons:
Bjallstal
12/11/14, 2:24 PM
#7

Mina ottosar äter än så länge ingenting mer än alger antar jag eftersom de överlevt ca 8 veckor utan att i alla fall när jag tittat ätit av varken grönsakerna eller maltabletter. Bara sniglarna och rasbororna som går på maten….

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

The Animallovers!!!
12/11/14, 6:19 PM
#8

Nu har en av mina ottosar dött… Snyft! Vadar jag gjort för fel egentligen? Jag har i och för sig märkt att just den har varit lite slöare än dem andra… Arr jag som trodde att detta skulle gå så bra fast det gjorde det ju inte.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[Jens]
12/11/14, 6:34 PM
#9

Ottosar är väldigt känsliga även för miljö-ombyte så det kan vara en orsakerna och då är det viktigt med att koppa in fiskarna i en ny miljö. En annan orsak kan vara att den var redan dålig när du fick den ifrån affären. En annan orsak kan vara mobbing. Det finns många orsaker till att den har dött vilket är tråkigt att höra.

Aristarcos
12/11/14, 7:02 PM
#10

Min första dog också, men den vägrade äta algerna insåg jag för sent, var tvungen att mata med grönsaker nu med andra omgången, de äter ibland liiite alger, men mest av grönsakerna :/ Så de gör inte alls den nyttan jag ville.

Bjallstal
12/11/14, 7:33 PM
#11

Beteendemässigt någon som vet om det är skillnad på viltfångade och framavlade?(om framavlade ens finns) just med tanken på hur olika kinkiga dem är med maten och algätande. Mina är viltfångade och rör inte vilka grönsaker jag än provat hittills, men överlever ändå utan att magra…

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Denna kommentar har tagits bort.
The Animallovers!!!
12/11/14, 9:53 PM
#13

Jag har inte sett mina äta varken algtabletter eller grönsak. Idag testade jag att lägga i sallad men den har de he rört ön vad jag har sett men de kanske äter när jag inte ser. Nu har jag tre kvar. Behöver jag köpa så att de blir fyra igen eller de "plågas" inte med att bra vara tre? #9 ja den var lite lugnare och slöare än dem andra i affären också.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
mimåne
12/11/14, 10:36 PM
#14

Något som också är viktigt att tänka på med otocinclus är Temperaturen på vattnet. De vill ha lite kallare vatten och trivs inte i det vanliga 27-28 gradiga akvariet. Blir det för varmt så blir de slöa och kan gå bort. 

Vilken otocinclus art är det ni har, ni som haft problem med matningen och att individer dött?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
12/12/14, 7:50 AM
#15

Otocinclus vittatus har vi, jag tror det är den iallafall. Vilken temperatur ska vattnet ha då?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Bjallstal
12/12/14, 1:27 PM
#16

Mina går i 25 grader och verkar trivas väldigt bra med det :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

mimåne
12/12/14, 2:32 PM
#17

Läser man på zoopet om vittatus så vill den enligt sajten ha mellan 21-25 grader. Jag tror inte man bör överskrida upp till 27-28.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
12/12/14, 4:12 PM
#18

Okej tack. Så de är alltså så känsliga med temperaturen att de inte klarar 1-2 grader mer för då blir de slöa? Men hur ska jag få dem att äta och hitta maten? 🐠

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Lillyrod
12/12/14, 4:23 PM
#19

Om de vill ha det du bjuder på så hittar de maten. När jag lägger ner broccoli så lägger jag alltid på samma plats varje gång. Det brukar ta någon minut sen kommer första smygande. De känner på lukten att det finns mat. Koka den så den blir riktigt mjuk. Är den för hård (som vi vill ha den) kan de ha svårt att få något i sig.

The Animallovers!!!
12/14/14, 5:37 PM
#20

Okej tack för svaren. Vill ju så gärna att de ska trivas och göra rent men just nu känns det som om de inte äter upp så mycket alger och skit men de kanske fortfarande måste komma till rätta(?) hur ska jag göra så att de äter och får stora tjocka magar? Något tips på mat som ers ÄLSKAR? Tack:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
HeidiH
12/14/14, 6:11 PM
#21

Mina förra var galna i broccoli.

mimåne
12/14/14, 6:40 PM
#22

De godaste mina vet är Räkmix, broccoli och brysselkål.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
12/14/14, 10:28 PM
#23

Broccoli verkar vara en hit, ska testa det

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
12/18/14, 2:54 PM
#24

Så ska jag skita i algteabletterna helt och bara köra på grönsaker typ två-tre ggr i veckan och tabletterna till de andra fiskarna för dem verkar gilla det?;)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
12/20/14, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Putt! Nu verkar mina ottosar må lite bättre, temperaturen ligger på 24-25 och de andra fiskarna mår toppen som vanligt! Jag bifogar en bild på mitt akvarium, är det något som jag skulle kunna förbättra med mitt akvarium? Jag ska köpa lite fler växter snart.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

HeidiH
12/20/14, 4:59 PM
#26

Köpte tio ottosar förra torsdagen. På tisdagen jade tre dött. De vägrar att smaka något jag lägger i. Har provat brysselkål, broccoli, zucchini, sockerärta..maltablett… De är inte intresserade alls. :( Och de är lite smala. Jättetrist då jag alltid upplevt dem lätta. Får se vad som händer!

mimåne
12/20/14, 5:06 PM
#27

Åh vad grönt och vackert akvarium The Animallovers!!! .

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
The Animallovers!!!
12/22/14, 8:01 AM
#28

#26 så synd. Jag har ju lite samma problem mwn bara en ha dött. Jag som trodde att dem också var väldigt lätta och så för jag har bara läst bra om dem. #27 tack! Jag är väldigt glad över det nu ska bara få ottosarna att göra sitt jobb och börja äta lite mer!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

HeidiH
12/22/14, 4:17 PM
#29

Provade idag ärtor. Men icke… MEN jag såg en mal faktiskt tugga i sig lite av en tablett! :)

Upp till toppen
Annons: