Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 780 ggr
Ehal
11/28/14, 9:56 PM

Tips på lämpligt sällskap?

Mitt palettciklidpar tar det här med yngelvård på största allvar. Särskilt hanen har blivit enormt aggressiv mot andra fiskar. Flyttade ur paletterna + yngel ur 180 l kar då paletthanen inte tålde ens se siamesiska eller pansarmal utan bara anföll. I nya bostaden gått med svart neongröna och Sorgmanteltetra. Men nu när de börjar släppa ynglen lite mer fritt är sorgmanteltetrorna tydligen en nål i ögat på paletthanen som inte gav dem minsta ro utan bara jagade. Detta trots att terrorns gick högt upp i vattnet. Verkar som storlek triggar ändå, trots de inte är i samma nivå av vattnet. Finns det nåt man skulle kunna tänkas ha som inte drar på sig paletthanens vrede? Känns lite trist bara ha ett par paletter i karet..

Annons:
HeidiH
11/29/14, 10:50 AM
#1

Svårt det där måste jag säga…. Verkar ju ogilla allt som rör sig.

[Jens]
11/29/14, 11:12 AM
#2

Jag tror det bästa är att de är för sig själva i ett kar för hanen har bestämt sig att hata allt och alla. =) Det är ganska så vanligt när det gäller palettciklider. De är vackra men en av orsakerna till att jag inte köper dem igen är på grund av deras aggressivitet.

Draken
11/29/14, 11:37 AM
#3

Paletterna är mycket aggressiva när de har yngel. Jag hade ett par i mitt stora akvarium (720 liter) och de käppjagade även vuxna centralamerikanska ciklider.

Men det kan vara individuellt också, jag har en hane och två honor i hörnan, paret har yngel nu, och visst är de agrressiva, men de är inte så att de tuggar på de andra, det är mest att de jagar bort dem om de kommer för nära :) I det karet har jag Praktbarb, Glasmalar (indiska och afrikanska), pansarmalar och Clownpleco, samt en ensam Eldstjärt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ehal
11/29/14, 5:11 PM
#4

Tänkte om kanske ett stim med någon liiiiiten fisk kunde gå, eller blir de uppätna då? Siamensis retar mest av allt, blotta åsynen och det är krig. Sorgmantlarna irriterar men de svarta neonerna och kerritetrorna får vara mer ifred. Så någon slags urskiljning tycks han ha, än… Hur stort/litet Kan ett palettpar gå i? Känns som sagt lite trist om de ska ha ett helt 125 l för sig, så trivs de fint i ett mindre själv kanske de ska få ett eget mindre kar?

Ehal
11/29/14, 5:11 PM
#5

Såg hur mycket stavfel det var i första inlägget, jäkla autocorrect!

[Jens]
11/29/14, 5:41 PM
#6

Äsch då, ingen fara alls med det för man förstod ju ändå vad du ville fråga om =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: