Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1053 ggr
Millan_J
11/1/14, 11:31 AM

Röd zebra bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Nu har jag haft cikliderna i 1½ mån. Mina Röd zebra verkar inte göra annat än att tugga. Först var det ena honan och nu är nästa snart på g. Jag får inte upp henne ur karet. Vill inte stressa henne heller. Förra gången spottade honan ut dom när jag försökte få upp henne. Trodde att alla var döda, men nu vet jag att i alla fall tre yngel överlevt. De är nu ca ½cm. Så det är ju inte bara att tömma mitt akvarium på sten, för då blir väl de små garanterat mat. Nån som har tips? Funderar på att låta naturen sköta sitt. Har en djuraffär som gärna köper av mig, men jag odlar ju inte fisk på det sättet…än åtminstone.

Skulle ju vilja möblera om i karet, men jag vill inte störa dom heller.  Fortsätter dom såhär kan jag ju aldrig fixa det som jag vill ha det. Vad tycker ni jag ska göra?

Det är ju ett angenämt "problem". De verkar ju trivas, det är jag som skulle vilja ha det lite annorlunda…

Biden är inte den bästa, men ni kanske ser honan. Maneten ville barnen ha, jag måste dock erkänna att jag börjar vänja mig och tycker nu inte att den är så hemsk.

Sen en annan fråga, nån som vet vad den blå cikliden till vänster är för nåt? Fick med den sist, vet dock inte vad det är för sort. Han vill väl kanske ha en kompis…

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

Annons:
mimåne
11/1/14, 2:33 PM
#1

Först måste jag bara få säga vilken snygg super rot du har! Den ser ut att vara skonad från svarta fläckar.

Det verkar som att du har tre alternativ.
1. Strunta i tuggandet + yngel och gör som du själv vill. Plocka bort inredning samt fiskarna och sedan möblera om.
2. Strunta i din egen vilja och låt dem tugga och yngla ifred.
3. Hoppas på att det kommer ett tillfälle utan tuggande och yngel då du kan göra om istället.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Millan_J
11/1/14, 4:43 PM
#2

Tack. Ja den är röd och fin, inga svarta fläckar alls vad jag sett.  🙂

Plockade bort sten i halva när jag försökte få upp honan, men det hjälpte ju föga…

Låter det vara en stund. Tycker synd om de små. Det är ju egentligen ingen brådska, men det är ju kul om det skulle bli så där som man sitter och planerar att det ska bli. Vill få till wow faktorn. Nu är det "bara" ett ok kar… med fina fiskar i. Men jag har som sagt inte brådis. Det är ett långtidsprojekt och det får väl växa fram allt eftersom.

Det jag är mest bekymrad för är regnbågshajen. En elak liten sak. Han passar inte in heller. Har inget annat kar som den passar i heller. Min sambo gillar den, annars hade jag givit bort honom. Så diskussionerna fortsätter här hemma.

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

mimåne
11/1/14, 7:39 PM
#3

Jag vet hur det är.. Akvariet blir aldrig färdigt.
Men det är väl en tjusning det också. Man håller sig sysselsatt och funderar ständigt på vad man ska ändra, flytta, ta bort och lägga till.
Men det är riktigt besvärligt när man ska ha tag på någon fisk, för verkligen all inredning ska ut och en stor håv är nödvändigt om man ska ha en chans mot de snabba fiskarna.

Jag brukar säga att Det som kommer ner i mitt akvarium, kommer aldrig upp igen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

CarlMH
11/2/14, 1:36 AM
#4

Låt nån sten ligga kvar bara så ynglen kan gömma sig de brukar vara snabba på att flytta sig …. flyger iväg som ett skott här hemma om jag lyfter på stenar. Brukar alltid överleva någon i varje kull dom blir stor även fast de är kvar bland de stora. Just rödzebra är väldigt vanlig så tror inte du miljonär på att sälja dem :-)

Millan_J
11/2/14, 9:31 PM
#5

#4 Det är inte syftet heller. De fiskar som är i karet fick vi med när vi köpte det. Snarare en backup så att man inte överbefolkar eller att det blir inavel. Trevligare att veta att man kan ge bort eller sälja kontra att behöva ha ihjäl dom.

#3 Ja absolut, på det sättet tröttnar man inte heller. 🙂

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

Millan_J
11/3/14, 5:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Lyckades fånga en liten rackare på bild…

Ursäkta kvalitén och att de som vanligt är åt fel håll

Med vänlig hälsning

Millan  Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: