Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 973 ggr
Mundis
2014-10-31 12:55

För många fiskar?

Hej! Jag ska om ett tag eventuellt få mitt första helt egna akvarium på 105l. Jag har en idé av vilka fiskar jag vill ha i men jag vet inte riktigt om det fungerar, jag vill ju att fiskarna ska ha det bra. Jag har också några frågor om de olika fiskarterna. De fiskarna jag funderar på: (jag vill gärna ha relativt lättskötta fiskar eftersom jag inte är så jättevan vid att sköta ett akvarium själv) Mina föräldrar (som haft många akvarium själva) kan förstås hjälpa mig. 1 eller 2 Betta imbellis (fredlig kampfisk): Jag hittar ingen bra info om att odla dem, någon som har något tips? 1 ancistrus: De ska ju ha en rot, fungerar det med en gammal mangroverot som legat uppe på vintern ett tag eller ska jag köpa en ny rot? Några stimfiskar, kanske citrontetror?: någon som vet någon fredlig stimfisk som inte är så livlig att den kommer störa de andra fiskarna för mycket och som inte biter i bettans fenor? 5 endlers (från början men de förökar sig ju som bara den): Kommer bettan känna sig hotad av deras färgglada fenor? Några räkor Är det för mycket fisk, precis lagom, eller kan jag ha något annat också? Om jag kan ha de här fiskarna, vad ska jag då mata med? Jag vet att bettorna behöver mycket protein och ancistrusen som jag redan har brukar jag mata med algtabletter.

Annons:
[Udoon]
2014-10-31 22:00
#1

kan vara bra att tänka på om du ska ha räkor att får den plats i fiskens mun så kan den mycket väl hamna där i förr eller senare😃

Mundis
2014-10-31 22:21
#2

#1 Jag förstår det men jag tänker bara släppa i fullvuxna räkor där. :)

mimåne
2014-10-31 23:22
#3

Jag ställer mig alltid lite tveksam till kampfiskar. Det brukar rekommenderas att man håller dem ensamma, eller åtminstone att man är inställd på det till en början. Ibland kan det visa sig att individen inte är så värst aggressiv men det är väldigt individuellt och generellt sätt så är en Kampfisk aggressiv. Då passar de varken med någon av de andra arter du nämnt.

Några stimfiskar exempelvis citrontetror kan hållas ihop med endlers, Ancistrus och räkor i större storlek. Det kan finnas en möjlighet att citrontetrorna skulle vilja nafsa på räkorna om de är i storlek för dem. Mycket gömställen behövs för att räkorna ska känna sig trygga och våga visa sig. 

Ancistrusen vill gärna ha lite grönsaker och även räkorna, endlers och citrontetror kan äta samma mat, t.ex frysfoder.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
2014-11-01 16:37
#4

#3 Jag tänkte ha en hane och en hona, separerade i varsitt akvarium, om hanen inte kan gå i det större så kan honan gå där och hanen i det mindre. Jag kommer ha mycket gömställen, mycket växter och så tänker jag bara släppa i fullvuxna räkor :) Men skulle jag kunna ha något mer t.ex ett gäng otocinclus eller pansarmalar eller blir det för mycket?

mimåne
2014-11-01 19:32
#5

Jag tycker nog att det är ganska fullt som du planerat nu. Men du skulle ju kunna ta bort exempelvis endlers och lägga till otocinclus?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
2014-11-01 20:43
#6

#5 Det skulle jag kunna göra :)

Annons:
Mundis
2014-11-02 17:08
#7

Finns det någon otocinclusart som är mer lättskött, eller kanske någon som är mer lättlekt? Jag hörde någonstans att de var näst intill omöjliga att odla i akvarium, gäller det alla arter?

HeidiH
2014-11-02 17:56
#8

Alla ottos har samma önskemål och skulle tro att alla är svårlekta. Men en helt underbar fisk!

Mundis
2014-11-02 18:01
#9

#8 Jaha, för det fanns ett par med lägre svårighetsgrad, men de kanske är väldigt svåra att få tag på?

Mundis
2014-11-02 19:57
#10

(På zoopet, glömde att skriva det :P)

mimåne
2014-11-02 20:27
#11

Jag skulle nog vilja påstå att de alla är mer eller mindre svåra att få till lek på i akvarium. De mer ovanligare arterna behöver antagligen beställas och är förmodligen också dyrare i pris.. En stimfisk är inte så kul att köpa om den är dyr :p

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mundis
2014-11-02 20:39
#12

#11 Jag ska nog fråga i djuraffären vad dom har inne/har möjlighet att beställa hem, om den är svårtolkad finns det nog inte någon som säljer privat heller.

mimåne
2014-11-02 21:49
#13

Det håller jag med om :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: