Annons:
Etikettallmänt
Läst 1524 ggr
Memee
2014-10-28 23:38

Slöjstjärtar & värme

Hej, har en liten fråga igen.. Det är så att jag har ett akvarium på typ 200, 250 l (är inte helt säker, det är ett hörnakvarium. I där har jag lite olika barber, ett par mosaik Gurami och 2 slöjstjärtar . Har haft mina slöjstjärtar i ett par veckor nu och de ser fina ut, men har förut haft några ibland, men de blir inte så värst gamla, 6 månader/ ett år kanske. Det tycker ju jag är skittrist och jag undrar varför, kan det vara för att jag inte har nån doppvärmare däri, så det är bara "rumsvarmt", ungefär 20 grader. Det är typ det enda jag kan komma på, de andra fiskarna mår hur bra som helst…. Tycker det är så synd för guldfiskarna är hur fina som helst.

Annons:
Lilolizeit
2014-10-28 23:41
#1

Hmm, slöjstjärtar ska ju ha ca 20grader så det är nog inte det som är kruxet..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2014-10-28 23:42
#2

Här har du en sida där du enkelt kan räkna ut storlek mm på dit akvarium :) http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fjordell
2014-10-28 23:58
#3

Kolla först och främst hur stort akvariet är. Slöjstjärtar tål allt från 18-25 grader, men har märkt på mina egna att deras trivselvärme är 23 grader. Vad ger du dina sjöjstjärtar för mat, och hur matar du dem? Hur ofta matar du dem? Vad har du för pump?

Memee
2014-10-29 00:18
#4

Ja, jag har också tänkt på det där med maten… Jag ger dem vanligt flingfoder 1 eller 2 ggr per dag, lite sådär lagom mycket ( har dock märkt att barderna är himla snabba med maten, så de kanske inte får tillräckligt mycket..) Har dock börjar fatta att slöjstjärtar är ganska hungriga av sig, kanske borde skaffa sånna där tabletter till dem?

Fjordell
2014-10-29 02:03
#5

Sluta med flingfodret helt och köp pellets gjorda för slöjstjärtar. Bra märken är Tropical och Hikari. De flesta sjunker inte, så man bör blötlägga dem och klämma dem innan man ger dem så att de sjunker, för problemet när de tar mat från ytan är att de får i sig luft som de inte alla gånger klarar av att göra sig av med, och kan få problem att hålla balansen.

Så rekommenderar jag att ge skalade ärtor 1-2 gånger i veckan, samt sojabönor 1 gång i veckan eller varannan vecka. Detta för att undvika förstoppning, plus att de älskar både ärtor och sojabönor. 

Varierad kost är viktigt för alla fiskar, men se upp med att ge för mycket protein, därför ska slöjstjärtar ha ett speciellt basfoder, och inte vanligt flingfoder. Ett överskott av protein är det som skapar problem med t.ex förstoppning.

Och det är bättre att mata dem lite och ofta. Helst åtminstone 2 ggr om dagen då maten går rätt igenom deras kropp, vilket gör att de nästan konstant är hungriga. 

Står dina slöjstjärtar ofta och bluppar vid ytan?

Memee
2014-10-29 11:53
#6

Det händer att de står sådär uppe vid ytan. Jag ska absolut göra som du säger, jag hoppas bara inte att de andra slöjstjärtarna dog av detta, då är det ju för hemskt :( Men hur funkar dessa pellets till barkerna och guramina som också bor i akvariet?

Annons:
Fjordell
2014-10-29 13:56
#7

#6 Jag skulle föreslå att du har slöjstjärtarna i ett eget kar, för de är väldigt glupska och kan efter att de vuxit på sig, äta barberna. Men hur som helst så vill dessa arter ha helt olika foder, vilket också hade underlättat om du särat på dem, för guramisarna ska inte ha slöjstjärtsfoder, det är helt fel sammansättning i det för dem. Det är gjort för kallvattensfiskar, inte guramis. Så det kommer bli ganska omständigt vid matning då du behöver se till så att alla tar den maten som är avsedd för just dem.

Mosaikgurami vill dessutom ha minst 24 grader varmt vatten, så ditt vatten är för kallt för dem i dagsläget. 

Vad är det för barber du har?

Memee
2014-10-29 15:27
#8

Jag har purpurhuvudsbarber, praktbarber och torpedbarber. Jo, jag har också hört att guramisarna vill ha varmare, men när min doppvärmare gick sönder för ett par år sen (det är därför jag inte har någon i akvariumet) så tyckte jag att fiskarna och speciellt guramisarna verkade må bättre, de är framme mycket mer, simmar runt mycket mer och guramisarna har fått mycket mer färg också, så jag antar att de vill ha det så :) :) Men att dela på fiskarna känns himla omständigt… Man kan inte bara ge dem olika mat samtidigt?

mimåne
2014-10-29 17:49
#9

Men om dina fiskar får det bättre så är det väl värt det omständiga? Det är trots allt du som satt dem i den här situationen.. :/ Om det känns för svårt och om du inte har plats för fler akvarium så kanske det är bättre att omplacera någon av arterna?

Det blir nog ganska svårt att försöka ge alla olika mat, fiskarna äter ju allt som kommer i deras väg.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Memee
2014-10-29 19:46
#10

Så man kan alltså inte mata slöjstjärtarna med flingfoder? :/ Jaga, får kanske göra som du säger ändå Förresten, du skrev att de inte ska ha proteinrikt foder, men att jag ska ge dem ärtor och bönor, hur går det ihop? :P

Memee
2014-10-30 12:47
#11

En sak jag undrar då, är det nån som vet ifall det finns några andra fiskar som trivs med slöjstjärtar och som matas med samma foder? :)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: