Annons:
Etikettallmänt
Läst 2013 ggr
Memee
10/25/14, 9:32 PM

Galaxy rasbora

Hej, jag har en liten fråga här som jag undrar lite över. Det är så att jag ska starta upp min fiskskål på ca 15 och undrar ifall det är möjligt att ha ett litet Stim galaxy rasboras där i , eller om det är för litet. Har för mig att de hoppar med, nån som vet ifall man måste ha lock när man har dessa fiskar. :)

Annons:
[Udoon]
10/25/14, 9:52 PM
#1

15L är i mitt tycke alldeles för litet för att kunna ha någon fisk alls i, möjligtvis ett par små räkor eller nån snäcka, om ens det.

Memee
10/25/14, 9:55 PM
#2

Nä okej, men vet dig ifalll de hoppar? :)

mimåne
10/25/14, 11:00 PM
#3

Jag tror inte att de är några stora hoppare men som de flesta fiskar så visst kan de om andan faller på. Hålls de i en burk på 15L är nog risken ännu större också. Jag föreslår att du skaffar ett riktigt akvarium istället där du kan ha de fiskar du är intresserade av. Det är varken snällt eller rättvist att hålla något levande i en liten skål. Dessutom blir det mycket lättare att sköta om och hålla bra vattenkvalite i ett större akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Memee
10/25/14, 11:37 PM
#4

Jovisst jag håller med dig, det är inte schysst med fisk i skål. Men galaxy rasboran blir ju ifall jag läst rätt 1,5 till 2 cm, så kan man ha större fiskar i ett större akvarium så borde man väl kunna ha mindre fiskar i ett mindre akvarium?

[Udoon]
10/26/14, 12:39 AM
#5

#4 dom kan ju få plats i typ ett dricksglas om det är så, men bara för att man kan betyder absolut inte att man borde. som #3 säger, skaffa dig ett riktigt akvarium istället.

Memee
10/26/14, 1:27 AM
#6

Så galaxy rasboran passar alltså inte i ett nanoakvarium? :(

Annons:
[Udoon]
10/26/14, 9:22 AM
#7

#6 inte i så pass litet. i 25-30L kan det funka, men 15L är ju knappt ett akvarium alls, och man ska inte ha fisk i skål, har för mig att det finns nån lag om det med.

mimåne
10/26/14, 10:42 AM
#8

Även om galaxyrasboran är liten så behöver den få simma och sträcka på sig. Den är trots allt en ganska snabb fisk som gärna skyndar runt i akvariet. Förutom att fisken inte får någon vidare simyta utan tvingas trampa på stället så är det inte lätt att hålla fisk och levande djur i en sådan liten behållare. Det är svårt att få till en bra och stabil vattenkvalite. Det är hemskt lätt att vattnet blir överbelastat och förgiftat. Galaxyrasboran är en stimfisk som rekommenderas att hålla i stim på minst 10 stycken och redan där är det tyvärr för mycket invånare för storleken på kärlet.. Jag är rädd för att du kommer pröva med ett mindre antal som kommer vantrivas p.g.a det lilla utrymmet och därför bli sjuka och dö. Man lägger ju trots allt ner arbete och pengar på hobbyn och det är hemskt tråkigt när allt går fel. För din egen skull är det bättre att du börjar med ett större akvarium som är lättare att ta hand om. Är det helt omöjligt, måste du ha skålen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
10/26/14, 11:49 AM
#9

Kan man ha dem med guppys ? Har fått upp ögonen för den här söta lilla fisken. Är de lätt skötta?Kan man ge dem artemia och cyklops ?

mimåne
10/26/14, 12:05 PM
#10

Då galaxyrasboran är väldigt liten i storlek passar den inte med fiskar mycket större än dem själva, då de blir otrygga och rädda. Guppy är också en liten fisk så de ska väl inte vara några problem den kombinationen emellan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Memee
10/26/14, 12:20 PM
#11

Nej okej, jag vill absolut inte ha dem ifall de inte trivs däri, det var bara att jag läst att det skulle gå, men jag lägger ner det nu. Häller att jag har de i ett större kar då :) Läste vad ni skrev här ovan, tror ni det skulle gå att ha dem ihop med några endlersguppy i ett 50 l kar? :) :)

Aristarcos
10/26/14, 12:50 PM
#12

#10 ok, tack, då kanske det blir några stycken någon gång i framtiden, om jag nu får tag på några också. Mig veterligen har jag inte sett några i någon zoo affär här. På blocket är det mer eller mindre stendött med fisk.

mimåne
10/26/14, 2:30 PM
#13

I 50L med guppy/endlers tror jag de skulle fungera bra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Memee
10/26/14, 4:33 PM
#14

Men tror ni att det finns nån annan minifisk som skulle passa i skålen, eller är det bara NO FISHS! däri?

mimåne
10/26/14, 5:09 PM
#15

Haha, ja tyvärr är det nog "NO FISHS!.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
10/26/14, 7:22 PM
#16

Finns många billiga akvarium på blocket, leta där och hitta ett iallafall på ca 54 liter så finns det lite att simma i för fiskarna :)

Memee
10/26/14, 11:58 PM
#17

Ahaa tack för tipsen :) de blir inga fiskar i skålen, vill ju inte att de ska vantrivas och dö. Men skulle det kunna funka med nån snäcka i då? De är ju fina med :)

Aristarcos
10/27/14, 6:28 AM
#18

Det är inte säkert snäckorn stannar i skålen ;-)

mimåne
10/27/14, 10:23 AM
#19

Snäckor är riktiga bajsmaskiner enligt min erfarenhet, så de lämpar sig inte. Men växter kan du ha i skålen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Memee
10/27/14, 12:13 PM
#20

Jahaa så de rymmer.. Nej, det får nog bli som du #19 skriver, men bara växter i, alltid nått fint att titta på :) Tack så mycket för tipsen och råden!

Annons:
Upp till toppen
Annons: