Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1212 ggr
Anon
2014-10-25 15:17

Tips på nybörjarfiskar! :)

Hej, jag tänkte att det kanske finns en hel del nybörjare som hamnar på den här sidan. Kanske är det någon som redan har köpt sitt första akvarium men inte vet vad hen vill köpa för fiskar, eller finns det kanske någon som precis har börjat fundera på att skaffa sitt första akvarium! :) 

Därför tänkte jag att vi som redan har akvarium kanske kunde skriva ner våra absoluta favorit-nybörjarfiskar. Gärna fiskar som kan gå i ett standard 54-litersakvarium men om man är noga med att skriva att fisken kräver större akvarium än så, så kan man väl skriva om den också. Så ja, varsågoda att kommentera er favorit-nybörjarfisk och en motivering till varför den är det! :) Om ni har bilder på dem är det ju självklart ett plus!

(Med nybörjarfiskar menar jag helt enkelt fiskar som är okomplicerade, något som en som är helt ny på akvarium kan ta hand om utan problem)

Annons:
Anon
2014-10-25 15:21
#1

Jag börjar väl då ;)

Guppy. 
Det är en väldigt fin fisk, som också är lätt att få yngel på. Dessutom är den fredlig och det är väldigt roligt att se vilka färger guppyynglena kommer få när de växer upp! Dock kan det vara bra att försöka skaffa guppys av bra kvalitét som gärna är uppfödda av en privatperson, annars kan de vara lite känsliga. Mina guppys köpte jag på en akvarieaffär men de var odlade i Sverige och de är jättetåliga och lättskötta.

[kerstinthemilklover]
2014-10-25 15:49
#2

Endler Guppy, en annan variant av Guppy. Den är något mindre i storleken och passar utmärkt i ett mindre kar :)

Aristarcos
2014-10-25 16:21
#3

Neontetror :) tacksamma lätta, ynglar inte av sig. Guppyn får ungar ungefär i snitt var 22-24 dag så det blir mycket yngel. Har fått för mig att Platy är friskare normalt än guppys. Har startat med guppys och fått allehanda problem med dem. Gurami är en annan sort som jag tror är lätt skött. Men det får andra dugktigare och kunnigare får bekräfta. Kanske zebra fiskar eller någon barb av något slag…men även här får andra bekräfta om de är lättskötta. Tydligen är barberna ganska tuffa flera av arterna. Men det finns även snällare barber.

HeidiH
2014-10-25 17:15
#4

Som mal passar otto- otocinclus bra. Vill vara några stycken (minst fem) men är urcharmiga. Det är ock väldigt viktigt att de får extra mat utöver algerna i akvariet. Mina älskade kokt broccoli. Även kokt ärta var gott. Många rekommenderar gurka, men jag känner att det inte innehåller så mkt "mat" och näring så jag fodrade aldrig själv med det. Finns ett talesätt att "a fat oto is a happy oto".  De ska ha små runda kulmagar.

Upp till toppen
Annons: