Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 3522 ggr
Naiz
10/23/14, 1:11 AM

Nytt kar - Dvärgkulfiskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Har skaffat fyra stycken dvärgkulfiskar. Tycker dom är extremt söta! Och så nyfikna ^^ Är inte så kunnig om dessa än, men dom verkar inte vara så svåra och än så länge håller dom sams (peppar peppar). Dom bor i 54L och verkar trivas :) Alla fyra äter bra och har redan, på bara drygt 1v mumsat i sej några posthorn ;) Än så länge lite för lite växter men har beställt hem lite fler plus att jag ska stänga ner ett annat kar så ska stoppa ner några växter därifrån. Laddar upp några bilder på dom små liven :) Är det nån mer som har dvärgkulor?

Annons:
Lilolizeit
10/23/14, 11:50 AM
#1

Vilka sötnosar! Har inga själv, men varit sugen ett bra tag.. 

Blir nog jätte bra när resten av växterna kommer ner i karet :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah E
10/23/14, 8:30 PM
#2

Roligt! Jag har dvärgkulor! Tre stycken i 54 liter. En hane och två honor. De gnabbas lite men inget allvarligt. Har startat en tråd om dem för inte så länge sen men inte hunnit uppdatera på ett bra tag…

Sarah E
10/23/14, 8:33 PM
#4

Vad matar du dina med?

Fjordell
10/23/14, 9:28 PM
#5

Åh, jag vill också ha dvärgkulor. De är så söta!😍

Naiz
10/23/14, 11:25 PM
#6

#3 ska kolla tråden vid tillfälle :) Hur ser man skillnad på kön? Jag tycker alla mina fyra ser lika dana ut ^^ Jag matar med röda mygglarver. Dom är som galna när dom ska få mat ;)

Annons:
Sarah E
10/24/14, 8:42 AM
#7

Hanarna har som ett veck eller en rynka bakom ögat, medan honorna är helt släta. Hanarna har också en mörkare rand undertill längs med buken. Den är ibland så ljus att den är svår att se men min hane får en mörkare rand när jag matar. Antar att de får levande röda mygg? Testade det en gång men de luktar så äckligt…. Och så är jag orolig för förstoppning…. Matar med vita mygg, artemia och vattenloppor. Har kikat på att föda upp foderdjur själv men det verkar lite för bökigt och jag har inte riktigt den tiden känner jag. Gillar verkligen mina små vänner! De är så roliga! Så fort man kommer in i rummet är de framme och kollar in en :) Hur stora vattenbyten gör du? Och hur ofta? Använder du vattenberedningsmedel? Jag brukar inte använda det och gör inte så stora byten men har märkt att de ibland kliar sig efter vattenbyte.

Sarah E
10/24/14, 8:43 AM
#8

Ursäkta 1000 frågor men är intressant att höra hur andra gör :)

Naiz
10/24/14, 9:13 AM
#9

#7&8 Ingen fara ag tycker oxå det är kul/bra att höra hur andra gör :)

Jag matar med frysta. Kan dom bli förstoppade av just röda? Mina verkar inte vara det iaf, dom får mat var annan dag och varje gång dom äter ser dom ut som små bollar :P Två dagar senare är dom lika smala igen som innan dom får mat :)

Jag har ännu inte gjort vattenbyte, tänkte ta tag i det i morgon och fixa i alla karen. Då har jag haft dom i två veckor. Har läst att dom vill ha stora vattenbyten, stämmer det?
Jag använder inga medel.

Ska granska dom i morgon och se om jag kan hitta några veck eller ränder då ^^
Mina är oxå jättenyfikna :) Dom följer en vart man än går :)

Sarah E
10/24/14, 12:45 PM
#10

Ok, jag glömde bort att du just startat upp :) Det är nog bra att inte byta för mycket vatten när karet är nystartat. Man vill ju inte byta bort de goda bakterier som håller på att bildas. Jag byter mellan 10-15% varje vecka. Vet inte om de vill ha stora vattenbyten. Har missat den infon :) Om jag skulle göra större vattenbyten skulle jag använda vattenberedningsmedel tror jag. Kulorna har ju inga skyddande fjäll och är därför känsligare för olika ämnen som kan finnas i kranvatten.

Sarah E
10/24/14, 12:53 PM
#11

Mina vägrar äta ngt annat än levande foder :P Tur att den lokala djuraffären alltid har levande foder hemma. Iofs skulle jag kunna testa att mata med frysta röda mygglarver… Då får man ju inte med lika mkt illaluktande vatten som man måste hålla på och skölja bort och risker att få på händerna. Den enda gång jag matat med röda mygglarver (levande) var de helt tokiga. Jag trodde de skulle spricka haha! Kanske det kan gå med frysta då. Alltså, jag har läst att röda mygglarver kan orsaka förstoppning pga att deras "skelett" har hullingar som kan fastna i tarmarna på fisken. Men å andra sidan matar ju många med det utan problem så vet inte hur stor risken är.

HeidiH
10/24/14, 1:43 PM
#12

Jag har varit väldigt sugen på sådana, men tyckte det verkade lite svårt att de måste äta snäckor. Aldrig haft det i nåt av mina akvarier och att ha ett eget kar för uppfödning av snäckor kändes sådär kul. Men de är så charmiga!

inthegame
10/24/14, 6:06 PM
#13

Åhh, jag har också varit sugen ett tag. Men har inte ens plats med ett nano nu:( Jättesöta iallafall!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
Sarah E
10/24/14, 8:06 PM
#14

På lite olika ställen ar jag läst att just dvärgkulfiskars näbbar inte växer så som på andra kulfiskar. Då skulle näbben alltså inte vara ett problem om man nu inte kan ge snäckor. MEN vet inte om detta stämmer. Jag har sandsnäckor i alla mina kar och lite posthorn samt enstaka physor. Det ligger alltid tomma snäckskal på botten så antar att det är en naturlig del av deras kost även om nu näbben inte skulle behöva slitas ner….

Sarah E
10/24/14, 8:07 PM
#15

Det svåraste med dem tycker jag är maten. Alltså att de är otroligt kräsna.

Sarah E
10/24/14, 8:08 PM
#16

#12 men om du föder upp nån fin snäcka som t ex vackra rosa posthorn så är de ju fina att se på samtidigt som de gör nytta som mat.

oh-la
10/24/14, 10:43 PM
#17

har inga travancoricus, men tidigare en irrubesco och nu en borneensis. så jäkla roliga fiskar! helt klart favorit här hemma. har haft min borneensis, Glenn, i tre år nu och hen lever och frodas :)

Naiz
10/25/14, 9:44 AM
#18

#10,11 Kommer inte ihåg vart jag läste det, men det stog att dom ville ha närmare 50% varje vecka, men dom jag pratat med gör inte det så det stämmer nog inte ^^ Jag har tur att mina äter död mat :) dom äter till och med från botten ibland :) Och några posthorn går åt ;) Jag matar alla mina fiskar och grodor med frysta röda mygglarver, min akvariecoach rekomenderar dom för det är mest näring i röda. Men vita och svarta funkar ju oxå :) Levande foder har jag inte kunnat ge för det finns inte här. Men det hade varit kul att se när dom får jaga maten lite mer ^^ Fryst cyklops ger jag oxå men det verkar inte just kulorna bry sej om. #12 jag har fått lära mej att dvärgkulor inte har samma problem med näbben som andra större arter. #17 ingen aning om vad alla dessa ord betyder som du skrev ;)

oh-la
10/25/14, 11:03 AM
#19

#18, Carinotetraodon travancoricus är förmodligen den art av dvärgkula du syftar på. det är den minsta och ofta beskriven som den fredligaste. carinotetraodon irrubesco och borneensis, tillsammans med några till är andra arter av dvärgkulor :) jag har inte travancoricus som jag antar att du har, utan en borneensis. otroligt roliga fiskar, dvärgarna :)

Naiz
10/25/14, 9:38 PM
#20

#19 ja jag har ingen aning om villen typ jag har, men du har nog rätt. Mina tycker jag är relativt fredliga, iaf mot varandra. I förra hemmet trakaserade dom resten av innevånarna i karet :p

Annons:
Naiz
10/25/14, 9:39 PM
#21

Matdags :)

usvead
10/26/14, 7:47 AM
#22

Vad använder du för grej att mata med?

Naiz
10/26/14, 11:16 AM
#23

#22 en pincett. En sån man lagar mat med från typ ikea eller nåt sånt. Funkar superbra :)

halfaperson
10/27/14, 7:51 AM
#24

Jag har tre av dessa dvärgkulfiskar i ett 46 l och de kommer överens bra. Hade fyra tills i förrgår då en av dem (den minsta) dog. Vet inte om det beror på att de andra konkurrerade ut henom eller om den dog av nån sjukdom. De är ganska hierarkiska när det kommer mat då de inväntar sin tur. Jag ger mina frysta röda mygglarver. Har dock hört att det ska vara näringsfattigt i längden. Vill testa något mer! Någon som har ett bra tips på något (helst fryst eller torkat foder)?

sauk1
10/27/14, 8:14 AM
#25

Vita och svarta mygglarver? Sen ska ju artemia vara bra ur näringssynpunkt. Vill du addera lite vitaminer har Sera en droppflaska som heter Fishtamin och den berikar man maten med ibland.en varierad kost är ju bäst.

Naiz
10/27/14, 8:23 AM
#26

#24 Vad jag hört så är det mest näring i röda mygglarver, det är mindre i svarta och vita. Men det är även mer bakterier i dom röda, därför är det många som avstår röda för det är hög allergirisk. Jag har matat mina fiskar och grodor med frysta röda mygglarver och fryst cyklops i snart ett år och dom verkar må prima :) Artemia ska vara bra som ovanstående säger, men levade har jag inte vågat mej på för det berkar krångligt att kläcka äggen :p Det med att en av dina dog kan mkt väl vara att den inte fått tillräckligt med mat. Har läst om andra som haft sama problem. Jag har faktiskt en som är betydligt smalar än dom andra, men h*n äter samtidigt som dom andra men äter dock inte alls lika många larver. H*n får i sej några stycken men sen verkar det som att magen är full. Så tror att den fisken skulle behöva varje dag istället för varannan men vet inte hur jag ska göra det..

sauk1
10/27/14, 8:29 AM
#27

Dödsfall kan väl också komma av dålig vattenkvalitet? Jag läste på en hel del om denna art under en period och just vattenkvalitet, att de grisar ner vid matning, gör att ett par sajter rekommenderar ca 25 liter vatten per fisk.

Annons:
Naiz
10/27/14, 10:25 AM
#28

#27 absolut klart det kan vara det som är orsaken. Men att dom grisar ner vid matning är inget jag har erfarenhet av (som ni även ser på filmen) mina äter några larver var sen är dom mätta och belåtna, inga större mängder matrester utanför deras små munnar ^^

halfaperson
10/27/14, 11:53 AM
#29

Tack för tipsen! Jag ska testa både artemia och näringsberikande medel.

Gällande vattenkvalitén så är den god i mitt kar. Därav min föraning att det var svält som låg bakom. Visserligen råder det delade meningar gällande vattenegenskaperna för dvärgkulfisk (Carinotetraodon travancoricus) då vissa hävdar att de ska ha bräckt vatten, andra inte. Jag vet inte vad jag ska tro. Tänker att eftersom de är så söta borde de ha sötvatten. Kvacksalveri?

Sarah E
10/27/14, 5:10 PM
#30

Vad jag har förstått av det jag läst så är det endast dvärgkulfiskarna som är helt sötvattenlevande. Övriga arter av kulfisk är allt från bräck till saltvattenlevande.

oh-la
10/27/14, 9:01 PM
#31

#30, inte då, både lorteti och borneensis är helt sötvattenslevande. den senare kommer från Borneo, lorteti från små sjöar och långsamtrinnande vatten i vietnam och malaysia bland annat. travancoricus upptäcktes i sjöar i indien. alla tillhör arten Carinotetraodon.

Sarah E
10/27/14, 9:22 PM
#32

Jaha där ser man.

Naiz
10/27/14, 11:08 PM
#33

#31 är alladu rabblar nån typ av dvärgkulfisk? Haha man är helt lost när det gäller latinska namn (eller vilket språk det nu är) Tack för att du delar med dej info iaf :) Om det är nån mer som vill lägga upp bild på erat kar till dvärgkulorna så är det fritt fram, kul att se hur andra har inrett :)

oh-la
10/28/14, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#34

#33, yes! alla tre är olika arter (såg att jag skrivit att det är samma art, men det är det ju inte, samma grupp men olika arter). dom är väl som störst upp till en 4-5 cm :) jag drömmer ju om travancoricus som du har. hade varit så jäkla kul med ett litet gäng, men jag har avvecklat de flesta av mina akvarier, och har bara min dvärgkula kvar. han går själv dock, värre än en Kampfisk och ger sig på allt, till och med skymten av sig själv i akarieglaset, men han kommer alltid fram om man är inne i badrummet. 

en tanke om salthalten i kulornas burkar, även om det finns en hel grupp med bräckvattenlevande kulor, är att man ofta rekomenderar att salta lite extra i även de sötvattenslevande kulornas kar. kulfiskar är kända för att vara lite tricky och dör lätt. svampinfektioner är jättevanliga. kulfoskar saknar ju skyddande fjäll och är lite känsliga redan i grunden vilket gör att dom är bra lätta att ta död på om man har otur. min första kula dog av just det efter bara någon vecka i min ägo. Glenn, min nuvarande har jag haft i tre år.

Annons:
Sarah E
10/28/14, 9:24 PM
#35

Du anser alltså att man bör salta lite även till de små sötvattenlevande? Hur mkt salt?

Naiz
10/28/14, 10:30 PM
#36

#34 haha tycker det är komiskt att en så liten firre ksn vara så kaxig :p Häftig han ser ut! Och dom trivs lika bra själva som i liten grupp eller? Jag hoppas jag lyckas få mina att överleva men än så länge tycker jag nog att dom verkar må bra :) på lördag har jag haft dom i tre veckor. Frågar som ovanstående. Ska man salta? Hur mkt och med vilken typ av salt?

oh-la
10/29/14, 4:10 PM
#37

#35, jag anser det, även om jag vet att det finns olika skolor inom det där med saltning. tyvärr kan jag inte säga hur mycket jag har i, eftersom jag kör lite på känn och erfarenhet. anledningen är just svampen som är ganska vanlig hos just kulfisk. jag kör vanligt jodfritt till mina fiskar, och har alltid kört så. men som sagt, detta är min personliga åsikt och ett råd från mannen jag köpte min kulfisk ifrån. han har ett stort intresse av dem, och har till och med varit i borneo och studerat dem. å andra sidan kör jag alltid salt i mina akverier om jag håller lite känsligare fiskar. även sjöar har ofta en högre salt och mineralhalt än vårt dricksvatten, och lite salt i vattnet kan i många fall göra att den yttre stressen på våra akvariefiskar minskar något, och fisken klarar sig lite bättre mot svamp och vissa parasitangrepp. alla akvarier utom mina rena räkburkar har jag saltat något.

#36, min ska absolut inte leva i grupp. borneensis är tväraggro. men jag är lite avundsjuk på dig som har småttingarna som man kan ha i grupp. dom är så jäkla söta!!! och visst är dom coola! hade en period malawi, och det tog veckor innan man kunde gå förbi akvariet på någon meters håll utan att hela stimmet om 20 Hongi bara försvann. kulfisken däremot kommer fram när man är i badrummet och tigger mat redan efter ett par dagar :)

Naiz
10/29/14, 4:20 PM
#38

Intressant med saltningen. Kan man ha himalayasalt i karen? Om man saltar för mkt, vad händer då? Ja dessa fyra bytte/köpte jag från en kille som ville ha mina banjomalar. Så det va egentligen ingen fisk jag hade planerat att köpa, men dom är ju enormt söta! Och som sagt kommer dom fram när man går förbi och jag har svårt att passera utan att heja på dom (känner mej taskig om jag inte gör det :p) Sen igår bor även fem st ottosar med dom och det verkar funka alldeles utmärkt :)

oh-la
10/29/14, 4:32 PM
#39

salta för mycket är dumt. gjorde det som experioment i ett längre kemiarbete, saltade upp till bräckvatten långsamt långsamt för Platy. dom blev sjuka och dog, ofta av parasit eller svamp. fiskar är otroliga på att vänja sig, men den långvariga stressen på kroppen gör att dom lättare blir sjuka. många växter är känsliga för höga salthalter också. tanken med saltningen är ju att du ska göra det mindre gästvänligt för små små organismer, men inte farligt för de stora. jag har ju saltat mina burkar på känn i 10 år, så jag hopas jag vet vad jag pysslar med :P sedan beror det på fisk, mina malawi kunde jag salta till ganska hårt. jag är lite mer försiktig med kulorna även om jag fortfarande saltar. räkor får inget salt.

himalayasalt innehåller väl en del andra mineraler? jag har själv aldrig använt det, så det vågar jag inte svara på (kaxigt av nån som saltar på känn… :P)

Jessicahagstrom94
10/29/14, 6:20 PM
#40

Men vilka otroligt söta små varelser :D

Naiz
10/30/14, 4:23 AM
#41

#39 ja himalaya är ju taget direkt ifrån saltberg och sägs innehålla en hel drös mineraler (som iaf är bra för oss människor ^^) om det är bra för fiskarna har jag ingen aning om.. :) #40 visst är dom! Hur söta som helst. Men man ser nästan hur elakheten lyser om dom :p Man bara väntar på när dom ska göra nåt nytt hyss ^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: