Annons:
Etikettallmänt
Läst 7880 ggr
Chinesecrestedlover
10/19/14, 1:52 PM

Flytta akvarium - hur gör man på bästa sätt?

Hej!

Det har dykt upp en fundering den senaste tiden som jag känner att jag skulle vilja ha en bra lösning på, hoppas att ni har lite erfarenheter och tips att dela med er av. 

Om man ska flytta akvarier - alltså inte inom huset/lägenheten/rummet eller så utan en längre bit, hur gör man?

Vad jag funderar mest på är; vattnet (dvs. de bra välfungerande bakteriekulturen osv.), pumpar/filter och naturligtvis även djuren och växterna som finns där i. 

Hur mycket vatten måste man ha med för att uppstarten av akvarierna ska gå så "smärtfritt" som möjligt och slippa typ. nitritspikar, dödsfall m.m. Jag har som ett extra jobbigt exempel; sex olika akvarier, några med endast snäckor i (dessa är mer åt nano storlekar) och sedan större akvarier ex. ett på 200 liter m.m. småkaren kan jag ju tänka mig fungerar rätt enkelt (om man bortser från att två har jordbotten) men hur gör man med ex. 200 liter vatten??? Blir ju väääldigt många hinkar eller?

Hur gör man för att bäst bevara filter och pumpars bakterier och "funktion" om de ska vara urkopplade en längre stund? Kan man flytta med "jordbottnar" på något bra sätt eller är det bara att börja om från början med såna akvarier?

Jag vet hur man flyttar en vattenlevande sköldpadda men de övriga djuren gav mig en rejäl funderare… Hur flyttar man fiskar, akvariesnäckor och klogrodor på bästa sätt och utan att de tar skada, stressas allt för mycket och hur länge kan de vara i sina "transporter" utan att akvarierna är "up and running" igen? Till och från affären och därför kortare bitar brukar man ju ofta ha de i vattenfyllda påsar, men under en längre period?

Hur får man akvarieväxter att överleva att flyttas? Är det någon skillnad på flytande växter och planterade växter?

Sen en ytterligare fundering är själva akvarierna… glas är ju ömtåligt liksom så hur flyttar man bäst akvarier utan att de skadas under transporten, som exempel: ramakvarier, helglas e.t.c. skillnader? Små akvarier känns ju kanske lite enklare än stora eller? 

Ha det bra och hoppas ni orkade läsa mina funderingar och kan komma på en lösning, jag borde ju rimligen inte vara den enda som funderat på detta eller?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
mimåne
10/21/14, 11:19 AM
#1

Ja-aa.. Du har bra funderingar. Det blir givetvis knepigare då du har ett par akvarium men först och främst, hur långt avstånd rör det sig om?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lodaren
10/21/14, 12:08 PM
#2

Vattnet kan du ju ta i 25l dunkar :) då blire ingen spill heller.

Chinesecrestedlover
10/21/14, 2:57 PM
#3

Hej!

Tack för era svar 😃

#1 Ja, det känns ju en aningen knepigt…  men kände för att ta en rejäl funderare ganska långt innan det blir aktuellt, för att förhoppningsvis hinna med att hitta den perfekta/ultimata lösningen tills dess. Jag vet i nuläget inte varken när det blir eller exakt hur långt det kommer röra sig om… men om vi drar till med kanske 1-3 h med bil så är jag nog inte helt ute och cyklar i det blå i alla fall. 

#2 Bra tips, tack så mycket… jag har sett framför mig en släpkärra lastad med 10 liters hinkar upp till taket ungefär… kändes sådär😃 större dunkar gör ju det hela en "aningen" smidigare, hehe

Mvh/Chinesecrestedlover

mimåne
10/21/14, 9:47 PM
#4

Fiskarna kan du transportera i en eller flera plastbackar. Rymmer mer vatten och syre än påsar.

Växterna klarar sig bra under en transport. Dem kan du gott slänga ner i plastbackarna med fisken. 

Bakterierna är väl det svåraste med en flytt. Detta för att de är i behov av syre för att överleva. Utan det så kommer de att gå förlorade. Du behöver ha dem under vatten och som du säkert vet så skvalpar vatten en del när man kör bil. Skvalpandet kan tillföra en viss del syre men hur pass det rör sig om i förhållande till att bakterierna ska överleva vet jag inte. När man startar upp pumpen igen kan den dessutom spotta ut en hel del surt och ohälsosamt vatten vilket inte är så bra.. Det du skulle kunna göra är att spara bottenmaterialet i akvariet samt vatten som täcker det. Med ett större akvarium blir det däremot svårare då blöt sand väger en hel del.

Glas är faktiskt inte såå kinkigt under en transport. Se till att det står stadigt bara så att det inte kan välta omkull och om underlaget inte är mjukt så sätt något emellan så att det inte kan skava mot hörnen. Sen är det bara att tuta och köra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chinesecrestedlover
10/22/14, 9:42 PM
#5

Hej!

#4 Tack för många bra tips 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
8/6/15, 12:07 AM
#6

Hej allihop! 

Jaha ok nu var det dags (i dagarna/nästa vecka eller så) kommer jag att flytta och akvarierna (och övriga "kreatur") ska med… 🤪 

Det är en del som skiljer sig sedan jag startade tråden och det ser nu ut som följer (har slagit ihop några mindre akvarier… akvarielevande snäckorna får nu husera med mina mindre fiskar - lättare att flytta tänkte jag, ju färre akvarier desto enklare… ). Jag har även minskat ner ofrivilligt då min Kampfisk (som alltså bodde ensam) tyvärr avled (nu är det ju länge sedan men ville inte skaffa en ny innan flytten, så där kan jag ju bara flytta ett tomt akvarium i alla fall). Detta gör att jag bara har tre akvarier "i gång" just nu… lättare än sex stycken i alla fall :-) 

Det har nu (ju närmare det blir själva flytten) dykt upp några nya funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig att klura ut en lösning på😃

1) Plastdunkar med vatten var ju en bra ide´sedan tidigare då och  då började jag fundera för några dagar sedan… hur mycket vatten måste/bör tas med (minst)? Alltså låt oss ta 200 liters akvariet som exempel (detta är i nuläget; tack och lov🥵 inte helt fyllt eftersom jag inte har en extern landdel till min lilla sköldpadda, just nu), det är väl kanske gissningsvis 150 liter i där (eller något sånt)… vet inte riktigt då det är en hel del rötter m.m. Hur mycket vatten/eller hur stor del (alltså ex. halva, en tredjedel eller så) bör/måste tas med för att det när det sedan fylls på plats ska bli så bra vattenkvalitet som möjligt (obs! bor fisk där i också och de kan ju vara lite mer känsligt kan jag tänka än för just sköldisen)? Blir ju lite enklare med de mindre akvarierna… men hur mycket bör jag minst få med när det gäller ett 45 liters akvarium t.e.x ?

2) Naturligtvis kommer jag försöka sätta igång akvarierna så fort det är möjligt på plats men oavsett hur snabb jag än är… så lär det ju ta en stund att t.e.x. få i all inredning, vatten och få igång diverse pumpar m.m. så har börjat fundera på om jag ska ta ett/ett par akvarier inklusive djur i taget dvs. åka typ två vändor… eller nojjar jag i onödan tror ni? Hur länge klarar sig djuren i sina transportlådor/påsar eller i en hink t.ex. alltså hur bråttom är det? Sköldpaddan är ju minst oroande, då den ju klarar en hel del vistelse på land utan problem… men fiskar och klogrodor oroar mera… 

Flytten är från Stockholm till Örebro (eller ja en bit utanför då) så det är ju några timmars bilresa först för djuren (om jag har otur så måste väl ena hunden ut mitt under resan också, hände sist jag åkte med henne… hon gnällde som en tok, så vi fick pausa😂 ) och sedan tiden det kommer ta att få klart…

Kommer förhoppningsvis att ha möjlighet att starta upp  de mindre akvarierna  i förväg (på plats alltså, hehe) men det är inte 100% säkert. Det är dock helt säkert att detta inte går med 200 liters akvariet… 

Jag har rätt många små akvarier (vissa ska jag dock sälja) så där kan de gå att fixa deras permanenta hyfsat klara innan djuren flyttas (förutsatt att dessa hinner torka/härda, silikonat om) innan då…. De bor just nu i akvarier som ska säljas (eller eventuellt ska säljas i alla fall). Jag har dock bara ett 200 liters så där måste det tömmas, fraktas och fyllas i ett "svep"… 

Det kan ju tyvärr bli så att alla måste göras i ett "svep" och då ska tilläggas att jag även har två terrarier (ett 100 liters och ett väldigt litet) och kaniner vars bostäder också måste göras i ordning då. Troligen kan jag dock ordna klart kaninernas bur och hage innan och jag kanske hinner ordna terrarierna hyfsat klara innan också… men trots det så kan det ju bli en del "väntetid" och jag är därför orolig att jag kommer förlora mina kära akvariedjur… är min oro befogad tror ni eller är jag  bara en "hönsmamma"?

Ups! Värst vad jag babblar… hoppas ni orkar läsa och hjälpa till 😉

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
NiklasTyreso
8/6/15, 8:52 AM
#7

Jag skulle flytta ett stort akvarium några dagar innan de andra och dra igång det först. Kan nitrifikationsbakterier djupfrysas? I så fall borde ett fryst lort från filtret kunna transporteras i frysväska, och läggas i nystartade akvariet för rätt bakterier.

Chinesecrestedlover
8/6/15, 9:56 AM
#8

Angående mängden vatten i 200 liters akvariet just nu… kan vid närmare eftertanke tänka mig att det är ca 135-140 liter inte riktigt 150 liter… om det nu skulle ha någon betydelse för mängden sparat vatten 🙂

#7 ok… ja det kanske är bäst att dela upp det. 

Kul idé (känns rätt "outside the box" liksom) men har ingen aning om det skulle fungera. Någon som vet?

Mvh/Chinesecrestedlover

[Tinitusan]
8/6/15, 9:59 AM
#9

om man lkägger filtret eller filtermediat i en hink med akvarievatten går det utmärkt att transportera på samma sätt som övrigt, jag skulle även lämnat bottensubstratetr med täckande vatten om karet är tillräckligt litet för att flyttas på så sdätt

Chinesecrestedlover
8/6/15, 10:21 AM
#10

#9 Ok. Vågar inte ha gruset kvar i akvarierna under resan om det var det du menade? Men har inte tänkt tvätta gruset eller så utan placera i hinkar eller dylikt… fungerar det eller måste det vara vatten i också (förutom det lilla som definitivt blir bara genom att man lyfter ur gruset alltså)?

Lillyrod
8/6/15, 11:46 AM
#11

Så har jag gjort de gånger jag har flyttat. Gruset i hinkar. Vatten blir det ju i hinken automatiskt. Pumpen har jag lagt i en hink vatten med. Jag har aldrig tagit med något gammalt vatten däremot.

Chinesecrestedlover
8/20/15, 6:52 PM
#12

Liten uppdatering. 

Nu har jag flyttat 200 liters akvariet och ett av de mindre. 

Jag gjorde som så att jag tog 50 liter "skitvatten" 😃 i två 25 liters dunkar och en mindre dunk (5 liter) "skitvatten" för det lilla akvariet. Sparade grus (ej tvättat då såklart) i hinkar med lock och tog med ostädade pumpar också (de fick ligga "torrt") och sedan alla rötter, stenar och övrig inredning packades ner (även detta oskrubbat då). 

Alla djur överlevde resan och även "fyllningen av akvarierna" på plats gick bra och alla invånare verkar ha klarat det hela med ro trots det rätt stora (ofrivilliga) vattenbytet som det var tvunget att bli🥵. 

Imorgon flyttar jag det sista lilla akvariet (och kommer då ta med ca 20 -25 liter "skitvatten") samt mina terrarier och nu är jag inte alls lika nervös som tidigare i veckan då första "akvarieflytten" gick av stapeln. 

Tack för alla tips och  råd. Det gick bra och jag är sååååå lättad! 

Mvh/Chinesecrestedlover

Lillyrod
8/20/15, 7:06 PM
#13

Härligt att allt gick som det skulle. Ibland är man nervös i onödan : )

Annons:
Chinesecrestedlover
8/20/15, 7:11 PM
#14

#13. Jösses va nervös jag var, höll på att stressa ihjäl mig… skynda skynda skynda… tömma, packa, åka, snabb äta middag (rastade ca 10 min, hehe), åka, fylla… andas ut… och… däcka i sängen, hehe 😃 Morgondagen blir nog lugnare med bara ett akvarium som dessutom är litet och känner mig mindre stressad inför "akvarieflytt nr 2"  i alla fall. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Lillyrod
8/20/15, 7:19 PM
#15

Jag har släpat runt mina kar många gånger och det jag är mest orolig för är fiskarna. En skalar har blivit skadad i en flytt. Förmodligen hjärnskakning efter att ha slagit i hinken men det är den enda.

Chinesecrestedlover
8/20/15, 8:46 PM
#16

#15 Jo, fiskarna var jag mest orolig för också. Fraktade mina fiskar i "fiskpåsar" och lade sedan påsarna i lådor för att minimera risken för att de skulle mosas eller gå hål på och läcka etc.

Upp till toppen
Annons: