Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 872 ggr
tlundegard
2014-10-09 14:09

projekt 60L och/el 30L?

Hej hopp!
Tänkte starta ett par akvarieprojekt och skulle både vilja ha tips och råd och förslag på hur jag kan gå tillväga, men även visa hur det blir allteftersom :)
Jag har (som jag har skrivit förut) ett 60L akvarium med 4 koppartetror och 5 kolglödstetror. Jag har vit/grå/svart grus som botten, vallisneria, cryptocoryne, hydrocotyle sp japan och lite annat mer eller mindre ljuskrävande växter däri.

Sedan så har jag ett 30L akvarium utan lysramp (så det måste lösas) som inte är igång än.

Jag skulle vilja testa både high-tech och low-tech, kanske walstad men vet inte om jag ska ha ett vardera och vilket som ska vara vilket i såfall.

Å ena sidan vore det lättare att starta det lilla som low-tech, då jag inte behöver starta om det stora i såfall, men samtidigt skulle det vara smidigare att ha det stora som low-tech då det sköter sig själv mer. Jag ska hem i sommar och i såfall så skulle jag kunna ta med det lilla high-tech hem (eller kanske rentav stänga ner det) och lämna kvar det stora som inte behöver lika många vattenbyten m.m.

Frågan är också, ska jag starta båda karen eller börja med det ena? och vilket i såfall?

Jag har precis införskaffat tropica plant growth system som jag tänkte använda till high-tech karet.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
tlundegard
2014-10-09 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är det stora akvariet. Växterna har flutit upp, men jag har köpt en pincett så ska försöka få dom att fästa bättre i substratet :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Sofia_N
2014-10-10 07:49
#2

Jag tänkte på det med att växterna flyter upp. Det ser ut att vara ett ganska tunt lager grus, är det så? För isåfall kan det säkert vara det som är problemet ;)

/Sofia

tlundegard
2014-10-10 09:07
#3

Nej, det är kanske ca 5cm där det är som minst. Men jag tror att det kan vara att det inte är så kompakt.. Har nästan bestämt mig för att satsa på walstad i det här karet nu, så ska dra och köpa lite jord någon dag :)

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

HeidiH
2014-10-13 18:59
#4

Spännande!

tlundegard
2014-10-14 17:23
#5

Nu har jag beställt lite växter, men personen kommer inte skicka dem förrän om någon vecka då jag vill ha lite tid på mig för att planera :) Har dock lite växter som jag kommer börja med så fort jag startar upp karet. När man planterar, ska man låta rötterna gå ner i jorden eller räcker det med att de är i sanden? Och hur gör man när man planterar växter i ett redan fyllt kar? Går det eller åker det upp jord i vattnet?

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

tlundegard
2014-10-24 12:07
#6

Tyvärr så fick jag inga växter, de attackerades av alger hos personen jag skulle köpa dem av.

Jag hade planer på att fixa starkare ljus i karet, har bara ett lysrör just nu. Dock insett att det inte kommer funka, det är alldeles för trångt under locket för att det ska få plats med ett till lysrör eller glödlampor. Däremot så har jag satt folie bakom lysröret och ljuset verkar ha blivit lite bättre.

Jag har även köpt eldorados blomjord som jag ska ha under sanden och nästa steg är att hitta nya växter så jag kan komma igång med det här någon gång.

2 hästar, en katt och lite fisksoppa
raudur.blogg.se

Medarbetare på akvariefisk.ifokus

Annons:
HeidiH
2014-10-24 13:45
#7

Det får inte plats med en lite led-list?

Upp till toppen
Annons: