Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 8781 ggr
sauk1
10/5/14, 11:32 PM

sauk1 akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag startar denna tråd, eftersom det blivit för fullt i min tidigare tråd m det första akvariet vi skaffade - 180 liter - se denna länk. Ska kanske ta och kombinera ihop med räkkaret också, istället för att dela upp det.

Börjar med bilder på lite nya invånare. L201

Annons:
Lilolizeit
10/5/14, 11:33 PM
#1

👍 Följer här med såklart.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
10/5/14, 11:34 PM
#2

jag med så klart =)

sauk1
10/5/14, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu när jag gjort om trodde jag att jag nästan skulle uppnå ett 180 liters SA-akvarium, så när som på mosaikguramisarna.

Men sen kom besöket i butiken, med sönerna och frun. Då fastnade de för något som jag tidigare tyckt varit kul. Säg hej till en av tre av dessa…

Lilolizeit
10/5/14, 11:36 PM
#4

Vilken sötnos! 😍

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

sauk1
10/5/14, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite räkor från andra karet…

MsSofieG
10/6/14, 12:05 AM
#6

Följer :D

Annons:
inthegame
10/6/14, 1:59 AM
#7

Följer!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

[Tinitusan]
10/6/14, 9:04 AM
#8

sauk1 hur ser dina silikonade o sandtäckta rör ut numera? jag funderar på om jag ska köra med julas blästersand o täcka alla tegelrören o keramikgrottorna med silikon o sand till nya karet!

Oliviahack
10/6/14, 11:11 AM
#9

Följer

marta01
10/6/14, 3:52 PM
#10

vad är det på bild #3? såg illa fall riktigt sött ut🙂

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

sauk1
10/6/14, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#8 Jag körde med lerkrukor, men valde ändå att köpa till en vanlig mörk slät malgrotta sen senare. På bilden ser du dem storleksmässigt, en liten malgrotta (S) jämfört med minsta lerkrukan jag hittade. Silikonet håller fast sanden bra, jag tycker den en månad gammal i karet ser likadan ut som tidigare. Om du tröttnat på dina tegelfärgade rör rekommenderar jag akvariesilikon och blästersanden!

#10 Dvärgklogroda! Läs artikeln här på iFokus.

sauk1
10/6/14, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Karet som det ser ut idag. Ni som följt tidigare tråd vet att jag inte direkt kör stilen "engelsk trädgård i vatten" utan landar alltid i att gilla jungelakvarier… Smaken är som…

inthegame
10/6/14, 8:53 PM
#13

Så snyggt akvarium!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

Annons:
[Jens]
10/6/14, 8:56 PM
#14

följer! Du har verkligen gjort ett fint jobb med ditt akvarium sauk1 ! Supersnyggt!

[Tinitusan]
10/6/14, 9:10 PM
#15

karet är underbart o silikon o blästersand var ganska exakt min tanke, får se hur det slutar dock ;)

sauk1
10/6/14, 9:29 PM
#16

Tack för alla snälla fenor och hejarop! :) JensW, kul att se dig igen! Som man kan se i helhetsbilden så har alla min röda bakgrundsväxter inte hunnit upp till ytan än och syns knappt. Sen är ljuset vitare nu och ska bli ännu mindre gulgrönt när jag byter ett juwel nature rör som är över ett år nu. Det blir så tydligt när jag per automatik släcker de två extra rören 30 min före total släckning. Då går skenet från ett klart ljus till guldassigt grönt. :)

marta01
10/7/14, 7:26 AM
#17

#11 det har jag redan gjort tre gånger🙂

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

sauk1
10/12/14, 8:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Gimme five! 🙂

sauk1
10/12/14, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Herr Mosaikgurami, som börjat bygga skumbo igen, efter karet gjordes om.

sauk1
10/12/14, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Så har jag inte presenterat de nya invånarna i det som siktade på att bli ett helt SA-kar (före senaste butiksbesöket 🤪). Testar dessa igen för deras beteende och att min fru givetvis helt klart gillar deras utseende. Skillnaden från första försöket är att jag har två par, surt vatten, ger bättre mat, har ett ingånget kar och massor med växter. Får se hur det går…

Annons:
sauk1
10/12/14, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Fjäril #2

marta01
10/13/14, 6:51 AM
#22

vilka fina fiskar och grodor😍

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

sauk1
11/3/14, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Relalalaxa!

sauk1
11/3/14, 12:00 PM
#24

Jag vet inte vad detär med dessa grodor! De har bott in sig och syns mycket. Kväker nattetid. Igår kväll var en vid ytan länge och lät. Sen kom en till precis bredvid och lät. Vet inte om de ropar på hjälp och vill flytta eller om det är vårkänslor i karet. Jag bjöd på vattenbyte istället…

[Tinitusan]
11/4/14, 7:47 AM
#25

hehe härligt, när jag hade akvarium första gången när jag var 16-17  hade jag små grodor i mitt kar, de var verkligen jättesöta, hade varit roligt att ha igen faktiskt men bör kanske gå i heltäckt kar?

sauk1
11/4/14, 6:07 PM
#26

Jag tror täcklock är att föredra även om jag inte märkt att de försöker rymma. Det är snarare de "flygkunniga" bilbukarna som duschat mig många gånger…

sauk1
12/21/14, 11:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Något säger mig att en del växter vuxit sig ur karet än en gång…

Annons:
mimåne
12/22/14, 12:19 AM
#28

Är det aponogetifolia?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

javetinte
12/22/14, 1:42 PM
#29

Dina grodor ser mycket tjockare ut i låren och så än vad mina är, vad tror du de kan bero på? Och när jag matar mina och dom äter mycket på en gång, så blir dom rund om magen men de lägger sej aldrig på övriga kroppen. Mina är dock inte så gamla, vet inte hur snabbt dom bli full storlek, men de kanske beror på att dom fortfarande växer och får längre ben? (:

sauk1
12/22/14, 5:39 PM
#30

#28 Det är jättevalle blandat med Cryptocoryne crispatula.

mimåne
12/22/14, 6:11 PM
#31

Aah crispatula! ☝️

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
12/22/14, 8:07 PM
#32

Fina bilder sauk1 ! Mycket fina och jag gillar hur du får så bra växter! Rena himmelriket för fiskarna!

sauk1
12/22/14, 10:19 PM
#33

Tack Jens! Mitt enda problem är att rotala macrandra har vuxit sig så lång och förgrenat sig längs vattenytan att jag fått problem med flödet och cirkulationen från pumpen. Växterna blockar bra… Annars gillar jag hur den gigantiska roten blivit. Nästan helt täckt av en fin blandning av weeping moss, microsorum pteropus trident, eleocharis mini, en vanlig javaormbunke, bonsai-anubias, en stor anubias nana och sen javamossa som jag ofrivilligt åkt på och inte riktigt får bort från roten.

mimåne
12/22/14, 10:47 PM
#34

Har du co2 i karet sauk1? Jag tänker på din eleocharis.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
sauk1
12/22/14, 11:18 PM
#35

Ja trycksatt.

sauk1
12/23/14, 9:15 AM
#36

#29 Såg din fråga nu. Jag vet inte hur länge de växer eftersom jag precis skaffat dem. Dessa såldes på Akvarielagret som just dvärgklogroda XL, dvs jag skulle tro att de fött upp dem under en längre tid?

javetinte
12/23/14, 6:09 PM
#37

Jaha, då kanske de har med de att göra, mina var bara dvärgklogroda.

sauk1
12/24/14, 8:19 PM
#38

Tomten var mycket snäll i år så nu ska även räkorna få smaka på sodastream/trycksatt co2 :D :D :D

mimåne
12/25/14, 1:03 PM
#39

Åh.. inte alls avundsjuk 😐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

niklassandgren
2/2/15, 10:32 AM
#40

Någon uppdatering? 😉

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

[Tinitusan]
2/2/15, 10:43 PM
#41

ja lite bilder tack =)

Annons:
sauk1
2/13/15, 3:06 PM
#42

Jag har inte varit inne här på länge. Lusten att dela med sig har inte infunnit sig.

Det hela startade när jag ville ta hand om en fisk som "blivit ensam". Den blev stressad i transporten, fick vita prick och smittade snabbt ner stora delar av beståndet i karet. Jag medicinerade snabbt och allt verkade bra, ingen nitrit m.m.

Samtidigt som detta skedde försvann dock två dvärgklogrodor, en fjäril och en bilbuk, utan att jag sett sjukdomstecken på dessa. Senare även en Mosaikgurami

Samtidigt som min ph-controller fick mystiska problem, som inte gick att få rätsida på vad som var knas. Troligtvis proben som mäter. Den började addera tillsynes för mycket co2, samtidigt som dropptest för ph visade för lite co2, men kalibreringsvätskor visade att controllern mätte rätt! Jag har diskuterat det en del på plantswap också, men ingen verkar identifiera problemet till annat än proben.

Dödsfallen kunde man ha tänkt sig kunde vara co2, men inga tecken på flämt, stress eller annat.

Allting mycket märkligt, ledsamt och uttröttande. Fram bakom ridån kommer nu….algerna. Total obalans av ovanstående har jag nu fått tråd-, hår-, tofs- och kiselalger. Det enda som saknas nu är….peppar peppar…..cyano.

Jag har precis installerat bubbelräknare och övergått till timerstyrd co2 för att få fart igen. Ingen i karet mår dåligt och förhoppningsvis ska jag kunna vända detta på någon månad. I värsta fall får en del växter slängas, vilket är synd, eftersom jag precis hittat allt jag sökt länge efter.

Jag tröstar mig med att jag gått igenom en hel del med karet. Det var i perfekt balans efter 10 månader. Så man måste väl råka ut för ett totalhaveri innan man kan kalla sig akvarist :) Det kom efter 15 månader.

Skönt att något kul finns i alla fall. Räkkaret fick nyligen co2 och där växer allt så det knakar helt algfritt och fint. HC sprider sig på soilbotten som aldrig förr. Jag tror det var Roxie som skrev någonstans att hon märkte sån skillnad vid övergången från Tropica System 60 till trycksatt co2. Jag kan bara instämma, det var detta en del växter behövde för att klara sig. Jag gav precis bort en hink med växter eftersom jag inte gallrat på 14 dagar.

Som ni säkert förstår kommer det dröja innan jag känner för att posta bilder på 180-literskaret :) Ni får nöja er med räkkaret så länge…

mimåne
2/13/15, 4:33 PM
#43

Det är väl lite såhär det är med hobbyn. Ingenting blir ju någonsin färdigt och förhållandena kan förändras så lätt. Men det är väl också det vi lär oss av, och kanske driver det oss till att fortsätta även om det är tungt när en tragedi väl händer. Ur det här kanske du kommer klokare, och med ett lite starkare akvarium. Då har du vunnit något på det ändå.

Algerna lär du nog få bukt på också när allt väl börjat stabilisera sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
2/13/15, 9:42 PM
#44

#43 Det är vad jag försöker intala mig. Någon gång ska man ju få uppleva havererad utrustning och sjukdom i karet…

sauk1
2/13/15, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

I räkkaret bubblar det på bra, med både små och stora bubblor från HCn.

sauk1
2/13/15, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

En av mina trilineatus, som blivit fler genom hemmaodling 🙂

mimåne
2/13/15, 10:07 PM
#47

Men gud så söt! Vad roligt att du fått avkomma på dem. Jag har några metaller som onekligen ser romstinna ut, så besiktning av alla växter sker ofta nu i hopp om att finna en liten gömma. Jag tror jag gått miste om en omgång tidigare så nu håller jag stenkoll på dem!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2/13/15, 10:12 PM
#48

Ojojoj, jag vet ju vilket motstånd du har haft och därtill det senaste!?!! Det måste ha känt skittungt och jag har verkligen undrat var du har tagit vägen :) nu borde du vara expert på allt som man inte bör få i karet ;)) hoppas det reder ut sig denna gång och bilderna du delar med dig är alltid en fröjd för ögat!

Annons:
sauk1
5/11/15, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Krävdes en hel del röjning nu, efter att karet vuxit igen. Nu äntligen har fiskarna liiiite simyta igen… 😃

sauk1
5/11/15, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Som ni ser har jag inte haft hjärta att ta bort vulkanen längst till höger, som ungarna gillar. Samma sak gäller räkkaret, som totalt domineras av en röd räkbåt 🤪

[Jens]
5/12/15, 5:15 AM
#51

Supersnygga akvarium sauk1 ! Du ska vara riktigt nöjd för det är verkligen bra jobbat!!

usvead
5/12/15, 6:20 AM
#52

Kan bara hålla med föregående…. 👍

sauk1
5/14/15, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

En blommande Bucephalandra motleyana sp. "Bukit Kelam"…

sauk1
5/14/15, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#54

Jag var nyligen sugen på en till Apistogramma, kollade Zoopet en del och fastnade för Macmasteri. Såg sen flera här som hade, så….. Låt mig presentera det nya paret sen en vecka tillbaka! Herr och fru.

[Jens]
5/14/15, 12:52 PM
#55

De är jättefina. Första gången jag såg dem var hos Lillyrod. Superfina.

Annons:
Lillyrod
5/14/15, 5:00 PM
#56

Det verkar vara jättegoa apisto det där. Mina är hur snälla som helst och corysarna kan tom titta in i nöten när honan är där utan att bli attackerad. Din hona har ju finklänning på sig ser jag ; )

sauk1
5/14/15, 7:19 PM
#57

Hoppas det!

sauk1
5/15/15, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Idag är det dags att koppa in två små söta trilineatus som vuxit upp i min enliterslåda. Nu ska de tillbaka till mamma och pappa.

[Grodhopp]
5/15/15, 6:25 PM
#59

Vilka fina småttingar! Älskar corydoras 😍

sauk1
5/16/15, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Småttingarna är bra kamouflerade mot sanden. De utforskar ogenerat karet.

kirshim
5/16/15, 10:14 PM
#61

Inte ska du ta bort barnens fina dekorationer, när dom sakta försvinner in i ditt härliga hav av växter ser det bara läckert ut….=)

[Jens]
5/17/15, 12:13 AM
#62

#60 minst sagt väl kamouflerade! .. Men otroligt söta :))

Annons:
sauk1
5/17/15, 12:36 AM
#63

#62 Ja, jag hade velat ta en bild med en fullvuxen bredvid. Det syns så dåligt att de är 2 cm minikopior på de 7 cm vuxna.

[Jens]
5/17/15, 7:39 AM
#64

Jag fick jag 2 eller var det 3 pandaungar utan att jag visste att jag hade fått dem och de var verkligen små och fick vara med sina vuxna och då såg det extra roligt ut. Ta gärna en bild om du får chansen för det är alltid kul att se dem följa med sina vuxna.

mimåne
5/21/15, 10:11 PM
#65

Åh var de så stora. Vad fina de är också. Har de gått bra med dem i stora akvariet?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
5/21/15, 10:41 PM
#66

Nu var det ett tag sen jag såg dem. De har simmat fritt i stora karet och haft roligt längs glaset. Jag hoppas de mår bra…

sauk1
5/22/15, 11:11 PM
#67

 ynglen. Det är en himla fart på de små. Hoppas de klarar av att hitta föda. Testade att köra med fryst cyklops idag, så att de kanske kan få i sig lite småföda som hamnar på botten. Paret Macmasteri var helnöjda med den kosten 😃

[Jens]
5/23/15, 7:08 AM
#68

Jag brukar mata mina corysar på lite svåra ställen där inte fiskar kommer åt dem lika bra. Fungerar väldigt bra.

mimåne
5/24/15, 10:50 PM
#69

Nästan så att det där påminner om en förälder som ska lämna barnen på dagis för första gången 😉

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
fnula
5/24/15, 11:37 PM
#70

Tack sauk1 för gulleskruvarna! De är så söta och jag blir glad när jag ser ränderna i sanden!

sauk1
9/27/15, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#71

Nu var det bra länge sen jag uppdaterade. Tänkte därför dela med mig av vårtecken :) Här lägger mina Corydoras trilineatus rom och i båda kar blommar det - Bucephalandran i ena karet och Blyxan i räkkaret har skickat upp tre skira vita blommor jag inte sett förr!

[Jens]
9/27/15, 7:58 PM
#72

Oj, de måste verkligen trivas hos dig! Har själv aldrig lyckats få blommor utav växter i akvarium så det var verkligen kul att se.

sauk1
11/25/15, 5:41 PM
#73

Nu är projektet lite i rullning. Målet: större kar. Kommer ta ett tag men första inköpet är gjort och blev… bänken :) Otippat! Så när man ändå handlar från aquaristic.net och ska betala 900kr för 60 kg bänk på en pall, ja då kunde jag inte låta bli att handla billigt annat också. Så nu ska frugan få ett nano med efterlängtad kampfisk… :)

sauk1
11/25/15, 5:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Mmmmm

Lilolizeit
11/25/15, 5:45 PM
#75

Va kul sauk! Tyvärr kan ja inte se någon bild.. :(

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
11/25/15, 6:00 PM
#76

Är det endast nano-akvariet med tillbehör som du försöker visa sauk1 ?

Annons:
sauk1
11/25/15, 6:17 PM
#77

Yep! Bänken monteras när jag gått i mål med led ramp, ytterfilter o nytt kar.

mimåne
11/25/15, 6:45 PM
#78

Åhå, här händer det något! Jag väntar med spänning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
11/26/15, 8:20 AM
#79

Jag gick igång på nanon med rundade hörn. Tror det var Udoons kar jag såg? Hittade då detta när jag visste att det skulle bli en beställning från aquaristic.net. Min fru blev trots allt inte totalförbannad för ett tredje kar och jag har överlevt natten :)

Lilolizeit
11/26/15, 3:51 PM
#80

Haha låter bra Sauk!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

sauk1
12/6/15, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Nu blev det ett tredje som börjar ta form. Som ni ser ger jag mig i kast med mossträd igen. Sist havererade det i en håralgsinvasion. Hoppas på mer tur denna gång. Gillar verkligen de rundade glashörnen på Dennerle-karet!

Lillyrod
12/6/15, 6:34 AM
#82

Då hoppas vi på att algerna lämnar din mossa ifred denna gången. Det är ett snyggt kar det håller jag med om : )

[Jens]
12/6/15, 8:09 AM
#83

Ja, de är jättesnygga dessa nano med runda hörn. Hur många liter är denna på? Det känns som det är 30 L ?

Annons:
Lilolizeit
12/6/15, 2:09 PM
#84

Jag hade Coccoon karen med rundade hörn förut. Jätte snyggt. Ska bli kul å följa ditt kar å ditt träd

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

kaninsköld
12/6/15, 2:16 PM
#85

Fint! 😃

Mvh Kaninsköld

Karin79
12/6/15, 4:19 PM
#86

Snyggt!

sauk1
12/6/15, 11:42 PM
#87

Tack!

Ja, det är 30 L och fascinerande nog ser jag att min fru allt som oftast beundrar sin Kampfisk i karet. Tidigare gånger tycker jag mest hon svurit över att jag behöver lägga tid på att sköta karen… 😃

sauk1
12/6/15, 11:51 PM
#88

Jag la förresten tidigare i veckan en order hos Build my led i USA på en 120 cm led ramp till mitt framtida 360 liters! Då är värmare, bänk och belysning på plats. Saknas själva karet och ytterfiltret bara, eftersom det ytterfilter jag köpte begagnat var en bluff. Säljaren i södra Sverige sa att det fungerade och var ca 1 år gammalt. Vid inspektion var det trasigt och konstaterat säkert 8 år gammalt enligt personalen på Akvarielagret…

Lilolizeit
12/7/15, 12:39 AM
#89

#88 fy va fräckt av säljaren. Kul att ett stort kar e på g. Vad har du för planer för de karet? :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
12/7/15, 11:25 AM
#90

Mm, jag köpte en begagnad ytterfilter från en i Göteborg och den skulle funka så fint vilket den inte gjorde. Jag hörde av mig till säljaren och han ville inte veta av mig längre så jag blev blåst på pengarna.

Annons:
sauk1
12/7/15, 12:37 PM
#91

#89 Det skulle vara kul med lite andra typer av fiskar som jag inte kunnat ha i 180 liter. Skalar? Discus? I övrigt vill jag gärna behålla Macmasteri och mina två fina L201 och Corydoras trilineatus.

sauk1
12/28/15, 10:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#92

Nu har julklapparna till mig själv landat! :) Dels den vita högglansbänken från spanska Aquatlantis, som jag hoppas blir bra trots sina 60 kg. Sen hämtade jag ut och förtullade ett stycke led ramp 120 cm handbyggd i USA av Build my led. Hoppas den lever upp till mina förväntningar. Dags att invänta löning och sen måttbeställa ett kar plus ytterfilter… :D Januari februari tror jag blir projektens månad! Förresten, någon intresserad av ett begagnat Juwel Rio 180 med extra ljus inmonterat :) Glädjande är också att det går framåt med kampfiskkaret. Ingen nitrit och en splitter levererad av Co2art så att nanot kan dela sodastreamflaska med räkkaret! Funkar bra.

[Jens]
12/28/15, 11:03 PM
#93

Vilket projekt sauk1 . Blir ju bra det där!

sauk1
12/28/15, 11:45 PM
#94

Tack Jens! En helt annan fråga på en gång. Om jag minns rätt har du haft soil med sand över. Hur fungerade det för dig? Höll sig sanden överst trots corydoras?

[Jens]
12/29/15, 8:15 AM
#95

Jarå, det höll sig väldigt bra tills jag skaffade mig sajicor så var det kört. Så långt ner bökar inte corysarna. Jag hade ca 3-4 cm sand ovanpå.

mimåne
12/30/15, 9:05 PM
#96

Jag har också prövat sand ovanpå soil och det är ingenting jag rekommenderar tyvärr. Hur mycket jag än önskar att det hade fungerat. Särskilt kräsen är jag inte heller så lite uppkomst av soil hade jag inte brytt mig om. Nästa gång använde jag ett nät som lager mellan soilen och sanden och det har fungerat bättre för mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
12/30/15, 9:07 PM
#97

Nät över soil är intressant och rötterna letar ju naturligtvis vidare så det är ingen dum tanke.

Annons:
mimåne
12/30/15, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Jag använde ett nät med hål för små för soilen givetvis men tillräckligt stora för rötterna så de tränger igenom nätet utan problem. Däremot så blir det lite krångligt om du efter en tid får för dig att flytta på en växt med mycket och kraftiga rötter t.ex en svärdsplanta. Då måste man klippa av rötterna. Annars går det så här.. 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
12/30/15, 9:32 PM
#99

Snyyyggt!

sauk1
12/31/15, 10:21 AM
#100

Jag tror jag satsar på Tropicas bottennäring i samma form som soil. Har sett dem använda det under sand och t o m sett folk använda det under soil. Men ska mn flytta plantor har jag förstått att det är bäst att klippa av dem jämsmed substratet.

Draken
1/1/16, 10:22 AM
#101

Snyggt 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sauk1
1/6/16, 11:42 PM
#102

Jag sa att splittern för co2 funkade bra. Well well… Klantigt nog glömde jag söka läckor och gick bara på hörsel. Märkte nu att en tub tog slut på en vecka! Sprayade diskmedel och splittern visade sig läcka på ett ställe. Åtdraget nu, ny tub och räcker inte det brukar gängtejp vara min vän! :)

sauk1
1/6/16, 11:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Jag köper verkligen allt möjligt just nu inför kommande kar :) Mycket småduttande. Haha nu senast var det denna på bilden. Rea på Rusta och visst är den både snygg och mycket platssparande i akvariebänken? Plus att inga timers eller kontakter hamnar i vägen för varandra.

Lillyrod
1/7/16, 6:57 AM
#104

En sådan har jag aldrig sett. Verkligen smart tänkt : )

Annons:
mimåne
1/7/16, 9:23 PM
#105

Den prylen var ny för mig med :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
1/8/16, 12:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

Härliga lila blommor på Aponogeton (Ulvaeceus?) nu…

[Jens]
1/8/16, 8:54 AM
#107

Väldigt fin blomma ! 😍

Lilolizeit
1/8/16, 2:54 PM
#108

Blomman är väldigt fin, dock brukar bladen bli väldigt fula efter att den blommat.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
1/8/16, 8:01 PM
#109

Vilken underbart vacker blomma!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
4/8/16, 11:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#110

Ja då var mitt 180 liter dött och begravet till sist…eller snarare sålt. Istället får nu mitt nya drömprojekt ta plats.

sauk1
4/8/16, 11:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

Ett 360 L opti white rimless måttbyggt av Akvarielagret och av den anledningen är det 15mm glas. Ett monster på 100 kg! Fick kolla med husbyggaren och bänktillverkaren att det klarar sig och marginalen blev typ 40 kg! Gah. Tur. Bänken har jag letat en del efter. Jag är inte en som tar på sig att snickra nåt, jag ville ha en riktig akvariebänk men helt slätt utan något synligt och med mycket plats. Blev Tropica Plant Growth under Jula blästersand för jag vill ha det till mina corys. Men jag kommer aldrig någonsin montera Biltemas solskyddsfilm på ett kar! Ska kanske byta ut det…

Annons:
sauk1
4/8/16, 11:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Det är mycket som stått på tillväxt så jag har en hel del ytterligare växter som ska i snart plus att en del blir över. En av rötterna har flytit och pekar uppåt. Den var svår att blötlägga pga längden. Karet är f ö 121x51x60. LED belysning är från Build my led. Ska bli intressant att se om den är bra. Den ska ha bra PAR-värden. Glastillbehör för att minimera uppmärksamheten rören annars tar. Första gången jag använder ytterfilter. Blev ett Eheim 2275 på 1200 l/h. Ska nog skaffa en powerhead i litet format för ökad cirkulation. Tror det kan vara bra.

sauk1
4/8/16, 11:28 PM
#113

När det är cyklat blir det nog några Diskus, kanske några skalarer och sen komplettering med någon till macmasteri och bilbuk. Kvar i fiskväg utöver dessa är alla Corydoras trilineatus, som jag verkligen gillar plus grodorna och L201orna. De sistnämnda var verkligen problematiska att få ur roten när jag skulle börja med hardscape utan vatten.

Lillyrod
4/9/16, 6:03 AM
#114

Det är riktigt snyggt redan!

[Jens]
4/9/16, 7:28 AM
#115

Vad fint det blev sauk! Jättesnyggt !!

sauk1
4/9/16, 12:13 PM
#116

#114 #115 Stort tack! Men med mina preferenser är det ödsligt och väldigt lite växter! :D Haha! Ska i med liiite till och också flytta runt en del till andra platser. Jag är verkligen nöjd med att kunna återanvända jätteroten med växter redan fastväxta. Städpatrullen ska utökas också. Nu bara 8 amanoräkor.

Draken
4/9/16, 3:57 PM
#117

Otroligt snyggt :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
4/9/16, 6:39 PM
#118

Riktigt snyggt. Det gjorde du bra! Varför inte biltemas solskyddsfilm?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
sauk1
4/9/16, 7:37 PM
#119

#117 Tack! #118 Tack! Det var väldigt meckigt med solskyddsfilmen och lätt att få skrynkel redan innan man tog bort den skyddande filmen för självhäftande ytan. Med den borta ville ju filmen suga tag och fastna i sig själv före jag ens fick en chans att spraya på lite vatten med diskmedel. Nu är det veck och några småbubblor/linjer överallt. Kanske ca 10% av ytan blev bra. Gick mycket bättre med affisch och lim på 54-litern, men det kanske är storleken som gör det komplicerat.

[Jens]
4/9/16, 8:14 PM
#120

Vad jag förstår så står akvariet mot en vägg? Ser på bilden att väggen är ljus men vad gör det? Låt det vara så är min tanke om man nu inte vill köpa en affisch som passar.

Qurex
4/9/16, 8:27 PM
#121

Jag har inte testat på så stort kar men jag använder självhäftande film från hornbach. Typ som man sätter på fönster för att frosta de. Finns helt svarta och blåa. Lättare än solfilm enligt mig.

sauk1
4/9/16, 10:13 PM
#122

#120 Jag gillar att ha svart i bakgrunden, än så länge, och sen är ju syftet att dölja slangar och sladdar, även om det inte är så mycket sånt. Därav bakgrund. Men jag har funderat på ljus bakgrund, särskilt som det går att ljussätta rätt läckert då.

#121 Jag kommer nog inte göra en tanktömning för att sätta på något nytt självhäftande. Sen var det lite speciella förutsättningar. Karet väger 100 kg och stod på filtar på golvet. Att då få upp en självhäftande film på ytan 120x60 cm i ett enda stycke var inte det lättaste. Resultatet stör mig bara i vissa vinklar och om man tittar noga.

mimåne
4/10/16, 8:54 AM
#123

Jag har också använt biltemas solskyddsfilm men upplevde inte alls samma svårigheter som du gjorde. Tvärtom så tyckte jag den var mycket lättarbetad. Jag använde produkten till mitt 300L akvarium. Gjorde du precis som bruksanvisningen visade om att sätta filmen på ett fönster först och spraya ytorna där?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
4/10/16, 10:33 AM
#124

Problemet var ju när man skulle rycka bort skyddsfilmen till den klistriga sidan. Då klibbade allt ihop i varandra. Jag skulle kanske fäst den i kanterna utan att ha tagit bort skyddsfilmen, funderade jag på. Men visste inte om det skulle bli bra.

sauk1
4/11/16, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Ett kar som fått stå tillbaka och förfalla lite under uppgraderingen till 360 liters karet är mitt 30 liters med frugans Kampfisk. Monte carlon har dragit på sig alger utan vattenbyte och med avsaknad på gödning. Den har heller inte spridit sig så bra.

Annons:
Lilolizeit
4/17/16, 11:12 AM
#126

Så snyggt!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Elin16
4/23/16, 12:22 PM
#127

Sååå snyggt önskar att mitt akvarium kunde se så bra ut!

Denna kommentar har tagits bort.
sauk1
4/23/16, 4:22 PM
#129

#126 #127 Tack så jättemycket! Har fortsatt planteringen nu och snart är det dags för lite mer. SEN ska jag ta mig an räkkaret. Pga missat underhåll (allt fokus på 360 l) har hc släppt botten. Sen ska massor av blyxa o crypts säljas av för mer avskalad look bland räkorna.

Elin16
4/23/16, 5:34 PM
#130

Hur många liter är räk-akvariumet?

Denna kommentar har tagits bort.
sauk1
4/23/16, 5:56 PM
#132

#131 54 liter med just nu enorma mängder crypt wendtii grön o brun, blyxa, Hydrocotyle tripartita, sötvattentång och weeping mossa. Plus några kvadratdecimeter HC.

Annons:
[Tinitusan]
4/23/16, 7:18 PM
#133

verkligen vackert kar!

Elin16
5/24/16, 4:39 PM
#134

Någon uppdatering?

Denna kommentar har tagits bort.
sauk1
5/27/16, 10:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Lite mer planterat samtidigt som det jag hade i karet växer på. En del problem med BBA men det ska lösa sig. Jag gör av med sjuka mängder sodastreamflaskor så nu har jag äntligen köpt en 5-6 kg tub istället som ska installeras i helgen. Ska bli skönt slippa byta och bra att få stabilare tillförsel. Gjorde första rengöringen av lily pipes i mitt liv. Var en del meck med att få loss dem från slangarna men det gick till sist. Varmvatten och en skruvmejsel var bra redskap. Fortsätter med diffusor för att det är lättare att rengöra.

sauk1
5/27/16, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#137

Har fått hem en ny regulator från co2art med glasböj till karets kant. Ska ersätta nuvarande så snart kan någon hugad spekulant på en dubbel regulator från us aquaristic få köpa den med ev en tom sodastreamtub.

sauk1
5/27/16, 11:05 PM
#138

Väldigt sorgligt! 😔 Ikväll hittade jag min ena fina L201 död på botten. Jag var först glad att se den framme men anade oråd efter en timme. Då var den död. Inga tecken på vad det kan ha varit. Det obehagliga är att det skedde dagen efter vb med rengöring av lilynpipes och ytterfilter. Allt gjordes enligt konstens alla regler och ingen annan inkl ottosar visar tecken på att må dåligt. Den hade ingen stressteckning och verkar ha ätit bra. Ingen nitrit. Fick ha den ett år. Vet inte hur gammal den var men osannolikt att den skulle ha varit gammal när jag fick den. Förbryllad. Inga yttre sjukdomstecken.

Lillyrod
5/27/16, 11:13 PM
#139

Väldigt fint kar på bilden. Jag blir avis ; ) Tråkigt med malen. Det är såå jobbigt när fiskar dör utan att man har en aning om vad som är fel eller hur man ska ändra för att det ska bli bra.

Annons:
mimåne
5/28/16, 8:46 PM
#140

Ruskigt vackert akvarium sauk1.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
5/28/16, 11:04 PM
#141

Tack Lillyrod och mimåne! Det saknas en del tänkta växter som jag fortfarande letar efter och det röda i inre högra hörnet har inte vuxit upp än. Jag skulle nog fyllt upp mer där men var lite orolig för vikten så jag gick inte bananas med sanden som jag brukar. Blev lite skuggigare än väntat. Kanske blir det en ramp till… :)

Elin16
6/11/16, 12:27 PM
#142

Uppdatering?

Denna kommentar har tagits bort.
Denarau
6/30/17, 8:59 PM
#144

Finns sauk1 kvar på iFokus?

Lillyrod
6/30/17, 9:02 PM
#145

Det är över ett år sen personen var inloggad senast så nej det verkar inte så

Denarau
6/30/17, 9:12 PM
#146

Vad synd! Verkligen fina alvarium

Annons:
Upp till toppen
Annons: