Annons:
Etikettallmänt
Läst 766 ggr
Aristarcos
9/29/14, 9:48 PM

Välvilja blev tvärt om

Hej, fyller år idag, och fick en födelsedags present jag inte räknat med i lördags.

Det var väljvilja men det blev lite jobbigt läge känner jag. Har ju bara haft igång mitt i 3 veckor…

Håller på nu att starta upp ett nano på 30 l som jag köpte igår( tänkt som yngel kar) utöver mitt 54 liters nu .

Men då jag hade börjat få nitrit och nitrat redan innan jag fick min födelsedags present i form av 8 !!! vuxna guppys. Så har inte läget blivit bättre precis :/

Har bytt ca 30 % av vattnet i helgen båda dagarna, inte något idag. Är rädd att ta bort de lilla av bakterier jag har fått upp. Har satt i större dos av Happy life vid vattenbytet igår, och även tillsatt nitrat minus( tetra) Men det har inte vänt. Kan jag ta i happy life varje dag som stöd i akvariet ? Eller är det fel tänkt..

Hur många vuxna guppysar vågar jag stoppa i nanot just nu, helt ny uppstartat.. Hade velat stoppa i minst 4 av dem, för att försöka få balansen något bättre i 54 litarn. Ynglerna vet jag inte hur mkt de påverkar, visst en del i 54 litern, men de är ju inte så stora.

Men att jag nu har för mycket fisk är det inte snack om i 54 litern. Tänkte nästan försöka sälja minst 2 par av de nya guppisarna.

Annons:
mimåne
9/29/14, 11:04 PM
#1

Grattis på födelsedagen Aristacos! Hoppas du haft en bra dag.

Det där var en aning knepigt. Har du tänkt säga något? Jag förstår om det känns jobbigt att berätta, men jag tror att de skulle förstå utan att bli ledsna. Tanken var antagligen inte att presenten skulle bli såhär för dig. Då skulle du också kunna lämna tillbaka åtminstone några till butiken. Du skulle kunna berätta att du inte har plats för dem alla och att det inte går att ha så många fiskar i akvariet i början men att du förstår att de ville väl.

Nitrit kan hålla i sig i flera dagar vid en uppstart. Bli inte förvånad om det tar en vecka innan det reder upp sig. Du kan fortsätta att göra ett vattenbyte per dag tills värdet är nere på 0 igen. De goda bakterierna fäster sig vid inredning, på botten och i filtret så oroa dig inte för att suga upp dem. Känns det tryggare så kan du tillsätta happy life en gång dagligen efter vattenbytet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
9/29/14, 11:18 PM
#2

mimåne nog skulle hon väl kunna flytta 2-3 guppys över till 30l utan att det är ngn fara bara hon inte matar mer än kanske var 3e dag till att börja med?

dessutom kan du göra lite större vattenbyten tycker jag, som mimåne säger finns det bakterier i karet ändå så höj till 40%

mimåne
9/29/14, 11:24 PM
#3

Jag tror att det är ganska stor risk för nitrit i ett sådant litet kar också men å andra sidan kanske problemet är löst i ordinarie karet vid den tidpunkten? Jag tänker också på att detta inte verkar ha tillhört TS ursprungliga plan för akvariet och vill TS inte ha 8 guppys överhuvudtaget anser jag att den bästa lösningen är att lämna tillbaka dem. 

Är de däremot önskade så är den bästa lösningen att dela upp några i vardera akvarium och kämpa på!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
9/29/14, 11:35 PM
#4

De kom ifrån en privat person i annan stad så kan knappast lämna tillbaka dem! Men jag vill heller inte ta bort dem det är ju knappast fiskens fel att de kom hit :/ Tack för gratulationen!

Ankah
9/29/14, 11:53 PM
#5

Grattis!

Du har säkert redan tänkt på det, men: använd gammalt vatten från 54-litarn för att implantera bakterier i nya karet så blir det ju mindre känsligt. Vad jag har förstått bor merparten av bakterierna i bottenmaterialet så kanske en liten sådan transplantation skulle ytterligare snabba på stabiliteten.

Draken
9/30/14, 7:56 AM
#6

Grattis i efterskott.

Vilken kinkig situation, men jag tror också¨att det bästa är att flytta över några av Guppysarna till Nanot, åtminstone till balansen är återupprättad i 54'liters.

#5 som TS skrev så har h*n nitrit i 54 liters, så det är nog mycket olämpligt att använda det vattnet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Ankah
9/30/14, 8:19 AM
#7

Hoppla, missförstod det som att det var i nanot problemet var. Läsa bättre nästa gång…

Aristarcos
10/1/14, 8:56 PM
#8

Som att det inte räcker med nitrit problemet, de nya fiskarna har börjat ställa sig stilla vid ytan, och jag har dessutom märkt utbrott av vita prick på en fisk :/ satt alla stillastående fiskar ( alla nya)  i karantän i det lilla och även den med pricken, allt för att försöka minska smittan av de små ynglen…kommer behandla båda karen så snart jag fått fatt i medel emot det.

[Tinitusan]
10/1/14, 9:26 PM
#9

men nej fy så tråkigt!

Aristarcos
10/1/14, 9:28 PM
#10

Ja, inte kul alls :/ hoppas på att ynglen inte drabbats ännu..Tetrorna ser pigga ut, även mina två första Guppy hanar, sen är jag lite fundersam på honan som fick ungar… hon är något stilla stående från och till..

mimåne
10/1/14, 10:58 PM
#11

Det här var ju inte alls roligt. Vilken tuff start du fått med din hobby. Tur att du är påläst och gör så gott du kan, dina fiskar är i trygga händer.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
10/2/14, 8:52 AM
#12

Vad tråkigt :( Hoppas det löser sig snabbt, och du inte får massubrott av vita prick. Men du verkar ha full koll, jag tror det kommer gå jättebra det där:)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Aristarcos
10/2/14, 11:44 PM
#13

Jaha, då har man stått och tömt karen till ca 50 %, i med nytt vatten, sen i med Contralck, hoppas nu det hjälper emot vita prick, och det som de nya fiskarna lider av, då de står stilla med ihop fällda fenor. Undrar om man vågar köpa mer fisk :/ skulle behöva några ottosar som sällskap till vår otto, men sen får det var bra.

Annons:
mimåne
10/3/14, 12:02 AM
#14

Det är ingen bra idé att köpa mer fisk nu när du har sjukdom i akvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
10/3/14, 12:13 AM
#15

Nej inte nu menar när fiskarna blivit friska, om man vågar ta in nya sedan..

Aristarcos
10/3/14, 12:15 AM
#16

Tack rovfisk och mimåne för era lyckönskningar!

Aristarcos
10/3/14, 4:35 PM
#17

Ottosen ser också påverkad ut i 54 liters akvariet, han står konstigt i akvarium, och är inte längre så intresserad av att äta som tidigare. En av de nya gula fiskarna dog i natt också.

De som är i karantän akvariet, är det någon som ser lite piggare ut än de övriga.. Och den extra honan jag tog över ifrån de gamla beståndet, verkar den vita pricken försvunnit på så vi får se. Hoppas vi tappar så få fiskar som möjligt men vi får se…

Upp till toppen
Annons: