Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 2733 ggr
MiaBertilsson
2014-09-28 09:04

Crystal red - döda

Köpte några Crystal red för ett tag sen. Några dog 2 veckor efter jag köpt dom och jag misstänkte bottensubstratet som var färgat grus. Bytte till soil och den första tiden dog resten utom en räka. Denna sista verkade må bra och jag planerade att köpa fler. Gjorde ett vattenbyte i fredags och igår dog den sista. Har gjort snabbtest av vattnet och det är bra. Det bor två platyyngel där i också samt att jag har 3 växter. Det är bara ett 10 liters akvarium, men jag verkar klara vattnet. Kan räkan dött av typ ensamhet? Inga andra synliga fel.

Annons:
MiaBertilsson
2014-09-28 09:08
#1

Den sista har klarat sig bra i över en vecka. Och idag hade jag tänkt köpa ett nytt gäng kompisar till den.

CaptainBunchie
2014-09-28 09:26
#2

Vad har du gjort för tester?

10L är extremt litet och blir därmed mycket troligare för både nitrit och ammoniak, jag kan nästan garantera att det är detta som är problemet.
Och med ynka tre växter hjälper nog det tyvärr inte.

Mitt råd är att proppa akvariet med så mycket växter du bara kan få ner. Gärna typ vattenpest eller guppygräs som är snabbväxande och fungerar även som bra skydd till räkorna samt kan agera flytväxt. (Har själv ett akvarie proppat med vattenpest där både räkor och guppys frodas som bara den!)
Och sedan avvakta ett tag innan du köper nya räkor.

Köp gärna riktiga nitrit och ammoniak dropp-tester. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

MiaBertilsson
2014-09-28 09:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi köpte nya stickor där man ser flera olika. Alla värdena på denna stickan låg väldigt bra. 4 växter har jag visst, glömde räkna mossan. Platyynglena växer och mår bra. På bilden är det bara 3 växter men har valt att stoppa ner vattenpest också sedan den togs. Dessa växter växer mycket. Det var så konstigt att räkan dog dagen efter ett vattenbyte.

MiaBertilsson
2014-09-28 11:32
#4

Kan det vara så att jag råkade byta för mycket vatten? Tror att det blev nästan 40% då jag sög bort lös smuts med slamsugen. Ska jag byta ofta men bara någon liter istället för ca 30% en gång i veckan? Kan ju byta bara en liter varje dag istället. Har inte tyckt att det behövdes så ofta då värdena var bra och det var så lite djur att det inte blev smutsigt. Matar pluttelite bara, så det ligger ingen mat och blir gammal.

sauk1
2014-09-28 12:01
#5

Det ser ut att vara väldigt lite växter. Själv kan jag byta 50% vatten varje vecka utan dödsfall med mycket växter och crystal red. Det handlar kanske snarare om att med ett 10-liters så får du svajiga vattenvärden när du byter så mycket. Jag har 54 liter och större bottenyta som kan härbärgera goda bakterier för nedbrytning.

CaptainBunchie
2014-09-28 12:25
#6

Stickorna är tyvärr inte pålitliga, skaffa somsagt gärna riktiga dropptest.
Och mer växter!

Såhär såg mitt räknano ut ett tag (30L), och då tyckte jag ändå att det var ganska snålt om växter!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
mimåne
2014-09-28 20:24
#7

Denna behållare du använder som akvarium är mycket liten och det blir tyvärr väldigt svårt att hålla vattnet stabilt. För att lyckas någorlunda dugligt med så här små volymer behövs extremt mycket växter. Du har tyvärr alldeles för lite växter, växtbeståndet behöver tas gånger 10 minst..

Jag känner mig ganska säker på att du har/har haft dålig vattenkvalite i någon form t.ex nitrit. Sticktester har visat sig allt för många gånger vara opålitliga så även om du försöker mäta med dem och får ett Ok resultat, så behöver det inte alls stämma överens med sanningen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Yavve
2014-09-29 07:25
#8

om du tror det är  bottensubstratet kan du använda ecs brändlera funkar riktigt  bra  sj brukar ja blanda det med fluval substrate…

tänk på om du inte har osmofliter bytt ej vatten på helgdagarna bästa dagarna att bytta vatten för räkor är onsdagar till fredag efter middag…

sauk1
2014-09-29 09:04
#9

#8 Spännande info. Är det bättre vatten onsdag till fredag? Eller missförstod jag dig?

MiaBertilsson
2014-09-29 10:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag bytte bottensubstrat från färgat till det som ligger nu så detta är det inget fel på. Angående växtmängden så är dom på kraftig tillväxt nu så det ökar ganska naturligt, men jag har valt nu att stoppa ner ytterligare någon snabbväxande planta. Just nu simmar det 2 yngel här för att hålla igång akvariet. Finns även stora planer på att skaffa ett större akvarium till räkorna, men vill gärna ha några här i så länge då det är inte aktuellt med större riktigt ännu pga platsbrist.

MiaBertilsson
2014-09-29 10:25
#11

#8 Intressant att det skulle vara skillnad på vattnet beroende på vilken dag det är… Har svårt att tänka mig att kommunen skulle behandla sitt vatten olika från dag tilldag.

GuUuLd
2014-09-29 12:18
#12

Soil är det bästa bottensubstratet du kan ha till CR iaf. då de gärna vill ha ett lägre pH och de flesta soilsorter är något pH sänkande dock inte ECS som nämns ovan. Att det skulle vara bättre att byta vatten på veckodagarna vet jag inte, det går minst lika bra att byta på helgerna så stor skillnad i vattenkvalitet är det inte mellan veckodagar och helger. Då är det större risk att byta i veckan eftersom det är då de oftast tillsätter kemikalier.

Jag vill säga som de sagt tidigare, det är ett litet kar som är svårt att få till stabila vattenvärden i och räkor är känsliga mot svajiga värden. Teststickorna är precis som de nämnt inte allt pålitliga tyvärr, dropptester är att föredra :)

Släng i mer växter och låt de få ynglen du har fortsätta gå där i, gör små vattenbyten regelbundet (ca. 10-20%, 1gång/v) och vänta en tag innan du stoppar i nya räkor.  Har du möjlighet så skaffa dropptester så du kan kolla av värdena lite då och då och skaffa sen räkor när du ser att du kan hålla jämna vattenvärden.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Yavve
2014-09-30 08:02
#13

kommunen skulle behandla sitt vatten olika nä så är det inte men tänkt  dig att man använder mer vatten på helgerna en veckodagarna… helgerna sänder dom i väg vattnet när det kommer ut rent men veckodagarna får det villa längre tid  & allt saker som inte blev renat i vattnet sjunker ner till botten.

sen tänk på att  ha mellan 3-5 cm bottensubstrat i bruken för det  är ju ett naturligt filter du har på botten annars kan man lika bra ha 0 bottensubstrat….

Annons:
MiaBertilsson
2014-10-02 18:53
#14

Efter en massa klurande här hemma så misstänker vi att det berodde på att ph-värdet ändrades plötsligt vid vattenbytena. Så nu har jag köpt ph-sänkare och det har flyttat in lite tåligare körsbärsräkor istället. Kommer i framtiden byta upp mig till 30 liters men det blir inte riktigt än pga vissa problem med placeringen av de nano jag vill ha.

usvead
2014-10-02 19:33
#15

Jag är ny inom det här med akvarium och så. Mitt första någonsin skaffade jag mars 2014. Det jag i alla fall tagit fasta på är att växter verkar vara oerhört viktigt för att det ska bli bra förhållande/värden i akvariet. 

Om jag får drista mig till att komma med ett påpekande så tycker jag att du har ruggigt lite växter, kläm dit fler! 

Var inte rädd för att det ska bli för mycket, du märker snart nog vilka växter som trivs i det vatten du har på just den ort där du bor. Jag kan t.ex. inte ha vallisneria - tror jag att den heter - den bara "smälter" bort. Jag har då testat andra växter och snart nog vet man att den här fungerar och den här inte. 

Har du tur så växer det utav bara tusan och då kan du ju rensa, sälja en massa plantor/skott och tjäna en hacka 😃

MiaBertilsson
2014-10-02 20:18
#16

Själva vattenvärdena i karet är riktigt bra. Problemet var att räkorna dog efter vattenbyte. Därför efter att pratat med andra räkpersoner så har jag kommit fram till att det måste varit det höga ph-värde vi har i kranen som ställde till det för mina räkor som vill ha lågt ph. De växter jag har trivs bra och växer som tusan. Idag fick jag även mer mossa med de nya räkorna så det ska jag surra fast på roten jag har. Den mossa jag hade redan har mer än dubblat i mängd på kort tid så den trivs också bra.

Upp till toppen
Annons: