Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 956 ggr
Berzerk90
9/27/14, 10:53 AM

Göra om i nano

Hej!

Har funderat ganska länge på att göra vid mitt nano på 10 liter. Har nu blästersand och lite små växter i karet. 

Första tanken är om jag ska testa någon form av soil som är antingen svart eller grå i färgen så att jag får en bra kontrast mot Crystal Red räkorna som jag ska köpa sen.

Hur är det nu med soil "tappar" det kraften efter man haft det i karet en längre tid? Jag tänker på att det ska hålla rätt PH värde osv. 

Undrar även om vilken soil som rekommenderas av er eller om jag ska rent av fortsätta med blästersanden istället?

Tänkte även ersätta växterna med någon form av enkel mossa eller sötvattenstång som jag också tittat på vad tror ni om det?

Sen funderar jag även på om jag ska behålla körsbärsräkorna med Crystal Red för jag vet att de inte kan korsa sig men har däremot läst att räkor kan konkurrera ut varandra så är lite fundersam över det. 

Kanske slänger upp en bild på karet som det är nu senare. :)

Annons:
mimåne
9/27/14, 11:06 AM
#1

Jag föreslår att du byter till soil i och med att du har en så pass liten behållare som akvarium. Soil hjälper till att skapa en bra bakteriekultur i och med att bakterier kan fästa sig vid kulorna och att materialet är luftigt. Du behöver så mycket bakterier som möjligt för att kunna hålla någorlunda bra vattenkvalite på en så liten behållare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Berzerk90
9/27/14, 12:00 PM
#2

Okej då blir det soil! 

Då är frågan vilken mossa man ska ha jag ska kolla in lite närmare på det den ska vara så enkel som bara möjligt.

mimåne
9/27/14, 12:04 PM
#3

En mossa så enkel som möjligt.. Javamossa.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Berzerk90
9/27/14, 6:46 PM
#4

Det lutar stakt mot javamossa helt klart som jag kommer fästa i roten. Sen är frågan vilken växt jag ska ha i  akvariet för där kommer bli en ganska stor plats att ha andra växter på. 

Hade tänkt ha en liten anubias som jag har och någon annan växt. Finns där någon enkel marktäckande växt?

mimåne
9/27/14, 10:15 PM
#5

Nä, tyvärr finns det ingen enkel bottentäckare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Berzerk90
9/28/14, 11:37 AM
#6

Det är så ja. Alla jag hittat verkar väldigt krävande.

Funderar på Sagittaria som växt istället. De verkar inte så värst krävande och fina är dom.

Annons:
mimåne
9/28/14, 8:15 PM
#7

Om det är sagittaria subulata du tänker på så är det ett lättare alternativ även om en inte riktigt är en bottentäckare. Har du tillräcklig belysning så pröva!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hellstrum
10/20/14, 10:43 PM
#8

Hej, hur har det gått? Har du startat upp akvariet, vi ser gärna en bild.

Upp till toppen
Annons: