Annons:
Etikettallmänt
Läst 913 ggr
YellowKiwi
9/21/14, 9:53 PM

Bottentäckande växt

Hej!

Jag skulle vilja ha tips om någon bra bottentäckande växt som skulle passa att planteras i sand och som inte behöver ha massa extra Co2 osv. :)

Annons:
The Animallovers!!!
9/21/14, 10:10 PM
#1

Behöver också tips! Följer**

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Roxie
9/21/14, 10:38 PM
#2

Då finns det inte särskilt många tyvärr. De flesta kräver både co2 och gödning. Bra belysning är en självklarhet. Sagittaria subulata och staurogyne repens är två låga växter som kan funka. Dock inga bottentäckare.

// Sofia

The Animallovers!!!
9/22/14, 12:13 PM
#3

Men sånt här akvarium gräs tror jag det heter, det blir som gräsmatta. Hittade den i växtlexikonet men det fanns två olika beskrivningar så jag vet inte vilken jag ska lära mig av!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Apistojohan
9/22/14, 12:21 PM
#4

Kanske Marsilea hirsuta.

YellowKiwi
9/22/14, 12:24 PM
#5

Tack :)

Är det svårt att hålla på med Co2 och gödning 0ch sånt?

Roxie
9/22/14, 4:17 PM
#6

Inget är svårt om man läser på.

Det är en del teknik man måste lära sig och det är väldigt viktigt att man lär sig hålla koll på vattenvärden. 

Här kan du gå in och läsa; http://blogg.djurmagazinet.se/category/koldioxid/
För att läsa i kronologisk ordning får du scrolla längst ner på sidan och läsa uppåt.

// Sofia

Annons:
YellowKiwi
9/22/14, 9:14 PM
#7

Tack Roxie!

mimåne
9/23/14, 11:08 AM
#8

Angående informationen i växtlexikonet så är det endast personliga erfarenheter, du kan därför ta del av båda inläggen om akvariegräset.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LajvKrattan
9/23/14, 12:53 PM
#9

Min nya favorit är Hydrocotyle tripartita. Man kan få den kort genom att klippa den och plantera om och genom att trycka ned den med handen. Den blir ~5 cm om man sköter den väl.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Roxie
9/23/14, 12:57 PM
#10

Och jag själv rev ur min H.Tripartita för när den väl fått fäste måste man trimma var och varannan dag om man ska hålla den snygg.

// Sofia

LajvKrattan
9/23/14, 1:26 PM
#11

#10 Den växer långsammare om man har den under de förhållanden som TS listade.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Roxie
9/23/14, 1:37 PM
#12

Jo visst är det så! Och vid sämre ljus (vet dock inte vad för ljus TS har) så stiger den uppåt. Inte så passande som bottentäckare då :)

// Sofia

LajvKrattan
9/23/14, 1:51 PM
#13

Med förhållandevis starkt ljus och låga till medelhöga näringsvärden kan den hålla sig låg utan att växa jättesnabbt. Att klippa/trycka till den regelbundet är för övrigt inget större problem, tycker jag, eftersom man ändå matar flera gånger i veckan och då lika gärna kan passa på att ta hand om växterna. Dessutom måste den bara vara perfekt klippt om man kör holländsk stil som du, annars går det bra att låta den bli lite buskig. Det är en smakfråga.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Roxie
9/23/14, 2:05 PM
#14

Självklart är det så. Det är bara att prova och hitta sin egen väg. Men det är SVÅRT att få till en matta (som TS frågar efter) utan co2, bra ljus och gödning. That's a fact ;)

// Sofia

YellowKiwi
9/23/14, 2:14 PM
#15

Börjar bli sugen på att prova på det här med co2 och soil. Men det får bli när jag har läst på mer och har skaffat ett andra akvarium tror jag 🙂Då kan jag ha matta, det är så fint.

Tack för alla svaren!

Upp till toppen
Annons: