Annons:
Etikettallmänt
Läst 1387 ggr
The Animallovers!!!
2014-09-20 16:29

Guramisorter m.m

Hej! Jag ska eventuellt starta om mitt akvarium. Jag har läst på mycket om hur man gör men jag har några frågor; 1. Man häller ju i vattnet och lägger i bottensand/grus och planterar växter. När man är värdig med allt det ska man då hälla i vattenberdningsmedel och bakterie grej och sånt då? Jag följer ju såklart instruktionerna och inte bara häller i men ja, ni fattar:) behöver man nåt nitrit medel också som man häller i eller har man bara det i fall nitrit halten skulle bli hög? 2. Jag kommer ju först bara skaffa tr-fyra fiskar efter tre dagar ungefär och det kommer nog bli Platy eller enldlers, men efter ett tag så vill jag gärna ha nån typ av Gurami. Har frågat en del om Dvärggurami innan här på akavriefisk iFokus men jag har en annan fråga: efter att ha sökt runt på zoopet har jag nu läst att Dvärggurami är känsliga, stämmer det eller skulle ni kalla det för en nybörjarfisk? Läste också att Mosaikgurami är tåligare än dvärg, skulle den passa i ett 54l kar? Annars vill jag gärna ha tips på andra TÅLIGA guramisorter som passar i ett 54l! Då jag verkligen älskar guramins utseende och jag har läst på om Dvärggurami i alla fall. Sorry för låååångt inlägg…

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
Berzerk90
2014-09-20 18:20
#1

Man gör som du säger sen använder jag nästan aldrig en massa olika preparat har aldrig förstått meningen med det. 

Jag skulle säga att Dvärggurami är det som gäller i ett 54 liters och helst inga andra som Mosaikgurami de kan vara lite mer aggressiva mot varandra. Hade själv ett par av Mosaikgurami och ett par av Blå gurami och de var ganska aggressiva mot varandra ibland i ett akvarium på 112 liter så det blir antagligen ännu värre i ett på 54 kan jag tänka mig.

Angående Dvärggurami kan de vad jag läst vara ganska inavlade så det gäller att hitta ett par i bra form annars tror jag inte de ska vara så svåra faktiskt.

mimåne
2014-09-20 18:33
#2

Hej The Aminallovers!!!.

Du behöver inte använda dig av några medel alls, personligen så tycker jag att det är bortkastade pengar och onaturligt. Men visst kan du använda medel om du vill, men tänk på att detta är till konstgjorda tillsatser. Medel som du kan använda vid starten är bakteriekultur samt beredningsmedel. Detta slår du i vattnet när fisken finns där, den kan du förövrigt köpa redan samma dag som du satt igång akvariet. Det finns ingen orsak att vänta för ingenting händer med vattnet förrän fisken tillkommit. 

Du behöver inget medel mot nitrit i det här stadiet. Detta medel används endast om det uppstått nitritförgiftning i vattnet. Det sägs vara verksamt mot nitritförgiftning men enligt mig behövs medlet ej, det räcker med vattenbyten och att hålla nere mat och antal fiskar. 

Angående Gurami så behöver Mosaikgurami större utrymme än 54L, därför passar Dvärggurami bättre för ditt akvarium. Om man jämför den med endlersguppy som du också tänkt skaffa så är dvärgguramin betydligt mycket tåligare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
2014-09-20 19:26
#3

Tack för svaren, så jag kan köpa fiskar samma dag som jag fyller på akvariet med vatten även vattnet är grumligt? Skulle jag ha vattenberdningsmedel och sånt när fiskarna redan är i?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[raichu]
2014-09-20 19:46
#4

Hej.

Som mimåne säger så behövs det inge beredningsmedel, det hjälper inte tillräckligt mycket för att det ska vara värt pengarna.

Du kan ju alltid skaffa Honungsgurami om du vill, de kan ha ett lite hetare temperament än dvärgen (framförallt hannarna) men det är en tåligare fisk än dvärgen. :)

Om du ska köpa nya växter och djuraffären har någon växt i något av akvarierna med fiskar i så kan du be om att få en av de växterna, vid och på rötterna så sitter de bra bakterierna och några kommer att följa med när man flyttar över och planterar i växten, vilket innebär att du får dina bra bakterier ihop med växten. :)

MVH//Patrik

The Animallovers!!!
2014-09-20 19:49
#5

#2 . I skolan har vi ett akvarium med fyra vuxna Endlers guppy plus två yngel, fler på väg! Det karet gör vi inga vattenbyten men fiskarna mår jättebra och simmar aktivt, fast vi städar det såklart när det behövs! Är endlers mindre tåliga än Dvärggurami? Jag har några önskemål om vilka fiskar jag vill ja i karet(har sen innan en Guppy och 5 neontetror det är därför jag vill ha 3 till) Två Dvärggurami, en hane och en hona eller två honor och en hane om det inte blir för överbefolkat?! Tre neontetror. 5 Endlers guppy eller Platy. 3-4 ottocinklus. Låter det bar eller är det för mycket?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
2014-09-20 21:30
#6

Tack för tipset #4! Vilken fisk skulle ni säga passde bäst med ovanstående fiskar förutomvdvärrgurami!honungsguramin el dvärg?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
mimåne
2014-09-20 22:04
#7

Guppy och endlers är de sköraste fiskarna jag vet. Det är väldigt känt. Speciellt exemplar köpta från butik. De är sönderavlade. Som bäst så överlever de sjukdom efter sjukdom men som oftast kolar de vippen efter en mycket kort tid, det handlar om veckor.

Att din skola har ett akvarium med friska guppys är roligt att höra. Jag gissar på att de är avkommor från en stam som en gång köptes till skolan och att de på så vis fötts in i denna miljö och lärt sig leva i den.

Något som oroar mig när jag läser din text om skolans akvarium, är delen där du skriver att ni inte gör några vattenbyten men att ni städar. Till saken hör den att det borde vara tvärtom. Ingen städning utan istället vattenbyten. 

Angående dina önskemål om fiskar. Du har kikat på trevliga arter. Du kan ha en hane + två honor av Dvärggurami. 5 endlersguppy eller Platy passar bra och även ditt antal ottocinclus. Däremot skulle jag skippa neontetrorna, de är stimfiskar och man brukar utgå från ett stim på 10st individer.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
2014-09-20 22:12
#8

Jaha, men på zoopet läste jag att de minst skulle va 6 st så jag trodde de räckte att jag bara köpte 3 till så de blev 8! Men hur ska jag göra? Jag vill inte döda mina gamla tetrorJag har haft tio från början men jag har haft det ganska ostabilt i mitt kar ett tag så fem dog, men de nuvarande fem mår bra och klarar allt känns det?som.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
2014-09-20 22:24
#9

Oj min text blev lite flummig menade så här: vad menar du med att jag ska skippa neontetrorna mimåne? Jag har ju redan fem sen innan ska jag köpa fem till så de blir tio? Eller hur ska jag göra? Jag har läst att vanlig Guppy kan va väldigt känslig på grund av den är så pass sönderavlad, men jag har däremot läst att endlers, alltså vildguppy ska vara tåligare och inte lika mycket sönderavlad. Ska börja byta vatten i akvariet i skolan i gång i veckan:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
2014-09-20 22:30
#10

Förlåt för att jag ställer så himla många frågor som ni knappt hinner svar på men bara en sista, vilken fisk skulle ni säga tåligast och får lättas yngel? Platy eller endlers?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

mimåne
2014-09-20 23:46
#11

Du får ställa hur många frågor du vill. Vi hjälper dig alla så gärna :)

Du får ursäkta mig, jag har missförstått dig en aning. Jag förstod inte att du redan hade ett akvarium och fiskar som bland annat neontetror, trots att du skrev det klart och tydligt i början. Jag skyller det på kvällskvisten! :)

Vad har du för fiskar i nuläget?

Det stämmer att endlers sägs vara en aning tåligare än guppys, men de är absolut inte tåliga enligt min mening. Jag skulle säga att Platy är lite bättre även om den också är skör.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
2014-09-21 08:16
#12

Okej, i nuläget har jag en honguppy och fem neontetror och jag vet att det är för lite men jag har haft det som sagt lite ostabilt i mitt akvrium ett tag så jag har inte velat köpa fler så att de också bara dog. Ville liksom vänta tills det blev lite mer stabilt. Vilken fisk skulle ni säga har lättast att få yngel och är tåliga? Svärdbärare? Black molly?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
2014-09-21 09:32
#13

När jag har startat upp det( har inte gjort det än) ska man ju bara köpa tre-fyra fiskar från början men jag har ju sex st sen innan, är det ok att jag lägger i dem? Vet inte annrs hur jag ska göra…

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
[raichu]
2014-09-21 10:39
#14

I och med att du redan har fisk nu så ska du inte köpa något förrän om typ två-tre veckor efter omstarten.

Detta är på grund av att du redan har fisk som ska starta upp akvariet åt dig, du ska inte belasta det hårdare.

The Animallovers!!!
2014-09-21 13:07
#15

Jaja, jag tänkte vänta några veckor:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
2014-09-21 22:07
#16

Åter igen :) vilka fiskar skulle ni säga får lättast yngel och är mycket tåliga?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

em.nord
2014-09-22 09:33
#17

Black molly ynglar lätt och har alltid varit tåliga hos mig. Guppy ynglar lätt men tycker de är sönderavlade över lag o inte längre tåliga fiskar. Svärdbärare är jag inte kunnig på alls. Och som de sa ovan. Låt akvariet vara igång minst några veckor. Ska hinna bildas ett ekosystem :) Akta så det inte blir för många fiskar och olika sorter i ditt kar. Är ju bara 54l. :) så planera noga och stressa inte. Ett kar bygger man upp :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

The Animallovers!!!
2014-09-22 09:50
#18

Tack för svaren. Ja jag ska låta det va i några veckor såklart!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

mimåne
2014-09-22 10:20
#19

Black molly är också en fisk som lätt får sjukdomar. Jag skulle inte rekommendera den fisken. Vill du ha en levandefödande så skulle jag säga Platy. Svärdbärare går också bra.

När du startat upp akvariet så behöver du använda dig av alla dina 6 fiskar. Du får vara extra försiktig med matning och mäta nitrithalten noga. Neontetror kan vara ganska känsliga för dålig vattenkvalite.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[raichu]
2014-09-22 10:30
#20

#19

Svärdbärare blir väl ändå lite i största laget för ett litet 54l akvarium? ;)

Annons:
mimåne
2014-09-22 10:35
#21

Då va det de problemet då :p

Medarbetare på akvariefisk ifokus

The Animallovers!!!
2014-09-22 12:08
#22

Ska ph ligga ungefär vid 7? Jag har läst vad alla mina fiskar jag vill ha ska ha för ph och det ligger runt där 6,5 eller 7. Hur mäter man nitrit och ph? Jag vet att man köper nån sån mätning men är det precis som i en pool att man stoppar ner en liten "pinne" och så färgar den sig lite och så får man liksom matcha färger på baksidan? Sänker man nitrit genom att man häller i nåt medel?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

em.nord
2014-09-22 12:24
#23

#19 haha där märker man skillnad på hur man har haft turen med fiskar! ;) Mina mollys har aldrig varit sjuka, har iof inte platyna heller ;) Det man kan göra är ju att försöka undvika sjukdomar helt enkelt. Vattenbyten osv. Alla dessa "vanliga" fiskar är ju rätt så duktigt avlade på tyvärr :/ så vore nästan bättre om de inte ynglade av sig så lätt ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

The Animallovers!!!
2014-09-22 12:31
#24

Har löst att den första månaden ska man inte byta vatten, det stämmer väl? Eller är det kanske månaderna…

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
2014-09-22 22:39
#25

Vet att det är viktigt att håla koll på nitrithalten i början, men hur håller jag koll på det? Ska man köpa nåt medel mot det så det håller sig på noll eller håller fiskarna nere det själv? Har använt sökfunktionen här på akavriefisk iFokus där jag sökta på hur man startar upp ett 54l akvarium och där i många trådar står det att man ska hälla i typ bakterie medel och sånt? Men stämmer verkligen det? Du skrev ju det till mig mimåne att man inte behöver nåt sånt och jag litar på dig…

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

The Animallovers!!!
2014-09-22 22:43
#26

Och alla er andra som också å hjälpt mig här, men blev bara lite tveksam.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

mimåne
2014-09-23 22:07
#27

De medel som brukar rekommenderas i trådarna för en uppstart är:

1. Bakteriekultur. Detta medel sägs innehålla goda bakterier som till viss del ska ta bort nitrit. Det används vid uppstarten av ett akvarium och hälls i vattnet efter att fiskarna flyttat in. Jag tror att många här på forumet vill vara på den säkra sidan och använder sig av det här medlet. Personligen tror jag inte att det här är något att ha alls och ifrågasätter bakteriernas existens i medlet. Jag tycker att det är onödigt att tillföra konstgjorda medel i fiskens vatten då det finns naturligare sätt att motarbeta nitrit så som Vattenbyten, litet antal fiskar samt mycket sparsam matning. Bakterierna kommer börja växa hur som helst så småningom.
Du väljer själv vad du vill tro på men vilket alternativ du än väljer så går det säkert bra. Det finns inget "rätt eller fel" teoretiskt sätt bara olika teorier.

2. Vattenberedningsmedel. När du ska fylla på ditt akvarium med nytt vatten exempelvis Första gången eller vid ett vattenbyte, så slås detta medel ner i hinken med vatten innan du häller det i akvariet. Det används för att bryta ner metaller i kranvattnet. Metaller kan kännas tunga för fisken som kan börja flämta vid ytan om de är riktigt känsliga arter och halterna av metaller höga. Har du kommunalt vatten så är detta redan omhändertagit och då behöver du inte detta medel. Tar du vatten från egen brunn kan halten av metallen däremot vara högre men det märks på fisken i så fall om det är något som behövs eller ej.

-----------------------

Det finns inget medel som tar bort och håller nitrit "på noll". Nitrit är en förgiftning av vattnet som kan uppstå speciellt vid uppstarten av ett akvarium. När en fisk bajsar så innehåller avföringen både goda och onda bakterier. De onda bakterierna kallas för Nitrit. De goda kommer att ta hand om de onda och göra dem vänliga. Även växterna kommer ta upp en del av dem som näring. På så vis håller sig halten på 0. I en uppstart finns det så dåligt om goda bakterier och de onda(nitrit) får lätt övertaget och förgiftar vattnet. Därför är det viktigt att hålla en låg mängd avföring(lite fiskar och lite mat= lite bajs) Då hinner de goda bakterierna byggas upp steg för steg och ungefär efter 4 månader har du ett stabilt akvarium med bra bakterier där du inte behöver oroa dig för nitrit.

Hur snabbt du ska göra ditt första vattenbyte är väldigt olika från akvarium till akvarium. Går allt som det ska kan du göra det när akvariet varit igång en vecka. En gång i veckan efteråt. Du ska absolut inte vänta en månad. Får du problem med nitrit ska vattenbyte göras då.

Sist och slutligen vill jag ta upp din fråga om Hur man testar olika värden som exempelvis Ph och nitrit. Precis som du säger så finns det stickor att köpa som fungerar som när du mäter vattnet i en pool. Dessa stickor är däremot inte så pålitliga och kan visa starkt fel. Det är därför bättre att investera i ett Dropp test. Du får med en liten behållare som du fyller enligt bruksanvisning med akvarievatten. Med följer också en (eller flera) flaskor med vätska i. Detta droppas några droppar i behållaren med akvarievattnet. Skakas om och en färg visar sig. Färgen står för ett värde som du kan läsa av på en färgkarta, som även dem medföljer. Kanske låter det krångligt men det är väldigt enkelt och smidigt när man lärt sig. Kostar ungefär 100kr och du får ut säkert 50 tester utav det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
The Animallovers!!!
2014-09-24 15:15
#28

Tack så jättemycket åter igen, nu ska jag nog vara bra beredd om jag får ett nytt kar på min födelsedag på söndag:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[raichu]
2014-09-24 15:32
#29

#28

Grattis i förskott! :)

The Animallovers!!!
2014-09-24 15:54
#30

Tack

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Upp till toppen
Annons: