Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 6100 ggr
YellowKiwi
9/20/14, 12:49 PM

Bottenmaterial?

Hejsan!

Nu  har jag haft mitt akvarium i några månader och har tröttnat på mitt svarta grus som har blivit mer grått med tiden.  Det är ett 54-liters jag har med Platy i. Jag vill nu ta ut allt grus och rensa lite och "starta om" lite smått.  Jag skulle vilja ha ett bottenmaterial som är bra och lätt att plantera i så att mina växter mår bättre. Har ni något tips på ett bottenmaterial som skulle passa till mitt akvarium?

Annons:
Berzerk90
9/20/14, 1:07 PM
#1

Kör på Jula Blästersand.

YellowKiwi
9/20/14, 1:17 PM
#2

Tack. Syns smuts osv mycket med den sanden?

Berzerk90
9/20/14, 1:33 PM
#3

Det syns men fördelen är att då vet du var smutsen ligger så det är bara att suga upp den när man tycker att det blir för mycket av det.

sauk1
9/20/14, 2:08 PM
#4

Jag har aldrig haft grus men tycker smuts smälter in i blästersanden, så det ser rent ut tills du rör runt med en slamhävert. Blästersanden är ett snyggt, bra och billigt alternativ!

mimåne
9/20/14, 2:54 PM
#5

Jag slår också en röst för julas blästersand.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

YellowKiwi
9/20/14, 3:16 PM
#6

Tack, blir nog blästersand. Rengör man likadant med slamhäverten som när man har grus?

Annons:
[Tinitusan]
9/20/14, 5:41 PM
#7

Hör och häpnad så får jag nog också hålla med om julas framför gruset, Svarta är så snyggt men det är helt enkelt enklare med julas sand både med städning o för växter etc

mimåne
9/20/14, 6:43 PM
#8

Att använda en slamhävert på sand är inte riktigt likadant som med grus. Här kan du inte stoppa ner häverten i sanden för då kommer en del av sanden att sugas upp. Du håller istället häverten en bit ovanför sanden så sugs smutsen upp. Du kan också använda olika cirkelrörelser för att virvla upp smuts och suga upp den. Ibland har jag råkat borra ner häverten i sanden men äsch! Ingen skada skedd, sanden är ju så billig ändå! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

YellowKiwi
9/21/14, 9:12 AM
#9

Okej tack så mycket. Går det bra att plantera i det? Kan man plantera matta i blästersand?

mimåne
9/22/14, 10:32 AM
#10

Att plantera växter i sand går mycket bra, även bottentäckare. Problemet med bottentäckare i sand är att de behöver ett mer näringsrikt bottenmaterial än så.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Roxie
9/22/14, 4:46 PM
#11

Soil! Över allt annat! Att den är svår att plantera i är bara en myt, funkar fint och jag har det i alla mina kar. Planterat både stora växer och yttepytte små. Vill du att växterna ska trivas är soil det bästa alternativet, helt klart.

// Sofia

[Tinitusan]
9/22/14, 6:46 PM
#12

roxie, ja men sen är det ju både dyrt o icke grävvänlig o väl soil i så blir man ju därmed väldigt begränsad i fiskväg.

men kanske kan tipsa o det mest prisvärda när vi ändå är inne på soil =))

Roxie
9/22/14, 7:51 PM
#13

Så vitt jag vet behöver inte Platy gräva ;) Begränsad i fiskväg håller jag inte riktigt heller med om.

Dyrt, ja det beror på hur man ser det. Trivs växterna (vilket de ofta gör i soil) så kommer de att växa därefter och man kan enkelt dra in lite pengar genom att sälja av överskottet. På så sätt får man in pengarna man lagt ut på lite mer exklusivt bottensubstrat.

Sen är väl inte frågan vad som är billigt, utan vad som är mest prisvärt och håller bäst kvalité enligt mig. Men billigt.. Man får nog räkna med ett par hundra för några kilo. Helt klart snordyrt om man jämför med 25kg sand från jula för 59kr. Men jag har använt sand i mina kar innan och jag kan säga att jag aldrig går tillbaka till sand, om jag nu inte får för mig att ha fisk som kräver det dvs.

// Sofia

Annons:
[Tinitusan]
9/22/14, 10:30 PM
#14

haha ja just det ja, alla är inte lika galna i malar som jag, helkonstigt ju, jag förstår inte alls!

mimåne
9/23/14, 11:13 AM
#15

Får jag fråga dig roxie.. Jag såg ett uttalande från dig där du skrev något i stil med att "Sand ovanpå soil är meningslöst". Skulle du kunna ge en förklaring till det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Roxie
9/23/14, 12:59 PM
#16

Jag tror att jag skrev något i stil med att jag bland annat tycker det förstör. Det blir fult iom att det blandas och själva effekten av soilen blir ju dämpad.

// Sofia

mimåne
9/23/14, 8:37 PM
#17

Men enligt mina egna erfarenheter tar det ett bra tag innan det börjar blandas, och soilen behöver ju ändå bytas ut efter ett år.. ?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Roxie
9/23/14, 10:48 PM
#18

Soilen behöver inte nödvändigtvis bytas ut (tänker inte jag göra i alla fall) och det beror lite på vilken soil man har. Men ja, effekten avtar till viss del men är fortfarande mer effektivt än många andra substrat. Förstår inte riktigt varför alla mina råd blir så ifrågasatta? :P Man får väl helt enkelt hitta sin egen grej genom att testa sig fram. Det har jag gjort och skulle inte byta ut soilen mot något annat :) Jag sysslar, som ni flesta vet, med växtakvarium och anser att soil passar bäst för det, mina erfarenheter. Och eftersom TS frågade efter ett bottenmaterial som gynnar växterna så är det vad jag kan rekommendera :)

// Sofia

mimåne
9/23/14, 10:55 PM
#19

Jag vet att du är duktig med växter och har erfarenhet av soil. Jag tänker att jag har att lära av dig. Av den enkla saken frågar jag varför du kommer fram till si och så, jag ifrågasätter dig absolut inte utan är alltså bara nyfiken på dina teorier :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: