Annons:
Etikettväxter
Läst 703 ggr
sauk1
2014-08-28 22:43

Blomma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar vad detta är och om jag ska klippa bort den för att spara näring i växten? Verkar komma från en svärdsplanta.

Annons:
[Tinitusan]
2014-08-28 22:44
#1

ah vad coolt!

Lilolizeit
2014-08-29 08:44
#2

Om jag minns rätt så var det på min svärdsplanta jag fick blommor på och som jag lät va kvar, fina vita små blommor, sen tvärdog min planta, men vid blomman hade den skjutit ut nya skott som gick att plantera..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

sauk1
2014-08-29 11:36
#3

Jag lyckades googla fram en artikel om echinodorus och där verkade flera sorter kunna få en blomstängel som bara blommar ovan vattenytan. När den blommar kan man pollinera med en fjäder och då bildas nya skott vid blommans nederdel, den del som ev är i vattnet fortfarande.

Stängeln ska då inte skäras av utan kan blomma igen en månad senare och ge fler plantor.

Det var trist att höra att din dog, min planta är gigantisk, från att ha varit bara 15-20 cm för någon månad sen. Å andra sidan går min normaldos micronäring av pmdd åt på bara två tre dagar när jag mäter järnet. :) Den växer…

Dubbelt trist är att jag dessutom tänkt göra om karet och plantan lär knappast gilla att flyttas under pågående blomning.

Upp till toppen
Annons: