Annons:
Etikettallmänt
Läst 2027 ggr
Caifig
8/28/14, 9:03 PM

Passar dessa ihop?

Planerar inför mitt första akvarium och det är sååå spännande! Har kikat runt på firrar både på Zoopet samt vad som finns i min lokala djuraffär och har kommit fram till:

Boliviansk fjärilsciklid

Fjärilsciklid

Kakaduaciklid

Ancistrus

Någon Corydoras-sort

Siamesisk algätare

Kuhlii ål

Scalar

Så nu till frågan. Passar dessa ihop? Har tittat på pH, temp etc och alla dessa har ju någorlunda samma preferenser. Enda är väl att malarna vill ha lite mer genomströmning än resten.

Har även hört att fjärils- + kakaduaciklider är väldigt kortlivade. Kakaduorna vet jag, men stämmer detta även för fjärilarna? Är nämligen rätt förälskad i alla dessa tre ciklider, är ju så grymt snygga.

Har även kikat på ett akvarium på minst 240 L, vilket borde räcka för alla dessa godingar!

Kan knappt bärga mig tills jag kan få sätta igång med akvariumet! 😂

Annons:
Vovisch nr2
8/29/14, 4:47 PM
#1

Det skulle nog funka fint, men om jag var dig hade jag bara skaffat en av de tre dvärgcikliderna du har nämnt. :) Det blir lätt rörigt om man har för många arter i akvariet. Har själv Bolivianska fjärilsciklider i mitt stora akvarium och skulle tipsa om att skaffa en grupp på ca. 6 st. De är tåligare än många andra dvärgciklider, har egna personligheter och är intressanta att titta på då de ibland kivas och har andra roliga beteender! Lycka till med akvariet! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Udoon]
8/29/14, 10:32 PM
#2

Fjärilsciklider är kända för att vara svåra och dö lätt, hört att det ska vara för att dom är så hårt avlade. Tänk på att scalarer vill ha högt akvarium, läs gärna artikeln här på iFokus om du inte redan gjort det :)

Anon
8/30/14, 3:29 PM
#3

Jag har erfarenhet av ett 100-litersakvarium där det bodde enbart två kakaduaciklider, en hane och en hona. När det sedan släpptes i två fjärilsciklider blev dessa nästan dödade trots att det fanns gömställen och var mycket växter. Jag tror att det kan bli problem med fyra olika ciklider i ett 240-liters. Jag skulle nog ha skippat fjärilscikliderna då dessa dör _väldigt_ snabbt, efter max ett halvår. Mina två fjärilar bodde i ett 375-liters, fick varierad mat och alla vattenbytten sköttes. Ändå levde de bara i några månader innan de tynade bort och dog. Dessutom vill dessa allra helst ha surt vatten. 

Jag tror dessutom att du får ett mer intressant akvarium om du väljer att köpa en grupp av antingen scalarer och bolivianska fjärilsciklider. Båda dessa fiskar är ju gruppfiskar när de är unga och därför kommunicerar de spännande inom gruppen. Så kanske hade det funkat med 1+2 kakaduor och 4-6 bolivianer/scalarer och rejält med gömställen? Någon får gärna rätta mig om jag har fel :)

Caifig
8/30/14, 6:17 PM
#4

Fy vad tråkigt med cikliderna :( Får nog bli bolivianska fjärilsciklider. Extremt vackra de också i och för sig!

#1 Hade inte tänkt ha alla 4 cikliderna (även om jag älskar alla!), tänkte mest bara kolla så ingen utav dem verkligen INTE passar med resten av firrarna. Men nu när jag läser inlägget igen så ser det ut som om jag hade tänkt skaffa alla 3, oops!

#2 Hittade den precis efter jag skrivit inlägget. 😃 Grymt bra läsning och väldigt informativt. Det blir absolut inget akvarium under 55 cm, men vill gärna ha ett högre.

#3 Låter som en mycket bra idé :) Kör nog på detta.

mimåne
9/1/14, 7:46 PM
#5

Åh hej Caifig! Roligt att höra av dig här på forumet igen. Det var ett tag sedan.

Du har kikat in på fina fiskar och fått bra råd. Jag skulle vilja säga en sak till utöver de som nämnts och det är att inte hålla allt för många olika revirhärdade fiskar tillsammans. Börja försiktigt och utveckla eftersom är mitt råd till dig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Caifig
9/1/14, 8:47 PM
#6

Hej! ;)

Absolut, det är främst cikliderna som är mer revirhärdade eller har jag fått allt om bakfoten? Har märkt att det är ett helsike att hitta ett kar som är tillräckligt högt för scalar, så blir ev. att jag får skippa dem :(

Annons:
mimåne
9/1/14, 9:32 PM
#7

Överlag kan man säga så ja, att ciklider är mer revirhärdade. Sedan är ju vissa mer aggressiva än andra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Blodfena]
9/2/14, 10:47 AM
#8

Vill inte göra det ännu svårare för dig,jag har Laetacara dorsigera (röd kurvciklid) en mycket trevlig ciklid som är lätta att hålla.

Upp till toppen
Annons: