Annons:
Etikettväxter
Läst 2310 ggr
Anon
8/24/14, 12:48 PM

Kampen mot cyanon

Jag _hatar_ cyano. Allt började med att jag hade en yngelbur i mitt 54-liters. Jag förstår inte riktigt hur, men det var runt och på yngelburen som det började komma fram mörkgrönt slem. Jag brydde mig först inte, är inte särskilt rädd för alger liksom och jag tänkte att det nog går över av sig självt. Det gjorde det inte. Istället började det mörkgröna slemmet täcka växterna och jag var tvungen att plocka bort det för hand för att det inte skulle bli helt fullt i akvariet. Så småningom köpte jag Blue Exit och hällde i. Cyanon slutade växa men den är tillbaka nu igen. Den här gången ska jag plocka bort cyanon samtidigt som jag behandlar med Blue Exit. Får hoppas att det hjälper…

Något som däremot är konstigt är att jag har haft lite cyano i mitt 375-liters också. Den har funnits bland musselblommorna men har inte spridit sig. Sedan jag plockade bort musselblommorna har jag inte sett den. Jag funderar på om det kan vara vattenbytena; jag byter mer vatten i det lilla medan jag bara byter ca 70 liter i mitt 375. Dessutom har jag inte varit och pillat med cyanon i det stora, och min uppfattning är att cyanon håller sig rätt bra i schack så länge man inte råkar riva upp den så att det flyger runt mini-bitar i hela karet.. Då verkar det som om den får fäste på fler ställen och exploderar. 

Vilka är era erfarenheter av cyano? Dela med er, så lovar jag att uppdatera om min Blue Exit-behandling lyckas. :D

Annons:
Naiz
8/24/14, 12:58 PM
#1

Följer. Tror det är samma jag fått i mina kar men inte säker.. Vill veta hur man blir av med skiten :P

Draken
8/24/14, 1:05 PM
#2

Följer, hoppas du får bukt med skiten :(

Jag har faktiskt aldrig haft Cyano i mina kar, men dottern fick en explosjon för ett par år sedan. Hon fick riva och rengöra hela akvariumet med desinfektionsmedel för akvarium för att bli av med skiten. Hoppas inte du behöver göra det :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
8/24/14, 1:13 PM
#3

Eftersom jag haft cyano och definitivt inte vill ha det igen har jag slängt ut mina musselblommor. Jag hittade en början förra veckan just på flytväxterna. Likaså på glaset där musselblommorna låg emot. Det finns ingen annanstans i karet. Hällde i Algin extra mot just cyano och har minskat tiden det är tänt. Jag har läst att i just stillastående vatten trivs den. Det blir ju lite stilla bland flytväxterna. Den brukar dyka upp just under ytan på sanden längs glaset med men där har jag inget så jag hoppas att det lilla utbrottet är över.

[Tinitusan]
8/24/14, 1:37 PM
#4

har heller aldrig haft cyano dock har jag märkt att saker kan smitta från ett kar till ett annat bara genom utrustningen man använder när man gör sina vattenbyten

Berzerk90
8/24/14, 1:57 PM
#5

Precis köpt musselblommor får inte hoppas man får cyano då.

Draken
8/24/14, 3:08 PM
#6

Jag har Musselblommor i 3 qav akvariumen,och …än så länge….har jag i varje fall inte fått Cyano

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
sauk1
8/24/14, 7:42 PM
#7

TS om cyano kom tillbaka efter en ordentlig behandling med Blue exit så verkar det finnas en anledning till utbrotten. Ljusperiod, gödning, för lite växter, för mycket ljus?

Anon
8/25/14, 11:17 PM
#8

#7 Den kom inte tillbaka, den fortsatte bara att växa igen. När jag behandlade med Blue Exit tog jag aldrig bort cyanon manuellt; det stod att den skulle dö och försvinna av sig självt. Så jag väntade i de där 14 dagarna som man skulle men efter dessa 14 dagar började cyano-resterna växa igen. Korkat av mig kanske, men jag trodde att resterna var döda och skulle börja försvinna. Nu tar jag bort cyanon manuellt och behandlar med Blue Exit, så hoppas det hjälper.

Vissa säger att cyano uppkommer i akvarium som är för pedantiskt skötta och vissa säger att det beror på gammal fiskmat och för dåliga förhållanden för växterna. Jag byter mycket vatten, har sprillans nytt lysrör, göder med pmdd och har lättskötta växter. Ändå täcker cyanon växterna vilket leder till att de dör. Däremot är vattnet ganska stillastående. Så jag har ändrat pumpens läge nu, så nu går det en stark ström rakt genom akvariet. Ska även rengöra filtret lite imorgon för att få strömmen ännu starkare.

sauk1
8/25/14, 11:57 PM
#9

#8 Har du en bild på karet?

Du ska inte behöva rensa under behandlingen, men det får ju inte ske några vattenbyten under hela perioden. Du kan t o m fortsätta extra länge, har jag för mig att jag läst.

Sen måste din pmdd och ljusperiod vara anpassad för mängden växter, men det låter på dig som det är det. Cyano är lurigt, verkar kunna dyka upp under många förhållanden och en del botemedel funkar för en del personer, för andra inte.

MizzRuzie
9/1/14, 11:13 PM
#10

Hade problem med cyano för några år sedan i ett 120 l kar. Behandlade med diverse medel som skulle ta bort det, men den gröna sörjan ville inte ge med sig. Fick då tipset att hålla belysningen släckt och täcka akvariet med något som höll allt ljus borta i ca en vecka, i mitt fall en tjock filt fäst med tejp. Inget matande heller. En vecka senare låg cyanon vit och död på botten, plockade bort alla rester och cyanon kom inte tillbaka. Nackdelen var att en del växter blev lite "ledsna" av bristen på ljus, fiskarna verkar inte ha haft nåt emot det alls :-) Kanske är värt att testa om det vägrar ge med sig?

TccT
9/2/14, 10:00 AM
#11

Man kanske ska nämna att cyano är en slags bakterier och inte alger egentligen.

[Blodfena]
9/2/14, 10:44 AM
#12

Har haft Cyano,använde General Tonic och har sedan dess inte haft några problem under ca 1,5 år :)

Anon
9/6/14, 11:02 PM
#13

Lyckas inte med bild :(. Ska försöka från datorn någon dag. Men det ser vidrigt ut… Cyanon har inte alla försvunnit trots att jag till och med behandlade lite extra med blir exit. Men general tonic eller mörkläggning alltså.. Ska googla på priser för tonic och annars blir det mörkläggning! :)

Annons:
Anon
9/6/14, 11:03 PM
#14

Oj, menar naturligtvis att Cyanon inte alls har försvunnit trots att jag har behandlat extra länge med blue exit!

Lillyrod
9/7/14, 8:18 AM
#15

Vad tråkigt. Min har försvunnit. Jag har inte sett något sen första veckan. Behandlar med Algin extra.

mimåne
9/7/14, 11:27 AM
#16

Jag läste någonstans att cyano börjar växa och uppstå i stillastående vatten. Det är alltså typiskt att det börjar t.ex i sanden. Jag funderar på om sandsnäckor kan motverka detta då de bökar omkring där och rör runt. Även på om ni som drabbats av cyano kan ha för svagt utblås?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Anon
9/7/14, 11:48 AM
#17

#16 Jag tror att du har rätt! För min cyano började när jag hade en yngelbur vilket gjorde att en stor del av akvariet hamnade i "lä", då yngelburen stoppade upp strömmarna. Nu verkar det dock inte spela någon roll om jag vinklar utblåset så att det blir en ström genom hela akvariet :(

mimåne
9/7/14, 11:57 AM
#18

Men det kanske beror på att du just nu redan har så pass stora problem med cyanon? Jag hoppas att du får bukt med problemet, kämpa på!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
9/7/14, 12:05 PM
#19

Mitt kom i flytväxterna som låg stilla längs en kant. Det var bara på dem och glaset som de låg emot som det kom cyano. Något lite överst på pumpen med där några flytväxter låg. Jag slängde alla flytväxter ( lite synd för de var vackra) och torkade bort cyanon med trasa som sen slängdes. Allt för att inte råka använda den igen. I med medel och det blir 4:e veckan den som kommer med behandling. Jag har inte sett någonting sen dess. Igår ryckte jag upp lite växter för att lukta på rötterna och kolla i gruset men det finns ingenting. Det verkar inte som det hann sprida sig i mitt kar utan jag fick bort alltihop med en gång. Väldigt tacksam för det.

Upp till toppen
Annons: