Annons:
Etikettallmänt
Läst 1716 ggr
GuUuLd
8/23/14, 1:23 PM

Ett litet filmklipp från källarn idag :)

Tog mig en sväng med kameran i källaren förut, är dock inte så bra på att filma men lite ser man iaf :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Annons:
Lilolizeit
8/23/14, 1:33 PM
#1

Vilka vackra invånare du har GuUuLd! 😍Super trevlig film

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

kallepudas
8/23/14, 1:34 PM
#2

Trevlig liten film🙂

[Tinitusan]
8/23/14, 2:12 PM
#3

åh underbart! men nu vill jag givetvis veta vad för L-malar det var på filmen? den svarta sist rä det 239?

Aristarcos
8/23/14, 2:38 PM
#4

Fin film, vad är det för fiskar med vitorangekropp och gul-svarata fenor ?

Det var väl guppys sist också, vilken sort ?

GuUuLd
8/23/14, 2:43 PM
#5

#3 Först ser man bakdelaerna på L174, sen L204or, L397, L239 (fast de är blå inte svarta ;)) och sist L10a :) #4 Vit/orange? Du menar tateurndina ocellicauda? De är rosa/blå med gul/svarta fenor :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

GuUuLd
8/23/14, 2:44 PM
#6

De sista guppysarna är en endlerhybrid som brukar kallas leopard endler :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Annons:
Susedalens
8/23/14, 2:45 PM
#7

Vilken underbar film, du har verkligen lyckats att få till det med bra musik och allt. Undrar också över några malar, samma som Tinitusan, och en som var mot slutet orange/ brun eller svart randig? Blir sugen på ett malakvarium juh.👍

marta01
8/23/14, 2:46 PM
#8

fin film

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Aristarcos
8/23/14, 3:30 PM
#9

.4# jo det var det nog, vad har de för krav kar, ph osv ? Hur stora blir de ?

GuUuLd
8/23/14, 3:52 PM
#10

De blir ca. 8cm behöver inga jättestora kar, 54L räcker. 22-26 grader pH 6,5-7,5 :) leker i grottor där hanen fläktar rommen till den kläcks, när de blir frisimmande får man ta bort hanen annars kan han äta upp det.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
8/23/14, 3:52 PM
#11

Aahhh 204 ja, tyckte jag kände igen den, randiga va med smalare ljust fält, tål pH på 8 o passar Malawi kar, o ja blå förlåt, var på väg att köpa en men det fanns bara en så det blev inget, men de är annars odlingabara alltså?

GuUuLd
8/23/14, 4:05 PM
#12

239 är det inte många som lekt av odlingsbara men väldigt svåra! Visst L204 tål högt pH men bör inte gå i malawikar, det rekomenderar jag inte.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
8/23/14, 5:39 PM
#13

Ah ok, av vilken anledning om de klarar pH?

Annons:
hejkomochhjälpmig
8/23/14, 5:48 PM
#14

Vilken fin film, fina fiskar och räkor, också med lite Metallica på det så är det perfekt! :D

GuUuLd
8/23/14, 5:52 PM
#15

#13 Nu vet ju jag att du sagt att du har rötter i ditt malawikar men det har man oftast inte och då är det inte en passande mal flr ett malawikar. Den kräver ett kar gärna fullt med rötter då den är en träätare! Eftersom det kan vara fler som läser är det dumt att rekomendera dem till ett malawikar bara för de klarar pH:t eftersom folk oftast bara har sten av olika slag i sina malawikar.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
8/23/14, 6:14 PM
#16

Ah ok ja så långt tänkte ju inte jag eftersom jag har massa rötter som sagt

mimåne
8/24/14, 12:19 AM
#17

Vilken trevlig film. Jag ser att du har c.sterbai. De såg ut att vara i lite olika storlekar, har du fått avkomma på dem? Vad ger du dem för mat?

Det var också trevliga fiskar du hade med den följande corydoras arten. De hade mörka ränder på kroppen och var gula om hakan. De ser ut som Guppy men kan det verkligen vara det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

GuUuLd
8/24/14, 10:19 AM
#18

#16 Sen gäller det ju även att man då har snälla malawis också, annars kommer det troligen inte funka iaf. L204 får oftast långa filament på stjärtfenorna så man bör inte ha nån fisk vill bita i dem. Men rekomenderar inte någon "finare" L-mal som sällskap till malawis utan snarare bara köra på Ancistrus och gibbis osv. #17 Ja sterbaier har vi dragit upp ett gäng under åren. De får varierat foder, olika frysfoder (räkmix, mygglarver, artemia, cyklops), olika tabletter (sera o-nip, tropical supertabin b, tropical carnivore) & olika granulat (dr bassleer chlorella, forte, regular, tropical minigranulat) :) Antar att fisken du tänker på är Limia nigrofasciata? :) som går med Corydoras concolor.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

mimåne
9/3/14, 12:26 PM
#19

Jag tänker på innehållsförteckningen i de tablett och granulatfoder du ger sterbai. Får jag fråga varför du väljer dessa?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

GuUuLd
9/3/14, 12:52 PM
#20

Vi kör foder med rätt hög proteinandel och gärna mycket antioxidanter till alla corys och de flesta av L-malarna då de flesta vi har föredrar animalisk föda, då det även hjälper till att få upp dem i lekkondition och hålla den. Vi har haft perioder där vi kört andra foder men då magrar fiskarna av snabbt och leker inte alls. På dem fodren vi ger nu håller de bra hull och är lekvilliga vid rätt förutsättningar och det är så vi vill ha dem. Inte för feta, inte för magra utan lagom i hull, pigga och friska!

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Annons:
mimåne
9/3/14, 1:22 PM
#21

Anledningen till att jag frågar är för att jag själv söker nya tablettfoder till mina sterbai. Jag har svårt att hitta något jag gillar. Att mjöl, spannmål och tillsatser nämns som första ingredienser och det animaliska sist tycker jag inte om.

Hur ofta ger du dina mat?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

GuUuLd
9/3/14, 3:05 PM
#22

De får mat minst en gång om dagen, men de får inte tabletter varje dag. Det bästa är att variera så mycket som möjligt! :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

mimåne
9/3/14, 5:50 PM
#23

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Jag ska se över innehållsförteckningarna på de foder du listade och testa något nytt åt mina raringar. Däremot har jag svårt att ge dem fryst foder, röda mygg går bra då de sjunker till botten men övriga frysfoder lägger sig inte. Jag har försökt med matning i en burk men de vågade sig inte in dit. Hur löser du det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

GuUuLd
9/3/14, 7:58 PM
#24

Jag har inga problem med att det frysta inte kommer ner till botten så det har jag ingen lösning på tyvärr :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

mimåne
9/3/14, 8:21 PM
#25

Jaså, hm.. Det var märkligt. Undrar hur det kommer sig så.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
9/3/14, 8:53 PM
#26

#25 Om jag tinar frysmaten och skickar ned med lite skjuts med en sked så brukar min frysmat nå botten. Då matar jag med allt möjligt förutom röda mygglarver.

mimåne
9/3/14, 9:13 PM
#27

Jo, jag har prövat att släppa ner maten först när hela min underarm är nere i vattnet, det är då ungefär 15-20cm från botten. Det vill ändå inre fungera. Jag funderar på om det kan ha något att göra med vattenströmmen som gör att det dras med upp igen. Jag ska genast pröva att dra ner på den och mata under tiden och se vad som händer!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
sauk1
9/3/14, 9:43 PM
#28

#27 Wow när din underarm är nere är det fortfarande 20 cm kvar till substratet!? Vilka grymma kar du har!

[VSK]
9/3/14, 9:47 PM
#29

Supersnyggt 🙂

mimåne
9/3/14, 10:11 PM
#30

Karet är 60cm högt och jag måste rikta armen snett utåt för att få maten förbi en större sten och då blir det ca 20cm kvar till botten, med ögonmått. 

Edit: Nu när jag räknar på det.. Jag tog och mätte min underarm och det är från tummen och pekfingret(där jag håller maten) till armbågen ungefär 40cm. Vilket betyder att det blir kvar 20cm om jag skulle sträcka armen rakt ner i karet. Och då har jag inte räknat med att jag måste hålla armen snett utåt vilket ger en effekt på ännu högre antal cm ner till botten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
9/3/14, 10:15 PM
#31

Förresten så har jag matat med artemia nu och drog ner utblåset rejält så att vattenytan låg stilla. Det fungerade. Mesta delen av maten sjönk. Jippi!

En annan sak är väl den om de åt det eller inte.. Såg ett och annat kräftdjur komma ut igen genom gälarna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
9/6/14, 9:49 PM
#32

Förresten GuUuld, du som fått avkomma på sterbai, vet du om de kan korsa sig mellan andra corydoras?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

GuUuLd
9/7/14, 8:39 AM
#33

#32 Ja de kan korsa sig mellan olika arter ja, därför har jag alla mina arter gående i olika akvarier :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

mimåne
9/7/14, 11:33 AM
#34

Finns det några teoretiska faktorer man kan gå efter för att veta vilka arter som inte bör kombineras eller är det helt enkelt hur bra de samsas i akvariet som avgör?

Jag köpte i fredags ett gäng metaller som går tillsammans med sterbai i nuläget. Jag är i uppstartsfasen av två andra akvarium så jag har möjlighet att flytta den ena arten dit om det inte fungerar. Jag har dem gärna tillsammans så länge de inte korsar sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[VSK]
9/7/14, 11:40 AM
#35

man bör väl iaf utgå från att de skall komma från samma världsdel som första hand gissar jag på.

GuUuLd
9/8/14, 9:45 AM
#36

Just corydoras kommer från Syd- och centralamerika. Större grupper med både honor och hanar av varje art minskar risken något. Just sterbai har jag läst om har korsat sig med t.ex. Corydoras panda. Men om arterna är väldigt olika som om man skulle ha t.ex. Corydoras habrosus och Corydoras sterbai så är risken ännu mindre för att de skulle korsa sig.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

GuUuLd
9/22/14, 4:47 PM
#37

Filmade lite mer i källarn idag :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

marta01
9/22/14, 7:17 PM
#38

fin video och vad duktig du är på att filma🙂

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

GuUuLd
9/22/14, 10:39 PM
#39

#38 Tack så mycket :) håller på att lär mig att filma och göra egna små filmsnuttar :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

mimåne
9/23/14, 8:18 PM
#40

Det är trevliga filmer du gör. Jag uppskattade den här liksom din förra. Ser fram emot eventuellt fler.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
9/23/14, 11:03 PM
#41

#37 Kul att se, fin film!

Annons:
GuUuLd
9/24/14, 9:01 AM
#42

Kul att ni gillar den, de blir ganska långa dock. Har tänkt att jag ska göra filmer med t.ex. bara malar, bara räkor osv. men sen är inte alla arter framme så man kan filma dem :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
9/24/14, 9:40 AM
#43

jag älskar oxå dina filmer! jag har lagt märke till att du blandar L-malar o pansarmalar o guppys, är det för städningens skull?

GuUuLd
9/24/14, 9:44 AM
#44

Nej, det har inget med städningen att göra. L-malarna ligger mest och trycker i sina grottor och gömställen så då kör vi corydoras och levandefödare för att ha något som rör sig i akvariet så man har något att titta på också.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
9/24/14, 9:48 AM
#45

ah ok, tänkte mer att de kompleterar varandra bra, corydoras verkar vara allätare här hemma o i de karen jag har dem har jag inte alls lika mkt problem med överbliven mat!

GuUuLd
9/24/14, 10:02 AM
#46

Ja visst kompletterar de varandra bra, de flesta av våra L-malar är även dem allätare. Men vi har mycket sandsnäckor och anentome helena i de flesta akvarierna så vi har aldrig några problem med överbliven mat iaf.

T.ex. våra Hypancistrus zebra har endast snäckor och guppys som sällskap pga. att de är blyga och inte vill bråka för mycket med annan fisk om maten. Så kör vi iofs till de flesta av våra mindre hypancistrus arter då de är väldigt lika.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Susedalens
9/24/14, 10:20 AM
#47

Jättekul att du delar med dig av dina fina fiskar. Du är duktig på att filma, och jag kan säga att jag njuter i fulla drag. Bra musik också. Ser fram emot fler filmer så småningom. 👍

[Tinitusan]
9/24/14, 10:30 AM
#48

ja jag har ju faktiskt lagt i snäckor o räkor i mina kar i ställningen av samma anledning, speciellt karet högst upp har ju varit svårt att göra rent. sen har jag oxå sandsnäckor o de förökar sig i en rasande fart haha

Annons:
GuUuLd
9/24/14, 11:26 AM
#49

#47 tack så mycket! :) #48 haha jo sandsnäckorna förökar sig i en rasande fart, man ser dem knappt på dagen men kikar man när akvarierna varit släckta en stund så ser man vilken invasion man har :P därför kombinerar vi sandsnäckorna med anentome helena, då har helenorna mat och man håller ner antalet lite iaf :P

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Tinitusan]
9/24/14, 3:08 PM
#50

Ja det är en bra kombi, har faktiskt 2 Helenor som jobbar på bebisar i mitt ena 25 liters så får väl sprida ut dem efterhand =)

GuUuLd
10/29/14, 9:17 PM
#51

En ny film på lite räkor :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Upp till toppen
Annons: