Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1012 ggr
Aristarcos
8/22/14, 10:19 PM

Växter i akvarium

Hej,

Funderar lite på det här med växter i akvarium. Har tänkt mig lättare växter ( hoppas jag iallfall) typ högre, mellan och lägre i ett 54 l akvarium.

Måste man göda dem ?

Med vad göder man dem ?

Hur ofta göder man dem ?

Är det något man absolut måste tänka på innan man börjar bygga upp sitt akvarium med sten och så ?

Annons:
mimåne
8/22/14, 10:43 PM
#1

Vad roligt att du intresserar dig för växter. Har du kikat i vårt Växtlexikon? Där kan du finna tips på olika arter.

Alla växter behöver inte tillsatt gödning. Göder man fel kan det i värsta fall resultera i massa alger då även algerna gillar gödning. Därför är det viktigt att man läser på så det glädjer mig att du frågar om det här.

När jag startar upp ett akvarium så börjar jag helt utan tillsatt gödning. Detta gör jag för att se hur akvariet fungerar utan och för att få en bild om vad som behövs. Ser jag att växterna växer dåligt och börjar se fula ut så kan jag börja tänka på en gödning. Men till saken hör den att det oftast fungerar ganska bra utan så länge man väljer lätta växter som inte kräver mycket.

För att veta vad dina växter behöver så bör du först veta vad du har för en belysning. Du kan välja växter utifrån om du har en stark eller en svag belysning.

Det finns olika typer av växtnäring. Vissa växter tar upp näring från rötterna och andra via bladen i vattnet. Det finns en mängd produkter på marknaden och en del är bättre än andra. Vissa innehåller en mängd olika goda ämnen som gynnar tillväxt medans en del fungerar som komplement och innehåller mest en källa t.ex järn. Hur man ska använda dem står på förpackning eller bruksanvisning. 

Personligen så använder jag idag endast gödning i tablettform som trycks ner i bottenmaterialet intill växter. Denna gödning tas ej upp ur vattnet utan via rötterna. Detta är bra för att det minskar risken för alger eftersom att alger tar upp näring ur vattnet. Det här räcker bra för mina växter :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
8/23/14, 9:07 AM
mimåne
8/23/14, 11:51 AM
#5

Den första växten, den i inlägg #2.
Visst ser dom mycket läckra och trevliga ut, men dessa har en dålig sida också. Sanningen är den att dessa bollar inte är någon riktig "växt", utan faktiskt alger som formats till en boll. Hamnar dessa i fel akvarium kan algen absolut sprida sig och ta över akvariet, vilket inte ser särskilt attraktivt ut då längre.
Räkor och andra algätande djur uppskattar dem däremot.

Växten i inlägg #4 förstår jag däremot mig inte riktigt på. Jag får växten till att vara denna, men i rubriken står det "narrow leaf vilket för mig betyder en sån här men växten i annonsen liknar inte den..

Kanske kan någon annan växtkunnig reda ut detta?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: