Annons:
Etiketttetror
Läst 3014 ggr
Draken
8/22/14, 9:10 AM

Nitrit, under 24 timmar efter större vattenbyte.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde som bekant et större VB i mitt stora kar här om dagen (2-3 dagar sedan) Dagen efter, mindre än 24 timmar kände jag en skum lukt ur akvariumet. Lukten påminde lite om surt sumpvatten, så jag kollade vattenvärdena. Jodå, mycket riktigt så hade jag fått Nitrit i karet, inte mycket (värdet låg på kring 0,1-0,3) men dock nitrit.

Jag kollade genom akvariumet efter döda växtdelar eller fiskar, men hittade ingenting sånt. Alla fiskarna är helt opåverkade, och beter sig som vanligt. Gjorde VB och hedde i nitrivec.

Kollade värdet igen dagen efter, och det låg kvar på samma. Mer VB och mer nitrivec. Fortfarande nu på morgonen ligger nitritvärdet förhöyt, kan ha sjunkit marginellt, testet ser något gulare ut idag.

Jag funderade fram och tillbaka hur jag hade lyckats med detta, mig veterligen så kan man få en spik efter 1-2 veckor, inte efter mindre än 1 dygn, det har jag aldrig råkat ut för tidigare.

Jag skall göra ytterligare ett vattenbyte nu på morronen och he i mer medel. Nitrivecen är slut, men jag har Easy-life hemma, kan jag  använda det istället, eller skall jag vänta tills affären öppnar och köpa mer nitrivec? Eftersom det är det jag har använt i två dagar nu?

Maken hade en fundering igår, som jag tänkte ventilera lite med er, tror inte det kan vara möjligt, men kollar iaf.

Jag har ett ytterfilter och ett innerfilter i akvariumet, och när jag gjorde vattenbytet första gången upptäckte jag att lådan som ytterfiltret står i, var vattenfylld, så jag stängde av filtret men lämnade slangarna i akvariumet. Maken undrade om det kunde vara så att det på nåt sätt har blivit baksug i ytterfiltret, och survatten har runnit ut i akvariumet och på sa vis har det blivit  förorenad, vilket syns som en svag antydan till nitrit i karet ?

Jag har i varje fall lyft ur slangarna ur karet nu och ställt filtret åt sidan så länge. Satte ner ett innerfilter som pumpar 1800L/h i stora karet istället.

Så här ser nitrittestet ut nu på morgonen. Som ni ser så är det inte höga värden av nitrit, och fiskarna är forfarande helt opåverkade.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
8/22/14, 9:11 AM
#1

Det var tänkt att bilden skulle hamna underst, men det blec nåt tok, den får ligga kvar där uppe ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/22/14, 9:17 AM
#2

alltså det där är ungefär precis samma som jag gått igenom denna veckan, jag byter vatten i 1-2 dagar tills testet är gult, sen kollar jag vattnet efter 2-3 dagar innan jag matar o då är nitritet tillbaka i ungefär samma ton som ditt visar, jag fattar ingenting, har inte hänt mig innan heller o borde ju inte fungera så förutsatt att man fått ned värdet o inte matat mer eller hur??

detta har dessutom nu hänt i alla 3 stora kar sista två veckorna, o jag matar inte mer…

kan det vara så att rötmånaden påverkar på ngt lustigt sätt?

Draken
8/22/14, 9:47 AM
#3

Jag har ingen aning om huruvida rötmånadenkan påvekar, men jag har endast problem i det här karet, alla de andra är helt ok värden. Visst hade jag nästan räknat med att det skulle bli nitrit eftersom jag gjorde ett väldigt stort VB, och belastningen på karet är ju den samma som den var innan VB, men inte efter mindre än ett dygn, det är det jag blir så brydd på. Hade det kommit efter 4-5 dagar, 1 vecka eller 2 veckor, då hade jag inte ens reagerat, men nu handlar det om max 12-15 timmar efter VB 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
8/22/14, 10:11 AM
#4

Din make kan mycket väl ha rätt i det hela. Du flyttade undan ytterfiltret och sedan kör bara med ett innerfilter och jag fattade det hela rätt?

Så skulle inte jag ha gjort utan jag skulle ta bort ytterfiltret, göra rent det och sätta igång det och ta bort innerfiltret. Innerfiltret har ju inte samma effekt som ett ytterfilter och då tänker jag på att 'samla' in bakterier m.m.

Sedan fortsätt att byta vatten i korta mängder. T ex 20-30% varje dag tills nivån har gått ner till 'noll'.

Draken
8/22/14, 10:25 AM
#5

Ok, så det kan alltså vara möjligt att slangarna till ytterfiltret har släppt survatten och förorenat karet, eftersom jag bara stängde av filtret men inte lyfte ur vare sig insug eller utblås ur akvariumet ?

Jag har tagit bort ytterfiltret just nu, men jag är teknisk idiot så jag vågar inte börja mickla med det för att kolla varför det hade runnit ut vatten i lådan. En kompis till mig skulle komma nu i dag eller om det v ar imorron och se över filtret, för att kolla vad som var problemet. Efter det kommer jag att starta upp det igen :)

Jag har både ytter och innerfilter i akvariumet, ytterfiltret har inte riktigt kapaciteten att klara hela akvariumet själv, det är beräknad på ett akvarium på 650 liter, och det här är 720. Funderade på att köpa nytt, men FX5'an som jag isf. vill ha, har jag inte råd med just nu ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Taggeman
8/22/14, 10:29 AM
#6

Jag gissar att eftersom du har stängt av den stora filtreringen med ytterfiltret o innerfiltret inte kommit igång med nitritnedbrytningen så klarar inte akvariet nu skälv att hinna bryta ner nitriten. Allt beror nu på hur mycket fisk du har i burken o hur mycket dom skitar ner. Jag skulle minska på matningen nu o försöka få igång ytterfiltret så fort som möjligt. Är nivåerna låga så klarar fiskarna lite nitrit. Men gör som Jens föreslår, byt lite vatten då o då tills det har stabiliserat sig.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[Tinitusan]
8/22/14, 11:06 AM
#7

köp inte fx5 när du kan lägga till 200kr o köpa fx6 =)

[Jens]
8/22/14, 11:15 AM
#8

#5

Jag misstänkte att det var därför du även körde med ett innerfilter för att ytterfiltret inte hade sin fulla kapacitet för karet men ändå så tycker jag du ska sätta igång det så fort som möjligt men rengör det först noga och sen sätt igång. 

Byt 20-30% vatten varje dag till nivån är bra. Sedan ta fram 'fiskkontot' och köp dig ett ytterfilter som har tillräckligt med kapacitet för ditt stora kar. ;)

Du har inte kollat på de utländska sajterna för de säljer ju ytterfilter till bra mycket bättre pris än i Sverige? Nu står det helt still i huvudet på mig men jag vet att flera här på akvariefisk har köpt från den sajten som jag har glömt namnet på =) Undrar om inte Lilo har gjort det?

[Jens]
8/22/14, 11:21 AM
#9

Såg åtminstone att CyberZoo säljer fx6 för 2399 kr inkl frakt! Det är ganska så svårt att slå tror jag. Va sjutton hette den sajten som jag tänkte på. Jag köpte ju min via en svensk sajt och sedan när jag såg denna sajt så var det mer än 1000 kr billigare för samma ytterfilter utomlands. Grrr, att jag inte kommer ihåg det då !

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/ytterfilter/fluval/ytterfilter-fluval-fx-6.html

Lilolizeit
8/22/14, 4:22 PM
#10

Tror ja köpte första från danska zooplus men de har inte lila många ytterfilter längre så fick hitta en ny sida till det andra jag köpte. Tror den andra sidan jag köpte från var tysk. Det har blivit mycket billigare än att köpa från svenska sidor..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
8/22/14, 4:54 PM
#11

Det kanske skulle Vara Ngt för mig oxå, länka gärna till en sida om ni hittar!

Lilolizeit
8/22/14, 6:46 PM
#12

Jag har inte hunnit kolla upp kvitton ännu, om de finns kvar vill säga. www.zooplus.dk har jag handlat från och den andra kan vara  http://www.aquaristic.net/ men är inte säker.. Har beställt så mycket saker fram och tillbaka och minnet är bra med kort..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
8/22/14, 7:00 PM
#13

hehe ja men tusen tack för länkarna!

Annons:
[Jens]
8/22/14, 8:43 PM
#14

Dessa länkar finns under 'länkar' på forumet och jag trodde det var dem också men priserna var högre än vad jag trodde. Det måste vara en annan sajt som vi pratar om.

Draken
8/22/14, 9:45 PM
#15

Min kompis kom hit nu på eftermiddagen och fixade ytterfiltret, så nu är det i full gång igen :) Det blev helt rengjord under rinnande vatten och sedan stoppade jag ner det i 275 litern ett tag, för att suga in goda bakterier i filtret :) Det var fin skjuts på vattenytan i det karet ett tag ;)

#6  Innerfiltret har varit i akvariumet i drygt ett år, men jag har bytt ut filtermassan i båda kamrarna med 2 månaders mellanrum, så det kan nog vara så att det inte är riktigt 100 "ingått" än. Jag har inte matat alls sedan jag gjorde vattenbytet :)

Vad gäller belastningen på karet, så är den alldeles för stor för att egentligen klara av ett mycket stort VB, vilket det ju blev nu, eftersom jag skulle byta ut den hel del av inredningen. Det är ett akvarium på 720 liter, och har invånare därefter, bla. annat en Pleco som är 45cm minst, och en Panaquemal som är rätt stor (ca 25cm)

Men trots belastningen, så brukar inte nitriten (om det ens blir nitrit) komma förns efter åtminstone 5-7 dagar. Det var därför jag blev så brydd 🤔

#9 Jag har tyvärr inga 2-3 tusen på fiskkontot just nu ;) Har jag tur, så har jag kanske en tjuga :p Men innerfiltren klarar av att hålla akvariumet, det ena tar 1250 l/h och det andra tar 1800l/h Så jag låter dessa två filter gå tills jag har råd och hittar ett ytterfilter, med kapacitet som räcker till, som jag vill ha :)

Ytterfiltret fick nu flytta till 240 litern, där pumpen nu sjöng på sista värsen, och där funkar det ju alldeles utmärkt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/22/14, 10:46 PM
#16

hur hård belastning klarar egentligen ett kar? beror det på filter eller fisk eller storlek på kar eller en kombination? ja menar klarar ett mindre kar med mkt fisk mer belastning med ett överdimensionerat filter än samma kar med mindre fisk o mindre filter?

mimåne
8/22/14, 10:56 PM
#17

Hur mycket belastning ett akvarium klarar av vill jag påstå att är väldigt individuellt och beroende på situation. Saker som spelar in är t.ex:
-Hur mycket bajs som produceras
-Antal växter
-Kvalitet på filtrering och storlek på filter
Hur mycket av dessa faktorer som förekommer på hur stor yta är avgörande.

Jag skulle säga att om du har två små akvarium med för mycket fisk i, så klarar det kar med större filter sig bättre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
8/22/14, 11:05 PM
#18

Jag skulle påstå att även om du har mäktiga innerfilter i ett så stor kar så är effektiviteten den bästa genom att göra rejäla vattenbyten mot nitrit och andra olämpligheter i karet.

Jag säger inte att du har missförstått men jag vill att andra ska veta att det är sååå enormt viktigt med vattenbyten! Det är verkligen kärnan i att ha bra vattenkemi.

mimåne
8/22/14, 11:12 PM
#19

Det tror jag också jens, om inte annat så syns det verkligen på fiskarna hur mycket de gillar att få nytt vatten! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/22/14, 11:13 PM
#20

ja, anledningen till att jag frågar är för att jag haft lite problem med låga nitrithalter i min hörna sista tiden o det är ganska uppenbart att med de två nya papegojorna o den stora malen är karet ganska hårt belastat, därav funderar jag ju på vad bästa lösningen är, 2026 som jag trodde pumpade 950l/h pumpar i reality bara 650l/h som jag förstått o även om de två innerfilterna kan pumpa 3000l/h tillsammans så blir det alldeles för hårt flås på vattnet för det så de står inte på max.

eftersom nitriten kommer tillbaka känner jag att jag bör göra ngt, därav antingen plocka ut fisk eller helt enkelt bättre ytterfilter, vilket är då bäst?

fiskarna i sig i karet är inte trängda utan mer att det är stora fiskar, men i takt med att de två mindre papegojorna växer o malarna för den delen så funderar jag på om jag inte borde investera i ett större ytterfilter trots allt. kommer även plocka ut hälften av siameserna o pakistanbotiorna efterhand som jag kan, de gömmer sig snabbt haha.

men nog bör det väl i så fall fungera med en kombination av att ett gäng av de mindre till storleken o "mindre betydelsefulla" fiskarna plockas ut o ett större ytterfliter för att ta hand om papegojorna o malarna som ju är stora bajsmaskiner haha

Annons:
Taggeman
8/22/14, 11:24 PM
#21

 #16 Jag har odlat kardinal fisk o har ett bottenfilter som pumpar runt ca 700L tim i ett 100liters burk. det har gått över 100 -200 st fiskar i det ca 25mm långa.

Bottenfiltret består av finporig filtermatta ca 15X30X30 cm sedan sand ovanpå pumpen är  en fontänpump o inbäddad i filtret med ett rör som sticker upp o fördelar ut vattnet, 

Vattnet filtreras först genom botten sanden sen genom filtermattan sen tillbaka i akvariet.

Den här lösningen fungerar utmärkt med mycket fisk i liten yta tillfälligt. O det är obefintlig nitrit halt  men nitrat halten blir hög (mindre skadlig för fisk). Så vatten byten då o då är nödvändigt.

Svaret blir att ett överdimensionerat filter renar ett kar bättre.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Tinitusan]
8/22/14, 11:27 PM
#22

ja men absolut jens vattenbyten är viktiga o ngt jag gör, men undrar ju hur jag löser min situation bäst, vill nämligen inte plocka ut de stora fiskarna eller mina malar, o ont om plats är det inte så att det är för mkt fisk för ytan tycker jag inte utan då mer för mkt för den rening jag har.

[Tinitusan]
8/22/14, 11:29 PM
#23

taggeman ja dock är inte bottenfilter aktuellt här, men ett bättre ytterfilter i stil med fx5 eller fx6 är dueable om jag prioriterar närmsta månaden..

mimåne
8/22/14, 11:43 PM
#24

Kan du slänga upp en bild på karet Tinitusan, kan inte komma på hur det såg ut.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/22/14, 11:44 PM
#25

det är hörnan! men absolut, vänta lite =)

[Tinitusan]
8/22/14, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

.

Draken
8/23/14, 9:35 AM
#27

Jag har egentligen överdimensionerad rening i stora akvariumet, i det karet pumpar det runt ungefär 3000 l/h och pumparna står på fullt flås. Det är ganska strömt på vattenytan:)

Jag brukar inte ha nitrit i det här karet, det har hänt två gånger förut, första gången var det  ytterfiltret (ett annat) som fick spunk när vi var bortresta, det hade blivit nåt tok med reningen,så skit vattnet cirkulerade bara genom pumpen och ut i akvariumet igen, då förlorade jag mycket fisk, och har inte velat ha ytterfilter sedan dess. Jag litar inte riktigt på dem, även fast jag vet att jag borde ha ett ytterfilter, men då vill jag har Fx5 eller möjligen Fx6 som någon rekomenderade.

Andra gången var i samband med ombyggnation, och då var det min egen dumhet som orsakade det. Jag flyttade tillbaka alla malar direkt, och det skulle jag inte ha gjort, skulle ha portionerat ut dem tillfälligt i de andra karen och flyttat dem tillbaka en och en succsessivt;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Tinitusan]
8/23/14, 9:49 AM
#28

ja men att man kan överbelasta ett kar rent tekniskt fast det finns gott om utrymme förstår jag. personligen trodde jag faktiskt att jag portionerade ut tillräckligt med 1-2 veckor i mellan med tanke på att karet faktiskt varit igång i 4 månader nu men jag antar att jag ändå var för snabb, OCH framförallt kanske oxå att reningen inte är tillräcklig? då kvittar det väl hur sakta man än tillsätter fisk eller?

vad har du för pumpar rovfisk?

Draken
8/23/14, 10:24 AM
#29

Den ena är en EheimPowerhead, deras största innerfilter, kommer dock inte ihåg sifferkombinationen på den ;) Det andra är ett filter som drar 1800l/t. Jag är osäker på vad det är, det är gjord i Kina och köpt via E-bay av en kille som jag känner. det var alldeles för kraftigt för hans 375litern, det blev orkan i vattnet, så han frågade om jag ville köpa det av honom. Jag betalade en 100 för filtret och det fungerar hur bra som helst :) Jag vet tyvärr inte vad det heter

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/23/14, 11:34 AM
#30

ok, ja lite som mina innerfilter i hörnan då, de har ju kapaciteten men funkar inte att ha på fullt, vad tycker du jag ska göra med hörnan? investera i ett rejält ytterfilter är kanske enda förnuftiga lösningen?

mimåne
8/23/14, 12:13 PM
#31

Har ni tillräckligt med växter då?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/23/14, 2:08 PM
#32

ja som du kanske ser på bilden är hela bakre delen fullproppad, får inte rum med mer!

Draken
8/23/14, 8:11 PM
#33

Jag har också ganska mycket växter i stora akvariumet, men de är iofs. inte snabbväxande

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/23/14, 8:22 PM
#34

jag har ju både polysperma o hornsävo det växer ju så det knakar haha

men jag har bestämt mig för att införskaffa ett fx6, cyberzoo har mkt bra deal, får bli det nu o kar till källaren senare istället.

Annons:
Draken
8/25/14, 8:40 AM
#35

Gkömde meddela här igår.När jag kollade i går morse, så visade nitriten på 0 :D

Även nu på morronen ligger den på 0, så idag skal fiskarna få lite mat.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: