Annons:
Etikettallmänt
Läst 2214 ggr
Lilolizeit
2014-08-19 20:02

Tips på invånare 222liter

Hej!

Nu behöver jag lite tips på ny invånare till mitt akvarium.

Jag har kollat runt så länge så jag snart inte vet vad jag tycker om längre. 🤔

Det är ett 222liters med sandbotten, rötter, växter och kolstenar.

Jag skäms över att säga att jag tycker att mina invånare är ganska tråkiga. Det är liksom ingen i mitt akvarium som känns som "huvudinvånaren".

10 kilfläcksrasboror - som har bildat små grupper på 2-3 stycken, vilket ger ett ganska stökigt intryck, i övrigt jätte fina.

2 fjärilsciklider - som jag skulle kunna flytta tillbaka till mitt 54 liters

2 Ancistrus super rot - mina osynliga favoriter.

2 siamesiska algätare - bor hos mig tillfälligt

sandsnäckor och små äppelsnäckor.

Tips på någon invånare med ett intressant beteende eller bara en vacker fisk? 

Den får dock inte ha ett ormliknande utseende för då ryker min akvarie-vakt jag har när jag är bortrest. 😃

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lilolizeit
2014-08-19 20:06
#1

Kan tillägga att måtten är; Längd: 110cm Djup: 45cm Höjd: 45cm

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Wellcraft
2014-08-19 20:14
#2

Några praktbarber kanske? Här säljer de någon färgvariant som heter glowlight, gnistrar & skiner. Otroligt pigga & ska vara relativt fredliga.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Jens]
2014-08-19 20:14
#3

Ja, i ett sådant läge är jag nog också. Vet inte alls vad jag vill ha. Har tänkt mycket på riktigt riktigt färgglada afrikanska ciklider.

Lilolizeit
2014-08-19 20:22
#4

#2 Dom var vackra, dessvärre käkar de väl snäckor?

#3 Visst är det svårt. Har haft igång det här karet sen i jan/feb i år och det känns som jag aldrig får ihop det riktigt..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Wellcraft
2014-08-19 20:25
#5

#4 Jo just det, miss från min sida, förlåt!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lilolizeit
2014-08-19 20:28
#6

#5 Ingen fara, man kan inte tänka på allt :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
mimåne
2014-08-19 20:29
#7

Jag tror att du behöver en ny utmaning. Något som känns spännande. En fisk med en plan. Visst är kilfläckstetror vackra, men jag håller mig dig. Det är inget speciellt, det händer liksom inget mer än att de simmar..

Jag föreslår att du tittar på fiskar med intressantare beteenden så som olika ciklider. En art du inte haft förut. Skippa tetror, barber o dylikt. Ha som utmaning att försöka få dem att yngla av sig och föda upp avkomman. Sådant motiverar mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2014-08-19 20:33
#8

#3 De afrikanska är ofta väldigt färgglada och dem är jag också intresserad av då dem inte är så vanliga. Det är spännande. Däremot har jag fått uppfattningen om dessa att många kan vara riktigt aggressiva. Raka motsatsen till thomasi.. Vet du någon fredlig art av dem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Vovisch nr2
2014-08-19 20:46
#9

Diskus eller Skalarer kanske? :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Lilolizeit
2014-08-19 20:49
#10

#7 Du har nog rätt mimåne, Jag var ju så sugen på saijca, men har för mig att de inte skulle passa. ? Sen tipsade du ju mig om Eliotti, men den finns inte att få tag på alls verkar det som och jag hittar inte mycket fakta om de heller så. 

#9 Tror tyvärr att mitt akvarium är för lågt för dem.. =/

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Berzerk90
2014-08-19 20:50
#11

Det finns tex Egyptisk Munruvare. Är munruvare så är lika Malawi på det viset och jag tycker dom är väldigt fina. Hade själv tänkt köpa sådana men blev aldrig av för butiken hade bara två gamla honor till salu.

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=163&SOK=1

De är kanske för aggressiva dock.

[Tinitusan]
2014-08-19 20:53
#12

hmm varför införskaffar du inte ett eget litet stim siameser? har du lite rötter har de en fascinerande vana att lägga sig o vila på dem o de är väldigt roliga att sitta o titta på tycker jag, o dessutom är de ju faktiskt ypperliga städare!

Lilolizeit
2014-08-19 21:08
#13

Hittade min gamla tråd och såg nu att sajican inte skulle passa för att jag hade fjärilscikliderna, men om jag flyttar dom till 54litern så kanske de skulle funkar med ett par? Vad tror ni?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lilolizeit
2014-08-19 21:12
#14

#11 Väldigt fin, men jag tror som du säger att den är lite väl aggro.

#12 jag har inget bra svår på det. haha, jag hade aldrig tänk ha några, men nu när "grannen" har hållt på att helrenovera om i sitt kar så fick dom bo här så länge. Dom två som bor här nu, ligger ofta på rötterna och vilar, men bara om lampan är släckt. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-08-19 21:14
#15

Varför skulle inte sajica passa med fjärilarna?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-08-19 21:19
#16

#15 haha, jag bara litade på svaren jag fick i tråden om att de skulle vara på fjärilarna för mycket.

Men jag skulle ju oavsett kanske kunna testa nu och blir de för mycket för dom så kan dom få flytta till 54an

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-08-19 21:34
#17

Men sajica lär ju ska vara den allra snällaste cikliden som finns! Nä.. Prova du med sajica, du har ju velat ha dem så länge. En nödlösning har du ju också ifall att.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-08-19 21:43
#18

#17 Det var det jag också tänkte. :) Då kör jag nog på det ändå.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-08-19 21:45
#19

Jag skulle personligen i så fall om någon ska vara bråkig, tro på fjärilarna. Jag kan inte tänka mig att sajican skulle som små och nykomlingar ta över akvariet och köra bort de som redan har ett revir där. Det låter bara konstigt i mina öron.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-08-19 21:48
#20

Jag tror du har rätt. :) Min Hector (fjärilshanen) är ganska kaxig, har har orkat bråka runt i snart 1 år faktiskt.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lilolizeit
2014-08-19 21:49
#21

Då blir det nog att flytta över mina gröna babaulti som förökat sig rätt mycket till 54 litern så får de bo med ottosar och några äpplen. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-08-19 22:06
#22

I ett år? Är det bolivianer du har?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-08-19 22:13
#23

Nej, de ska vara helt vanliga fjärilar. Honan har jag dock haft sen februari, men hanen är från september om jag inte missminner. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-08-19 22:20
#24

Oj! Jag trodde inte att dem kunde leva så länge i deras nuvarande situation. Här har du verkligen ett fint exemplar. Att honan har levt sedan i februari är också riktigt bra. Har de någonsin lagt rom? Det hade varit roligt att föra dessa gener vidare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-08-19 22:35
#25

Nej, jag blev lite förvånad själv. :) Det har du ju rätt i… Dom har inte lagt något rom vad jag vet. Jag hade ju dock okänd rom i akvariet som sedan en mal gladeligen mumsade i sig.. Man kanske ändå ska göra i ordning 54 så de får de bästa förutsättningarna och lite lugn och ro?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-08-19 22:45
#26

Du kanske skulle försöka få igång dem innan sajica cikliderna kommer? Eller har du kanske försökt tidigare?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-08-19 22:47
#27

Nej det har jag inte. Har faktiskt inte tänk alls på att odla.. Men nu så.. 😉

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
Lilolizeit
2014-08-19 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

I vilket av mina kar tror du de skulle ha bäst förutsättningar? Så här ser 222an ut idag, precis gjort om i karet därför är det så dimmigt..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2014-08-19 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Å här är en dimmig bild på 54. Precis bytt vatten och tvättat filtret därför ser det ut som det gör. Haha

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
2014-08-19 23:35
#30

jättefina kar!

Lilolizeit
2014-08-19 23:41
#31

Tack Tinitusan. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
2014-08-20 05:45
#32

Oooh, vilka härliga rötter ! Vill ha =))

Sajica vill ju gärna ha gömställen (grottor) så den som har mest gömställen och trygga gömställen är bästa karet. Sedan är de inte alls blyga. Min hane t ex är så framåt att han simmar som en raket fram till min hand och hugger som fasiken när jag städar i akvariet. Det är nästan så att det är obehagligt för jag tror jag ska bli biten =))

mimåne
2014-08-20 11:52
#33

Om du funderar på att försöka få igång fjärilarna (vilket jag absolut tycker att du ska med de fina exemplaren!) så behöver de nog mycket hjälp på traven för att klara ynglen, t.ex så lite hot mot ynglen som möjligt. Därför skulle jag ha placerat dem åtskilda från sajican.

Sajica behöver du köpa ett gäng av på ca 5 individer för att dem ska får para ut sig (om du inte köper ett vuxet par) och det känns som ett alldeles för stort hot mot de redan så bortavlade kunskaperna inom yngelvård som fjärilarna har. Jag kan se de små sajica bebisarna leka runt i det större akvariet och fjärilarna i det mindre. Dessutom ser jag att du har romrövande tetror i det stora karet så dem är aja baja med fjärilarnas lek =)

Det ser även ut att finnas trevliga krypin och gömställen i det lilla akvariet som passar fjärilarna. Nu behöver de bara några platta stenar på botten där de kan lägga rom =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-08-20 13:25
#34

#32 Tack Jens. :) Haha, då blir det ett 3 akvarium med risk för att bli äten på alltså. :)

#33 Ja, jag tänkte nog det. Platta stenar finns det gått om bakom rötterna, de håller ner pinnarna med sötvattenstången. Då ska dom få flytta över under dagen. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
mimåne
2014-08-20 14:00
#35

Det låter bra.
Jag tycker det här låter som ett roligt projekt, nu har du något att sysselsätta dig med och fundera över. Förhoppningsvis håller det spänningen vid liv :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-08-20 14:18
#36

Det tycker jag också :)
Nu är dom flyttade till 54an.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-08-20 14:25
#37

Hoppas de kommer trivas! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-09-01 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Det tog bara några dagar innan det gjordes om lite i akvariet. Så här ser det ut just nu..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2014-09-01 20:01
#39

Var till djuraffären i dag och tänkte beställa sajicorna, det visade sig att han hade ett gäng redan så jag fick med mig ett par också. :) Extremt svåra att få med på bild dock..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2014-09-01 20:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Halvkass bild.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2014-09-01 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Ännu sämre bild..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
mimåne
2014-09-01 20:06
#42

Åh vad härligt! Så söta de är.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-09-01 20:08
#43

Tack mimåne. :) Nu känns äntligen det här akvariet som det ska. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-11-10 22:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Hur går det med dina sajicor lilo? Jag har en hane numera som väntar på en tjusig hona. Han är ett enormt matvrak! Äter allt och allas mat. Det är mer än en gång jag trott att "Nej nu spricker han.."

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-11-10 23:00
#45

Haha, vilken sötnos! :)
Jo det går ganska bra. Lite upp och ner. Fröken Sajica har varit ganska kaxig mot den lite mindre Herr Sajica.

I morse var det dock en vacker dans uppvisning i lekens tecken så jag håller tummarna! 😉

Dock har antalet snäckor minskat drastiskt sen dom kom, det är lite trist..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
2014-11-11 09:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Fröken poserar snällt. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-11-11 15:05
#47

Vad fin hon ser ut att vara. Vackra utsträckta fenor :)
Är det första gången de dansar och leker?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-11-11 23:40
#48

Tack mimåne. Det är första gången jag ser det iaf.. Hoppas innerligt att de håller sams nu fram över. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
mimåne
2014-11-12 12:24
#49

Jag köpte ju ett gäng ungfiskar, 4 st. De var bara kring 2cm när de började dansa kring varandra. Jag tror inte att de var könsmogna, men de tränade väl på sina färdigheter. Sen visade det sig att alla 4 var hanar.. :P Nu har tre fått nya hem så jag har bara matvraket kvar. Nog för att de alla var riktiga storätare.

Men är dina också sådana matvrak? Jag trodde de skulle vara lugna och kanske lite avvaktande även vid matningen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-11-12 19:11
#50

Mina är också riktiga matvrak! Så fort dom ser en komma in i rummet är dom framme vid rutan å tigger :) super charmiga! Lugna vete sjutton om jag tycker, men ja är ju iofs mest van med mina axisar som bara funkar i slow-motion mode! ;)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-11-12 21:42
#51

Haha :) Men du har ingen bild på din hane då? Jag är så nyfiken på hur han ser ut :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-11-12 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Han är lite kameraskygg, så har inte så bra bilder på honom. den här är enda jag har på telefonen nu. Jag är på jobbet nu som vanligt ;)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-11-12 21:54
#53

Han ser ut att vara lika blålila som min hane :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
2014-11-12 23:53
#54

Ja han är väldigt mörkt blå. Din ser ut att ha mer rött/lila i sig än min. Din är jätte fin!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
2014-11-13 00:10
#55

Jo, han har mycket rött på fenorna med ljusblå inslag. Sen är han väldigt lila på kroppen med en blå fläck på gälen och mitt på sidan. Jag ser att din hane också har den där blå fläcken vid gälen :) En annan av de hanarna jag hade, han hade helt ljusblå ryggfena med en röd rand längst ut. Det var lite speciellt också att han blev så :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: