Annons:
Etikettallmänt
Läst 2037 ggr
Sarah E
8/14/14, 9:42 PM

Konstiga ljud från karet

Härom dagen köpte jag tre  små siamesiska algätare. Sen dess hörs ibland ett lite klickande ljud. Nu vet jag att botior låter när de äter men inte siameser väl? Eller? Någon som vet vad det kan vara?

Annons:
mimåne
8/14/14, 11:12 PM
#1

Jag har inte hört talas om siameser som klickar när de äter. Köpte du dem från sauk1 här på forumet? I så fall kan du ju fråga om han upplevt det med dem.

Vet du förresten om klickandet börjar i samband med att de äter?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
8/15/14, 7:47 AM
#2

Inte samma siameser än, mimåne, men inget klickande här. De är iofs kända för att kunna gruffa lite sinsemellan. Kan det vara hugg och småbråk? Har du sett på när du hört ljudet, TS?

[Tinitusan]
8/15/14, 9:31 AM
#3

haha att de är kända för att bråka visste inte jag men har fått lära mig av egen erfarenhet, hade tre resp tre i mina kar, i hörnan har de fungerat fint, de stimmar ihop o bråkar inte men i 375 är det en bråkstake så till den punkt att jag fått plocka upp den jagade o stoppa i hörnan så nu går de 4-2 funkar kanon i hörnan men i 375 simmar bråkstaken mkt ensam tillsammans med malawisarna o den andra är inte alls lika på, funderar på om jag ska plocka upp den andre oxå o låta bråkstaken gå ensam med malawisarna eftersom den ändå hellre stimmar med dem än sin egen kind så att säga

Sarah E
8/15/14, 3:22 PM
#4

Jag har försökt kika när det låter men kan inte se något ovanligt eller att de gör ngt särskilt. Jag vet ju inte ens att det är de som låter. Bara gissade iom att det började då. Skumt.

hejkomochhjälpmig
8/15/14, 7:00 PM
#5

Vet inte riktigt hur det är med just siameser men väldigt många växtätande fiskarter har tänder i halsen som det kan knaka och låta om när de använder dem.  Karpfiskar har det till exempel och siamesen är väl en karpsläkting?

Sarah E
8/16/14, 10:56 PM
#6

Okej! Hade jag inte koll på. Ja det finns ju nåt som heter tandkarpar….. Låter ju som en vettig förklaring. Jag hör ljuden varje dag så nåt är det ju.

Annons:
Sarah E
8/3/15, 6:45 PM
#7

Gammal tråd som jag nu kan komma med lite uppdatering på. Nu har jag faktiskt sett vad som händer när siameserna låter och det är faktiskt de som gör ljud. Igår kväll så började de att simma upp till ytan och med munnen vid ytan gjorde de ett klickande/knattrande ljud. De höll på under en period på ca 20 min att då och då simma spikrakt upp och låta och sen ner igen. De har hållit på såhär sen jag skaffade dem som jag skrivit ovan. Någon som känner till detta beteende?

Sarah E
8/4/15, 8:49 AM
#8

Ingen som känner igen? Siamesisk algätare är ju en vanlig akvariefisk ;)

[Tinitusan]
8/4/15, 10:25 AM
#9

siameser är väldigt syrekrävande o om de simmar upp till ytan så skulle jag tippa på att det är syre de är ute efter först o främst!

prova att ändra utblåset på pumpen så du får rejäl ytrörelse =)

Sarah E
8/4/15, 3:45 PM
#10

Tack för svar! Ja det har du förstås rätt i. Jag har två innerfilter som sätter bra snurr på ytan. Utblåset sitter max 1 cm under ytan.

mimåne
8/4/15, 5:28 PM
#11

Men Hej Sarah E! Välkommen tillbaka, kul att se dig här igen. Hur går det med dina corys?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
8/4/15, 10:00 PM
#12

Hej! Tackar! Jo det går jättebra med dem. De lever och har hälsan. Mina fyra små yngel har överlevt sommaren med väldigt lite mat och endast påfyllning av vatten. Jag ska uppdatera lite med bilder i min andra tråd inom kort.

mimåne
8/5/15, 9:23 PM
#13

Det ser jag fram emot :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: