Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 3050 ggr
Fifill
8/10/14, 10:29 PM

Jag och de 101 dvärgkardinalerna

Så har det nu gått lite mer än tre veckor sedan jag först upptäckte att mina underbara dvärgkardinaler(går under namnet "Pysslingarna" här hemma) fått tillökning. Från att ha varit rent euforisk har jag nu börjat bli riktigt orolig över hur detta kommer att utveckla sig.

Jag uppskattar antalet yngel till mellan 80 och 100 st! 😮Hjälp!

Jag har två 43 liters akvarium för ynglena, varav i det ena går 6 st vuxna dvärgkardinaler och 5 st nyinflyttade galaxyrasboror. I det andra går det 5-6 st amanoräkor och tre små svärdbäraryngel. Hur, hur, hur ska jag få plats med alla dessa växande yngel?! Varför finns det inga bra begagnade akvarium till salu i närheten?! Varför har jag ingen bil så jag kan åka och köpa ett längre bort?! Varför blir de bara fler och fler?!! 🤦‍♂️

Nåja. För tillfället gör jag mitt bästa för att hålla ungarna vid liv, och lyckas mycket bättre än jag trott, med tanke på att dessa är mina första yngel från en annan fisksort än Platy och Svärdbärare. De får Sera micron flera gånger om dagen(föräldrarna, galaxyrasbororna och räkorna gillar denna mat de också. Skojigt att se amanoräkorna ivrigt slå kullerbyttor genom matmolnet. 😃). Liquifry fick de i början, nykläckt artemia ca varannan till var tredje dag, och de har smakat finmalda flingor också. De växer så det knakar i akvariet.

Byter ca 4-5 liter vatten nästan varje dag+vattenberedningsmedel.

Gör jag rätt? Hur många yngel tror ni jag kan ha i dessa akvarium egentligen? (Har delat upp ynglena så att det går ca 40-50 st i vardera kar.)

Annons:
mimåne
8/11/14, 2:01 PM
#1

Oj! Passar det sig med ett grattis så grattar jag.

Kanske du har någon lokal djurbutik som skulle vara intresserad av ett gäng egenodlade kardinaler?

Eftersom de växer och verkar må gott så gör du någonting rätt, fortsätt du i samma takt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
8/12/14, 4:17 PM
#2

Då fortsätter jag som jag gjort då. :)

Tyvärr känner jag inte till någon butik i närheten som tar emot fiskar från privatpersoner.

Hur gamla tror ni de bör vara innan jag kan sälja/skänka bort dem? 2-3 månader?

mimåne
8/12/14, 5:18 PM
#3

Ibland gör de väl ändå undantag, som om någon kommer med 50st privatodlade kardinaltetror!

Jag vet inte hur gamla de behöver vara, men du ser väl när de nått en lämplig storlek och växt ut sitt babyhem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
8/12/14, 5:35 PM
#4

Var det du Fifill som skulle till Sthlm. i början av oktober? 

Beroende på hur du tar dig dit, och om du passerar Gävle….
Om du vill och det fungerar att transportera fiskar så kan jag ju höra med min "fisk" affär om de kan tänka sig ta emot ett gäng, de tog emot min Ancistrus.

Fifill
8/14/14, 3:45 PM
#5

mimåne: Det jag är rädd för är att p.g.a att de är så många så kanske det blir för trångt för dem redan innan de nått lämplig säljbar ålder. Vet inte om det påverkar hur de växer, är fortfarande rätt grön som akvarist.

usvead: Jo, visst är det jag. Tyvärr åker jag nog tåg, så att stanna till i Gävle är inte möjligt, är jag rädd. :( Fast… Har jag tur, eller är riktigt övertygande, så kanske mina föräldrar kan komma på besök, och så kan jag åka bil hem med dem sen… Jag får börja smöra för dem, så kanske de kan tänka sig att stanna till på vägen. :D

usvead
8/14/14, 5:25 PM
#6

Jag har kollat läget med zoo affären och de kan ta emot bara de få veta någon dag innan så att de kan bereda plats för de. 

Om firrarna klarar en tågresa på x antal timmar så kan jag möta upp på jvg-station beroende på när i början av oktober du anländer, och om du åker dag- eller nattåg. Det bästa är ju om jag kan gå direkt till affären. 

Jag bor nära jvg-station och därifrån är det också gångavstånd till affären.

Annons:
Fifill
8/17/14, 12:16 PM
#7

Det var väldigt snällt av  dig, usvead! 🙂Vi får se hur, när och om det blir när det närmar sig, kan ju inte spika ett datum än.

Nu är de flesta yngel runt en centimeter stora, tror de bör vara åtminstone dubbelt så stora innan flytt? En är större än de andra, och har naturligt nog fått namnet "Bamsen", och stannar hos mig. 😃 Har kanske inte nämnt det tidigare, men ska själv behålla så många jag kan, runt 15-20 st. Vilket gör att jag måste sälja/skänka bort runt 60-80 st. Aldrig hade jag kunnat tro att så många skulle överleva…

idaaforsling
8/17/14, 3:51 PM
#8

Vart bor du Fifill?
Är det så att du ska "droppa av" fiskarna vid Gävle station för att skänka dom till djuraffären skulle jag kunna ta emot dom ist och låta dom flytta in i mitt 490L? Så slipper dom hamna där för att säljas vidare. :)

Jag bor i Gävle.

Aristarcos
8/17/14, 4:33 PM
#9

#8

Tydligen i Härnösand

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/53d3badfce12c436660011da-s-267-intressekoll-dvargkardinaler

idaaforsling
8/17/14, 4:43 PM
#10

#9 Tack!

Såg dock att dom ville ha maximalt 23 grader vilket inte riktigt passar med mina övriga fiskar tyvärr.

Fifill
9/12/14, 5:54 PM
#11

Nu är ynglena två månader! De växer bra fortfarande, och är väl snart redo att flytta hemifrån. 😢Vill behålla allihop, men då måste jag ha ett stooort akvarium(ca 350 liter om jag räknar rätt och vill ha mina andra fiskar i), vilket blir krångligt då jag ska flytta snart… Men jag ska ha ett riktigt stort akvarium åt dem någon gång! Vore häftigt, tror jag, med ett stort akvarium med närmare hundra dvärgkardinaler!

Fifill
12/1/14, 1:22 AM
#12

Hå hå ja ja… Här sitter man på kvällskvisten och våndas. Pest eller kolera, vilket väljer man? 🤔 Här sitter jag med en hel drös växande ynglingar, fem månader gamla och troligtvis snart könsmogna, av småpojkarnas gnabb att döma, och två akvarium som snart svämmar över. Och inga nya hem för dem har uppenbarat sig, ej heller något för deras ägare. Och på begagnade akvarium-marknaden i staden intet nytt… Inte undra på att man får ont i magen.🤢

Mina kära föräldrar, som inte alls förstår sig på min akvariehobby och kärlek till fiskarna jag har, tycker att jag ska avliva dem och helst göra mig av med alla mina akvarium. "No way!" säger jag. "Okej," säger de, "men om du skaffar ett akvarium till så drar vi in veckopengen!"… Nu får jag visserligen ingen veckopeng, men som sjukskriven komvuxare så behöver jag ibland hjälp med att få pengarna att räcka. Tyvärr. 

Men som jag kämpat för att få mina älskade små pysslingar att överleva, det är helt otänkbart att jag skulle avliva dem p.g.a platsbrist! Nej, jag får köpa ett nytt akvarium, trots dålig ekonomi och (tillfälligt, hoppas jag)försämrad relation till föräldrarna… Och försöka sälja av ynglen, ursäkta, de nästan vuxna fiskarna, efterhand.

Så planerna är smidda, en del saker beställda och på väg, andra ska köpas på plats i affären. Än så länge är det dock bara min granne som är införstådd i detta, då jag behöver hennes hjälp med att få hem allt. (Otroligt opraktiskt att inte ha körkort, och väldigt praktiskt med en god pensionerad vän som har!)

Det blir troligen ett 96 liters eller ett 112 liters. Minns inte exakt vad de kostade i butiken, men ju större desto bättre, inte sant? 😃 Växter tar jag från yngelkaren; javaormbunke(den smalbladiga), anubias, glasormbunke och vattenspikblad. Några frog bits och kanske en flytormbunke. Lite gammal sand, filtergojs och gammalt vatten kommer jag förbereda med. Jag har vissna, ännu ej kokade, eklöv som jag kommer lägga i. Förhoppningsvis kommer det gå vägen. Hoppas att fiskarna kan börja flytta in till helgen…

Hå hå ja ja… Fruktansvärt dåligt samvete, eller iskalla föräldrar… Pest eller kolera. Fast föräldrarna smälter nog fortare än mitt dåliga samvete skulle försvinna! 🥶

Alana82
12/1/14, 1:55 PM
#13

Föräldrar brukar vara förlåtande, ens samvete kan det vara värre med ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
Fifill
12/3/14, 7:36 PM
#14

Ju större desto bättre, sa jag… Nu har jag snöat in på att beställa ett 248 liters istället för 112 liter. Något dyrare, men alla mina dvärgkardinaler får plats, inklusive föräldrarna. Då kan jag ställa undan de små karen, och få mer plats i köket igen! Om mina föräldrar oroar sig för att det blir krångligt att flytta med akvarium, så är det ju i a f enklare(hoppas jag. Kommer argumentera det åtminstone) med två istället för fyra(om än två små).

Fifill
12/4/14, 1:07 PM
#15

HALLELUJAH!! Här letar man begagnat akvarium i månader, och när man precis bestämt sig för att köpa ett nytt, faktiskt samma dag då jag tänkt köpa bänk och allt, då dyker ett passande akvarium inkl allt upp i närheten!! Hallelujah! Vilken himla tur man ska ha ibland! 😂

Aristarcos
12/4/14, 5:19 PM
#16

#15 perfekt. lycka till med det !

Fifill
12/8/14, 11:26 AM
#17

Så, då var akvarium köpt, 220 liter. Bänken verkar inte så hållbar dock, Ikeabänk som börjat bågna. Hoppas att bänken på second hand finns kvar, för jag litar inte på denna… 

Men otroligt vad smidigt köpet gick, jag och min granne behövde knappt göra något alls, vi hittade starka händer som de hjälpte till. Som min granne sa, "Det här är en sån dag man minns." Mycket intressant dag. 🙂

Fifill
12/16/14, 3:20 PM
#18

Så, då har växterna till akvariet äntligen kommit, hela vägen från Tyskland. Tyvärr blev de liggandes på posten över helgen, och när de skulle lämna paketet igår var jag inte hemma, så först idag fick jag hem dem. Tyvärr är en växt död(smält), en saknas och en är fel sort. De andra är jättefina, och det ska bli så roligt att plantera dem! Tror det kommer bli riktigt fint, ska försöka ta kort med min uråldriga mobil.

Aristarcos
12/17/14, 12:08 PM
#19

Vilken tysk sida handlade du växter ifrån, och vilka ? Dyrt ?

Fifill
12/17/14, 2:50 PM
#20

Extraplant. Frakten är dyr, ca 230-250 SEK, minns inte exakt dock. Köpte mer växter än jag borde ha gjort, med tanke på min ekonomi, men jag kunde inte låta bli. 😛 Köpte därifrån därför att de hade alla växter jag ville ha.

Växterna jag köpte(namn enligt extraplant):

  • 2 st Cyperus helferi, helt underbara!
  • Cryptocoryne undulata & wentii 'Mi Oya'.
  • Eleocharis acicularis
  • Crassula helmsii
  • Echinodorus uruguayensis
  • Bolbitis heteroclita 'difformis', miniormbunke
  • Cardamine lyrata, som inte kom med tyvärr.
  • Micranthemum umbrosum, som jag tror är död/smält.
  • Potamogeton gayi, kom inte heller med, den jag såg fram emot mest. :(
  • Elantine hydropiper
  • Hemianthus glomeratus
Annons:
Fifill
12/17/14, 2:55 PM
#21

Alla var i mycket gott skick, trots lång frakt över helgen, förutom M. umbrosum.

Har kontaktat extraplant om detta, och har redan fått svar.

axa
12/17/14, 8:21 PM
#22

Kan man få bilder tro?🙂 På fiskar, akvarie och växter

Fifill
12/17/14, 8:43 PM
#23

Jooo, bilder finns, men de är tagna med en gammal mobilkamera, så de är inte så värst bra… Men låt mig försöka ta några nya. :) Mina svärdbärarflickor flyttade in i nya akvariet för en-två timmar sedan, och de är förtju~usta!😃Äter på red moor-rötterna, av någon anledning… 🤔

Fifill
12/17/14, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Så, inga dvärgkardinaler har flyttat in än, men jag börjar med en bild på dem iaf. Detta är verkligen den bästa bild jag lyckats få på de små trollen, för de är aldrig stilla! Men man ser hur fulla mina 43-litare är!

Och jag har blivit ännu mer förtjust i mina små pysslingar idag, om det var möjligt. När jag skulle fånga in svärdbärarna, så ville dvärgarna också vara med. Tror jag hade kunnat fånga in alla fyrtiotalet dvärgar innan svärdbärarna, för de simmade hela tiden in i håven, trots att jag rörde på den. De lekte faktiskt med den. När jag drog håven bakåt simmade de med inne i håven, när jag sedan svepte håven framåt igen vände de och följde med, och så fortsatte det ett tag. T o m efter att jag gjort några snabba försök att få tag i svärdbärarna, så fortsatte de! Underbara fiskar. 😂

(Hoppas det fungerar med bilderna, brukar inte lägga upp bilder.)

Fifill
12/17/14, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Okej, stora akvariet får vi ta i delar, får ingen bra helbild. Så, vänster hörn. Bakre hörnan är tom därför att växten som skulle ha varit där, Potamogeton gayi, inte kom med som den skulle. Står tom tills ersättare kommer.

Längst fram har vi risiga Crassula helmsii. På kokosnöten har jag försökt knyta fast miniormbunken… Den påminner om persilja i bladen, tycker jag. Vattenspikblad, rötterna från en flytormbunke, de gräsliknande C. helferi och E. acicularis. Krukan innehåller den troligen döda växten, men jag hoppas att den kanske kan överleva? De små gröna tussarna i sanden är Elantine hydropiper. Och inte att förglömma, den otroligt vackra, inte alls malplacerade tigeröga-stenen. 😛Tre(fyra totalt) kokosnötter på bild, som väntar på de eventuella dvärgciklider som jag, kanhända fåfängt, drömmer om. Nåja, mina amanoräkor kommer flytta in, så de kommer till nytta i alla fall.

Fifill
12/17/14, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Mitten.

Fifill
12/17/14, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Höger sida. Svärdbärarflickorna Svartfena, Svarthaka(uselt namn, jag vet, men det hängde med), och Blåtiran(tidigare Panda-Tigern) trivs utmärkt.

Och en *host* vacker bild *host* på min filtervägg… Hade tänkt ha en filterhörna, men det verkade vara för mycket jobb med lister etc, så detta tyckte jag var en bekväm lösning. 😊 Duger åt mig.

Smalbladiga javaormbunkar från mina små kar, glasormbunke och Echinodorus uruguayensis. En liten Anubias lanceolata på ena roten, hoppas den inte ruttnar bort…

Annons:
Fifill
12/17/14, 9:22 PM
#28

Jag tror det kommer bli jättefint med tiden. Hoppas det, i alla fall! Tror ni apistogrammor kan trivas med denna inredning?

Lillyrod
12/17/14, 9:29 PM
#29

Det kommer att bli jättefint till apistogramma. När växterna kommer igång med så det blir mycket gömställen. Jag tror det gäller för de flesta apisto att honan behöver komma undan hanen ibland så mycket gömställen behövs.

mimåne
12/17/14, 10:43 PM
#30

Jag tror också att det här blir en bra miljö för en apistogramma art när växterna kommit igång. Vad har du för förhållanden till dem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/18/14, 6:45 PM
#31

Vad bra! Jag vet inte säkert om jag kommer köpa några dvärgciklider, men tänkte möblera för dem utifall att! Det kommer ju gå rätt så många dvärgkardinaler i karet, och det blir nog för trångt, men man kan ju hoppas! Kanske får jag några sålda, även om det inte verkar troligt just nu, intresset har varit väldigt svalt, iaf i mina krokar…

Eftersom dvärgkardinalerna vill ha svalt vatten så går de i rumstemperatur, dvs mellan 22-24, på sommaren 25-26 grader. pH ligger runt 7-7,5, men jag har eklöv i nu, så det kanske sjunker lite till. kH låg, sist jag mätte, på ca 3-4.

På grund av detta blir ju urvalet av apistogramma ganska begränsat, de jag funderar på är A. borellii 'Opal' eller kanske, kanske A. baenchi, som jag tror kanske fungerar i mitt akvarium? Jag har också bara tillgång till de arter som Imazo och Akvarieteknik säljer, annars finns det ju så oroligt många vackra ciklider jag vill ha! 😭 Någon gång dock, någon gång… (trifasciata, viejita, eremnopyge, erythrura, agassizii och så många fler! Varför är fiskar så vackra?! Vem behöver ädelstenar när det finns akvariefiskar?! 😍)

Förresten, Laetacara-arterna. Någon som har erfarenhet av dem? Tycker det står olika information på olika akvariesidor, någon skriver maxstorlek 5 cm, en annan 8 cm, en tredje 10 cm! 🤦‍♂️Tror jag en sida passar de mig bra, tror jag en annan passar de mindre bra… Tror ni de kan fungera med dvärgkardinaler i mitt akvarium?

Fifill
12/18/14, 6:57 PM
#32

Urgh, måste dunka huvudet mot bordet ett tag. 🤦‍♂️ Tankarna på cikliderna fick igång drömmandet igen, och varför har man inte råd och plats för hundra akvarium?! Diamanttetror, rubintetror, kerritetror, fantomtetror, odessabarber, Denisons torpedbarber, nätbarber, Eldstjärt, zebraotocinclus, alla nannostomus-arter, kongotetror, blodfenstetror, rasboror, danios, lakritsgurami, pygmégurami, Mosaikgurami, Honungsgurami och alla dessa ciklider!!!

mimåne
12/18/14, 8:44 PM
#33

haha ja den sanna akvaristens problem!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/20/14, 10:30 PM
#34

Sååå, först funderade jag över om tre 4 cm stora svärdbärarynglingar var nog för att köra in ett 220 liters akvarium. Jag funderar inte längre. Snarare undrar jag om de inte är lite för mycket för det… Maken till lortgrisar har jag väl aldrig sett! Och jag har inte matat dem alls, men de verkar hitta hur mycket mat som helst i nya akvariet, hur nu det går till… De trivs hur som helst fruktansvärt bra.

Kliar i fingrarna, vill så hemskt gärna börja flytta över mina dvärgkardinaler, men vet att jag måste vänta. Jag kramade ur två filter från mina 43 liters akvarium, varav ett som jag aldrig behövt rengöra/krama ur förut. Bör jag fortfarande vänta en månad innan jag släpper i en liten  grupp(5-6 st) kardinaler, eller kan jag korta ned den tiden något, säg en vecka? Har inte startat upp akvarium på det här sättet förut, så är lite osäker.

Annons:
mimåne
12/21/14, 11:20 AM
#35

Hur länge har det nystartade akvariet nu varit igång? Har du mycket växter i det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/21/14, 5:39 PM
#36

Bara fyra dagar hittills. Jag har de växter som ses på bilderna. Skulle kunna stoppa i mer vattenspikblad, och kanske lite vattenpest tillfälligtvis… Ska åka bort en vecka över jul, och kommer hem nästa söndag. Då kommer det ha varit igång i… en och en halv vecka… För kort tid ändå, eller hur? Tålamod är inte min starka sida…

mimåne
12/22/14, 5:24 PM
#37

När du kommit hem efter jul så tror jag att du kan stoppa i ett stim på ca 5 individer om ingen nitrit kommit ännu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/29/14, 1:28 PM
#38

Ingen nitrit, inget nitrat, kH 2, pH mellan 7-7,5. Temperaturen ligger på ca 23 grader. Allt väl så långt alltså. Har därför alldeles nyss släppt i 7 st dvärdkardinaler i akvariet, och gissa om de gillar sitt nya hem! De rejsar längs bakre rutan, och håller ihop i ett tätt stim. 

Tror ni jag kan släppa i ett par, tre stycken till om en vecka? Är rätt otålig, då pumpen i deras gamla akvarium konstant täpps igen, bara timmar efter jag rengör den… 💣

mimåne
12/29/14, 1:59 PM
#39

Vad roligt att de trivs så bra. Man blir själv så glad när fiskarna är det. Jag tvekar om det kommer fungera bra eller inte. Det kan gå, men du avgör bäst själv tror jag om du är villig att ta den risken eller inte.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/29/14, 2:12 PM
#40

Nej, några risker vill jag inte ta. Det blir till att vänta då. Tack för hjälpen!

Fifill
1/1/15, 11:43 PM
#41

………………………………………………… 🥶 Jag har en hemsk föraning om att jag kanske kommer få en ny kull yngel snart…. Mina "yngel" är vuxna nu, och jag såg nyss två av de starkaste hanarna(de med längst fenor) sparra med varandra… Detta är i karet där enbart ynglen gått, d.v.s inte deras föräldrar. I bägge karen har jag en rot med Fissidens fontanus mossa och javaormbunke. Det var det stället som pappafisken/herren på täppan i andra akvariet vaktade och där ynglen sen dök upp… Nu tampas hans söner om precis samma plats, fast i det andra karet!!! Skona mig, snälla små fiskar!!! 🤦‍♂️

Annons:
mimåne
1/8/15, 11:41 AM
#42

Hahaha😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
1/12/15, 12:09 AM
#43

Sitter här och funderar över dessa 43-litare jag har… Vill så hemskt gärna ha någon annan fisk än bara dvärgkardinaler däri! Jag älskar dem verkligen, av "alla" de fiskar jag haft hittills under mina snart två år som akvarist så är dessa mina favoriter, men det blir ju liiite enformigt…

Så här sitter jag och läser om fiskart efter fiskart, men vet inte vilken som skulle kunna passa in. 🤔De jag funderat på är Dario dario(eller Badis bengalensis som grossisten kallar den), någon sorts lakritsgurami eller någon sorts Betta, fast absolut inte Kampfisk! Dessa ska ju kunna trivas i ett 43 liters akvarium vad jag förstår, men frågan är om de skulle trivas med sällskapet? Åsikter?

[Jens]
1/12/15, 6:14 AM
#44

Härligt att det egentligen går så bra men problemet är dock att få dem sålda annars är det ju lätt att lämna dem till butik om de blir för många.

mimåne
1/12/15, 10:41 AM
#45

Och fler dvärgkardinaler var väl på kommande också?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
1/12/15, 1:08 PM
#46

Tyvärr så tar butikerna häromkring inte emot fisk… 😕 Butiken som gjorde det(enda anledningen till att jag vågade köpa levandefödare, bah) har tyvärr lagt ned verksamheten…

🥶 Hoppas verkligen att det inte blir fler yngel… Vad gör jag om jag inte kan sälja dem heller? Skaffar ett till akvarium? Man lär höra explosionen från mina föräldrars hem ända hit upp, 50 mil bort… Nej, det räcker gott och väl med nästan hundra dvärgkardinaler!

mimåne
1/12/15, 8:23 PM
#47

Ett litet kardinalproblem med andra ord 😉

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
1/12/15, 8:48 PM
#48

Ja, det kan man väl säga! 😃

Annons:
Fifill
1/18/15, 10:24 PM
#49

Oj då, jag när visst en kax-mört vid min barm!😃 Pysslingarna visar lite mer temperament i deras stora nya akvarium, och nu har en av gossarna fattat tycke för den vänstra delen av akvariet! Inga andra göre sig besvär, hälsar han. Så, 30 dvärgkardinaler i ett 220 liters akvarium, och han har lagt beslag på en tredjedel! 😂Han är inte ens störst, bara kaxigast tydligen. Han använder inte ens hela ytan han vaktar, utan patrullerar endast utkanten. Svärdbärarna bryr han sig inte om i alla fall. Resten av pysslingarna håller till i javaormbunken, har nog för få flytväxter för att de ska känna sig helt trygga… För så klart finns enda flytväxten i vänstra hörnet, där de inte är välkomna!

Påminner mig om de allra första fiskarna jag skaffade för snart två år sedan. Det var ett gäng koppartetror(har fem kvar), och en av hanarna lade beslag på minst två tredjedelar av 120 liters akvariet. De andra fick stå och trycka i ett hörn. Han var den enda fisk jag såg på flera veckor, så jag fick lämna tillbaka honom!

Fifill
1/30/15, 3:50 PM
#50

Så, uppdaterar denna tråd också. Har nyss flyttat över 35 dvärgkardinaler till stora karet, så totalt 65 st går där nu, varav 64 födda hos mig… Och det går åtminstone 20 st kvar i ena karet, och säkerligen 40 st i andra… Verkar som jag är uppe i över hundra yngel… Jösses! 🤪

mimåne
1/31/15, 12:15 PM
#51

Hur ska detta sluta om du inte börjar göra dig av med några? ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
1/31/15, 12:26 PM
#52

Fler akvarium kanske?😛😂 Nej, detta är verkligen ett problem… Fast de verkar ju komma överens trots att de är lite trångbodda… Vattenkvaliteten är faktiskt bra, nitraten bör dock inte stiga mer, ligger på ca 25 mg/l nu. 

Det bästa vore om jag kunde få dem sålda… Men som sagt, verkar inte finnas intresse i mina krokar. Synd, för de är nog de mest okomplicerade fiskar jag haft.

mimåne
1/31/15, 12:38 PM
#53

Med den inställningen lär populationen också bara öka och snart har du huset fullt med akvarium från golv till tak ;) Med bara dvärgkardinaler och någon apisto😃

Nä men seriöst nu. Vad har du tänkt göra med dem? :P

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
1/31/15, 12:51 PM
#54

Tror dock inte det blir fler yngel, att det råkade bli så många berodde nog på att det enbart gick dvärgkardinaler i karet just då. Har inte tänkt ha dem ensamma igen! 🥶 Dock ett fullt möjligt scenario du målar upp, mimåne! 🥶

Jag hade en idé i höstas om att jag skulle åka hem i tid för att hinna in på en "fiskauktion" i Haninge, men det gick inte. Har hört med djuraffärer i närområdet, de tar inte emot fiskar. Men jag måste kanske utvidga sökandet… 

Hmmm… Mina föräldrar(iaf pappsen) kommer på besök nästa vecka, de har bil med sig… Kanske dags att börja leta akvariebutik längs deras resväg, de kanske kan svänga förbi med dem…

Fifill
1/31/15, 12:59 PM
#55

Nehepp… Det blev ett tvärt nej, och var god avliva dem istället, och gör dig helst av med alla akvarium när du ändå håller på… 😈 Glöm det, pappsen, glöm det.

Annons:
mimåne
1/31/15, 5:05 PM
#56

Haha men pappa då. Det som var en sådan bra ide annars!

Fråga mamma😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
1/31/15, 5:15 PM
#57

Hon sa att jag skulle fråga pappa… 🤔

mimåne
1/31/15, 7:39 PM
#58

Typiskt! :P

Säg, "pappa sa att jag skulle fråga dig mamma" 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
2/16/15, 12:21 PM
#59

Så, nu har jag anmält mig till akvarieauktionen i Njurunda.🙂40 st små dvärgkardinaler ska förhoppningsvis få nya hem då…😭Saknar dem redan.

Upp till toppen
Annons: