Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 4895 ggr
Draken
8/9/14, 7:57 PM

Mina akvarium och fiskar.

Nu gör jag slag i saken och startar en helt ny tråd. Jag stal Tinitusans ide och tänkte samla alla mina akvarium och bilder i en och samma tråd. Hoppas Tinitusan inte tar illa upp av "ide-stölden" 😊

Ja, här tänkte jag alltså posta bilder på fiskar och akvarium. Jag tänkte berätta om det händer något särskillt eller svara på frågor om ni har några.

De andra trådarna (har ju ett par stycken ;) ) Kan även plocka bort dem om admin tycker det är det lämoligaste :) Säg bara till isf.

Mycket nöje och hoppas ni hittar lite ögongodis eller får svar på era eventuella frågor ni skulle kunna ha.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
8/9/14, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Scalare "Red-back"  Äldre hona.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

"Red-back" äldre hane.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

"Marmor-koi" Par

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Endlers guppy. Hane (112 litern)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hona (112 litern)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Elefantsnäckor (112 litern)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
8/9/14, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Några vanliga Guppysar (Går i 100 litern)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ancistrusbäbisar (100 litern)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Rosa äpple

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Mer äpplen

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Clariasmal ( Clarias batrachus) Huvudbild

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

En till

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Synodontis eupterus SB

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
8/9/14, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Påfågelsgoby (Tateurndina ocellicauda) (275 litern)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tuppkamsciklid (Geophagus steindachneri) Hane (275 litern)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

The Animallovers!!!
8/9/14, 8:12 PM
#16

Mycket fina bilder! Följer*

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Draken
8/9/14, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Asiatisk klätterfisk (Anabas testudineus) (275 litern)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Svärdbärare (Xiphophorus helleri) Hona

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Afrikansk fengädda (Polypterus senegalus)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/9/14, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Blått äpple

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
8/9/14, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Borean featherfin mal (Silurichthys phaiosoma)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/9/14, 10:10 PM
#22

hur vågar du stjäla min ide?!!!!!

haha nej skojar bara ;))

men vad häftiga fiskar du har, ovanliga!

Draken
8/10/14, 7:55 PM
#23

#22 Du får kalla mig idetjuven hädanefter ;)

Jo, jag har lite udda smak på vad som skall finnas i akvariumen ;) Har alltid varit lite kärringen mot strömmen :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

wille_wille
8/10/14, 8:53 PM
#24

Tråden heter ju "mina akvarium och fiskar"

Ska vi inte få se några bilder på hela karen? 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Lilolizeit
8/10/14, 11:47 PM
#25

Vilka fina bilder. Det här vill jag såklart följa. Lite extra förtjust i din Påfågelsgoby. 😍

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
8/11/14, 12:05 AM
#26

haha idetjuv it is ;)

LajvKrattan
8/11/14, 9:24 AM
#27

Jättefina fiskar, snäckor och blodtörstiga monster!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Draken
8/11/14, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#24 Har inga nya kort på karen, men kan väl se vad jag hittar i mina gömmor i datorn ;)

240 litern. Bilden är tagen i våras, nu är det nästan helt övervuxet med växter, skall ansa framöver ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/11/14, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Vy sett från min balkongdörr ;) Tyvärr dålig bildkvalitet. Kortet är knäppt med en dålig mobilkamera ;) Detta kort är heller inte nytt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/11/14, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

112 litern

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/11/14, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

720 litern

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/11/14, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Helbilderna på akvarioumen är sedan tidigt i våras, har inte knäppt några nya helbilder. Men jag kan göra det sedan, om ni vill se hur karen ser ut idag :)

#25 Skall se om jag kan få ännu bättre kort på Peacocken ;) Kortet jag lade upp nu visar den inte rättvisa i färgerna. Jag har 4 stycken, och alla har väldigt klara fina  färger :)

H*n har också ett sätt att blänga in i kameran, nästan som om h*n funderar på om man är ätbar till frukost eller nåt liknande ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/11/14, 9:40 AM
#33

#26 Japp, de e' jag 😉

#27 Tack :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

wille_wille
8/11/14, 11:41 AM
#34

Vilka fina akvarium du har 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
mimåne
8/11/14, 1:08 PM
#35

#30 Vad är detta för sand? Ciklidsand?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
8/12/14, 9:21 AM
#36

#34 Tack :)

#35 Det är decorsand, det dröjde länge innan handlaren fick in den, jag fick vänta i 5 veckor innan den kom. Jag ville även ha den sanden till 100 litern, men han hade inte fler säckar hemma, så det fick bli Rådasand i det, men får han in den, så kommer jag att byta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

peppe_ing
8/12/14, 11:32 AM
#37

jättefina kar och otroliga fiskar! 😍

mimåne
8/12/14, 5:21 PM
#38

Men hade du inte ciklidsand i något akvarium också? För visst ska den även vara ljus-vit i färgen

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
8/12/14, 5:40 PM
#39

#31 Hur går ett vattenbyte till i ett kar på 720 liter? Det måste bli en massa spring eller har du någon fiffig slang till en vattenkran?

marta01
8/12/14, 5:51 PM
#40

Väldigt fina fiskar o kar :)

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Draken
8/12/14, 10:21 PM
#41

#37 Tack :)

#38 Nej, jag har inte ciklidsand i nåt av karen, jag har Decorsanden och julas bläster. Men däremot har jag sagt att jag gärna vill ha ciklidsand i nåt av karen, men den är så förbaskat dyr🤪

#39 Har vattenslang som jag kopplar på kranen, det är jätteenkelt och så går det fort. Behöver inte bära en liter 👍

#40 Tack :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
8/12/14, 10:31 PM
#42

Förresten när du säger "kopplar på kranen", menar du då koppling för ex. tvättmaskin?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
8/12/14, 10:38 PM
#43

En vanlig skruvkoppling som man använder när man skall koppla trädgårdsslangen till vattenkranen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lilolizeit
8/12/14, 10:57 PM
#44

#42 Jag gör på samma/liknande sätt, skruvar på en koppling i handfatet och sen på med vattenslang. Bild

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
8/13/14, 9:38 AM
#45

Exact en sån koppling använder jag också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
8/13/14, 12:09 PM
#46

På min vattenkran finns det inga gängor att skruva på en koppling..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/13/14, 12:17 PM
#47

mimåne går det inte att skruva loss en liten del?

usvead
8/13/14, 12:59 PM
#48

På min vattenkran över handfatet går det inte att skruva loss någon del, allt är i ett stycke. Däremot lär det nog fungera över badkaret. Jag kan skruva loss duschslangen då har jag de rätta gängorna för att ansluta en sådan koppling som behövs för en vattenslang. 

Det får bli nästa projekt, har tröttnat lite på att kånka vatten i hinkar….

Annons:
[Tinitusan]
8/13/14, 1:02 PM
#49

ah du det var ju en jättebra ide!

så långt har inte jag tänkt!  min kran på toa går inte heller att fästa på så jag har kört från köket, ngt som till viss del blir problem med nya karen i ställningen som står i sovrummet o dit räcker inte slangen men från duschen funkar det ju!

tack =))

mimåne
8/13/14, 2:47 PM
#50

Nej tyvärr så går det inte, allt sitter i ett stycke. Samma gäller kranen i köket. Jag får kolla hur det ser ut med kranen i duschen. Annars finns det möjlighet att koppla på kranen till tvättmaskinen men kopplingen där sitter förbannat hårt samt att det lär bli en del söl för varje gång man ska skruva av och på där..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/13/14, 3:51 PM
#51

hmm, om du har en extra koppling vid tvättmaskinen kanske du kan klippa till en slang i lagom längd som du liksom aldrig kopplar loss?

men vid duschen borde gå, med tanke på att man ska kunna byta duschslang, det var en toppen ide tycker jag!

Draken
8/13/14, 10:01 PM
#52

Det funkar inte på mina handfat heller, men i både duschen och badkaret kan man skruva loss hela duschslangen och munstycke :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/13/14, 10:23 PM
#53

haha jag känner mig så jädrans korkad som inte ens har slagits av tanken att koppla därifrån haha

Draken
8/13/14, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Har fått hem två stycken snakeheads idag. Det är Channa bleheri och de kunde inte ha kvar dem, så jag fick ta dem :D

Och jag är inte den som tacka nej till 2 st. gratis Bleheri ;)

Här är den ena, den större. Den andra är fruktansvärt mager och sliten i fenorna, men jag ger den en chans. Den är också väldigt skygg. Får se om den överhuvudtaget överlever. De har gått tillsammans med en del andra fiskar (däribland en Pleco) i ett akvarium på 100 liter.

Den lilla har förlorat ett öga, förmodligen är det den större (på bilden) som har tuggat på den lilla.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
8/13/14, 10:49 PM
#55

Oh dessa läste jag faktiskt på om alldeles nyss! Så trevligt att få se färska bilder på en.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
8/14/14, 6:34 AM
#56

De är jättetrevliga varelser :) Men de tycker om att tugga i sig allt som får plats i munnen ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
8/14/14, 8:08 AM
#57

#53 Även solen har sina fläckar Tinitusan 😉😉

[Tinitusan]
8/14/14, 8:21 AM
#58

haha ja men precis ;)

[Tinitusan]
8/14/14, 9:12 AM
#59

kan tala om att jag just nu gör vattenbyten i mina kar kopplat från duschen ;)

sauk1
8/14/14, 2:10 PM
#60

#59 Med ett massage-duschmunstycke? Fisk-spa. 😂

[Tinitusan]
8/14/14, 2:15 PM
#61

hahaha yup precis

usvead
8/14/14, 2:15 PM
#62

#60 😂😂

Annons:
[Tinitusan]
8/14/14, 2:21 PM
#63

tro jag det att de förökar sig hela tiden här hos mig ;)

mimåne
8/14/14, 5:08 PM
#64

Jag tycker de är så vackra också, de har en viss charm och spänning över sig. Synd att de flesta blir så stora och att de är rovfiskar, jag skulle gärna vilja ha en mindre och fredlig variant. Som Stiphodon, gobyn som jag pratade med dig om. Men då behöver de alger och jag har inga alger alls just nu :p

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
8/14/14, 9:25 PM
#65

Blev vattenbyten i 3 akvarium idag. Jag gjorde dropptest (brukar göra det om fiskarna beter sig annorlunda mot för vad de brukar göra ;) ) och det fanns en nästan osynlig missfärgning av nitrittestet, som indikerar att det skulle kunna vara nitrit på g. Så det blev 50-60% vattenbyten. Skall kolla igen imorgon när jag kommer hem från jovbbet om det har gått tillbaka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
8/18/14, 12:27 PM
#66

En sådan här borde ju gå att koppla in i badrummet/duschen?

http://www.clasohlson.com/se/Slangset-Maxi-Hozelock/31-4931

Draken
8/18/14, 1:11 PM
#67

Det är en sån koppling jag har, och det fungerar hur bra som helst :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/18/14, 1:18 PM
#68

Förresten så har nitriten gått tillbaka i karen :D Det blev inget mer än en antydan :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/18/14, 1:23 PM
#69

jag har oxå lite antydan till nitrit i mina kar till o från, speciellt det karet där 2075 går o även mitt 110 måste jag hålla koll på, det är ju en nackdel med att man matar friskt o vad jag själv tror, mindre pump, tex 375 med fx5 har inte visat ngt alls sen jag bytte från 2075.

Annons:
usvead
8/18/14, 1:55 PM
#70

#67 Kanon, då ska jag nog gå och hälsa på hos Clas… 👍

Draken
8/18/14, 2:53 PM
#71

#69 Pumparna jag har i karen tar minst 3X den akvarievolym det är, så jag brukar inbte ha så mycket problem med nitrit, men nu var det en liten antydan bar, och jag gjorde vattenbyten och hedde i Happy-Life, och det gick tillbaka direkt :D

#70 Det tycker jag du skall göra :) Du kommer inte att ångra dig :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/18/14, 4:15 PM
#72

ja nej mina är oxå bara antydan o givetvis inte allti, men jag har för vana att kolla varje vecka faktiskt  de karen jag vet med mig verkar mer utsatta, att byta till fx5 är det bsta jag gjort, karet är enormt stabilt trots relativt hög belastning som det ju blir med malawi som gillar att vara många!

drömmen hade ju varit att kunna köpa in fx6or till alla större karen ;p

Draken
8/18/14, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

DM skall lägga ner här i stan, så man har varit och shoppat ordentligt idag ;)

Mopanarötter för under 150 kr.st :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/18/14, 7:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Åssa lite smått och gott, bra att ha :D Även några mindre rötter (mopana) för under 50 lappen st :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/18/14, 7:56 PM
#75

haha oj oj vad billigt!

[Tinitusan]
8/18/14, 7:57 PM
#76

vilken fin hörna du har ståendes, nytt projekt mån tro?

Annons:
Draken
8/18/14, 7:59 PM
#77

Hörnan var med på utförsäljningen ;) Mina scalarer skall få byta boende :D Den andra kuben är redan såld, det tog två timmar från det jag bestämde mig att sälja det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/18/14, 8:01 PM
#78

åh spännande! hur stor är den? min hörna är mitt absoluta favoritkar, mkt speciellt när karet är så pass djupt!

Draken
8/18/14, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Det är på 225 liter, tyvärr mindre än det jag har nu, men jag är inte så orolig, eftersom det är 55 högt :)

Maken håller just nu på att måla bakrutorna svarta. Dottern håller på att fiska upp de som är i 375'an, hon svär ganska högljutt.

När hon är klar skall jag tömma akvariumet och flytta det ut på balkongen  där det får stå tills det blir hämtad.

Nä'r det gamla är flyttat skall jag ställa hörnan på plats, förhoppningsvis så är maken klar med målningen då :)

Scalarenas nya hem :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/18/14, 11:06 PM
#80

mkt vackert!

Draken
8/18/14, 11:11 PM
#81

Tack :)

Skall tvätta sanden och fylla på det imorgon, är för trött nu. Väntar bara på att första lagret med färg skall torka, så vi kan stryka på näste och sedan flytta det på plats :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
8/18/14, 11:36 PM
#82

Nämen inte har du väl sålt din kub?!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
8/19/14, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Jo Mimåne det har jag. Hörnan är visserligen mindre, men jag är nöjd med "nerköpet" ändå ;) Kommer bli så snyggt (hoppas jag) när det är klart. Fast scalarena är lite sura just nu, för de simmar i 275 litern. Där skall de få vara några dagar, tills jag har fått iordning hörnan ;)

Nu är akvariumet på plats i varje fall, och miktt vardagsrum ser ut som en krigsson 😊 och under morrondagen skall jag inreda och plantera. Plus att rosentetrorna skall få flytta tillbaka (de simmar i en 45 liters balja med syresten just nu, så de är heller inte så lyckliga ;) )

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
8/19/14, 12:12 AM
#84

Men den var ju din favorit av alla dina kar! Hur kunde du sälja den.. 😕

Medarbetare på akvariefisk ifokus

peppe_ing
8/19/14, 1:20 AM
#85

Vad har ni för någon färg och målar baksidan med ?

[Jens]
8/19/14, 6:05 AM
#86

Har du sålt kuben? Var det pga av att det fanns risk att den sprack eller var det bara att du bytte den mot detta hörnakvarium?

(synd att du inte bodde i närheten för då hade jag köpt den =)

[Tinitusan]
8/19/14, 8:56 AM
#87

ombyte förnöjer ;D

LajvKrattan
8/19/14, 9:24 AM
#88

Förändring är dumt!😮

*springer och gömmer mig*

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

sauk1
8/19/14, 10:09 AM
#89

Låter som ett trevligt familjeprojekt! Alla sysselsatta :)

Draken
8/19/14, 10:46 AM
#90

#84 Jo den var favoriten, men jag har en längre tid varit sugen på ett hörnakvarium i ek, just till scalarena. Men det billigaste jag har hittat i rätt storlek har legat på kring 11 000, och det har inte jag råd med. Nu har DM gått i konkurs och jag var dit och kollade om de hade något intressant kvar att sälja ut, och då fick maken syn på det här akvariumet, och han frågade om jag ville ha det, men då var ju problemet att jag måste sälja iväg kuben, annnars finns det ingen plats. Jag funderade länge och väl, och bestämde mig tillslut för att göra bytet :) Det är nog första och enda gången i min livstid, jag hittar ett hörnakvarium, med möbel, helt nytt för 3000 kr ;)

Men den såldes inte till första bästa, jag har sålt den till en av mina bästa kompisar, så jag vet vart det hamnar :) Den kommer återigen att byggas upp som scalarebiotop, och jag köper tillbaka den, om hon mot förmodan måste sälja :) Jag vet att hon länge har varit sugen på den, så jag ringde henne innan jag bestämde mig för att byta ;) Hon blev överlycklig, och först då genomförde jag köpet :)

#85 Det är maken som har målat baksidan,  jag vet inte vilken färg han har använt, den är svart ;) jag kan ta reda på det om du vill ?

#86 Nej, det är ingen risk att den kommer att spricka. Jag har varit ytterst noga med underhållningen under de år jag har haft den :) Som jag skrev högre upp, så fick jag tag på detta hörnakvarium i ek, helt nytt för bara 3000 kr. Så det var därför jag sålde kuben, det känns lite vemodigt dock, har haft den i många år.

Det blev ramaskri i våran akvarisstgrupp på FB när min kompis släppte att hon hade köpt av mig kuben, det var några stycken som var mycket intresserad att köpa. Det var tom 2 som sa att de kunde betala mer än kompisen hade gjort ;) Men jag är jätteglad att det var just hon som köpte, för jag vet att hon kommer att sköta det minst lika bra som jag har gjort genom åren, och så blir det scalarebiotop igen :)

#87 Ja, ibland så ;) Men det känns, som sagt, lite vemodigt

#88 Beror på vilka förändringar man gör ;) Blir det till det bättre så är det bra, blir det däremot till det sämre, så blir det bara tok. Men den här förändringen blir till det bättre tror jag :)

#89 Håller med dig :) Tom maken sysselsatt, och han har väl egentligen inget större intresse av akvaristiken, men han låter mig hållas och hjälper till om det behövs. Dessutom, det är inte alla som kan skryta med att det är en legitimerad målaremästare som har målat akvariumet 👍

Barnen är också med på ett hörn. De hjälper till med småsaker, och de kommer med förslag på hur det skall se ut :) De har faktiskt riktigt bra förslag på hur inredningen skall se ut :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Jens]
8/19/14, 5:47 PM
#91

Ja, herregud! Det var ju en skitfin kub du hade men du ville ju så gärna ha ett hörnakvarium och till det priset så är det svårt att låta bli =) Fast jag hade nog behållit den andra ändå ;)) men det är ju jag det men efter att ha sett bilden på dina kar i rummen så undrar man ju var den skulle ha fått plats.. hahaha! =))

[Tinitusan]
8/19/14, 6:11 PM
#92

haha ja rovfisk du är ju värre än mig ju ;)

Draken
8/19/14, 8:46 PM
#93

#91 Jom, det var just det som var problemet. Jag hade ingenstans att ställa upp kuben isf. Hörnan står ju (helt perfekt måste jag få tillägga) i hörnet där kuben stog. Men hade jag haft plats, så hade jag aldrig sålt kuben, men som du skriver. Ett splirrans nytt hörnakvarium i ek, kunde jag inte låta bli för det priset ;)

#92 Jag är väl värst när det gäller att göra av med pengar på akvaristiken 😛

Nu skall jag göra ett större vattenbyte i 720 litern (har matat med räkmix ett par dagar) så skall jag försöka knäppa kort på hörnan, fast det blir nog i morron när dimman har lagt sig lite bättre ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/19/14, 8:50 PM
#94

hehe tänkte mer på att trycka in många kar i rummet ;p

men ja pengar har jag oxå gjort av med o mer lär det bli haha

Draken
8/19/14, 9:03 PM
#95

#94 Aha, ;) Jo men jag är nog värst där också tror jag :p Jag har nu 3 större akvarium i vardagsrummet och4 i blandade storlekar i hallen, det största är 240 liter ;) I denna röra så bor det 10 pers och 4 hundar också :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
8/19/14, 9:17 PM
#96

Att du rovfisk spenderar mest på din hobby, jag tror du vinner den kategorin överlägset! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/19/14, 9:41 PM
#97

haha jaja ge mig lite tid, ge mig lite tid ;p

Annons:
mimåne
8/19/14, 9:43 PM
#98

Jag tror jag strävar mer efter det motsatta, Den som spenderar minst på hobbyn =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/19/14, 9:54 PM
#99

fast vad är det roliga med det?

tur jag inte har gott om pengar för då hade jag klått rovfisk med hästlängder, 720 och ställning till källaren och fx6 och  ett till fx6 och och och ;p

mimåne
8/19/14, 10:17 PM
#100

Det roliga med det, är att man fortfarande kan ha lika mycket som en annan akvarist men samtidigt också mer pengar i plånboken.

Som exempel skulle jag kunna ta ett av dina kar i storlek runt 300L. Kanske har du köpt akvariet, bänken, lampan samt ett ytterfilter till det. Jag har också ett 300L akvarium med samma grejer som du har, men har inte betalat ett öre för något av det, och det är helt nya oanvända grejer.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/19/14, 10:22 PM
#101

haha ok det där får du allt utveckla lite!

fast bänkarna har jag byggt/köpt på loppis, lamporna är blandat begagnade ramper o gamla fönsterlampor med 6500k ledlampor i o ytterfilterna är begagnade så jag är allt lite ekonomisk i allafall!

mimåne
8/19/14, 10:42 PM
#102

Det är bra att vara ekonomisk. Jag löste det genom en tur till min fars verkstad, han är glasmästare och byggare så allt material samt verktyg fanns där. Även kunskapen. Jag byggde alltså min egen bänk i stål och svarta skjutglasdörrar samt mitt eget akvarium. Sedan närmade sig både min födelsedag + julafton och snäll som man är samlade familjen sig och köpte ny ramp samt ytterfiltret i present. Jag är mycket tacksam och det tänkte jag visa genom att i år önska mig en till ny ramp med 4 lysrör =) Så, vill man vara så pass ekonomisk så får man allt vänta på det goda också, men det glädjer mig att jag har pengarna kvar istället =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/19/14, 10:59 PM
#103

hehe jaha nu är jag med, ja men jag fick ju kuben i födelsedagspresent, räknas det ;p

Draken
8/19/14, 11:37 PM
#104

Jo, jag erkänner att jag lägger ner en hel del pengar på mina akvarium. Men jag får ju skylla mig lite själv också, eftersom jag har valt att hålla såpass udda fiskar i vissa kar. de är inte billiga inte 😊 Och så är jag lite av en impulsköpare. Finns pengarna så köper jag det jag vill ha just då, men å andra sidan, finns det inga pengar så handlar-/ beställer jag ingenting heller :)

Men jag kan faktiskt vara sparsam jag också ;) Jag handlade ju en hel del på DM, och jag betalade under halva priset för grejorna. Och akvariumet betalade jag 3000 för. Sist jag stog och dregglade på samma akvarium i en annan affär. så kostade det 11 000. Så jag betalade 8000 mindre än det skulle ha kostat 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Tinitusan]
8/19/14, 11:44 PM
#105

hehe typiskt kvinnligt besparande ;)

o ja jag har oxå lagt mkt pengar, men i gengäld lägger jag inte mkt pengar på mig själv, fiskarna är mitt val att prioritera utöver min son, tycker nog jag förtjänar mina fina fina fiskar =)))

Draken
8/20/14, 1:19 AM
#106

Jag lägger heller inte många kronor på mig själv :) Och jag stoppar in lite grann på ett "fiskkonto" varje månad. Beroende på vilka löner vi får in så brukar det vara mellan 200-1500 kronor ;) Så ibland finns det mycket pengar på det kontot, och ibland finns det i stort sett ingenting ;) Just nu är det lite halvtomt :p Men lönen kommer nästa Onsdag, så då skall jag fylla på lite igen ;)

Nu är i varje fall stora akvariumet under fyllning, har gjort om hela inredningen. Jag tror jag blev ganska nöjd, åtminstone just nu 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

sauk1
8/20/14, 8:24 AM
#107

#106 Haha, fiskkonto! Den var klockren. Borde kopieras av mig o andra. Att inte bankerna kör den i sin reklam ;)

Draken
8/20/14, 8:28 AM
#108

Har haft "Fiskkonto" i min vanliga bank de senaste 6 åren ;). Det är ett vanligt personkonto, men jag har döpt det till "Fiskkontot" :p

Blev klar med akvariumet sent i går kväll, eller snarare inatt. Kom i säng halv tre och klev upp klockan 7 imorse, känner mig lite mör nu ;)

Ser fram emot att lamporna i karen (hörnan och 720 litern) så jag får se hur det ser ut. Hoppas bara att dimman har lagt sig

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/20/14, 9:40 AM
#109

oh så spännande, jag vill oxå se =)))

Draken
8/20/14, 10:24 AM
#110

Det kommer förmodligen bilder så småningom ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/20/14, 11:17 AM
#111

Kommer nog inga bilder idag 😕 Fortfarande dimma i bägge karen 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
mimåne
8/20/14, 11:27 AM
#112

Du har väl inte kattbajs där i sanden igen? ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Susedalens
8/20/14, 11:30 AM
#113

Hoppas dimman lägger sig snart, är nyfiken juh.👍

peppe_ing
8/20/14, 5:44 PM
#114

#106 Bra idé med fiskkonto!! Ska man nog fixa så man har liiiiite koll på vad som läggs på vad :p

Draken
8/20/14, 6:52 PM
#115

#112 Nejdå inget kattbajs den här gången ;) De är samma sand som var där innan som ligger kvar. men däremot könde jag en konstig lukt från karet och började forska lite och kollade vattenvärdena, jag har Nitrit i karet. Förmodligen pga. att jag rotade runt ganska mycklet i sanden när jag gjorde vattenbytet igår. Lyfte uppalla rötter och slamsög under. Så jag tror det är problemet. så nu är det ännu mer dimmigt igen, nu är det mjölkfärgat :p

#113 Kommer att vara dimmigt några dagar pga. nitrivecken, men skall se om jag kan knäppa ett kort innan jag her i mer efter vattenbytet som blir imorgon :)

#114 Jo, det är faktiskt en bra ide har jag kommit underfund om. Är fiskkontot tomt, så är det det. Då får jag vänta tills det fyllspå igen. Enda gången jag tar från mitt "vanliga" konto är, som det vart idag, något akut som händer. Idag var jag tvungen att köpa Nitrivecen, och pengarna på "fiskkontot" räckte inte till. Blir dyrt med nitritbehandling i stora karet, tur man har de problemen ytterst sällan ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/20/14, 8:53 PM
#116

verkar vara nitrit-vecka nu haha jag har oxå lite problem o ska in o köpa bakteriekultur imorgon!

Draken
8/21/14, 9:38 PM
#117

Har eventuellt kommit på vad som orsakar nitriten. Jag blir så brydd, för det är bara antydan till Nitrit på testet, och fiskarna är helt opåverkade, jag har funderat fram och tillbaka vad problemet kan vara, och maken kom på en sak, som  KAN stämma.

Upptäckte att det var massa vatten i behållaren som ytterfiltret står på, så jag drog bara ut kontakten till pumpen och lämnade slangarna kvar i akvariumet, ifall det är läckage nånstans Vad jag inte har tänkt på,är att även fast filtret är avstängd,så kan det ju bli baksug i slangarna, och eftersom pumpen står stilla så blir ju vattnet surt. Survattnet från pump och slangar KAN ha runnit ut i akvariumet, och det har förorenat vattnet så det har blivit nitrit.

Vad tror ni om den teorin ? Har plockat ur slangarna nu och ställt undan filtret, så jag skall kolla igen imorron och förhoppningen är att dropptestet skall vara helt gult ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/21/14, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Knäppte faktiskt ett kort på karet med mobilen innan VB och nitrivecbehandling idag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Tinitusan]
8/21/14, 9:45 PM
#119

hmm ja kanske, jag har aft samma grej i flera av mina kar oxå sista veckan ugefär  funderar oxå på vad orsaken är…

Draken
8/21/14, 9:51 PM
#120

Skall göra en ny koll imorron bitti, och har det då försvunnit, då är det nog ganska klart vad som orsakade det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/21/14, 10:47 PM
#121

hur gamla är dina papegojor? de ser mindre ut än de två stora jag har, försöker lista ut hur gamla de är

Draken
8/22/14, 7:28 AM
#122

De är inte så gamla, 8-9 månader kanske:)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/22/14, 8:59 AM
#123

ok, då kan inte mina små vara gamla alls för de är mkt mindre, har sett dem i affären i kanske 3 månader dock men aldrig reagerat över dem då de alltid gömde sig…

underbar fiskar i alla fall, mitt bästa köp efter malarna =)))

Draken
8/22/14, 10:09 AM
#124

Jo, de är underbara varelser ;:)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
8/22/14, 8:16 PM
#125

Jag ser två fiskar jag är nyfiken på, den lilla gula och aprikosfärgade? Vad är det för några?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
8/22/14, 8:33 PM
#126

Om det är de två till vänster i bilden du menar, så är det två yngel, som egentligen inte skall vara däri:)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/22/14, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Nu har det klarnat upp i hörnan och i 275'an. Jag har flyttat runt på lite fiskar mellan akvariumen, så nu börjar det bli snyggt i karen :)

275 litern

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/22/14, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

Hörnan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/22/14, 10:49 PM
#129

men åh så fin din hörna är!

mimåne
8/22/14, 11:02 PM
#130

Vad är det för yngel då? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/22/14, 11:18 PM
#131

fast jag måste fråga, är det javaormbunke där bak? hur får du den så grön o fin? mina växer o får massa nya små skott på bladen men har ändå  fläckvis en brun ton som inte alls är vacker…

mimåne
8/22/14, 11:38 PM
#132

Denna bruna ton du pratar om Tinitusan, som yttrar sig som fläckar. Den är väldigt vanlig på javaormbunkar och jag har funderat på om det faktiskt kan bero på för stark belysning. Jag kommer ihåg att jag för ett tag sedan diskuterade detta med Lajvkrattan som hade liknande tankar. Att den vill ha svag belysning är fakta och för tillfället har jag växten i mycket dåligt ljus och den är jämnt grön och vacker. Inte en enda brun fläck.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
8/22/14, 11:38 PM
#133

Du kanske skulle prova att placera den i skymundan med lite skugga av någon annan växt, Tinitusan?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
8/22/14, 11:55 PM
#134

ahh se där ja det visste jag inte o inte gick tankarna åt det hållet heller ska jag erkänna! absolut det ska jag se om jag kan faktiskt, tack för tipset!

[Jens]
8/23/14, 7:07 AM
#135

Intressant det där ni säger om javaormbunke. Jag hade samma problem i början med att de blev bruna och fula men efter en tid så blev de riktigt gröna och jag fick känslan av att rötterna har fått fäste på träbitarna man har i karet men det är bara min gissning.

[Tinitusan]
8/23/14, 9:38 AM
#136

ahja det kan ju oxå  vara en tanke? mina sitter fast på mindre lavastenar som jag sedan har lagt in inne i redmoore roten, eftersom den kjuter så mkt skott från toppen av bladen tänker jag att den måste ju trvas trots den bruna färgen?

[Jens]
8/23/14, 9:49 AM
#137

Ja, jag har ingen aning vad som orsakar det. Oj, glömde säga att jag använder pmdd också. Kanske det gör susen för jag började med det senare och det kanske var innan som de hade enstaka bruna blad?

[Tinitusan]
8/23/14, 9:52 AM
#138

det använder jag oxå nu sen kanske 1-2,5 månad tillbaka, det är inte mkt brunt men tillräckligt för att reta mig!

Draken
8/23/14, 9:56 AM
#139

#85 Baksidan är målat med svart akrylatfärg :)

#129 Tack. Jag är faktiskt rikigt nöjd med den, trots att inredningen är väldigt enkel, den består av två större redmorerötter, en sitter det fast Anubias på och den andra sitter det fast Javaormbunke på. En gigantisk svärdplanta längst bak, en cryptoplanta vid det främre hörnet till vänster och en lökväxt, som jag inte kommer ihåg vad den heter vid främre hörnet till höger Sen har jag rådasand som bottensubstrat.Bakre väggen är svartmålad :)

#130 Med risk för att det blir lite sura miner här inne, så är det Malawiyngel ( Rödzebra, Firefish och Golden) som blev nersläppta i ett enda syfte ;) De var ett 30 tal från början, nu är de bara 3 eller 4 kvar, och de blir förmodligen inte så långlivade de heller ;)

#131 Jo det är Javaormbunke, och den skyms av den gigantiska svärdplantan som står längst bak i hörnet. Den får väldigt dåligt med ljus, och den verkar trivas med det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Tinitusan]
8/23/14, 9:58 AM
#140

ah så det handlar om ljuset tror du då?

Draken
8/23/14, 10:12 AM
#141

Jag har tänkt om lite hur fiskarna skall plaseras ut i karen :) Jag har flyttat de vuxna sclarena samt Påfågelgobin till hörnan. Tetrorna och clownplecon går också där samt två stycken kinesiska algätare (gula) som jag blev frågad om jag ville ta hand om, eftersom de hade vuxit ur sitt akvarium.

I 275'an går de yngre och mindre scalarena, Chokladcikliderna, jordätarna och Flaggan. Här bor också Channan och de asiatiska klätterfiskarna, samt en Ancistrushane, vanlig och två honor. En brun och en gul

I 240 litern bor alla Svärdbärare, tetror, Molly och Platysar. Blir sällskap av det karet till ungarnas stora glädje :) Igår kom det även ett gäng på 15 Danios dit, zebra, leopard och vit samt slöj. Dessa är födda hos en kompis till mig och hon hade ingenstans att ha dem, så vi bytte. Hon hade sagt att hon ville köpa vildguppy/endlers av mig så då bytte jag mot Daniosarna :)

I 112 litern bor endast Vildguppy-/ Endlers tillsammans med äpplen, elefanter och posthorn., här går även några ancistrusbäbisar på tillväxt.

I 100 litern bor det vanlig Guppy, några Mollysar och nån tetra. Guppyna hade jag innan, men de övriga i det har karet följde med när dottern köpte ett 60 liters, och hon ville inte ha dem, för hon skall ha Killifiskar i sitt akvarium. Jag ville egentligen inte heller ha dem, för de var bedrövligt magra och eländiga, men nu har de piggat på sig och har fått lite hull ;) De får vara där så länge, kommer att flytta över dem till 240 litern längre fram. Även i det här karet går några anistrusbäbisar påtillväxt.

720 litern är oförändrat, skall flytta in 2 siameser till där när jag fått bukt med nitriten ;)

Mina äpplen finns i alla akvarium, förutom det stora, för där blir de ett lyxigt skrovmål till vissa av de andra i det karet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/23/14, 10:30 AM
#142

#140 Det vet jag faktiskt inte, den har stått lite mörkare i  240 litern, så det är mycket möjligt att det är ljuset som orsakr de bruna bladen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Susedalens
8/23/14, 10:44 AM
#143

Snygga kar rovfisk:)

Draken
8/23/14, 11:28 AM
#144

Tack :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/23/14, 11:32 AM
#145

Nitriten är näst intill obefintlig i stora karet nu. Gjorde ett 30% VB och hedde i Easy-life, förhoppningsvis sista dosen :D Förhoppningsvis kan de få mat en av de närmaste dagarna, de har varit utan i några dagar 😊

Hörnan, 275'an och 240 litern har ingen nitrit alls :) Men kommer nu att hålla stenkollpå Hörnan, den har varit igång i nästan en vecka nu och jag har flyttat fiskar dit, så om det kommer att bli nitritspik i det karet, så är det förmodligen de närmaste dagarna. Jag matar mycket sparsamt i det karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
8/23/14, 12:17 PM
#146

Att det var malawiyngel och för det syftet var min tanke också, nyfiken som man är ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
8/23/14, 12:21 PM
#147

På tal om javaormbunken så tror jag inte det är rötterna som påverkar, det tog ett bra tag innan mina javaormbunkar fick fäste om rötterna och några sitter fortfarande lösa. Flera månader senare. Rötterna blir ju som ni säkert märkt ganska långa och trådiga och det stör mig när de hänger i vattnet så jag brukar faktiskt nypa av dem. Men inte klagar mina ormbunkar för det som tur är :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
8/23/14, 12:40 PM
#148

Jag tror också att det har med ljuset att göra, mina trivs inte alls i mina kar med bra belysning, blir bruna och fula, men håller sig grön och fin i mitt 54 liters där belysningen borde bytts ut för länge sen..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
8/23/14, 8:08 PM
#149

Då är det nog så att ljuset spelar roll hur de är i färgen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
8/24/14, 12:02 AM
#150

Erfarenheterna talar väl sitt tydliga språk så då får vi väl slå hammaren på spiken att det är så också

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
8/24/14, 10:55 AM
#151

Det gör vi, alltså Javaormbunke skall stå i dåligt ljus för att förbli grön och fin :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
8/24/14, 11:32 AM
#152

Jubel i stugan nu, nitriten är nere på 0 i alla akvarium 😃👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/24/14, 11:53 AM
#153

vad skönt!

Annons:
Draken
8/24/14, 12:16 PM
#154

Ja, det är helt fantastisk :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/24/14, 12:32 PM
#155

jag har oxå blivit av med all min nitrit o med det nya fx6 på väg räknar jag inte med att det kommer komma tillbaka =)

GuUuLd
8/24/14, 12:47 PM
#156

fisken på bilden i #14 & #32 är ingen tateurndina ocellicauda den har t.ex. Inte den typiska svarta fläcken precis innan stjärtfenan och formen/färg och teckning på stjärtfenan stämmer inte heller. Huvudet ser inte heller ut att stämma överens med den arten.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Draken
8/24/14, 12:55 PM
#157

#156 Hmmm`….. det var då mycket märkligt.De såldes på Akvarielagret i Bromma som "Peacock goby"

Om det inte är Påfågelgoby, vad är det i sånna fall ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/24/14, 1:09 PM
#158

ja vad är det i så fall?

GuUuLd
8/24/14, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#159

Den är mer lik en mogurnda av något slag. Att butiker säljer fisk under fel artnamn är inte nytt.

Har haft Tateurndina ocellicauda i flera år och odlat dem vid ett flertal tillfällen. Här är en bild på 1+1 (hona överst & hane under)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Annons:
Draken
8/24/14, 2:49 PM
#161

#159 Nej, den där är det absolut inte, men vad f*n.  Tänkte inte ens på att Googla fisken, har handlat på AL i Bromma i flera år när jag varit till Stockholm, och har aldrig varit med om att de har felmärkt akvariumen, inte på de jag har köpt i varje fall :( Att jag köpte dessa var att jag ville ha en lite annorlunda fisk, som jag inte har sett här uppe tidigare, och den här blev jag kär i direkt, och jag litade på att det var den fusk det stog att det var. Frågade tom personalen vilken av dem det var (det fann 4 olika lappar på akvariumet) och de sa att det var Påfågelgobyn :(

Tack GuuUuld för att du sa till.

#160 Ser bra mycket mer ut som den du länkar till :) Så det är väl en sån då. Skall googla info om den arten, och jag hoppas att de inte går för litet i hörnan, isf. för jag flytta på dem. Deras färger har blivit mycket skarpare sedan jag flyttade dem dit :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
8/24/14, 3:11 PM
#162

så himla tråkigt att man inte kan lita på affärer, känns som att det borde vara straffbart att märka fel o sälja efter riktlinjer som ibland till o med kan ta livet av djuret i fråga, likväl som man blir dömd när man misssköter andra djur, man måste ju tex vara utbildad för att arbeta med hästar o hundar o katter så varför inte fiskar?!

Draken
8/24/14, 7:06 PM
#163

Har googlat och forskat lite mer kring dessa fiskar,och det verkar som om det är

Mogurnda cingulata. Tack och lov så är det tydligen en Goby i varje fall och har ungefär samma krav på vattenkvaliteet och storlek som Peacocken :) Denna blir bara 13 cm. lång och hör till de sk. "Sleepers" i Gobysläktet :)

Men det var stört omöjligt att hitta ett svenskt eller engelskt namn på dem,så jag får kalla dem Cingulatan eller Cingun  hädanefter ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: