Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 6264 ggr
MiaBertilsson
2014-07-31 17:05

Mitt 54 liters.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville bara visa vårt lilla 54 liters akvarium som nu börjar se ut som planerat. En knapp månad har vi haft det och det blev väldigt spontant inhandlat och barnen har varit med och bestämt en massa, men det är jag som styr och håller i att fiskarna mår bra. Här bor: 2 ancictrus sp 2 Kampfiskar (hona och hane) 4 Molly 2 Svärdbärare (hona och hane) + ett yngel 4 Platy + 2 yngel 8 Kardinaltetror Har flera grottor och många stenar som ligger bra så alla fiskarna har gömställen. 4 olika växter som verkar trivas. Det har tagit lite tid att få det som vi vill ha det men nu är det bra. Blir säkert ändringar med tiden och jag tänkte att denna tråden kan funka som ett ställe där jag berättar om olika förändringar som vi gör eller om fiskarna själva hittar på något.

Annons:
MiaBertilsson
2014-07-31 17:10
#1

Platy och tetrorna var inget som var planerat alls utan dessa fick vi med ett annat akvarium som sambon skulle ha till ciklider så för att dom inte bara skulle bli uppätna så fick dom flytta ner i detta lilla karet och det verkar funka fint tillsammans med de andra fiskarna. Den första planen var att vi skulle börja litet med bara några Molly, men i fiskaffären så bestämde vi oss för några till som vill ha liknade temperatur och ph i vattnet så det inte skulle bli problem. Och jag tror att vi lyckades.

Wellcraft
2014-07-31 17:11
#2

Vad ska ni göra med ancistrusarna när de blir större? Kom ihåg att de kan bli mycket stora & lär inte trivas i det lilla akvariet hur länge som helst.

Jag skulle avråda att hålla en kampfiskhane (iaf om du har betta splendens) med bara en hona, har läst att han lätt stressar ihjäl henne med uppvaktning.

Jag tycker att det låter som lite mycket fiskar f.ö, 54 liter är ju inte speciellt mycket, men den frågan lämnar jag över till proffsen. 

edit, ser inte så trångt ut i karet när jag kollade noga, så tar tillbaka det sista.

Lycka till!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MiaBertilsson
2014-07-31 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som det såg ut så fort vi fick igång det.

imsuchadiva
2014-07-31 17:17
#4

Jag tycker tyvärr också att ni har för många fiskar, eller åtminstonde för många olika sorter. Vill även tipsa om att sätta upp en bakgrund.

MiaBertilsson
2014-07-31 17:19
#5

Kampfiskarna funkar bra ihop, detta verkar vara en mycket lugn hane och honan visar inga tecken på stress. Hon simmar in i en grotta och gömmer sig ibland men oftast så är dom båda framme tillsammans. Ancistrusarna kommer att flytta till ett större kar sen där det verkar som att det kommer bli odling av såna och växter sen till den lokala butiken som helst ville köpa in malar av privat uppfödare än att beställa från annat då dom fick ofta så små så dom inte klarade sig så bra. Växter kommer jag troligtvis odla för mitt rena nöjes skull då jag älskar växter i alla former.

MiaBertilsson
2014-07-31 17:20
#6

2 av sorterna var verkligen inte planerade. Sambon fick hem dom med ett annat akvarium och jag ville inte bara att han tog bort dom, så vi testade att stoppa dem i detta lilla.

Annons:
MiaBertilsson
2014-07-31 17:22
#7

Bakgrund ska också upp men jag har inte hittat någon som jag gillar.

mimåne
2014-08-01 00:07
#8

Hej MiaBertilsson!

Vad roligt att ni skaffat akvarium och att barnen får vara med och intressera sig. Jag hoppas att det kommer gå bra för er och att ni får ut mycket glädje av det hela familjen.

Jag har lite tips att ge dig. Som de övriga har sagt så har du väldigt mycket fisk i akvariet, förutom att det blir trångt så påverkar det även andra delar. Akvariet kan mycket väl bli överbelastat och riskerar förgiftning.  När fiskarna bajsar så upptar växterna en del näring av det och dåliga ämnen neutraliseras så att fiskarna kan leva i vattnet. Nu har du inte bara 5 bajsande fiskar, utan 25 stycken! För att ta hand om allt bajs behöver du betydligt mycket mer växter för att inte allt ska kollapsa. Jag läste att du intresserar dig för växter, så kanske kan det bli ditt roliga i akvariet? Du behöver inte bara dubbelt upp med växter, eller tre dubbelt, du behöver massor! Kul är väl det då att det finns så otroligt många roliga växtarter på marknaden!

När jag ändå är inne på växterna, så skulle jag vilja förbereda dig på en sak om du inte redan har fått information om det. Den röd/lila växten du har, den är mycket vacker men tyvärr är det här ingen växt som lever under vatten. Den kommer så småningom att ruttna. Plocka gärna bort den när du ser att den börjar bli dålig för en ruttnande växt försämrar vattenkvaliten. Växten du har i höger och vänster ytterkant är däremot utmärkta växtval för akvariet. Dessa kommer växa och ge dig många nya skott. Vet du om att du kan ta toppskott på dessa och plantera ner igen? 

Sist och slutligen ska jag ge dig ännu ett tips och det rör dina ancistrusmalar. Jag ser att de inte har fått någon mangrowerot. Det vill dem hemskt gärna ha, det hjälper dem även med matsmältningen. En liten räcker och de kostar inte mycket.

Lycka till nu. Med vänliga hälsningar, mimåne

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2014-08-01 00:08
#9

Förresten. Har du sett våran sommartävling? Där kan du vinna gratis växter som kommer hem till dig på posten. Skulle väl passa utmärkt? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
2014-08-01 09:07
#10

Växterna kommer växa till sig. Polysperman har jag redan klippt någon topp på och satt ner bredvid, snart dags att göra det igen för den växer snabbt. Gräset ser ut att sprida sig själv nu så där bör bli mer ganska snart. Den lila köpte jag på vinst och förlust då den var fin, får stå så länge den håller sig fin. Sessifloran var den jag skulle ha när jag handlade sist och den växer och har reda (på bara några dagar) börjat skjuta sidoskott. De som jag har nu ska sprida sig på större område och jag har planerat att de ska täcka sidor och bak nästan helt. Även planerat att köpa en mossa av något slag och binda på en rot, men det är något jag verkar få köpa på nätet då jag inte sett sånt i butikerna vi har här i närheten. Och som jag har skrivit så var det verkligen inte planerat att ha så många fiskar, kardinaltetrorna och platyn flyttade in då jag inte hade hjärta att låta sambon bara döda dom då han fick dom på köpet med ett annat akvarium. Jag har sett sommartävlincen men då jag inte känt mig klar med karet så har jag inte velat filma och visa upp, men är kanske med en annan gång. Tack för tipsen!

marta01
2014-08-01 12:27
#11

riktigt fint 🙂

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

takykardi
2014-08-01 15:33
#12

#8 Kan du namnet för den röd/lila växten? Jag tycker att det liknar en växt som jag har haft i mitt ena akvarium. Den växte sig jättestor till en början men sen började den se dålig ut och blev full med alger.

Förlåt att jag bara klampar på här i tråden!

MiaBertilsson
2014-08-01 19:24
#13

Det är en Lobelia Cardinalis. Är en växt som normalt lever i vattenbrynet i floder. Tydligen ingen direkt vattenväxt utan passar bättre till aquascaping.

Annons:
MiaBertilsson
2014-08-06 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En bakgrund är ditsatt, bara en enfärgad bit av en pappduk så länge. Har hittat en annan bakgrund som ska beställas när vi gör en lite större beställning nästa gång. Dessutom så har jag ett tag nu misstänkt att vår svärdbärarhona väntar utökning igen och de senaste dagarna har hennes midjemått ökat betydligt så nu simmar hon i yngelkasse, har en växt där som hon kan gömma sig i men även för att ynglen ska kunna gömma sig bland bladen sen. Det första ynglet av denna honan verkar inte finnas bland oss mer, inte sett till det alls på flera dagar nu och det var nästan alltid framme innan. Så någon/några måste ha lyckats äta upp det för jag hittade inte något vid vattenbytet bland stenarna heller.

mimåne
2014-08-06 20:07
#15

Vilken fin blå bakgrund!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
2014-08-15 00:49
#16

Misstänker att vår kampfiskhona är en jägare, en duktig sådan. Hon är den som smyger runt på alla andra mellan stenar och blad. Det svärdbärarynglet vi hade är borta och även en Kardinaltetra, dessa helt utan några spår. Och idag blev det ena platyynglet förlorat bakom pumpen, tror att det blev ditjagat. Så nu kan jag ärligt erkänna att det finns stor möjlighet att vi köper ett likadant akvarium till och särar på lite fiskar nästa vecka. Dessutom så hoppade kampfiskhonan ut ur akvariet idag. Jag fiskade upp det döda ynglet och vände ryggen till en stund innan jag lade locket på igen. Tog en stund innan jag såg hon saknades men hon verkar ha klarat sig bra. Men lite tokigt att hon rymmer på det viset. Kommer ju inte våga lämna karet öppet längre medan man grejar.

mimåne
2014-08-15 23:54
#17

Kampfisken är med stor sannolikhet boven i dramat. Det glädjer mig att du inser att det inte fungerar och att de behöver flytta isär. Många fiskar får lida för människans eget nöje och bekvämlighet. Hurra för dig!

Bäst vore att kampfisken fick gå så gott som ensam i det nya akvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
2014-08-16 01:14
#18

Fick med mig sambon på förändringsplanerna så han ska försöka bygga en ställning till de akvarium jag vill ha. Kommer göra plats till 3 st då jag vill ha ett med räkor också i. Detta är ju planer som ligger lite framåt i tiden, men ska fixa ett kar där vi kan ha kampfisken tills hela planen går att genomföra. Blir nog ett 30liters nano med någon rot ganska mycket växter och någon grotta.

mimåne
2014-08-16 18:34
#19

Det låter trevligt! Roligt att du har fastnat för det här med akvarium och vill skaffa fler!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
2014-08-23 11:09
#20

Efter att ha haft lite mer svinn pga kampfiskarna så hittade jag idag 2 platyyngel som genast hamnade i yngelkassen. Kikar nu efter om där finns fler men stenarna vi har i botten ger väldigt många bra gömställen till så små yngel. Och idag ska vi åka till en affär och titta efter vad dom har hemma i småkar eller 54 liters. Får se om det blir inköp idag. Kanske någon luftpump och skumfilter och några räkor till ett 10 liters vi har hemma. Där borde våra yngel också kunna växa sig lite större. Eller?

Annons:
mimåne
2014-08-23 12:23
#21

Ja där kan de växa till sig. Problemet med en så liten behållare som 10L(vill inte ens kalla det för akvarium) är att det lätt blir problem med vattenkvaliten. Den behöver underhållning dagligen med fräscht vatten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
2014-08-23 16:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag är hemma dagligen så jag kommer ha noga koll på det. Planen är att räkorna ska få mycket större hem sen också, men sambon ska bara bygga ställning och alla kar ska köpas in. Nu är vi hemma och det fick följa med 6 Chrystal red räkor med hem. Skumfiltet och en liten rot fick också flytta med. Dom har nu bara lite mossa men det ska väldigt snart bli mycket mer växter hos dom. Har läst mycket om dom innan men nu ska jag plugga massor :)

MiaBertilsson
2014-08-23 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Annan vinkel.

MiaBertilsson
2014-08-23 16:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Äter mat :)

MiaBertilsson
2014-08-24 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Lite förändringar i form av en ny växt i ena hörnet. Denna har vi haft i ett annat akvarium och är mycket snabbväxande, just nu dock ganska liten då jag rensade bort många blad innan flytten.

MiaBertilsson
2014-08-24 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Våra yngel bor numera här hos räkorna.

Draken
2014-08-24 13:14
#27

Jättefina kar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
MiaBertilsson
2014-08-24 13:16
#28

#27 Tack!

MiaBertilsson
2014-08-30 01:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Köpte lite nytt idag och kunde naturligtvis inte vänta med att få i det. Här är resultatet.

Lilolizeit
2014-08-31 20:15
#30

Va fint det blev :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Jens]
2014-08-31 21:11
#31

Kan bara hålla med! Vilka framsteg du har gjort! Hoppas bara växterna får växa till sig lite mer så blir det ännu mera hemtrevligt för fiskarna.

MiaBertilsson
2014-09-01 00:29
#32

Tack! Är själv väldigt nöjd med resultatet. Växterna växer för fullt, flera nya skott på alla och när jag flyttade dom lite nu så såg jag att alla hade fina rötter så nu är dom på väg ordentligt :)

Lilolizeit
2014-09-01 00:39
#33

Roligt att höra :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MiaBertilsson
2014-09-20 00:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Ändrade lite idag. Råkade nämligen få med mig en ny växt från butiken. Så jag passade på att möblera om lite också. Kopplade även in ett co2 - system.

Annons:
inthegame
2014-09-20 10:02
#35

Vad fint det har blivit!👍 Vad har du för invånare nu?

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

 

MiaBertilsson
2014-09-20 10:41
#36

Tack! Nu har jag 3 Ancistrus 5 kardinaltetror 2 Svärdbärare 3 Molly 5 Platy 1 Kampfisk hane

MiaBertilsson
2014-10-18 19:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Tyckte att det växte sakta, men tydligen växer det på ganska bra :)

The Animallovers!!!
2014-10-18 20:23
#38

Jättefint! Du vet väl att ancistrius blir jättestora, eller du kanske ska flytta dem sen. Annars är det fint med bra snabbväxande växter… Bara lite överbefolkat. Men det är superfint ändån:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

sauk1
2014-10-18 22:33
#39

#37 Det är lätt att glömma! Haha. Bra med bildbevis för en själv.

MiaBertilsson
2014-10-19 02:09
#40

#38 Ancistrusarna kommer att flytta till något av sambons stora akvarium sen när dom har växt till sig, så då skaffar jag nya små till detta. Dom går här lite som för uppväxt då han själv inte kan låta små flytta in till sina malawi Ciklider. 2 av arterna var inte planerade utan får bo här tills vi hittar en annan lösning, men då vatten och alla värden ser bra ut har vi inte så bråttom.

The Animallovers!!!
2014-10-19 09:28
#41

Jaha, nej men då var det ingen fara:)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Annons:
MiaBertilsson
2014-10-21 01:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Efter en massa pysslade så bor nu mina räkor i ett 54 liters akvarium också. Då mina cr dog pga det färgade gruset så har jag bytt helt till soil och har nu även körsbärsräkor istället. Dessa är för tillfället 12 st och 3 honor bär på rom. Växterna har växt upp här hemma är skott från karet med fiskarna i. Just nu har dom en bit zucchini att mumsa på då detta verkar vara deras absoluta favorit. Eklöv och alkottar har jag också i, dessa är också mycket populära.

The Animallovers!!!
2014-10-21 07:32
#43

Vad är det för sorts växt på september-oktober bilden i högra hörnet? Sköter den sig själv eller måste man ge den växtnäring?

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

MiaBertilsson
2014-10-21 11:26
#44

#43 Det är Ludwigia repens Rubin, det är en lätt växt som klarar sig fint på egen hand men blir rödare ju bättre lampa man har. Min här växer tokmycket men jag har ju både co2 och gödning.

The Animallovers!!!
2014-10-21 16:11
#45

Jaha, jag har också en luwiga av nåt slag här hemma:)de är väldigt lätta kan jag hålla med om.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

mellowlove
2014-10-21 21:12
#46

Härlig färgmix och inredning i det första akvariet:)

MiaBertilsson
2014-10-21 22:00
#47

#46 Tack! Är nöjd själv med det.

MiaBertilsson
2014-11-23 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Efter vattenbyte idag. Plockade även lite fler skott och planterade ner. Växterna växer galet fort, har snart fullt här i men då får alla skott flytta till räkornas akvarium istället. Sen planerar vi ett nytt akvarium till sonen också och han kommer att behöva växter han också.

Annons:
MiaBertilsson
2014-11-23 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

En månad har detta varit igång nu. Växterna växer fort och räkorna verkar trivas då det går alltid minst 1 hona som bär på rom. Jag har 8 könkönsmogna honor och som mest har 7 gått med rom samtidigt.

billy_klara
2014-11-23 17:27
#50

Vilka framsteg och superfina akvarium! :) Jag ska själv snart få ett 63 liters som jag är spänd på att få dekorera och starta igång!

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

MiaBertilsson
2014-11-23 19:53
#51

#50 Kul med eget! Min son planerar sitt 114 liters för fullt. Det är kul att se allt utvecklas och fungera. Man får lära sig väldigt mycket under tidens gång och på de misstag man råkar göra.

MiaBertilsson
2014-11-28 22:17
#52

I det med fiskar hade jag en plan på att ta bort Kardinaltetrorna, Platysen och möjligtvis kampfisken. Ville fokusera på enbart Molly och Svärdbärare. Hittade 2 såna svärdbärarhonor av den sort jag har sen innan och köpte dessa. Visst var dessa smala, men det har jag tyckt om de andra också. Matade och det såg bra ut ett tag, men plötsligt så blev 1 Platy också smal, inga andra symtom. Gjorde vattenbyte och saltade lite (vet att det inte gör så mycket). Dagen efter var fler smala och de nya svärdbärarna och en Platy var döda och fler Platy visade symtom. Sambon åkte iväg och köpte medicin som jag genast började behandla med detta. Ena malen började också visa symtom innan behandling. De som blev smala dog men de andra är kvar. Så nu har jag: 1 Ancistrus 3 Molly 2 Svärdbärare 1 kampfiskhane 4 kardinaltetror Tetrorna ska fortfarande bort och troligen även kampfisken. Får se om jag kanske kan få behålla lite yngel på Svärdbärare och Molly nu. Trist, men det är väl sånt som händer…

MiaBertilsson
2014-12-28 11:36
#53

Tänkte bara berätta att eftersom det startats en ny site för akvarieräkor här på iFokus så blir det inte mycket uppdatering om mina räkor här mer. Men fiskarna finns ju kvar och mår bra nu efter behandlingen dom fick för en månad sedan. Verkar även se ut som att jag kommer att få Molly-yngel i januari eller början på februari, hon har nämligen börjat tjocka på sig lite nu i jul :)

mimåne
2014-12-28 21:09
#54

Det var tråkigt att höra MiaBertilsson. Akvariefisk iFokus är också till för räkor så vill du fortsätta att uppdatera här blir vi väldigt glada!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
2014-12-28 21:18
#55

#54 Fiskarna kommer jag fortsätta att köra med i denna tråden. Någon gång kan jag mycket väl dela med mig av det jag lär mig om räkorna också, speciellt i svar på andrandras trådar.

Annons:
MiaBertilsson
2014-12-28 21:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Decemberbilden på akvariet.

mimåne
2014-12-28 22:27
#57

Ja det får du så gärna :) Jag ser att det verkligen växer i ditt akvarium. Vad roligt att det fungerar så bra!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

HeidiH
2014-12-28 23:01
#58

Börjar se grönt och fint ut!

MiaBertilsson
2014-12-29 00:08
#59

Ja, allt växer som tusan. Får ta skott varannan vecka, har fram till nu bara planterat ner skotten igen, men kommer nu sätta ner lite mer hos räkorna också. Fast de växterna där i får jag också klippa skott från ibland.

mimåne
2014-12-29 13:52
#60

Jag tycker det är bland det roligaste med akvarium, att få plocka nya skott och plantera. Det är så roligt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
2015-01-03 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Måste bara berätta att min son nu har fått igång sitt akvarium där han bestämt allt själv. Han har läst på länge och är så glad för detta. Vi har självklart hjälpt honom att hitta information och saker men det är han som har tagit alla beslut. Växter kommer han få fler inom kort och där bor 4 små skalarer. Botten består av sand och plantsoil. Några vanliga stenar och en rot som prydnad. Polysperma och ludwiga repens som vi själva har på uppväxt i mina akvarium valde han att börja med.

MiaBertilsson
2015-01-08 20:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Då har grabben fått något mer i sitt kar. En storbladig växt, tror det är svärdsplanta men jag är inte säker på namnet då jag inte var med i butiken men ska söka på nätet sen. Han förälskade sig även i några rödmunstetror som han såg i butiken och 6 stycken fick följa med hem. Så nu får han inte mer fisk på ett bra tag, men mer växter kommer vi att ge honom efter hand som det växer här hemma.

Annons:
mimåne
2015-01-08 22:50
#63

Nämen vad roligt att din son intresserat sig för hobbyn han också, och att han fått tillåtelse av sina föräldrar att ha ett eget akvarium! ;) 

Han hade hittat fina stenar tycker jag. De var fint placerade också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
2015-01-08 23:29
#64

Tack! Allt som hamnar här i bestämmer han själv om men angående fisk och växter rådfrågar han mig och jag hjälper honom att läsa på internet om det. Vill att han ska lära sig rätt från början om han nu vill ha fiskar. Att ha ett eget akvarium verkar vara det bästa sättet att få honom att verkligen läsa på.

sauk1
2015-01-09 08:04
#65

#60 Om man bara hade någon plats för skotten! :)

Livandivan
2015-01-09 09:12
#66

Fina akvarium! :) Jag läste om din sons akvarium och såg scalarerna. Ska de bo där tillfälligt eller alltid? De växer ju sig ganska stora och ska ha 200+ akvarie.

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

mimåne
2015-01-09 09:35
#67

Det finns alltid plats för fler växter sauk1!😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
2015-01-09 16:26
#68

#67 True. True. Ja, vem behöver få plats med fiskarna ;)

mimåne
2015-01-09 16:38
#69

Precis! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
MiaBertilsson
2015-01-10 00:01
#70

#66 Han kommer att byta upp sig till större akvarium när scalarerna blir större, vi håller på att leta möbel och nytt kar redan. Kommer köpa ett kar som är högre och därmed även har mer liter, men måste byta möbeln det ska stå på för denna håller inte för större.

mimåne
2015-01-10 11:36
#71

#70 Det glädjer mig att skalarna ska få större. Det kommer de gilla :) Men oj oj, vänta inte för länge bara.. De vill ju gärna växa nu när de är så här små och är akvariet för litet (vilket du vet om att det är) så riskerar de att växa vanskapta och få krokiga fenor. Det påverkar deras förmåga att simma också :(

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-01-10 11:41
#72

#70

Pjuuh, blev lite orolig där när jag såg skalarerna men då känns det genast bättre om ni ska byta upp er sedan till ett större och högre kar för dessa fina fiskar.

MiaBertilsson
2015-04-02 21:53
#73

Nu har vi hittat ett perfekt akvarium för sonens rum och hans skalarer. Bild kommer när allt är klart och flyttat. Har bara burit in akvariet och byggt ihop ställningen. 110x45x50 cm så det ligger på ca 260 liter.

Så nu vet vi vad vi ska göra i helgen… Flytta sand, inredning och fiskar.

[Jens]
2015-04-02 21:55
#74

Spännande så sonen har större akvarium än vad du själv har?

Draken
2015-04-03 08:38
#75

Spännande. lycka till och håll oss underrättade om hur det går :)

#74  Som här då ;) dottern har större kar än vad jag har, känns lite taskigt om jag skall vara ärlig :p

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MiaBertilsson
2015-04-03 10:05
#76

#74 Ja, han har mycket större, men jag vill ha så små fiskar att dom hade liksom försvunnit i ett så stort akvarium, men han är som tokig i sina skalarer =)

#75 Uppdatering kommer att ske redan ikväll, han vill ha igång detta stora så fort som möjligt =)

Annons:
Sara97
2015-04-03 17:36
#77

Ta. Gärna vattnet från det karet han har nu till det större :)

                                                   LÄNGE LEVE DJUREN!!

MiaBertilsson
2015-04-03 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Nu är sonens nya akvarium klart. Sand, vatten, inredning och pump från det gamla, bara fått fylla på med nytt.

Lillyrod
2015-04-03 20:07
#79

Ni har jobbat på bra idag. Jag antar att inredning helt plötsligt ser väldigt litet ut ; )

MiaBertilsson
2015-04-03 22:42
#80

Lillyrod. Ja, det har du rätt i, men nu finns det ju plats att hitta lite annat snyggt för honom att stoppa ner.  Även fiskarna ser mycket mindre ut nu, speciellt malen som vi nu kommer ha mycket svårt att hitta om den inte väljer att sitta på glaset någonstans.

Kommer att antingen byta ljusrampen eller bara lampan, ska kolla vad som sitter i och sedan vad som finns, denna är iaf för svag för att växterna ska trivas i längden. Sen måste jag komma på var jag sätta pumpen för att få bäst cirkulation, eventuellt även skaffa en som är större än den som följde med, men just nu kör vi med dubbla så det är ganska bra fart i vattnet.

Lillyrod
2015-04-03 22:51
#81

Är det lysrör i rampen? Var rädd om den i så fall. De tillverkas inte längre. Ni har det roligaste kvar nu. Att fundera och inreda ; )

MiaBertilsson
2015-04-03 23:06
#82

Ja, lysrör i rampen. Kan vi inte få bättre ljus i den rampen så kommer den ligga som reserv, här kastas inget =)

Tiden som kommer nu får han fundera hur han vill förändra om han tycker att allt ser pluttigt ut, tror att han kommer vilja ha några större stenar, större rot kanske även fler och sen ska växterna utökas. Han mumlade något om fler fiskar, men det tar vi det lugnt med =) Först få rätt på pump och lyset, samt se till att alla värden blir stabila och bra. Just nu är det bra iaf, men nu räknar jag det som nystartat så mycket kan hända.

Lillyrod
2015-04-03 23:12
#83

Ja mycket kan hända i början så man får gå försiktigt fram. Förmodligen behöver lysröret bytas. Själv har jag 2 såna ramper på mitt 152-liters. Det ger bra ljus. Om man inte hittar den där stora roten man vill ha kan man köpa små och bygga ihop dem så det ser ut som en stor.

Annons:
mimåne
2015-04-08 10:21
#84

Så roligt att se att ni skaffat ett större till skalarna! Jag ser att de växt en del :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MiaBertilsson
2015-04-09 08:19
#85

Dom behövde ju större så vi började leta efter större samtidigt som vi startade upp det lilla. Men kände att vi kunde vänta tills vi hittade det där perfekta. Sonen är helnöjd och efter att det blev helt klart i vattnet så ser man tydligt hur stora dom är. Nu hoppas han bara att det är olika kön så att det bildas ett par av dom han har. Han vill se när dom tar hand om sina rom. Och så sa han att när dom är frisimmande och ska klara sig själva kan han ju starta upp det lilla akvariet igen så dom får vara ifred :)

mimåne
2015-04-09 10:10
#86

Vilken rar son du har :) Så roligt att han också intresserar sig för akvaristiken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: