Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 6082 ggr
Chinesecrestedlover
7/27/14, 4:26 PM

Elefantsnäckor - lite frågor

Hej!

Har funderat på att skaffa några av dessa snäckor en längre tid nu och undrar om de skulle fungera att ha i något av mina akvarium, men det finns en del frågor som måste få svar innan jag kan bestämma mig. 

Rymmer elefantsnäckor (Tylomelania) dvs. måste man ha tättslutande täckglas eller fungerar det utan? Finns det några djur/fiskar de inte ska/kan gå ihop med? Något speciellt man ska tänka på och skiljer det sig mycket mellan de olika arterna? Äter de upp friska växter alltså finns det riska att få ett "kalhygge"? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
[Tinitusan]
7/27/14, 4:34 PM
#1

jag har 7-8st gula i mitt ena 25l, 2 vuxna, en yngling o 4-5 mini snäckor, de växer väldigt långsamt o vill ha varmt, minst 26 har jag för mig men gärna 27-28 grader, de rymmer inte, mina kar är öppna!

vad gäller andra djur i karet är kanske mer att de inte ska gå med glupska eller de som kräver lägre temperaturer.

kigon
7/27/14, 4:41 PM
#2

Har haft mina både med och utan täckglas och det funkade utmärkt båda, men de var bara utan täckglas i några veckor…

Inga stora fiskar, inga aggressiva fiskar, inga fiskar som är nafsiga, utan skulle endast ha dem med små, lugna fiskar så deras spröt inte skadades… Hade dem endast med galaxy rasbora och Molly vilket gick ok.

De vill helst ha fin sand, eftersom de gillar att gräva ner sig i sanden, så se till att ha sand i akvariumet. De gillar att göra en "väg" längst kanterna på akvariumet så ha ingenting som blockerar alla 4 sidor så det finns en fri väg, om en växt står ivägen kommer de tugga sig igenom den för att skapa vägen…

Det är den enda gången de åt växter hos mig (råkade plantera en planta på deras väg i början…), men se till att de får mycket grönsaker (broccoli, gurka, spirulina, mm) för jag kan tänka mig att de skulle gå på växterna om de bli för hungriga…

Det går att ha dem i små akvarium, dock märkte jag mycket mer pigghet (livsglädje?) när de bodde i 160L gentemot 30L, så nanoakvarium är väl inte direkt att rekommendera… Hoppas det hjälpte lite 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Tinitusan]
7/27/14, 4:47 PM
#3

#2 intressant att du upplevde dem mer aktiva i stort än litet då jag upplevt helt tvärt emot, hade mina 110 liters först men då såg jag dem aldrig, de höll sig undangömda, medans de i det lilla verkar mer "aktiva" o sociala, gräver ner sig gör mina även i hörnan med lite större sjösten så sanden måste inte vara finkorning, jag har 2mm sjösten o ena hörnan med större ca ,5-2cm, dock menar jag ju inte att de borde gå på grus =)

kigon
7/27/14, 4:55 PM
#4

#3 Tror det beror på hur "säkra" de känner sig i karet, mina (inklusive den jag gav dig) gillade större betydligt mer och man såg deras märken överallt i sanden, så kan vara att han kände sig otrygg i ditt större gentemot ditt mindre…! 

Tror det jag hade dem på de första åren var 0,4-0,6 grus, de grävde sig någorlunda men finkornigt var det de var gladast i då de hade mycket lättare att gräva ner sig. Gubben du fick av mig har gått på 0,4-0,6 ganska länge flera år sedan så han är lite småvan vid det, kommer fortfarande ihåg hur glad han blev när jag bytade till blästersand dock 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Tinitusan]
7/27/14, 5:06 PM
#5

ah tänkte det kanske var du!

kan kanske vara så, men tycker inte han borde känt sig otrygg med Ancistrus o Platy yngel för det var allt som gick i det karet då, vilket fall så gräver han ner sig helt i det karet han är i nu o gör bebisar för fulla muggar så kan nog kanske oxå vara så att han var lite ensam, de vill ju helst inte vara ensamma..

förresten OT så har Ancistrus hanen växt sig typ dubbelt så stor o ligger o vaktar sin först omgångrom sen imorse =)

kigon
7/27/14, 5:18 PM
#6

#5 Jadå har bara bytat Avatar bild 😂 Kan vara för hela flytten också, blir ju helt nytt vatten och allt så kan bli stressigt 🙂 Han var den yngsta av mina då jag räddade honom från ett övergivit 60L, tror det var några år mellan min flock och han så stackarn blev den sista som levde, han var glad tillsammans med sina zebrasnäck-kompisar dock, är otroligt glad att han kom till ett bra hem! 

Ska bara starta igång mitt 60L så har jag 2 st avelspar som är betalda och bara väntar på att få komma hem, white spotted 😃

OT, så glad jag blir! Han förtjänade det, var helt rätt val att ge bort honom =) Mina föräldrar är inte så jätte intresserade av mina akvarium, så kan gissa att han blev ganska försummad tiden jag var borta 😕

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
[Tinitusan]
7/27/14, 5:23 PM
#7

eller så matar jag för mkt haha, vilket fall fick han flytta från 375 till nya 325 för ngn dag sedan o det tog alltså inte lång tid bland damerna inte, nu får han visserligen dela utrymme med min andra hane men eftersom det finns så gott om grottor o drivved så gr det utmärkt, de la beslag på var sin grotta direkt!

ursäkta att vi tog upp din tråd med lite OT men hoppas du ändå fick ut lite användbar nfo =))

Chinesecrestedlover
8/12/14, 5:57 PM
#8

Hej!

Tack så mycket för era svar. Gör inget att det blev lite OT. Nu (alldeles nyss)  har en liten "elefant" flyttat in i ett av akvarierna. Det fanns tyvärr bara en i affären just nu men den ska få kompisar så snart jag hittar några. Hen är svart med vita prickar och toksöt😍.

Mvh/Chinesecrestedlover

[Tinitusan]
8/12/14, 9:32 PM
#9

vill du bara ha svarta med vita prickar eller vill du även ha gula?

Chinesecrestedlover
8/13/14, 1:33 AM
#10

Hej!

Det spelar ingen roll, vill bara att den ska få lite kompisar så att den trivs (och det finns möjlighet till söta småttingar). Jag tycker att de gula är toksöta också. 

Mvh/Chinesecrestedlover

kigon
8/13/14, 4:25 AM
#11

#10 Att tänka på är att färgerna kan bli lite "off" hos bebisarna när man mixar olika färgvarianter, har dock aldrig gjort det själv utan bara läst det så kan inte säga att jag har sett det själv 🤪 Grattis till en WS elefant, tycker de är så underbart snygga! 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[Tinitusan]
8/13/14, 7:56 AM
#12

ja klart som kigon säger så är detnog så att blanda kanske inte är bästa iden om du sen vill ha bebisar att sälja vidare etc men annars har jag gula för nu räknade jag till 8st när jag flyttade dem, dock har jag bara kanske 2 som är stora nog, du bestämmer själv, pma om du är intresserad!

kigon kan tala om att Ancistrus hanens första kull är kläckt  =)

Upp till toppen
Annons: