Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 7550 ggr
Snuttefia
7/26/14, 1:03 PM

Odla Anentome Helena?

Eftersom Anentome Helena är svårodlade så tänkte jag att man kanske ska starta en liten burk på ett par liter och försöka.

Min plan är då att skaffa ett litet, stoppa i mina fyra jag har och hoppas det är både honor och hanar. Jag ska då ha sand på botten och någon platt sten/rot.

Vad har ni för idéer kring detta? Är det en bra plan?

M.V.H Snuttefia

Annons:
wille_wille
7/26/14, 1:25 PM
#1

Kolla på skalen så ser du om det är honor eller hanar, de har lite olika form precis vid öppningen beroende på vilket kön de har. Ena könet har liksom lite längre skal i framkant (svårt att förklara :P) Sen så bör du ge dem fri tillgång till snäckor att äta, ungerfär i posthornssnäckors storlek. Och du ska nog inte ha en burk på bara nån liter eftersom både helenora och snäckorna du matar med skitar ner en del. Det är iaf såhär jag gör, och jag har mina i ett 30L akvarium :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Snuttefia
7/26/14, 1:27 PM
#2

#1 Tack så mycket! Hur många liter tycker du jag ska ha dem på då?

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
7/26/14, 1:43 PM
#3

Fast har man bra filter och pump så blir det inte så skitigt.

M.V.H Snuttefia

wille_wille
7/26/14, 1:43 PM
#4

En 20-30L minst skulle jag nog säga blir lagom, så kan du ju ha nån liten fisk eller räka i också då :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Snuttefia
7/26/14, 1:45 PM
#5

#4 Sant… Men räkorna kan ju stryka med..

M.V.H Snuttefia

wille_wille
7/26/14, 2:27 PM
#6

Om du ska ha såpass bra pump/filter så det inte blir skitigt så lär pumpen bli väldigt överdimesionerad för akvariet. Och räkorna tror jag inte blir uppätna sålänge du har andra snäckor att mata dem med.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
hejkomochhjälpmig
7/26/14, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Näe, svårodlade är de väl inte? Har man bara både hanar och honor så förökar de sig något fruktansvärt fort, jag hade tre och nu har jag nog ca 50 st uppdelade i flera olika akvarium, och då har jag ändå sålt hur många som helst. Samlar ihop dem och får sälja av med jämna mellanrum för annars äter de upp alla mina sandsnäckor. 

Att tänka på är nog bara  att de rensar rent på alla andra snäckor väldigt fort så du kan behöva ha ett akvarium till  bara "fodersnäckor" också. Min första helenasnäcka utrotade alla mina andra snäckor fast jag flyttade henne mellan  tre olika kar för att försöka få ha kvar några skräpsnäckor öht. Hon var extremt effektiv kan man säga! 

Nu så har jag ett 720 liters kar där helenorna är helt bannlysta ifrån och där "odlar" jag sandsnäckor för fulla muggar, och så slänger jag över sandsnäckorna i alla de andra karen där helenorna finns med jämna mellanrum och det funkar bra. 

Här är en bild på mina första egna bebbar som här har hunnit bli nästan lika stora som föräldrarna, jag var jätteglad haha, men sen så bara fortsatte det och de blev liiite för många….

Snuttefia
7/27/14, 12:54 PM
#8

#7 Tack så jätte mycket för ditt svar, och vilken fin bild!

Men jag tycker det går segt, kan inte se skillnad på honor och hanar och så har jag läst på och det verkar som det tar flera månader om det ens kommer nåt.

M.V.H Snuttefia

wille_wille
7/27/14, 1:14 PM
#9

Kolla på bilden här: http://brackishfaq.webspace.virginmedia.com/Projects/Resources/graphic3a1.jpeg Jämför skalet precis ovanför snabeln så ser du att skalet är lite längre där på den som sitter högst upp. Så ser du könsskillnad :) Och när de väl har kommit igång och bebisarna har växt så att de går att se, då går det inte alls långsamt :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Snuttefia
7/27/14, 1:17 PM
#10

Tack igen Wille! Tror du att man kanske kan ha de få jag har i en lite petbox tills de kommit igång? :)

M.V.H Snuttefia

wille_wille
7/27/14, 1:24 PM
#11

Det beror ju helt och hållet på hur liten en "liten" petbox är ;)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Gustav.k
7/27/14, 1:24 PM
#12

Har ni märkt om temperaturen spelat in hos er? Mina har lagt som mest ägg när vattnet varit runt 28-29 grader.

Annons:
Snuttefia
7/27/14, 1:30 PM
#14

#12 Jag har inte ens fått mina första bebisar än….

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
7/27/14, 1:40 PM
#15

Har dock ingen pump men har en syreslang som jag kan använda om det behövs, och för ljus kan man ju bara ta en vanlig lampa….Men då blir det ju ett problem med växter kanske…..

M.V.H Snuttefia

wille_wille
7/27/14, 2:00 PM
#16

#12 Det har jag inte tänkt på men nu när du säger det så kom jag på att mina vägrade lägga ägg när vattnet var 21°, men när jag höjde till 26° så började dem :) #13 Den är nog i minsta laget… #15 En syreslang renar inte vattnet på något sätt. Ska du ha något djur i en så pass liten petbox så ska du nog också ha en riktig pump eller ett bifilter (filter man kopplar till luftpumpen).

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Snuttefia
7/27/14, 2:01 PM
#17

#16 Aha okej, tack.

M.V.H Snuttefia

Upp till toppen
Annons: